1. F’dawn ix-xhur, mal-inċertezzi li hawn, żdiedet dik tas-sejħa ta’ elezzjoni ġenerali qabel żmienha. Mal-pandemija u mal-problemi li ż-żidiet fil-prezzijiet taż-żejt ġiebu, kellna din ukoll. Fil-mument, però, għandna ċ-ċertezza li mhux ser tħarbat il-festi tal-Milied. Biss, f’dan, tibqa’ xorta pendenti.
Meta ser issir
2. Tibqa’ hekk,
għax ovvjament, f’xi ħin trid issir ukoll.
Il-Gvern għandu aktar xhur għad-dispożizzjoni tiegħu. Biss, fid-diskors xejn ċar li qiegħed isir
minnu, dak li mhuwiex ċert ser jibqa’ magħna.
Fin-nuqqas ta’ diskors dirett u indikattiv, nibqgħu nittrattjenu. Nistennew x’inhuwa ġej, fix-xejn.
Deċiżjonijiet
3. Filwaqt li
l-verżjonijiet huma varji, però hemm diversi ċertezzi. L-ewwel: li trid issir. Wara, dak li l-poplu qiegħed, jum wara jum,
jiddeċiedi li jagħmel. Iħares u jagħraf
li hemm persuni fil-politika li tista’ tafda, u oħrajn li le. Dawk li jitkellmu mod, u jagħmlu ieħor. Dawk li l-poplu jaħseb li huma f’forma, u
jsibhom f’oħra.
Iktar ċertezza
4. Huwa proċess
li ġej fiż-żmien. Mill-kaos u
l-konfużjoni, il-bniedem ifittex dak li fl-ordni jsib. Ordni morali, soċjali, u li jwieġeb
għas-sejħa għall-paċi u għall-ġustizzja.
F’dan it-taħwid ġenerali li qed naraw, huwa evidenti li wieħed ma jistax
jibni jew jimxi. Qegħdin neħlu, jum wara
jum, fuq ix-xejn. Fid-deżert, u ninsistu
li nidħlu f’iktar partijiet kbar ta’ deżerti oħra.
Attenzjoni nazzjonali
5. Fl-attenzjoni
nazzjonali, qed jirbaħ iktar is-sens li dak li kien fil-passat storiku ta’
pajjiżna, issa m’għadux. Qed jikber
iktar il-ħsieb li l-mezzi tal-aħbarijiet jagħtu importanza lil kwistjonijiet
bla sens. Qed jitwieled iktar il-ħsieb
li l-klassi politika tilfet politiċi denji tal-isem li jġibu. Qed jikber iktar il-ħsieb li l-valuri tagħna
m’għadhomx iktar mogħtija ġieħ.
Diskussjoni
6. Fir-realtà,
meta titkellem u tiddiskuti, tifhem iktar li l-appuntament elettorali li ġej
ser jorbot ma’ dan. Il-bnedmin f’din
is-soċjetà jinsabu fil-punt bejn żewġ pożizzjonijiet. L-ewwel: fl-għarfien li l-Gvern Laburista
Muscat sab appoġġ kbir proprju meta ppreżenta lilu nnifsu bħala dak li ser iġib
lura s-sewwa, l-ordni, il-ħniena u l-ġustizzja, li suppost, taħt Gvern
Nazzjonalista, kienu spiċċaw. It-tieni:
l-impatt tal-fatt li dan kollu, taħtu ma seħħx.
Anzi, li twettaq proprju l-kontra.
L-ingann
7. F’dan, hemm
riflessjoni ulterjuri fil-proċess ta’ ingann li l-politiku jidħol għalih. Dak li jippreżenta ruħu f’dawl, mentri meta
huwa jkun il-kontra, fid-dlam, dak waħdu għandu l-effetti tiegħu. Ċertament fuq nnifsu, imma aktar fuq
it-tessut demokratiku. Proprju għalhekk
f’dan, iktar minn qabel, li wieħed jagħraf li hemm sejħa popolari lura
għas-sewwa. Proprju iktar għalhekk li
l-għażla elettorali tal-poplu mhix ser issir fil-għama.
Skrutinju
8. Ser jikber
iktar l-iskrutinju elettorali. L-ewwel,
qabel: jekk wieħed għandux jieħu sehem jew jastjeni u ma jivvutax. It-tieni: jekk din il-linja tinqabeż, allura
ssir l-għażla partikolari tal-kandidat jew kandidata, kif is-sistema elettorali
tippermetti. It-tielet: li f’dan
il-proċess, iktar domandi, ċertezza fil-valuri u fl-ideat politiċi li verament,
u mhux apparentement, dak li jkun iħaddan.
Proċess ta’ għażla, dixxerniment li qed isir iktar u iktar vitali jekk
wieħed irid iħares ‘il quddiem.
