1. Il-politika
kif irriduha, kif, anzi, jeħtieġha l-poplu, għandha tkun minnha nfisha forza
ta’ stabilità. F’dak kollu li pajjiżna
għadda, u għadu, hemm punt ċentrali li jrid jafferma ruħu proprju f’dan. L-elettorat ma jridx vjaġġi f’forom strambi
ta’ anarkija, wisq inqas dawk li r-reazzjonarji tal-lemin joħorġu bihom.
Paċi interna
2. Iħares
li jkollu l-paċi interna fil-gżejjer tagħna sabiex jibni, fil-kalma, il-ħajja u
l-futur tiegħu. Iħares li jkollu
politiċi li jifhmu x’għandu bżonn, u fejn għandu jmur. Wara li jkunu kapaċi jwasslu l-politika
nazzjonali biex dawn l-aspirazzjonijiet iseħħu.
Dan bi programm, b’manifest elettorali, bi proċess ta’ bidliet
neċessarji u ġustifikati.
Prinċipji etiċi
3. Hemm,
f’dan, bażi fundamentali fis-soċjetà tagħna.
It-tessut soċjali tgħna, u anki f’ħafna, dak ekonomiku, imiss
mad-duttrina soċjali, imiss mal-prinċipji etiċi Nsara. Il-ġustizzja soċjali, il-libertà,
ir-relazzjonijiet interpersonali bejn il-bnedmin huma mwielda minn dan. Il-liġijiet tagħna, terġa’, fis-sekli
preċedenti jirriflettu dan. Jagħtu
direzzjoni lill-poplu kif jaġixxi u jġib ruħu mal-oħrajn.
Ċiviltà
4. Għandna
livell ta’ Ċiviltà aqwa milli naħsbu.
Għandna sistema politika bażata proprju fuq dan. Id-demokrazija tagħna tirrifletti din
il-volontà popolari li, snin wara snin, trid tafferma ruħha. Jiżbalja min jimmaġina l-kontra.
Strateġija
5. Partit
fil-politika demokratika ta’ pajjiżna jrid iżomm dan quddiemu. Din hija s-sustanza li, fil-proċess
għar-rappreżentanza, wieħed irid jikkunsidra.
Min jaqra l-istorja, min jara l-programmi elettorali, min jara
l-liġijiet li saru u ġew aċċettati mill-poplu jifhem dan li qiegħed ngħid ferm
aktar.
Tattika
7. Hemm
qafas u forma ċara li tqiegħed il-perspettivi politiċi quddiemna, li ma ġewx
varjati. Mhux għax hemm xi idea ta’
konservattiviżmu tradizzjonalista, imma għax hemm il-ħsieb li l-progress huwa
gradwali, fis-sens komun u jsir mingħajr radikaliżmu. Hemm min jista’ jaħseb li l-poplu tagħna ma
jafx, li jifhem ħażin u jagħmel kollox imgħawweġ, jew li ħiereġ minn xi
karattru tal-ħrejjef tagħna, imma dan mhuwiex il-każ.
Pjan ta’ azzjoni
8. Min
iħares li jmiss ma’ dan kollu jifhem ir-realtà li jrid jopera fiha. Dan jgħodd għal kull politiku u partit. Hemm ċentru moderat kostanti li daqqa jxaqleb
naħa u daqqa oħra. Ma jħallix ruħu
jitkaxkar f’reazzjonijiet tal-mument.
Jitlob biss li jiġi persważ.
Jitlob li jsib awtentiċità, azzjonijiet tajba u strateġija doppja.
Doppja
9. Doppja
fis-sens li, l-ewwel, jara kif il-partit fil-Gvern li jżomm il-poter, u fuq
l-oħra kif l-Oppożizzjoni kapaċi tingħata r-responsabbiltà. It-tieni, fil-ħidma li trid issir biex fuq
naħa tbiddel, u fuq l-oħra tippreserva li għandek. Dan dejjem għall-ġid tal-poplu: dak komuni, u
mhux individwali. Punt li rridu nagħrfu
fl-appuntamenti elettorali li ġejjin.
Sustanza, mhux paraventi
10. Jiġi
min jiġi jidher fil-faċċata ta’ messaġġ illum, ngħid anzi, ferm u ferm iktar
wara l-esperjenza tal-Gvern Laburista Muscat, irid ikun ċert mis-sustanza. Jinbidlu l-komunikaturi, imma ħafna jinsew li
Marshall McLuhan kien qal: “The Medium is the Message”. Anzi, jaqgħu fin-nassa ta’ dak li ppreveda u,
kif qed naraw illum, hemm il-poplu li jinqata’ mill-politika. Poplu li ma jafdax lil dawk li huma fiha.
Fattur kostanti
11. Dan
huwa fattur kostanti li qed joħroġ iktar f’dan iż-żmien fejn hemm dawk li
jaffermaw li huma deċiżi li ma jivvutawx.
Ngħid li hemm fatturi varji għal dan, imma forsi iktar qawwi huma li
ħallejna lilna nfusna mmorru fejn qal McLuhan meta ppreveda li: “Politics
will eventually be replaced by imagery.
The politician will be only too happy to abdicate in favour of his
image, because the image will be much more powerful thatn he could ever be.”
Jekk mhux nifhmu dan
12. Ngħid,
jekk mhux nifhmu dan il-proċess u naraw dak li għaddej fid-dinja, allura
m’aħniex ser inkunu kapaċi nibnu l-istrateġija u t-tattika li l-politika
titlob. Anzi, inkomplu f’pajjiż fejn
qisu fin-nuqqas ta’ għarfien jew formazzjoni fil-ħsieb politiku, nibqgħu nafdaw
fil-konsegwenzi ta’ anarkija. Dik li
taħseb li għandha tibni fl-assenza ta’ awtorità politika jew diżordni jew aġir
mingħajr pjan.
Konfużjonarji
13. Tkisser
kollox, taħraq li hemm, forsi għada ser tibda taħseb kif ser tibni. Taġixxi, u wara tara l-konsegwenzi
tal-azzjonijiet konfużjonarji. Mentri
l-kurrenti, l-opinjoni tal-elettorat huma proprju rifjut ta’ dan. L-elettorat qiegħed ifittex iktar stabilità,
u hemm l-opinjoni pubblika li tindika l-għażliet tagħha f’dan.
Responsabbiltà
14. Il-pajjiż
diġà għadda minn perjodu ta’ deċiżjonijiet politiċi żbaljati. Ħafna meħuda fuq ħeġġa żbaljata u
direzzjonijiet li ma kellhomx esperjenza, jew li sempliċement wieħed jaħseb
qabel jagħmel. Hi x’inhi r-raġuni, fuq
in-naħa l-oħra, però, wieħed ikun qiegħed jilludi lilu nnifsu meta jiċħad din
ir-realtà politika, jew agħar, jipprova jpinġi waħda differenti.
Politika awtentika
15. Il-poplu
jrid iktar politika vera. Irid jiġi
persważ mill-argumenti, fi proċess fejn il-mażżri politiċi passati jnaqqsu
mill-irbit tagħhom. Ifittex li jiġi
persważ mis-sens u s-sustanza ta’ dak li jingħad f’rifjut u avversjoni
għall-immaġini waħedha u qoxra esterna għall-intern imħawwad u anarkiku. Proprju għalhekk li l-pajjiż qiegħed, iktar
minn qabel, jitlob li jsib dehen u għaqal politiku minn dawk li ser jafda
l-futur tiegħu fihom.
No comments:
Post a Comment