1. L-istatistika, din il-ġimgħa,
ikkonfermat. F’pajjiżna hawn 85,369
persuna li jinsabu f’pożizzjoni ekonomika ħażina. Fil-qiegħ, jew viċin tiegħu, huma dawn. Hemm min ħareġ jifraħ għax inżilna
b’persentaġġ inqas (0.9%). Ħa ħsieb
jagħti l-impressjoni żbaljata li bdejna l-proċess meta titla’ x-xemx
tal-ġustizzja fuq dawn il-gżejjer u ma jkunx hawn iktar faqar. Mentri lkoll nafu li f’dawn is-snin, meta
l-flus ma naqsux, bqajna b’numru kbir ta’ bnedmin jgħixu f’kundizzjonijiet iebsa. Dik hi l-verità li qed nippruvaw naħarbu.
Differenzi
2. L-istatistika tkompli tirreġistra li għad
hemm qabżiet kbar bejn dawk li għandhom u dawk li m’għandhomx. Id-distakk ma naqasx, iżda żdied. Is-sistema kultivata mill-politika tal-Gvern
preżenti hija dik li qed tara u ġġib ir-riżultat li min għandu jkollu iktar, u
min m’għandux jibqa’ fejn hu. Immexxija
minn linja dikjarata ta’ liberaliżmu teknokratiku, daħħalna l-mentalità li huwa
tort tagħhom dawk li m’għandhomx. Mhux
biss, imma huwa mill-iktar leġittimu li min għandu, iżommu għalih. Għandhom dritt huma, l-oħrajn, li jfendu għal
rashom.
Solidarjetà
3. Tlifna l-kunċett tas-solidarjetà fl-Istat. Daħħalna
iktar il-ħsieb li huwa tort u responsabbiltà tiegħek jekk m’għandekx biex
tgħix. Daħħalna, f’isem il-politika
tas-suq, li jkollok dritt għall-għajnuna soċjali jekk tinqala’ sfortuna li
m’għandekx kontroll fuqha. Anzi, li
jirnexxilek tikkonvini lil xi ħadd li m’għandekx “ħtija”. B’kumdità u konvenjenza morali, l-Istat
qiegħed ifittex raġunijiet u skużi biex lil dawk li huma ‘l isfel, ma
jgħinhomx. Jibqgħu jeżistu fil-qiegħ.
Bażi żbaljata
4. Mhux kull min qiegħed fi stat ta’ faqar
daħal u sab ruħu f’dan minħabba tort tiegħu.
L-art li ngħixu fiha hija ta’ kull persuna. Mhux biss ta’ dawk li għandhom. Għax fil-pajjiż għandek dawk li huma għaqlin,
dawk li għandhom il-ħbieb tal-ħbieb.
Imma għandek ukoll lil dawk li mhumiex għorrief u li m’għandhomx
konnessjonijiet. Hemm ħafna fil-ħajja li
m’għandhomx lil min jaqbeż għalihom.
Ħafna iktar li llum m’għadux moda li ssib min jaqbeż verament għalihom.
Għalihom
5. Iktar u iktar għax emarġinati kif inhuma
m’għandhomx anqas l-abbiltà li jorganizzaw ruħhom u jsemmgħu leħinhom. Dawk li huma fil-qiegħ ma jafux, jew ma
jistgħux, jew m’għandhomx il-ħsieb għal dan.
Anzi, qishom jiddependu, mingħajr ma jafu, fuq oħrajn li forsi tiġihom
ħniena minnhom. Dawk li m’għandhomx biex
isegwu dak li qed jiġri fil-pajjiż. Dawk
li, ċertament, l-istatistika mhux ser jaqrawha, jew b’xi mod, jifhmuha. Dawk li mistennija jsegwu fuq il-mezzi
elettroniċi meta m’għandhomx dawn il-mezzi.
Mistenni li japplikaw u jiddikjaraw dak li ma jistgħux.
Ir-realtà
6. Imma tista’ tidħak kemm trid bik innifsek u
tgħid: “Kemm mexjin ‘il quddiem”, imma r-realtà hija li għandna numru kbir ta’
bnedmin li għandhom bżonn l-għajnuna.
Sija għax il-ġenituri tagħhom ma kinux imgħallma. Sija wkoll għax għalkemm ħadu t-taħriġ u
stinkaw, xorta baqgħu ma mxewx ‘il quddiem.
Daqqa għal raġuni u daqqa għal oħra, m’avvanzawx. Imma hu x’inhu l-kaġun, il-fatt jibqa’ li
għandna magħna bnedmin li, f’ġieħ is-sewwa, għandna dmir morali li ngħinu. U dan ċertament independentement
mill-kriterju ta’ jekk għandhomx tort huma, jew le.
Skużi varji
7. Il-liberaliżmu ispirat mill-ħsieb li s-suq
ser isolvi kollox jibbaża lilu nnifsu fuq il-linja li l-effiċjenza ekonomika
trid tirbaħ fuq il-kundizzjoni umana.
