1. Huwa bid-dawl tal-verità u l-ġustizzja li
l-bniedem ineħħi dak li ma jafx. Jiftaħ
moħħu sabiex jifhem dak li kien qiegħed jara u jsir jaf dak li ma kienx. Il-proċess isir mill-bniedem
għall-bniedem. Isir fl-imperfezzjoni
umana tiegħu. Drabi jitressqulu punti
ta’ opinjoni bħala fatt. Drabi oħra
jingħadlu li l-fatti kollha nġabru, u ma jkunux. Hemm, f’dan, pożizzjonijiet li jsiru skomdi
għal ħafna. Hemm oħrajn li jsiru komdi
għal dawk li ma jridux jiġu skomodati. Il-maġġoranza
però titlob li tkun taf aktar, għax għandha dritt.
Ħidmet il-Kuxjenza
Dritt
2. Hemm f’dan il-proċess iktar ‘regolari’ ta’
dawk li jippreferu li ma jkollhomx madwarhom bnedmin li jkunu ta’
kuxjenza. Hemm dawk li jaħsbu li
l-formola għall-progress hija dik li tneħħi lil kull min ma jaqbilx miegħek. Diġà hija evidenti, fi żball politiku
kostanti, ta’ dawk fil-“poter” li jneħħu minn madwarhom lil dawk li
“jiqfulhom”. Imma daqshekk ieħor
perikoluż hu li ma tippermettix li jinstemgħu vuċijiet skomdi fis-soċjetà. Dawn iż-żewġ toroq kienu l-formula
għad-diżastru politiku li l-Gvern Laburista Muscat daħal, jew tħalla jidħol,
fih. Fis-soċjetajiet demokratiċi, dawk
li b’xi mod isiru l-kuxjenza, huma essenzjali.
Yes Men
3. Kollox jibda fil-partiti politiċi, li
għandhom dmir li jipproteġu t-tessut demokratiku. Kif partit jitmexxa fil-linja
neo-dittatorjali, li l-kelma tal-mexxej ma tistax issib min imeriha jew
ibiddilha, jibda proċess xejn tajjeb.
Tinbeda l-linja li twassal lejn punti politiċi u konsegwenzi xejn
tajba. Li twassal iktar
fl-anti-demokrazija u taġixxi mingħajr kontroll jew binarju. Dan huwa li ġara quddiemna, fis-saħħa
politika kbira li ngħata fi ħdan il-Partit Laburista. Ħadd ma kellu s-saħħa li, b’xi mod, ibiddel
dak li kien minnu nnfisu ħażin għax bażat fuq prinċipji etiċi anti-umani. Mhux biss ġew eliminati dawk li kienu
jżommulu, imma għabba lilu nnifsu b’dawk li kienu apparentement “jaqblu”
miegħu. Dawk li fis-snin saru l-‘Yes
Men’, u li terġa’, ħajru kompetizzjoni interna fuq min huwa l-iktar hekk. Meta min jiġi fdat lilu l-poter ikun wasal
f’din il-pożizzjoni, ċertament niftakru f’dak li għallmuna li “il-poter
jikkorrompi u l-poter assolut jikkorrompi kompletament” (Power corrupts, and
absolute power corrupts absolutely).
Qamħ u sikrana
4. Is-sikrana, “questo grande male”,
għadha taħdem u għaddejja fis-soċjetà.
Trid tiġi kumbattuta b’għaqal, intelliġenza u dixxerniment. Hemm min irid u hemm min ma jridx iwettaq
dan. Hemm min, konvenjentement, iħalliha
tikber u għaddejja għax jaħseb li jaqbillu, kif seħħlu l-Gvern Muscat.
