1. Hekk iġibna fir-realtà messaġġ ċar imwaħħal mal-ħitan. Il-messaġġ veritier li numru sew ta’ bnedmin f’pajjiżna għaddejjin minnu. Il-pandemija li qegħdin insofru fiha l-effett negattiv ieħor, dak li qed jixħet lura lis-soċjetà tagħna. Il-ġuħ huwa parti mill-faqar. Huwa parti minn familji li qegħdin fir-riskju tad-diffikultajiet ekonomiċi. Uħud diġà qegħdin ibatu dan wara dawn ix-xahrejn u nofs. Oħrajn qegħdin iħarsu biex jifhmu jekk humiex sejrin jintlaqtu fil-futur qasir. Il-fatti huma evidenti. Irridu, bħala pajjiż, u fi ħdan il-klassi politika nagħrfu li hemm bżonn miżuri li jwieġbu għal dan kollu.
Kien diġà hemm
2. Ma hemmx
ħafna x’tiddiskuti. Iż-żerrieħga ta’
dawn il-problemi kienet diġà hemm, imma din il-marda kiefra żiedet
fid-doża. Kellna diġà lil dawk li qed
ibatu biex ilaħħqu. Kellna diġà
sitwazzjonijiet fejn kien hemm indikaturi li diversi bnedmin fis-soċjetà ma
kienux telgħin ‘il fuq, imma kienu wieqfa u niżlin ‘l isfel. Id-dinja tax-xogħol, għalkemm kienet tidher
li għandha s-suċċessi tagħha, fir-realtà ma kinitx qegħda tassigura żieda
sostnuta u progressiva. Issa, kif jidher
ċar mill-aħħar dokument maħturġ mill-Uffiċċju Nazzjonali tal-Istatistika, hemm
bil-fatt żieda f’persuni li tilfuq l-impjieg tul ix-xahar ta’ April.
Soluzzjonijiet
3. Dawn
l-effetti negattivi fuq is-soċjetà kien diġà ċar li kienu ġejjin fuqna minn
Marzu. Kienu iktar ukoll għax, minn
Novembru 2019, kellna tnaqqis fir-ritmu ekonomiku minħabba l-instabilità
politika. Issa għandna inċertezzi oħra
li qed jolqtuna direttament. Huwa loġiku
li ser ikun hemm konsegwenzi. Ħidmitna
trid tħares lejn kif toħloq skemi u għajnuna sabiex il-bnedmin fis-soċjetà
jbatu mill-inqas. Il-valuri tas-sewwa,
dawk li juru li s-solidarjetà hija pedestall essenzjali li trid tiġi mqegħda
għas-servizz tal-bniedem. Hija sfida
determinanti. F’dan il-baħar ma hemmx
il-kalma fejn il-mewġ huwa ineżistenzi, imma hemm dak ta’ maltempati li qed
ikomplu jqumu.
L-Istat Malti
4. L-Istat
demokratiku u Ewropew tagħna, , fil-kaxxa tiegħu għandu strumenti, riżorsi u
mekkaniżmi biex jaffronta dan. Biss,
hemm numru ta’ punti li jridu jsiru biex nibdew nifhmu fejn sejrin. Fl-ewwel punt, wieħed irid jifhem li qed
immissu mar-realtà tal-fatti. Dak li ser
joħroġ bejn dak li ilna nisimgħu fir-retorika politika, u dak li għandna. It-tieni, għalhekk, li hemm bżonn ferm iktar
verità biex noħorġu mill-mument mudlam.
It-tielet, irridu nifhmu li l-istat soċjali jrid ikun iktar flessibbli u
bi skemi li għas-sentejn jew tlieta li ġejjin ikun ippreparat biex isalva lil
dawk li ser isibu diffikultà. Ir-raba’,
li hemm bżonn li napprezzaw lill-ħaddiem Malti – punt li f’dawn l-aħħar seba’
snin ittraskurajna. Il-ħames, il-fatt li
hemm kwantità kbira ta’ ħaddiema li l-Istat ma wasalx għall-assistenza tagħhom
li ser jispiċċaw b’veloċità akbar li jew jirtiraw kmieni jew jispiċċaw bla
xogħol.
Il-ħaddiem tagħna
5. F’dan
ix-xenarju, persuni li ġew minn pajjiżi oħra ċċaqilqu lura lejn tagħhom. Baqa’ hawn il-ħaddiem tagħna, jipprova jgħix
f’soċjetà li ma ħasbitx fih. Jekk mhux
fil-linja li huwa għodda ta’ produzzjoni għas-servizz ta’ magna ekonomika
liberalista. Ma ħadniex ħsieb nassigruaw
li ngħallmuh il-ħiliet u kapaċitajiet oħra.
L-esperjenza fis-snin kienet li, meta dan isir, il-bnedmin f’dawn
il-gżejjer juru l-abbiltajiet sħaħ tagħhom.
Minflok, morna lura għal-linja li flok tipprova tgħolli, ħallejna lil
dak li jkun fejn huwa. Flok għollejna
s-salarju u l-valur tal-bniedem, kellna politika differenti. Waħda, li ċerti drabi, meta nħares lejn ċerti
skemi, nidħol naħseb li hija bażata fuq nuqqas ta’ rispett u mhux f’dak ta’
fiduċja.
Unjoni Ewropea
6. Fil-proċess
li għaddejjin minnu, u li ser insibu ruħna fih, wieħed irid jibda billi jgħid
li qegħdin ferm aħjar, li aħna fl-Unjoni Ewropea. Kien ikun ferm u ferm iktar diffiċli għalina
nirkupraw, li kieku m’aħniex parti bħala membri sħaħ. Nifhmu li mhux kull ma jingħad ġewwa fiha
huwa, l-ewwel, neċessarjamen tajjeb; u t-tieni, li jgħodd għalina. Imma dan ma jfissirx li m’hemmx post minn
fejn nistgħu nieħdu għajnuna. Il-figuri
li ħarġu din il-ġimgħa, li hemm għad-dispożizzjoni 350 miljun ewro fi Grants
u 624 miljun ewro f’self, huwa pass.
Kemm finalment huwa fid-direzzjoni t-tajba jitlob attenzjoni, u fuq
kollox, diskussjoni. Il-pakkett li qed
jiġi propost ser ikun “f’idejna” mill-1 ta’ Jannar 2021, u ser jiġi mplimentat
minn dan u minn Gvern ieħor. Aħjar jekk
inkunu ċari u ngħarblu sewwa, qabel ma naqblu.
Il-Virus ħoloq sfidi
7. Il-Partit
Nazzjonalista, f’dan qiegħed juri li huwa għandu l-abbiltà li jagħraf l-isfidi
li għandna diġà, u li ġejjin għalina.
Diġà ppropona li jkun hemm kumitat bejn iż-żewġ naħat tal-Kamra. Diġà għamel numru ta’ punti ta’ direzzjoni, u
ċertament f’linja ta’ preparazzjoni.
Hemm ferm iktar dettalji li għandna nidħlu fihom. Ċertament ikun aħjar jekk il-Gvern ikun iktar
miftuħ u jistampa iktar fatti. Il-verità
tgħin ħafna. Għax, kif sewwa qrajt u
għidt: “Mingħajr Verità, pajjiż jimxi fid-dlam u jkun il-kawża tal-agħar
sfortuni li jaqgħu fuq il-poplu.”
Il-Virus ħoloq, ċertament, il-ġuħ, imma l-verità tgħin biex insibu
soluzzjonijiet għall-isfidi soċjali u ekonomiċi li ġejjin fuqna.
No comments:
Post a Comment