1. Kemm
huwa tajjeb tisma’ x’għandu xi jgħid ħaddieħor fil-ħajja. Kemm daqshekk siewi li tagħti każ il-pariri
ta’ oħrajn fid-demokrazija. Kemm hija
mimlija sens dik id-direzzjoni li titlob minna sabiex naħsbu mitt darba u
naqtgħu darba. Għax proprju l-esperjenza
politika, li trid issir iktar rari, tmexxik sabiex, għall-ġid tal-poplu, tieqaf
taħseb sew. Tgħarbel fil-fond jekk dak
li fassalt f’rasek, jekk dak li ddikjarajt fil-pubbliku huwiex verament tajjeb
kif taħseb inti waħdek, jew jekk mexxewkx xi wħud biex tagħmel hekk.
Opinjonijiet
2. Is-soċjetà
tal-Facebook hija f’dan għalliema.
Opinjoni ta’ persuna waħda, mingħajr ma hemm ħsieb warajha, għax
tinkiteb tittieħed bħala veritiera.
Tittieħed bħala dik li għandha tirbaħ fl-argument. Mentri nafu, frott l-esperjenza, li opinjoni,
biex ikollha valur trid tinġabar u tiġi mqegħda ma’ ta’ oħrajn. Konfrontata b’mod u manjiera li min qiegħed
jipproponi għandu iktar fil-kalatura favur tiegħu, għax kontestata
bir-raġuni. Hemm, f’dak il-proċess, ser
tħossok iktar ċert li dak li qiegħed isir huwa verament, u mhux apparentement,
ta’ ġid lill-bniedem tallum u tal-futur.
Tiġrix
3. Fejn
wieħed m’għandux jiġri f’dan il-proċess, imma jieħu ħsieb jistenna, iktar u
iktar meta jsib diversi fis-soċjetà jsemmgħu leħinhom il-kontra. Meta jkollok bnedmin isemmgħu leħinhom hekk trid
tagħti każ, iktar u iktar meta jkollok organizzazzjonijiet li jsejħulek sabiex
tuża l-kawtela. Tant ieħor fil-piż meta
jkollok għaqdiet li ma twieldux ilbieraħ.
Dawk li, anzi, huma magħrufa u kkunsidrati li frott l-esperjenza li
ġabru, ta’ min joqgħod fuqhom. Għax kif
nafu, l-għaqal jimxi id f’id mal-onestà u l-integrità ta’ dak li jkun.
Kull kelma
4. Fis-soċjetà
tagħna kull kelma qegħda tiġbor u titlob attenzjoni, u proprju jkollha aktar
piż fl-arena tar-raġuni meta warajha jkun hemm bosta organizzazzjonijiet. Meta jkollok tlieta u ħamsin għaqda varja,
ilkoll magħrufa għal ħidmithom favur il-bniedem, dan fih iktar raġunijiet biex
tieqaf. Anzi, għandek obbligu morali u
legali li fir-responsabbiltà li ġiet fdata lilek mis-soċjetà, twaqqaf dak li
jkun ser jitwettaq. Ħidma li nafu lkoll
li, jingħad x’jingħad, qegħda ssir b’tant ħeffa proprju biex tgħaddi mingħajr
widen għas-sewwa.
Effetti fit-tul
5. Kull
miżura, kull liġi, fiha l-piż u l-impatt tagħha fis-soċjetà. Fiha, l-iktar, id-dikjarazzjoni li għax hemm
dik ir-regola, u ssoltu dawn jitwieldu fis-sewwa, allura qed tistabbilixxi
hekk. Liġi, ħafna drabi, għandha effett
soċjali negattiv proprju għax tipprova tibdel dak li mhuwiex sewwa f’li
huwa. Dak li huwa ħażin tipprova tagħmlu
tajjeb, u dak li huwa inġust bħala li huwa mimli ġustizzja. Iktar u iktar meta tali liġijiet bħall-Abbozz
241 li għandna, qiegħed jibdel ta’ taħt fuq il-pożizzjoni dwar l-użu tal-kannabis. Liġi li tiddikjara li ser iġġib
ir-responsabbiltà, meta lkoll nafu li ser tkun kaġun ta’ irresponsabbiltà.
Politikament
6. Fid-dinja
politika, dan huwa eżami għall-Gvern.
