1. Għal raġunijiet varji, hemm min qiegħed jara
li l-politika t-tajba ħadet daqqiet ta’ ħarta.
Ġiet umiljata, traskurata u mkasbra.
Dan huwa l-istat tal-affarijiet li l-elettorat tagħna jara.
Biċċa biċċa
2. Ġejna, f’dawn l-aħħar snin hekk, biċċa biċċa
għal raġunijiet differenti. Biss, dan
m’għandux jaqta’ l-qalb. Anqas iżomm
lura mill-pass li huwa neċessarju għalina, bnedmin li ngħixu u naħdmu
f’demokrazija.
Il-pass
3. Il-politika trid terġa’ titqiegħed lura
fil-pożizzjoni li kienet. Mhux li telqet
minnha, imma li ssudat fiha. Titlaq fuq
numru ta’ livelli u miżuri sabiex terġa’ tkun vuċi u żiffa friska li tibdel
għas-sewwa. Għax nafu li mhux kull bidla
twassal għal dak li jwettaq il-frott.
ll-kontra
4. Hemm passi żbaljati li ttieħdu f’isem il-ġid
komuni, li wasslu biss għall-kontra.
Fil-preżent ġie, u sar irrelevanti għala, u min, għandu
responsabbiltà. Sar iktar importanti kif
wieħed jagħti rimedji. Kif joħroġ
mill-pożizzjoni.
Lura fid-demokrazija
5. Id-demokrazija għandha bżonn,
għall-eżistenza attiva tagħha, partiti politiċi. L-iktar meta jkollha partiti politiċi li huma
organizzati u li jirrappreżentaw lill-poplu.
Partiti li jkollhom mhux biss votanti, imma l-ewwel, dawk li huma membri
attivi fihom.
Tesserat
6. It-tesserat, sejjaħlu li trid, huwa vitali u
mhux parti minn passat superat. Mingħajr
ma jkun hemm bnedmin li jipparteċipaw sabiex jibnu l-politika interna ta’
partit għax huma membri, mingħajr persuni li jiddedikaw parti mill-ħin tagħhom
ukoll għal proċess ta’ ideat u azzjoni, id-demokrazija tkun inqas milli hija
llum.
Pedament
7. Il-politika f’demokrazija titlob li jkollha
partiti politiċi li, indipendentement mill-ideat li jħaddnu, iġibu bnedmin
fid-dinja tas-servizz pubbliku. Anke
meta partiti ma jaqblux. Anki meta jkun
hemm konfronti ta’ ideat jew personalitajiet, dawn huma neċessarji.
Politika interna
8. Huma hekk għax jibnu l-politika interna
tagħhom ukoll b’dak li ma jaqblux mal-oħrajn.
B’dak li jiġu influwenzati minnu u li jinfluwenzaw bih lill-oħrajn. U minn dan tiġi stabbilita l-bażi komuni ta’
ideat nazzjonali li m’huwiex żbaljat fih innfisu, imma tajjeb.
Il-kontra
9. F’dawn l-aħħar snin rajna l-kontra, fis-sens
li għaddejna minn proċess li naqqas l-attività politika tal-bnedmin. L-attività, mhux neċessarjament
l-attenzjoni. Għad hemm min jaħseb li
għax tkun attiv, qiegħed tiċċappas.
Qiegħed tieħu l-pesta fil-ħajja soċjali u ekonomika tiegħek.
Ma jaqbilx
10. Nies li jaħsbu li ma jaqbilx lilhom
fl-interessi personali. Din il-ġabra ta’
ideat, ta’ kultura politika non-parteċipattiva li trid tiġi kumbattuta
għall-ġid tad-demokrazija. Għax huwa
kontro-indikat li wieħed jiddikjara li ma jridx ikollu x’jaqsam magħha meta
għandu.
Spazju politiku
11. Meta ma tiħux sehem tkun qiegħed tħalli
l-ispazju vojt tiegħek biex jiġi okkupat minn ħaddieħor. Min m’għandux l-ideat tiegħek jew min għandu
ideat żbaljati kif jaġixxi fil-politika.
Hemm prezz fis-silenzju, fl-omertà politika, li jitwieled mill-fatt li
wieħed ma jkunx irid ikollu x’jaqsam magħha.
Gazzetti
11. Fis-silenzju li jsibu ruħhom fih dawk li ma
jixtrux il-gazzetti jew li ma jarawx il-mezzi tax-xandir. Ta’ dawk li biex juru kemm huma ‘l fuq,
maqtugħa mitt mil, jixtru u jaraw biss dawk li suppost huma newtrali.
Impenn
12. L-impenn soċjali u politiku tal-bniedem
fil-ħajja tiegħu hija għodda. Hija hekk,
l-iktar, għalih. Jieħu sehem mal-oħrajn
f’dak li l-pajjiż jista’ jimxi fih.
Però, huwa iktar garanzija ta’ dak li huwa ta’ ġid sħiħ, lill-komunità
sħiħa.