Persważjoni
9. Dan, għal
min qiegħed imiss mal-poplu u jipprova jifhem is-sinjali taż-żminijiet, huwa
iktar minn qatt qabel proċess ta’ persważjoni.
Sija fl-għażla li wieħed jivvota, u t-tieni, għal min. F’dan, wieħed jifhem iktar li fil-mument huwa
kontro-produċenti li wieħed imur għal sistema ċentralizzata. Fejn il-bnedmin ma jibqgħux ikollhom iktar
l-għażla, imma l-lista tiġi magħżula mill-forzi politiċi li jikkontrollaw
il-partiti rispettivi.
Mhux lista waħda
10. Partit huwa
magħmul minn bnedmin varji, imma għandu jitlaq mill-prinċipju li jgħaqqad. F’bilanċ essenzjali bejn il-partit u
l-bnedmin fil-politika li jiggarantixxu dawk il-valuri u ideat. Iktar u iktar illum, dan huwa importanti li
jiġi riaffermat meta ninsabu fl-għarfien li l-valuri tas-soċjetà ma ġewx
rispettati minn numru ta’ politiċi, mentri l-poplu jrid li dawn jiġu hekk
fil-futur. Il-ħsieb li wieħed jivvota u
jipprova, għall-pjaċir, li jieħu sogru, illum qiegħed inaqqas mill-effetti
tiegħu.
Diskors u azzjoni
11. Fil-politika,
dejjem jekk wieħed irid jaqbad it-triq it-tajba, id-dibattitu politiku huwa
neċessarju. Qabel wieħed jitlaq jiġri
f’azzjoni, il-pajjiż jippretendi mill-politiċi tiegħu li jaħsbu. U jaħsbu fit-tul u ma jidħlux fejn ma
jistgħux jibqgħu għaddejjin, u mbagħad ikun diffiċli li joħorġu
mill-isqaqien. Minn dak li mmiss, huwa
evidenti iktar li s-sens u s-sustanza politika hija iktar apprezzata, u f’dan,
imfittxija.
Il-liġijiet
12. Proprju fuq
din il-lina li wieħed jifhem iktar li s-sejħa għal liġijiet aħjar milli għandna
mhijiex proprju l-istaġun tagħha. Jista’
jkun li jsiru xi wħud biex, kif naraw, joħroġ iktar duħħan. Imma r-realtà hija li s-soċjetà nċens bnin
għandha bżonn. Dan fi proċess iktar
strutturat, b’iktar paċi u stabilità politika. F’linja li tassigura li dak li qed jiġi
mfassal ma jkunx hemm bżonn li jinbidel wara ftit għax ġieb effetti l-kontra.
Ideat
13. Ċertament,
ideat ta’ x’wieħed jista’ jwettaq jibqgħu parti integrali mit-tessut
soċjali. L-iktar fil-paċenzja, li mhux
ħafna għandhom, li dak li jsir f’liġijiet ikollu l-kunsens soċjali u naturali
tal-bnedmin li fuqhom japplikaw. Mhux
biss, imma dawk marbuta mal-qafas kostituzzjonali, dawk li jmissu ma’ kif Stat
modern jiġi organizzat iridu ferm iktar ħsieb, awto-kritika u riflessjoni milli
qegħdin jingħataw.
Xogħol tal-għaġġla
14. Meta dan
il-proċess isir bil-għaġġla jkollu, l-ewwel, effett li ma jaħdimx kif għandu, u
t-tieni, id-diffikultà sussegwenti biex tibdlu sewwa. Jingħad x’jingħad, il-poplu jibqa’ jrid
politika tajba. Jibqa’ jrid waħda bażata
fuq valuri u mhux opportuniżmi żbaljati.
Fit-triq
15. Proprju iktar
f’dan li wieħed għandu jifhem li dak li għaddejjin minnu huwa parti minn
proċess politiku. Jista’ jidher li huwa
sqaq f’dak kollu li qegħdin naraw, imma fl-aħħar tal-ġurnata huwa parti minn
bidla. Proċess li ser imexxina sabiex
ikun hemm trasformazzjoni. Wieħed li ser
jagħtina l-opportunità li fuq dak li seħħ, nimxu ‘l quddiem.
Wara li ġej
16. Wara
l-elezzjoni ġenerali li ġejja, ser jittieħdu lezzjonijiet varji. Jinġabru responsabbiltajiet sabiex nimmarkaw
passi ‘l quddiem. Pajjiżna dan
jixraqlu. Il-poplu f’dan iktar, waqt li
jimxi biex jagħmel għażliet differenti.
Dawk li jwasslu għal soċjetà aħjar.
Fejn il-liġijiet jiggarantixxu iktar il-ħajja demokratika tagħna. Għalhekk, f’dan il-mument, l-għażliet u mhux
il-liġijiet huma prijorità.
No comments:
Post a Comment