1. Għad għandna bżonn tagħha. Għadha tiġi użata, jum wara jum. Dik li hija l-għaġina li titħalla tiqras bl-arja u l-indewwa, li tiswa biex wara li titħallat mal-għaġina friska u ġdida, tgħolli u ttalla’ l-ħobża fil-proċess ta’ fermentazzjoni naturali.
Taħlita
2. Il-ħobż, anki jekk qiegħed ikompli jogħla
fil-prezz, għadu importanti għalina.
Kemm, għalhekk, din it-taħlita tkun preċiża, daqshekk ieħor
tiggarantixxi fit-tjubija bnina tagħha.
Ideat
3. Il-ħmira fil-politika hija wkoll
neċessità. Ċertament, iċ-ċavetta li
twassal lejn dik il-politika t-tajba li twettaq u sservi lill-poplu. Għax hemm diversi forom ta’ politika. Biss, kif qed naraw, ma jservux għall-ġid
komuni. Ikunu strumenti għal dak li
m’għandux ikun.
Forma
4. Proprju għax ħmira tajba ma jkunx hemm, jew
kif iktar qed naraw, anqas xi forma tagħha, iseħħ dan. Politika ibbażata fuq dak li jiġi mingħajr ma
tagħmel unur jew sens lil din l-attività umana mill-iktar importanti. Politika tal-ħaġa moħġaġa immedjata.
Populiżmu
5. Sejħilhom, f’dan, li trid. Populiżmu fil-varjetà u sfumaturi kollha
tiegħu dak tal-lemin estrem, dak tat-teknokratiċi. Bnedmin li jridu jibdlu mingħajr ma jafu xi
jridu jibdlu, jew kif għandhom. Nies li
jużaw il-lievi biex jidhru u jirkbu fuq dwejjaq u problemi li s-soċjetà tmiss
magħhom.
X’jaħsbu
6. Persuni li jidħlu jaħsbu li huma tant
“smart” li m’għandhomx bżonn li jħarsu lejn il-passat. Li kollox jibda u jispiċċa magħhom, għax huma
waħedhom is-soluzzjoni tal-problemi kollha.
Ċentri fil-kulti tal-personalità.
Mhux l-aħjar mument
7. Ċertament, f’dan, mhuwiex l-aħjar mument
għalina f’dan ix-xenarju politiku Ewropew.
Iktar u iktar bil-ħruġ tal-Kanċilliera Ġermaniża Angela Merkel. Bniedma unika fil-politika li kienet mhux
biss ċentru ta’ stabilità, imma taf fejn hija fl-ideat u l-linja ideoloġika.
Deżert
8. F’dan iż-żmien, għalhekk, għaddejjin minn
deżerti b’persuni li ma jispirawx. Għal
żmien twil, pajjiżna kellu x-xorti li jisma’ u jara diversi politiċi Taljani u Ngliżi
li kellhom ideat. Iffurmati f’ideoloġiji
politiċi rispettivi. Li tisma’ u tifhem,
anke jekk ma taqbilx, imma li tirrispetta.
Imma issa
9. Imma llum, dawn iż-żewġ ċentri ta’
influwenza naqsu sew minn dak il-kontenut politiku. Magħhom jiġbdu wkoll politiċi
f’pajjiżna. Ta’ qabilna qalulna li
l-kelma tqanqal, iżda l-eżempju jkaxkar.
Biss, huma almenu kienu jaraw u jgħarblu l-kelma, u mhux jifirduha
mill-eżempju, mir-riżultat.
Fil-preżent
10. Illum, l-effetti elettorali jibqgħu jkaxkru u
jiġu interpretati li seħħew għal raġunijiet varji, ħafna drabi fil-kontra ta’
dak li huma. Mingħajr ma wieħed jorbot
proċess ta’ kawża u effett. Sejrin għal
rashom fejn il-politika hija nieqsa mill-politika.
Teknokratiċi
11. Fl-assenza u x-xagħri li żviluppa f’dawn is-snin,
daħlet issa l-idea iktar żbaljata. Dik
li taħseb li l-politika mhux bnedmin f’formazzjoni politika ċara trid, imma lil
dawk li huma teknokrati. F’kunċett
stramb ta’ meritokrazija soċjali, id-demokrazija qed tinqaleb ta’ taħt
fuq. Għandhom dritt ikunu
r-rappreżentanti tal-poplu mhux dawk li jagħżlu l-votanti fil-libertà tagħhom.
Borgeżija ġdida
12. Imma għalihom, il-politika timxi b’dawk li
huma l-iktar “edukati”, l-iktar “bravi”, l-iktar “smart”. Għax huma hekk “ħaqqhom”, anke jekk ma jafux
lil min qed jirrappreżentaw u x’inhuma l-uġigħat u l-bżonnijiet tagħhom. Għax għandhom dritt, u suppost li ħaddieħor
ma jafx juża l-vot tiegħu tajjeb.
