23.10.20

Is-Sewwa jibqa’ s-Sewwa.

 

 

1.    Dak li huwa sewwa ma jinbidilx skont iċ-ċirkostanzi jew il-konvenjenza.  Politika li hija bbażata fuq it-twettiq ta’ dak li huwa sewwa, proprju għalhekk li tibqa’ ħajja.  Proprju għalhekk li, fiż-żmien, tirbaħ u tegħleb dak li l-eventi umani jqajmu.  Dak li jinbet fis-sikrana ma jvinċix fiż-żmien, imma llum jew għada jkollu jċedi.  Anki jekk dik il-pjanta tidher kbira u soda, il-ħajja tneħħilha saħħitha, u anzi, kif naraw, kienet il-politika ċara tal-Gvern li tiċħad dan.  Politika li wasslet lilha nfisha biex taħseb li huwa permess li tilgħabha bejn il-verità u dik li mhix, bejn il-ġustizzja u l-inġustizzja, is-sewwa u d-dak li mhuwiex.

 

Relattività

 

2.    Ma hemmx relattività fil-verità.  Din hija unika.  Trid tinkiseb.  Trid issir magħrufa.  Trid min ifittixha.  Imma ma tfissirx li hija ambivalenti jew dispensabbli.  Tul is-snin preċedenti, wieħed irid jgħid li l-politika tal-Gvern Laburista mmexxija minn Joseph Muscat ħadet direzzjonijiet żbaljati fuq dan.  Kien ġieb ħafna ammirazzjoni dwar il-metodu li bih aġixxa fil-politika Maltija.  Ir-riżultati elettorali ma jiġux mix-xejn.  Kien kapaċi jifhem u jaffronta diversi pożizzjonijiet personali li l-bnedmin fis-soċjetà kellhom.  Biss, dan sar fil-kuntrast ta’ ideat politiċi li marru kontra dak li diversi jaraw u jħossu fil-kuxjenza tagħhom li huwa sewwa.

 

Is-Soċjetà tagħna

 

3.    Is-soċjetà tagħna għandha, u tħaddan, diversi valuri tas-sewwa ġewwa fiha.  Ħafna ġew mill-wirt li l-prinċipji etiċi Nsara għaddew.  Ħafna iktar, però, issawwru mill-esperjenzi umani.  Il-bnedmin fuq dawn il-gżejjer għaddew minn sekli ta’ jiem ta’ eżistenza, li minnhom siltu dak li huwa sewwa minn dak li mhuwiex.  Ma kienx hemm impożizzjoni, kif uħud li kienu attivi fil-Partit Laburista kienu jgħidu, imma aċċettazzjoni.  Il-bnedmin f’pajjiżna kienu jibqgħu kapaċi jinsġu d-destin tagħhom f’dak li għażlu fil-passat, fil-preżent u lejn il-futur.  Proprju għalhekk li ġew magħżula l-valuri fundamentali biex imexxuhom ‘il quddiem.  Anki jekk temporanjament ikun hemm min jista’ jidħak bihom fuq dak li qed jaraw u jħossu, xorta s-sewwa joħroġ.  Għax iż-żejt, għalkemm jieħu ħinu biex jitla’ f’wiċċ l-ilma, xorta ma jitħallatx miegħu.

 

It-tluq ta’ Muscat

 

4.    F’dan, proprju, il-pajjiż huwa b’ideat differenti.  Hem min ra ħidmietu bħala żbaljata, hemm min bħala korretta.  X’ser ikun il-ġudizzju tal-istorja, naħseb li jrid jgħaddi ċertu trapass ta’ żmien biex naslu għalih. Storja li mhix ser tinkiteb minn min “rebaħ”, imma minn min jista’ jidħol għal punti, fatti, effetti u konsegwenzi li bħalissa mhumiex jiġu għad-dawl.  Se jkun hemm il-bżonn li wieħed isib raġuni determinanti u spjegazzjoni aqwa ta’ x’wassal sabiex mexxej politiku li kellu, u sa ċertu punt għad għandu, popolarità, jinżel minn fuq il-pedestall tiegħu.  Hu li kien jipprova jikkalkula ħafna, sab li hemm venda li jrid jinżel fiha b’neċessità.