Mhux rinunzja
13. Li wieħed jirrinunzja għal dan id-dritt, iġib
biss l-opportunità lil ħaddieħor li ma jikkunsidrax la l-opinjoni, u wisq inqas
dak li wieħed għandu bżonn. Li wieħed ma
jivvutax, jew joqgħod il-bogħod, ma jġibx riżultati tajbin. Iġib u jagħti saħħa lil ma għandu diġà
żżejjed minnha.
Nibnu
14. Biex tibni l-politika t-tajba mill-ġdid,
wieħed irid jinżel jew imur u jagħti sehemu. Jagħtih, huwa x’inhuwa l-istat
soċjali jew ekonomiku tiegħu, għax għandu jieħu sehem. L-ispazju qiegħed jiġi meħud minn oħrajn li
jidhru, l-interessi tagħhom, bħala ideat li jirrappreżentaw il-verità politika
li mhumiex.
Kull bniedem
15. Irridu nifhmu iktar li l-politika hija ta’
kull persuna, u tiġi rikostruwita jekk niġu lkoll fiha. L-esperjenza politika ta’ dawn l-aħħar snin hija
in parti r-riżultat ta’ bnedmin li rrinunzjaw u fdaw f’idejn ħaddieħor. Ta’ dawk li lludew ruħhom li jistgħu jħallu
l-affarijiet ta’ pajjiżhom f’idejn oħra li ġiebu konsegwenzi koroh għalina.
Kontro-tendenza
16. Hemm, f’dan ukoll, l-effett ta’ żmien ta’
politika Maltija, Ewropea, li ġiebet effetti varji. Ma kienx hemm, però, l-istess effett
sekulari, ta’ lajċiżmu soċjali. Dak li
jaqta’, mhux li jbiddel l-għeruq tagħna.
Kien hemm iktar żvilupp ta’ soċjetà li tikkonsma, milli dik li tiċħad
il-passat tagħha. Bħal ma rajna wkoll
fil-fatt li anqas ir-rivoluzzjoni industrijali ma wettqet hawn dak li seħħ
f’postijiet oħra.
Boxxla politika
17. Dan huwa importanti għalina fi ħdan partit
politiku li ninsabu attivi fi ħdanu.
Għandu jservina ta’ boxxla politika sabiex nagħrfu lura dak li
aħna. L-azzjoni, il-proposti huma
indikazzjonijiet tal-ideat li jsawruhom.
Biss, ikunu aqwa jekk ikunu motivati verament hekk, għax hemm it-twettiq
mhux ta’ prammatika, imma ta’ linja ċara u ideoloġikament f’postha.
Linja ċara
18. Huwa l-proġett politiku tagħna ta’ linja ta’
ideat bażati fuq kunċett ta’ soċjetà iktar ġusta u libera li jmexxina. Kif nitilfu l-bżonn tagħha u ta’ kultura
ġewwa formazzjoni politika nkunu biss geġwiġija ta’ proposti li ma jinġabrux.
Parteċipazzjoni
19. Jistemgħu biss, u jkun hemm min jista’
jagħtihom attenzjoni. Biss, anki jekk
dan huwa eżerċizzju uman li fih xi merti fl-aljenazzjoni, però jkun iktar sod
jekk ikun iffurmat wara organizzazzjoni li ġġib iktar parteċipazzjoni għax hemm
linja ideoloġika ċara.
Fil-35 sena
20. Proprju llum, fil-ħamsa u tletin anniversarju
mill-qtil ta’ Raymond Caruana, dan għandu jservina biex nirriflettu iktar. Bin il-ħaddiem, persuna mill-iktar umli
tinqatel mill-magna politika li kellha tipproteġi l-klassi tiegħu. Inxtered demm ta’ martri żagħżugħ. Wieħed li biddel il-fehma ta’ ħafna sabiex
il-pajjiż seta’ jibda paġna ġdida.
Il-Proġett
21. Ir-realtà storika turi li dan seta’ jsir u
jingħata ġieħ għax il-Partit Nazzjonalista kien l-ewwel: organizzat sew;
it-tieni: ħaddan ideat politiċi ċari; u t-tielet: kellu programm daqshekk
ċar. Fi triqtu sab ħafna ntoppi u
kumplikazzjonijiet li ma kellux fil-manifest elettorali. Imma kellu f’qalbu ideat demokratiċi-Nsara li
servewh bħala gwida u għodda biex ikkonfronta b’attenzjoni, moderazzjoni,
deċiżjoni, imma b’ġustizzja mhux ċertament ġustizzjaliżmu.
Il-Proġett Politiku
22. Il-lezzjonijiet passati huma għalina l-linja
lejn il-futur. Id-direzzjoni li permezz
tagħha għandna naqbdu u dan, huwa x’inhuwa l-mument biex dak li nistgħu nwettqu
għada pitgħada jsir kif għandu. Dan huwa
l-proġett politiku li permezz tiegħu nistgħu nkunu verament ta’ servizz
għall-poplu ta’ dawn il-gżejjer.
No comments:
Post a Comment