1. Ma naħdmux mal-ġebel, imma mal-bnedmin. Ma’ bnedmin li għandhom drittijiethom, fl-għarfien sħiħ tagħhom infushom, bħala parti jew le mill-Gvern tal-pajjiż. Fil-passat, preżent jew futur tagħna. Persuni li jaħdmu, jistinkaw, jippruvaw ibiddlu dak li jgħixu fih. F’dak li huma lejn ħajja aqwa milli għandhom. Ilkoll, finalment, favur is-servizz lejn is-soċjetà li ngħixu fiha. Dik demokratika u li tiggarantixxi l-libertà ġusta tagħna.
Mill-bidu
2. Dan
il-partit li naħdmu fih huwa parti minn din il-garanzija. Fi żminijiet, kien waħdu jistinka, jistenna
s-siegħa tal-ġustizzja meta ma ħalliex ruħu jaqa’ fid-disperazzjoni, imma baqa’
jafda fit-tama. Tama ta’ futur aqwa, li
seħħ. Kien hu li ma ħalliex ruħu jkun
moviment maħlul ta’ idet varji li jittieħdu naħa jew oħra skont ir-riħ jew
il-personalitajiet politiċi. Ħa ħsieb
iġib fis-seħħ partit organizzat, li rrappreżenta ‘l-ħafna, mhux il-ftit. Ħa ħsieb jibni ideat politiċi li
ffurmawh. Dawk li ggwidawh ‘il quddiem
biex ikun mhux il-vuċi ta’ ftit politiċi, jew professjonisti jew akkademiċi,
imma tal-ħafna.
Il-linja politika
3. Il-Partit
Nazzjonalista twaqqaf u baqa’ hekk għax ma ħalliex lilu nnifsu jkun
limitat. Ikun biss vuċi ta’ minoranza
jew illimita ruħu ma interessi partikolari.
Kiber u sar forza li taqbeż għall-ġid komuni tas-soċjetà kollha. Ma ħarisx lejn li jirrappreżenta lil dawk li
kienu komdi, imma li jaqbeż għal dawk li kellhom bżonn. Vuċi, missjoni, proposti ċari biex wieħed
jara lil kull persuna tikber, li jwettaq il-ġid lil iktar bnedmin.
Kull bniedem
4. Immarka
avvanz fil-familja u fil-ħidma tiegħu.
Ir-rilevanza u s-suċċess politiku tiegħu ddependa preċiżament minn
dan. L-għarfien li kull persuna hija
importanti u li l-pajjiż irid jibni l-istrutturi neċessarji biex jista’ jimxi
‘l quddiem. Il-Partit Nazzjonalista ġie
elett għax ipprova lilu nnifsu fuq dan.
Id-deċiżjonijiet li ħa ma ġibux għawġ, imma progress.
Indipendenza
5. Tul din
il-ġimgħa niċċelebraw ġurnata partikolari: dik tal-Indipendenza. Dak il-pass ma kienx ittieħed biss biex wieħed
jafferma pożizzjoni politika, imma l-iktar għax kien hemm il-konvinzjoni li
aħna kapaċi nimxu aħjar waħedna.
Fil-linja ta’ politiċi li għax huma mal-poplu, u tal-poplu, għarfu li
dan jista’ jsir, u anzi li kienu konvinti li għandu jsir.
Il-garanzija futura
6. Dak li seħħ
huwa kukkarda għal din il-ħidma, din il-fidi fis-sewwa. Hija ċertament il-mertu tal-fatt li l-linja
politika ttieħdet fi ħdan l-istruttura ta’ partit. Wieġeb għal dak li l-pajjiż kellu bżonn, u
fl-istess ħin kien huwa stess il-garanzija futura fl-istabilità
tal-proġett. Ispira fiduċja f’dak li
kien qiegħed jiddikjara u jafferma għax kellu l-fiduċja tal-poplu fi kliemu. Imma wkoll għax kien forza ta’ kontinwità
politika li wieħed seta’ jiddependi minnha.
Duttrina soċjali
7. Il-partit,
minn meta twaqqaf, kellu dawn iż-żewġ binarji.
L-indipendenza u s-sovranità tal-pajjiż.
Fuq l-oġra, il-progress tal-ħajja ispirata mid-duttrina soċjali. Naħa ma
mxietx mingħajr l-oħra. Imma t-tnejn
kienu u baqgħu f’daqqa. Aħna
indipendenti, fl-Unjoni Ewropea, imma l-iktar għandna strutturi ċari li rridu
nassiguraw li jaħdmu biex ikun hemm ugwaljanza, ikun hemm ġustizzja soċjali
fil-prattika.
Stat soċjali
8. Waqt li
tgħaddi l-ġimgħa tal-Indipendenza, għandna nżommu quddiemna u nirriflettu
s-sitwazzjoni preżenti tas-soċjetà. Kemm
għandha bżonnijiet li m’aħniex nifhmu.