Il-passat
13. Jekk irridu nħarsu lejn il-futur b’linja ta’
direzzjoni u bi programmi politiċi ċari, irridu nħarsu lejn il-passat. Kif kienu jgħidu tajjeb dawk
id-Demokristjani: “Ripensare il passato per guardare al futuro”. Nifhmu l-lezzjonijiet li għaddew u
ngħarbluhom minn dak kollu li ġarrbu ta’ qabilna. Niflu, mingħajr ma nkunu kundizzjonati f’dak
li kienu konvinti minnu.
Proċess fil-ħmira
t-tajba
14. Jgħaddu l-esperjenza tagħhom mingħajr ma
jorbtuna fil-proċess preżenti. Għax
fir-responsabbiltà parlamentari tagħna għandna nibqgħu fil-libertà li naħmu
l-politika t-tajba f’dik l-awtorità morali li hija l-garanzija tagħha. Fit-triq li tħares li jkun hemm il-ħmira
t-tajba mħallta.
Demokrazija vera
15. Il-proċess demokratiku jrid, f’dan, jiġi
garantit u sostnut minna stess. Partit
ma jistax ma jkollux għarfien li jiġbed in-nies għax għandu l-ideoloġija tiegħu
ċara. Jista’ jkun li dawk il-partiti li
jkunu vojta minn dan jagħmlu iktar “ħoss”.
“Ileqqu” iktar.
Sens u sustanza
16. Imma l-politika t-tajba tiħi minn min jibni
bis-sens u s-sustanza. Żmien wara żmien,
l-esperjenza turi li l-elettorat jippreferi jivvota għal min għandu l-ideat
tiegħu ċari minn dak li m’għandux. Minn
dawk li ser jibdlu għall-aħjar.
Żwiemel varji
17. F’dan, iktar u iktar jinkwadra ruħu l-programm
finanzjarju tal-Gvern fil-Budget ta’ din is-sena. Ċertament ma fihx linja poltika. Huwa ġabra ta’ ideat, fejn kull persuna
fil-politika tifhem differenti dak li taqra.
Kunċetti strambi
18. F’kunċetti strambi ta’ neo-liberaliżmu soċjali
li huma kollox u m’huma xejn. Fejn hemm
it-tentazzjoni li taħseb li huma biss forma komplessa jew sempliċement Żiemel
ta’ Trojja. Jiswew sal-elezzjoni
ġenerali mmedjata, u wara jiġu abbandunati.
Sejrin jew le?
19. Huwa kontra s-sens u l-loġika politika li
l-pajjiż tagħna, f’dan il-mument, imur għal elezzjoni ġenerali. Biss, nammetti li tant rajt, u għadni, li
kull ma jagħmel politika tajba tiġi abbandunata, li ma nkunx wisq sorpriż. Waqt li tul din il-ġimgħa ddiskutejt ma’
diversi minn sħabi u ma’ ħbieb fuq dan il-punt,
il-mazz jinsab f’idejn ħaddieħor.
Ammissjoni
20. Ikun, però, mill-iktar evidenti li jekk
tinqabad din it-triq li noħorġu l-poplu jivvota sal-aħħar tas-sena li
l-affarijiet mhumiex f’posthom fil-finanzi.
Li qiegħed iberraq ferm iktar b’saħħa milli qiegħed jingħad barra.
Jitwieldu dubji oħra
21. Jekk, kif qed jingħad dan iseħħ, jitwieldu
dubji oħra dwar l-istat tal-kaxxa tagħna.
Diġà, kif sewwa ġibed l-attenzjoni l-Kap tal-Oppożizzjoni, id-dejn
nazzjonali tielgħa b’saħħa tant li ma jistax jiġi traskurat. Diġà qegħdin pajjiż li r-reputazzjoni tiegħu
mhix proprju fl-aqwa kategorija. Issa
din jonqos.
Mhux sostenibbli
22. Jikbru, għalhekk, iktar l-għidut li l-miżuri
soċjali mħabbra ma jistgħux jiġu sostnuti.
Dak li seħħ it-Tnejn li għadda kien biss operazzjoni tal-bżar
fl-għajnejn, li minnu tagħtas, imma li fil-ħmira t-tajba ma jitħallatx.
X’ħobż għall-poplu
23. X’ser inservu ‘l-poplu fil-bżonnijiet tiegħu
f’dan huwa iktar determinanti. Il-ħobża
Maltija u tradizzjonali tagħna tiddependi fuq dan. Dak li jiġi kkunsmat, għall-ġid tiegħu nippretendu
li jkun fih it-taħlitiet it-tajba.
Nistennew li jkun hemm il-ħmira t-tajba u mhux dik żbaljata. Għax jekk din, fil-konfużjoni preżenti ma
tiġix assigurata, il-prodott ma jittikilx.
Proprju għalhekk li dmirna huwa li naħdmu sabiex il-ħmira politika
żbaljata ma tirbaħx.
No comments:
Post a Comment