1. Sittin
sena ilu, id-dinja ma kinitx għaddejja minn żmien tajjeb. Fit-13 ta’ Awwissu 1961 beda l-proċess sabiex
jinbena ħajt li kompla jbiddel ix-xenarju politiku u militari Ewropew. Dak li nagħrfuh bħala l-Ħajt ta’ Berlin sarraf
fl-evidenza ċara li warajh l-affarijiet ma kinux tajba. Li l-Komuniżmu Sovjetiku ma kienx favur
tal-bniedem, imma fit-tħaddim tal-materjaliżmu storiku kien iċ-ċaħda. Diversi bnedmin li għexu f’dawk iż-żminijiet
sabu ruħhom maħkuma. Sabu l-libertajiet
u d-drittijiet fundamentali tagħhom meħuda.
Għaddew eżistenza mill-iktar diffiċli, b’persekuzzjonijiet mill-iktar
ħorox. Ingħataw imrar velenuż li
għalkemm waqa’ l-Ħajt, “wirtu” għadu jiġri fit-tessut soċjali.
Għadna fil-proċess
2. Il-waqa’
tal-Ħajt ta’ Berlin kien u jibqa’, ċertament, mument uniku fl-istorja. Ħafna kienu dawk li ma kinux jgħidu li
f’ħajjithom ser jarawh jinżel. Imma
għalkemm niżel, u nbdiet paġna ġdida ta’ demokrazija wara dittatura twila u
ħarxa, xorta għadna fil-proċess tal-bidla u l-għarfien. Kull stat maħkum li issa huwa fil-libertà, u
terġa’, uħud ukoll membri tal-Unjoni Ewropea, għaddejjin ifittxu t-toroq
tas-sewwa. Proċess mhux apprezzat biżżejjed,
iktar u iktar f’Ewropa li tipprova tqiegħed fil-ġenb dak li sawwarha. Tiddikjara li m’għandhiex responsabbiltà
fil-valuri etiċi fundamentali tagħha.
Fil-pedamenti Nsara li hemm għadhom.
Għeruq li jżommu siġra li tidher tinħakem minn xeblieka li tiddependi
minnha.
Libertajiet mingħajr responsabbiltajiet
3. Fl-istudji
tal-liġi, l-impatt u l-pożizzjoni tal-Ġermanja, maqsuma f’erbgħa, wara t-Tieni
Gwerra Dinjija, kienu jiġu mgħallma lilna fid-dettall. Id-Dritt Pubbliku Internazzjonali kif mgħoddi
lilna ma kienx jiġġustifika li “might is right”. Kien, anzi, jinsisti li kull Stat Sovran
għandu d-drittijiet u wkoll id-dmirijiet tiegħu. L-iktar wara dak il-kunflitt fil-konfront
tal-bniedem. Għax hemm drittijiet u
libertajiet, però hemm ukoll il-parti l-oħra tal-munita. Illum għandna preżenti f’forom ta’ ‘soċjetajiet
f’soċjetajiet oħra’ li jridu jabbandunaw dak li wirtu. Li, fil-piż tal-attenzjoni tar-responsabbiltà
tal-aġir tagħhom fil-konfront ta’ persuni oħra, iridu jabbandunaw boxxla
interna. Jaffermaw li għax għandhom
il-libertà li jaġixxu b’mod jew ieħor, dan minnu nnifsu għalihom huwa “sewwa”,
indipendentement mill-effetti u l-konsegwenzi tagħhom.
Dak li tiżra’ taħsad
4. Hekk
ngħarfu li ġejna mgħallma. Għalkemm
f’din id-dinja, fejn hawn kunċetti li jridu jaqtgħu bnedmin mid-dmirijiet
tagħhom, qed naraw iktar dawk li jridu jieħdu dak li ma ħadmux għalih. Li jaħsbu li jimxu bil-ħsieb li għandhom
il-libertà li jieħdu frott l-art li ma ħadmux, li jgħixu fi bliet li ma bnewx,
u li jieklu mid-dwieli u ż-żebbuġ li ma ħammlux. Imma xorta, għall oħrajn mhux kull ma tiżra’
huwa tajjeb. U anki li taħseb li għandek
tieħu dak li ma ħdimtx għalih, xorta
hija żerriegħa fis-soċjetà. Xorta hemm,
f’dan, l-għażla bejn il-qamħ u s-sikrana.