Is-sikrana, dik il-ħaxixa selvaġġa li tikber fost iż-żara u toħonqu billi
tneħħilu n-nutriment mill-art, id-dawl u l-arja. Dik li tniġġes il-qamħ b’fungu li jikber
madwar l-għeruq. Dik li, aktar gravi,
minflok tidher fix-xebħ bħall-qamħ. Dik
li waqt li fil-Vanġeli trid tiġi maqlugħa fil-jum tal-ħsab, il-mentalità kibret
li fis-soċjetà li għadejjin minnha, hija l-qamħa li għandha tinqala’. Il-valuri Nsara, il-prinċipji etiċi
fundamentali tal-poplu nqalgħu minn Gvern li ġieb lilu nnifsu fejn huwa mwaħħal
illum proprju għax ma ħax il-lezzjonijiet tal-passat.
Lezzjonijiet politiċi
żbaljati
5. Dan ġej f’idejn l-ulied li qabdu
lezzjonijiet żbaljati li niżlu mill-passat.
Minn dawk li jsegwu l-makkjavelliżmu sorpassat. Dawk li marru fuq il-passi li ġew
ipprattikati minn dawk li ħasbu li l-poter, għalihom, jiġġustifika kollox. Dawk li jaħsbu li tista’ tneħħi n-nies u
tarmihom għax huma ostakli għalik. Dawk
li ma jaqblux miegħek. Dawk li mhumiex
lesti jinxtraw minnek. Dawk li jibqgħu
jaħdmu għas-sewwa, minkejja l-azzjonijiet ħżiena li tagħmel lilhom. Dawk li jibqgħu, minkejja l-avversità li
tibni kontrihom, iterrqu fuq it-triq tas-sewwa u l-prinċipju. Bnedmin li jibnu l-ħsieb tagħhom li tista’
tibqa’ għaddej tgħix ma’ dak li huwa moralment ħażin għax “xejn ma jżommok”.
Ġustizzja u
responsabbiltà
6. Tul din il-ġimgħa ġie ppreżentat ir-rapport
tal-Inkjesta Pubblika Daphne Caruana Galizia.
Wieħed li jipprova jistabbilixxi fi proċess ta’ ġustizzja aktar
responsabbiltà. Ma hemmx dubju li
l-Istat, u min kien qiegħed imexxih, naqas li ma ddefendihx meta seta’. Huwa rapport twil, li jitlob li jinqara’ sew
u mifli fl-irkejjen tiegħu. Mhuwiex pass
li apparentement jagħlaq. Għax proprju
f’dan, għax nafu li anzi hemm ħana li għandhom l-interess tagħhom li jwarrbuh
li għandna, minflok, inżommuh quddiemna.
Dawk li qiegħed iktar nara li jridu jneħħuh minn fuq l-aġenda
nazzjonali, u dan kemm jista’ jkun malajr.
Diskussjoni parlamentari urġenti hija fid-dover tagħna, imma mhix
il-bidu u t-tmiem. Il-pajjiż għandu
diversi truf li jrid jirrikonċilja wara dak li seħħ u għandu, u jibqagħlu, fuq
kollox, id-dritt għall-verità.
Lezzjonijiet
x’jittieħdu
7. F’dan kollu hemm il-lezzjonijiet politiċi li
jridu jittieħdu. Dan aktar u aktar
fl-effetti sħaħ tiegħu. F’jekk fil-fatt
m’aħniex nifhmu li dan ir-rapport ser iżid fil-kalatura kontra tagħna. Li ma’ dak li għaddejna diġà minnu, ser
ikollna aktar raġunijiet biex ħaddieħor ma jħarisx lejna kif kien qabel. F’dan iktar proprju rridu nifhmu li
l-politika m’għandhiex aktar titmexxa kif rajna f’dawn l-aħħar snin. Nifhmu li dan huwa falliment tal-politika li
mhux biss ma ssegwix is-sewwa, u li anzi trid tibgħat il-messaġġ li jaqbel li
timxi l-kontra sabiex jinżamm il-poter.
Hemm għalhekk, dejjem iktar il-bżonn, proprju f’dan, li l-verità tiġi
aktar assigurata. Din għandha tibqa’
l-impenn tagħna. Din hija li tassigura
soċjetà demokratika awtentika u mhux apparenti.
Hija hi li għandna lkoll nagħrfu li tkeċċi d-dlam tal-injoranza li hemm
min irid jipprova jkompli jżommna fiha.
No comments:
Post a Comment