Neċessitajiet biex il-ħajja tan-nies kollha fuq dawn il-gżejjer tkun
iktar minn sempliċi diċenti. Qed nimxu
fil-jiem u ma narawx it-tbatija li għaddejja.
Ma narawx kif għandna dak li qed iseħħ u anqas m’aħna nifhmu li għandna
bżonn nifhmu iktar.
Dawk li qed ibatu
9. Qed
ngħixu f’soċjetà fejn dawk li qegħdin ibatu mhumiex jifhmu minn xhiex
għaddejjin, u anqas mahemm min jifhimhom.
Diversi, fl-umiltà tagħhom, u fil-fatt li l-mezzi tax-xandir huma
maħkuma u parti minn strumenti ta’ klassi soċjali li tinsab affluwenti, mhux
jifhmu. Mhux jifhmu li għandna sistema
soċjali li qegħda ssir antikwata. Waħda
li kienet isservi l-bżonnijiet tas-soċjetajiet passati, imma llum hemm bżonn
għodod ġodda, iktar diretti u personali.
Kemm qed insostnu
10. F’dan,
ċertament hemm differenza fil-viżjoni tagħna tal-bniedem fis-soċjetà. M’aħniex, u m’għandniex narawha
f’individwaliżmu anti-soċjali fejn kull persuna huwa għal rasu, imma nħarsu li
nipproteġu ‘l-familja, il-koppja.
Ir-riżultati llum jitoblu tibdil f’dan.
Apprezzament ikbar tal-ġenitur li jibqa’ d-dar irabbi. Sostenn ta’ dawk li jagħżlu li jrabbu iktar
ulied.
Għarfien
11. Għarfien
ikbar li huwa aħjar jekk jiżdied il-ħlas ta’ dawk li jkollhom l-ulied. Għarfien akbar li l-“in work benefit” irid,
l-ewwel, parametri aqwa biex iktar jiġu nklużi; u t-tieni, iċ-children’s
allowance garantiti. Miżuri li ma
jippenalizzawx lil min jaħdem u jistinka biex jaħdem iktar, imma jħajru
mingħajr ma nibdlulhom l-għodda ekonomiċi.
Il-bniedem għandu dritt, u l-Istat dmir lejh, li d-dinjità tiegħu tkun
rispettata fis-sħiħ fil-prova ta’ kull ġurnata.
Nibqgħu lura
12. Meta
nikkunsidraw l-infiq kapitali u rikorrenti tal-Istat taħt din
l-amministrazzjoni, wieħed jirnexxilu jifhem kemm sar f’direzzjonijiet mhux
proprju għaqlin. Kien ikun aħjar li
nvestejna iktar fis-soċjetà. Fil-bnedmin
fis-soċjetà. Fl-assigurazzjoni
tat-tqassim tal-ġid nazzjonali, aktar milli proġetti li baqgħu sterili jew ma
nħadmux sewwa, jew iridu jinqalgħu mill-ġdid.
Hija, fir-realtà, kwistjoni ta’ prijorità, ta’ ideat politiċi.
Prijorità
13. Hija
hekk, għax il-Gvern qiegħed juri dak li huwa f’dan. Fejn jonfoq, fejn jinvesti, fejn jassigura li
jibqa’ attent. F’dan il-mument
partikolari huwa proprju iktar ċar li ma hemmx linja ta’ ħidma bażata fuq dawn
il-prinċipji soċjali. Hemm waħda ta’
kontinwazzjoni amministrattiva. Hemm,
forsi, l-idea li wieħed jista’ jkollu tmexxija parlamentari iktar milli
popolari. Li wieħed jista’ jkollu
politika tal-kompromess mal-forzi ġenerali fis-soċjetà.
Kompromessi
14. Dawk
il-varji li qegħdin naraw bħalissa, li ma jfissirx li bihom hemm is-soluzzjoni
tal-problemi. Imma, kif nafu, mezz biex
wieħed itawwal lejn ħidma parzjali li pożizzjonijiet partikolari jogħġbu lil xi
wħud. Ħidma li, fl-aħħar mill-aħħar,
hija ta’ ħsara għas-soċjetà demokratika tagħna għax takkumula u tikkarga iktar
il-kumplikazzjonijiet.
Partit jibqa’ hekk
15. Proprju
għalhekk li l-partit irid jibqa’ dak li huwa.
Ma jmurx lura mitt sena sabiex jipprova jsir moviment proprju meta hija
l-istorja li turi li dan huwa sorpassat.
Mhuwiex proġett li jwieġeb għall-ħtiġijiet tal-poplu kollu, imma ta’
wħud f’dak li huma jiddeċiedu li hija għalihom prijorità. Proprju għalhekk, jekk irridu nbiddlu
verament li għandna, irridu nwieġbu lura għal dak li aħna. Dak ta’ partit organizzat li jimxi fuq
il-prinċipji demokristjani tiegħu, li jagħtuh ir-raġuni tal-eżistenza. Inkunu l-bnedmin li fil-politika jwieġbu
għas-sejħa tagħhom.
No comments:
Post a Comment