Anzi, iktar minn hekk, li ma hemmx xi responsabbiltà fuq l-istat jew dak
li għandhom, jew dawk li huma “suċċess”, jew dawk li jinvestu flushom fil-poter
politiku biex jieħdu fuqhom il-linja li jsolvu verament din il-pożizzjoni. Il-figuri jistgħu jkunu numri fuq il-paġni
tar-rapporti, imma fil-verità huma bnedmin abbandunati. Huma dawk li nafu li, waħedhom, mhux ser
jimxu ‘l quddiem. Dawk li hemm bżonn li
fil-ġustizzja soċjali u fit-tqassim ġust tal-ġid komuni ngħinuhom direttament.
Retorika
tal-opportunità
8. Bnejna linja ġdida li taħseb li għax xi ħadd
iħoss li rnexxa, dan wettqu b’ħiltu u għax għandu dritt. Daħħalna l-mentalità li jekk ħaddieħor ma
rnexxiex, minkejja kemm ipprova, għandu xi ħaġa ħażina hu. Il-linja li għax taħdem ħafna ser tkun
suċċess issudat, mentri nafu li hemm żewġ kategoriji li għadhom ibatu. Dawk li anke jekk jaħdmu u jistinkaw ħafna,
xorta ma jirnexxux u xorta ma jaqilgħux.
Magħhom hemm dawk li jridu jaħdmu, imma ma jistgħux. Mhux veru li għax hemm l-istess triq, allura
kull persuna ser tirnexxi jekk tgħaddi minnha.
Is-soċjetà
9. Meta tmiss mas-soċjetà tagħna tifhem iktar
kemm huwa faċli tħares u tiltaqa’ mal-affluwenti. Dawk li għandhom, u anzi moħħhom kif ikollhom
aktar. Dawk li jiktbu fil-gazzetti biex
jikkonvinċu lilhom infushom minn dan fil-postijiet li jaħsbu żbaljatament
hekk. U taħrab dawk li m’għandhomx. Dawk li, għal raġunijiet varji, fil-ħajja
tagħhom sabu ruħhom jgħixu fi stat ta’ diffikultajiet soċjali u materjali. Dawk li ħadu deċiżjonijiet bl-iktar
intenzjoni tajba, imma li ma swewlhomx sewwa.
Dwk li tilfu nies fil-familja, dawk li sabu ruħhom għaddejja minn
diffikultajiet mentali, dawk li hu x’inhu jinsabu fil-qiegħ.
Figuri
10. Dak li l-istatistika tindika mhix gidba, imma
hija verità. Huwa minnu li għandna
85,369 persuna jgħixu b’inqas minn €9,700 fis-sena. Huwa minnu li għandna ħafna mitluqa
fil-kantunieri tas-soċjetà li qatgħu qalbhom li xi ħadd fil-klassi politika
jgħinhom. Min jibni l-politika tiegħu
fuq dak li jgħidulu dawk li huma komdi, dan mhux ser jarah. Il-figura ta’ 17% tas-soċjetà mhix fix-xejn,
imma hija ta’ nkwiet.
Dmirna
11. Għandna sistema legali ta’ għajnuna soċjali li
flok moħħha biex tgħin lil min jinsab ħażin, moħħha biex issib ir-raġuni għala
wasal fejn wasal. Anzi, il-mira hija kif
issib ir-raġunijiet, skużi biex ma tgħinx.
Saret, issa iktar minn qatt qabel, missjoni tal-amministrazzjoni li ssib
ir-raġunijiet biex ma toħroġx l-għajnuna.
Qisu jinxtegħlu s-suffarelli jekk xi ħadd tinqatagħlu jew nibdew
ninvestigawh biex jinbena każ kontra tiegħu biex ma jingħatax.
Sistemi strambi
12. Iktar sofistikat minn hekk huwa l-metodu li
bih, meta tikkwalifika għal benefiċċju, bħall-pensjoni kontributorja, titlef
benefiċċji oħra. Bħal dak il-logħob li
għax tirbaħ pożizzjoni, titlef oħra. Ma
hemmx iktar linja politika li hija favur li l-bnedmin ngħinuhom jitilgħu ‘l
fuq. Hemm iktar dawk li jridu jidħku,
konvenjentement, bihom infushom li għax jingħataw il-kuntratti tal-miljuni
lill-kbar milljunarji, allura ser jieklu wkoll ta’ taħthom.
Vuċi għalihom
13. F’dan kollu, fortunatament, għax hemm vuċijiet soċjali fi ħdan il-Partit Nazzjonalista. Għad hemm dawk bħall-Viċi Kap David Agius u d-deputat Ivan Bartolo li, kontra l-kor tal-konvenjenza, isemmgħu leħinhom. Ifakkru li l-pożizzjoni għadha gravi u li s-sitwazzjoni mhux qed tiġi ndirizzata. Ifakkru li fil-prinċipji Demokratiċi Nsara, fl-interklassiżmu popolari tagħna, nibqgħu naħdmu u ngħinu lil dawk li jinsabu viċin il-qiegħ.
No comments:
Post a Comment