Jista’ jibqa’ għaddej, kif rajnih fi drabi oħra, anke fejn kellu
jammetti, aktar tard, li kellu tort, jibdel il-liġi u jiġi b’oħra. Jista’ jinsisti li huwa mimli bir-raġġi
tad-dawl tal-progress, u ħaddieħor għad fid-dlam tar-rigress. Jista’ jgħid kemm huwa mimli bl-għerf u
ħaddieħor għadu fl-injoranza. Jista’
jgħid ukoll li għax minn meta huwa fil-poter, telgħet ix-xems fuq din l-art, u
li kull min ma jaqbilx miegħu qiegħed fit-tort u fil-parti s-sewda
tal-qamar. Jista’, imma hawn, is-serjetà
politika hija akbar, għax din il-liġi għandha effetti mhux proprju pożittivi
għas-soċjetà tagħna.
Jista’
7. Jista’,
nhar it-Tlieta, meta nerġgħu niltaqgħu fil-Kamra tad-Deputati, jgħaddi
għat-Tielet Qari u japprova kontra l-vot tal-Membri tal-Oppożizzjoni u 53
għaqda. Jista’ jgħaddilna xi
dikjarazzjoni mimlija demagoġija ta’ kemm “huma” jafu ħafna, u ħafna iktar,
mill-oħrajn. Jista’, għalhekk, jinjora
l-opinjonijiet ta’ dawk il-persuni kollha, u jibgħat l-abbozz għall-pass li
jmiss. Jgħabbih, inġustament, fuq dahar
ħaddieħor. Fl-ironija ta’ liġi li
tiddikjara r-responsabbiltà, li f’att ta’ irresponsabbiltà tibgħatha u
tippretendi li ħaddieħor, għaliha, jieħu r-responsabbiltà.
Jikkunsidra
8. Biss,
għandu alternattivi varji oħra li jista’ jikkunsidra wkoll. Din il-liġi, bil-miżuri li fiha, bit-tkabbir
tal-pjanti fid-djar, bl-għaqdiet li jorganizzaw din iż-żieda fil-konsum permess
ser tibdel is-soċjetà. Ser iġġib li dak
li mhuwiex tajjeb, la llum u lanqas għada, issa jsir permissibbli. Wieħed li ma jsirx, però, qatt,
permissjoni. Dak il-ġenituri tallum
jgħarfu u jafu sew bih, għax huma qraw, u għadhom qegħdin jaqraw dwar l-effetti
ħżiena tagħha. Sa issa għadni ma ltqajt
ma’ ħadd li jgħidli li huwa ferħan li ser jitma’ ‘l uliedu l-kannabis.
Effetti
9. Għax
l-effetti tas-sustanza mhumiex ser jinbidlu.
Ser jibqgħu ta’ ħsara għall-bniedem, u dan nafuh ilkoll għax huwa fatt
magħruf, verità. Anke jekk tgħaddi
l-liġi, xorta l-persuni fis-soċjetà ser jibqgħu jafu li huwa ħażin. Imma issa ser titwieled għalqa li fiha ser
tinġabar is-sikrana. Waħda li
tikkunsidra f’liema angolatura trid, u li ma tistax tgħid, b’ebda mod, li hija
ta’ ġid għad-dinjità tal-Maltin u l-Għawdxin.
Jibdel
10. M’hemmx
agħar mir-ras iebsa, mis-suppervja, li ma jħallukx, kif nafu, twettaq miżuri li
minnhom frott tajjeb biss jista’ joħroġ.
Ma jgħinukx biex tmur lura u tgħid li trid tisma’ mill-ġdid. Imma f’din il-linja, il-ħsara li ser issir
lill-pajjiż hija irrimedjabbli. Wara li
dan l-abbozz isir liġi, jgħaddi riħ mill-bieb u t-twieqi li ma jħallikx terġa’
tagħlqu lura kif għandu jkun. Hemm
pożizzjoni li hija irriversibbli għalina lkoll.
Vantaġġ
11. Politikament,
jista’ jkun hemm min jaħseb li ser jieħu vantaġġ. Hemm ukoll min jista’ jaħseb li l-poplu ser
jinsa. Però, għandna nagħrfu li hemm
prezz għoli, għax il-ħsara hija qawwija.
Dawn l-organizzazzjonijiet, li ma jiġux f’daqqa kuljum, dan huwa dak li
qed jiddikjaraw. Ikun żball soċjali u
kulturali jekk il-pariri t-tajba ma jittiħdux.
Jekk irridu nkunu responsabbli, dan għandna nagħrfuh. Jekk irridu naħarbu mit-tiġrib, dan huwa
vantaġġ li għandu jittieħed.
No comments:
Post a Comment