Għażla li hija f’idejn il-bniedem.
Jew tħares li tibni fis-sewwa, inkella f’dak li mhuwiex. Xorta hija azzjoni fil-libertà, imma mhux
fl-għarfien tar-responsabbiltà. Azzjoni
li ma tiħux lejn it-twettiq tal-ġustizzja.
Id-dmir li nwettqu dmirna
5. Għax
fl-għarfien li l-ġustizzjaliżmu mhuwiex għas-servizz tal-ġustizzja. Proprju iktar fl-għarfien ta’ din
il-pożizzjoni fis-soċjetà. Fl-għarfien
ta’ dak li l-istorja tgħallem, xorta għandna fuqna dmir. Wieħed ikun qiegħed, f’dan, ċertament, jonqos
jekk ma jwettaqx dmiru u jsemma’ leħnu.
Sija għas-sewwa, sija għal dawk li jaqblu miegħu, però iktar biex
fis-silenzju tas-soċjetà jingħad dak li għandu jingħad. Forsi fl-iskumdità, imma b’attenzjoni,
b’responsabbiltà, għax dan huwa għalija vitali f’soċjetà demokratika li rrid
ngħix fiha u naħdem għaliha. F’soċjetà
demokratika magħżula minn dawk li jgħixu f’dawn il-gżejjer, mhux imposta minn
xi mudell ta’ fundamentaliżmu żbaljat.
Fil-libertà tagħna ma narax li għandna naċċettaw impożizzjonijiet jew
diktat żbaljat. Impożizzjonijiet minn
min huwa fil-“poter” mingħajr il-kunsens popolari. It-toroq tat-tiranniji varji u sfumati ġejjin
proprju minn dan. Ta’ persuni li huma
fil-politika li jitkellmu għalihom infushom, mhux fis-servizz li għandhom ikunu
għall-oħrajn.
Rispett mhux mibgħeda
6. Jekk
huwa proċess lejn id-demokrazija u l-ġustizzja, dan irid isir fir-rispett,
fit-tolleranza, fl-għarfien li kull bniedem għandu valur f’dak li jgħid u
jaħseb. Jekk huwa wieħed il-kontra,
bażat fuq l-intolleranza, fuq ix-xewqa li jseħħ id-deni jew il-ħsara lil xi
ħadd, dan huwa proċess dittatorjali.
L-estremiżmu tal-lemin u tax-xellug, Hitler u Stalin, kienu proprju
magħquda f’dan, fl-istmerrija, fl-odju, fl-avversjoni lejn bnedmin oħra. Dak li wassalhom jeqirdu bnedmin
innoċenti. Min, għalhekk, jitkellem u
jaġixxi fil-mibgħeda, ikun qiegħed jiżra’ s-sikrana fis-soċjetà. Aġir li ma jwassal imkien u ma jagħtix
frott. Aġir li jibda jdur u jdur
fl-istess roqgħa, fl-istess metodi, fl-istess riżultati. Fil-labirinti li jidħol u jżomm ruħu fi
sterilità jdur fihom.
Għax meta tidher dgħajjef, dak il-ħin tkun qawwi.
7. Dawk
li għexu taħt id-dittatorjati m’abbandunawx f’qalbhom it-tama tal-fidi li,
f’mument, dak li kien hemm, jinbidel.
Il-Ħajt ta’ Berlin, sittin sena ilu ma damx ma tela’. Daqshekk ieħor, meta ġie żmienu fl-1989,
waqa’ f’ħakka t’għajn. Dak li kien jidher
tant sod u immortali, tkisser. Il-poplu
maħkum kisser il-ktajjen tiegħu u rabat il-mexxejja li kellu. Mingħajr rivoluzzjonijiet vjolenti. Din hija l-esperjenza
tal-ġenerazzjonijiet. Is-sewwa jieħu
l-proċess tiegħu biex jirbaħ, imma huwa proċess inevitabbli, ma żżommux. Hija, għalhekk, għalina f’din il-konferma
taċ-ċertezza li m’għandniex niddubitaw li dak li huwa, mhux ser jibqa’.
No comments:
Post a Comment