 

Il-Ħajja għandha triqitha

 

5.    Il-bniedem jista’ jipproponi, imma mhux jiddisponi.  Daħal ta’ ċertu età fil-politika, ġie mgħobbi b’responsabbiltà qawwija, ma kellux minn dik l-esperjenza essenzjali li takkumula u tiggwida f’moħħ kull politiku.  Kif rajna, kien b’saħħtu fil-messaġġ li kien kapaċi jwassal.  Kien, però, jiddependi fuq oħrajn f’dak li jrid jagħmel u jgħid.  Id-direzzjoni u l-boxxla interna li kellu ma kinux diretti lejn l-għarfien li mal-prinċipji tas-sewwa wieħed irid joqgħod attent li ma jilgħabx bihom.  Fil-“pakkett” sħiħ ta’ dak li rrappreżenta, ma kellux fis-sħiħ il-polx ta’ dak li huwa u jikkostitwixxi ‘l-poplu.  Biss, kif nafu, il-ħajja għandha triqitha, u għadda proprju f’dan minn eventi li huma uniċi fl-istorja politika ta’ pajjiżna.  L-effett kumulattiv, u forsi li mhux faċli li jinġieb lura, huwa li ma jistax jidħol lura.

 

Liġijiet żbaljati

 

6.    Fil-ħajja politika fil-gvern hemm ġabra ta’ deċiżjonijiet li tista’ tieħu.  Diversi jkunu ta’ direzzjoni, ftit ikunu leġislattivi.  Il-Liġi għandha tkun, u hija, għas-servizz fis-soċjetà.  Hemm min jemmen li biha wieħed jibdel in-natura ta’ kif soċjetà taħseb u tkejjel.  Hemm liġijiet li jsiru b’impożizzjoni, u ħafna oħrajn b’aċċettazjoni.  F’dan, il-Gvern Laburista, mill-2013, kellu għajta li jrid iwettaq firda li diġà kien hemm bejn l-Istat u l-Knisja.  L-impostazzjoni kienet li hemm xi forma ta’ dittatura ta’ ideat ġejja mill-Knisja.  Dan ma kienx minnu, u konna ilna snin twal li l-Istat jiddeċiedi kif irid.  Biss, f’dan spiċċa li ressaq liġijiet li ġew imposti f’soċjetà li ma kinitx, u mhix lesta li taċċettahom.

 

Abbozz 96

 

7.    Dan l-abbozz, li huwa marbut ma’ kunċetti strambi li jiddikjaraw li jridu jġibu l-Ugwaljanza, diversi fis-soċjetà qed jarawhom bħala impożizzjoni.  L-ideat rappreżentati huma żbaljati.  Ġejjin minn dak li qiegħed jiżviluppa bħala dittatorjata tal-liberaliżmu modern.  Mhux biss, imma hija proposta leġislattiva li mhix verament neċessarja.  Fis-soċjetà, diversi huma dawk li qegħdin iqumu sabiex isemmgħu leħinhom fuq l-inġustizzji li din il-liġi ser iġġib f’isem is-suppost ugwaljanza.  Nittama li l-Gvern jagħti widen għal dan.  Għax pajjiżna għandu wirt uniku li ma jistax jinbidel b’liġijiet li ma naqblux magħhom.  Għax is-Sewwa jibqa’ s-Sewwa u l-bniedem, jagħmel x’jagħmel, ma jistax jibdlu.

 

 

 

No comments:

TKAXKIRA TAJBA

1. Il-pożizzjoni politika għall-Partit Konservattiv Ingliż mhijiex tajba wisq. Tul is-Sibt filgħaxija u l-Ħadd filgħodu daħlu diversi ...