1. Id-dinja timxi 'l
quddiem numru ta’ drabi bl-għażla t-tajba, bejn il-bilanċ neċessarju li jitwieled
minn dak li r-riskju
u l-prudenza jitolbu. Is-settur
kummerċjali, imprenditorjali jaf ferm iktar fuq dan għax jaf li min jieħu d-deċiżjonijiet it-tajba fl-aħħar
mill-aħħar jispiċċa jafferma ruħu. Jispiċċa
wkoll fil-mira tas-suċċess, tal-għira min-naħa l-oħra però finalment jispiċċa
jistabbilixxi linja ta’ gwida għal min irid jirnexxi. Jirnexxi għalih innifsu, għall-vanaglorja
personali nkella sabiex ikun ta’ ġid għall-proxxmu. Is-settur tal-kummerċ fih l-elementi
partikolari tiegħu, però m’huwiex possibbli, anzi żbaljat għal kollox li dak li
hu tajjeb għan-negozju jiġi riprodott f’setturi oħra, fosthom dawk soċjali, politiċi
jew reliġjużi.
2. Id-dinja tagħna tittrasporta malajr
min-naħa għall-oħra tal-globu dak li jidher bħala suċċess mingħajr ma ssir
analiżi fil-fond ta’ dak li jkun qed jiġi dikjarat. Il-medja, li aktar minn
qatt qabel qegħda tinbidel minn strument ta’
informazzjoni, saret parti minn
organizzazzjoni kummerċjali komplikatissima.
Min għandu f’idejh il-mezzi tax-xandir, min huwa l-proprjetarju jew
għandu sehem fihom iħares l-interessi tiegħu billi fuq naħa jilmenta dwar dak li jista’ jnaqqaslu
mill-ġid ekonomiku u fuq in-naħa l-oħra jżid fit-tifħir tal-abbiltà sħiħa
tal-kummerċ tiegħu. Il-valur oriġinali tal-gazzetti
u tal-mezzi l-oħra qiegħed, matul dawn is-snin, jintilef u jiġi sagrifikat.
Pass li miegħu qiegħed iġib reazzjonijiet soċjali u umani li mhux qed nanalizzaw
biżżejjed.
3. Il-ġenerazzjoni ta’ dawk bħali li
għandhom arloġġ intern li f’ħin partikolari jixgħelu l-mezzi tat-televiżjoni
qed tintilef. Aktar ma jgħaddi żmien
aktar għandek persuni li jaraw l-aħbarijiet li jridu huma minn fuq il-vantaġġi kollha tal-internet,
mingħajr ma għandhom limitazzjonijiet ta’ ħin.
Il-forma li għadna għaddejjin
minnha b’mezzi li jridu jpinġu kollox mod jew ieħor, li jmeru l-fatti u
l-verità ser iwassal għal iktar ġenerazzjonijiet maqtugħa u distakkati minn dak li inhuwa għaddej.
Protesta kontra l-gidba, waħda kontra t-tgħawwiġ tal-fatti, il-poplu qed jibda
jirribella kontra din l-manipulazzjoni..
Jaffermaw iktar il-bgħid tagħhom minn
parteċipazzjoni attiva fid-demokrazija tagħna.
Inaqqsu aktar ir-rapport bejn min imexxi u min jivvota għat-tmexxija
proprju għax qed nispiċċaw niġu identifikati bħala parti minn din il-ħidma żbaljata.
4. It-teknoloġija għalhekk tidher li għandha
l-iżvantaġġ li qegħda telimina barra, tnaqqas u ċċekken id-dimensjoni soċjali u
interattiva. Jidher li l-bniedem qiegħed
jafferma dimensjoni ta’ indipendenza ġdida, differenti minn dak li rajna qabel sabiex jibqa’ jżomm
l-ispirtu liberu tal-verità u mhux tal-gidba.
Dan jimmerita aktar spazju liberu minn
dak li ġej minn
qabel. Distinzjoni ta’ attitudni lejn
il-ħajja politika, pubblika, li trid, turi lilha nnifisha iktar bħala
mekkaniżmu ta’ difiża minn
waħda pro-attiva jew reazzjonarja. Hemm
issa ġenerazzjoni li qegħda tiddistakka ruħha f’dinja oħra, f’waħda li
m’għadhiex tappartjeni. Waħda li trid tibdel mingħajr ma tibdilha hi, li tridha
tinbidel waħedha.
5. Ir-riskju ta’ kull min jgħix fil-ħajja
huma hemm, ma jinbidlux, hija x’inhija l-pożizzjoni, però qishom jiżdiedu f’dan
ix-xenarju ġdid li qiegħed jiżviluppa quddiemna. Forsi wasal iktar iż-żmien li nanalizzaw dak
li sejrin għalih, x’soċjetà ser tkun qegħda tiffunzjona fuq dawn il-Gżejjer
jiddependi minna. Kemm aħna preparati
sabiex inħarsu ‘l quddiem u kemm aħna qed nippreparaw lil ta’ warajna
għad-dinja li ġejja. Il-prudenza fejn
qegħda teħodna, jew għax hemm din l-indifferenza, jew l-inabilità dikjarata li
naffrontaw tajjeb dan kollu, x’riskji deħlin għalihom ta’ warajna. F’mumenti
ngħid sejrin lejn rivoluzzjoni kontra l-manipulazzjonijiet li nbdew mal-Pravda.
6. Hemm bżonn issir analiżi tajba, però
kemm aħna lesti jew preparati hija fid-dubju.
Dubju għax drajna wisq f’atmosfera fejn ir-responsabbiltà personali hija
maqtugħa mill-impatt tagħha tas-soċjetà kollha.
Daħlet wisq magħna ċerta indifferenza bażata fuq kunċett aridu ta’
tolleranza, f’dak li ser ikun għada pitgħada l-effett negattiv ta’ aġir mhux
sempliċement anti-soċjali, imma bażat fuq l-egoiżmu materjali. Hemm kultura li ġejja li qed tipprova ssir
prevalenti fejn l-altruwiżmu jinqatel.
Uħud jistgħu jsejħulha “sotto-kultura”, però din hija movement ta’ ħsieb
li huwa distakkat mill-passat u fl-istess ħin magħġun fiċ-ċirkostanzi speċjali
li t-teknoloġija moderna qegħda tagħti. Forsi qed ninterpretaw ħażin
l-affarijiet f’kunċetti antiki u m’aħniex nifhmu li hemm protesta silenzjuża.
7. Il-ħajja tagħna llum u għada trid tiġi
bbażata fuq prinċipji etiċi li t-trapass taż-żmien rendihom mezzi, strumenti,
pedamenti li wasslu għall-bini tas-soċjetà demokratika, għall-protezzjoni
tad-drittijiet fundamentali. Biss, biex
tasal hemm irid isir mill-bidu, kważi mill-ġdid, il-proċess ta’ persważjoni, awto-kritika
u rivalutazzjoni interna. Dan it-trapass
ta’ ideat irid isir sabiex nittrażmettu dak li għandna għal ta’ warajna. Wisq ġenerazzjonijiet ġew esposti għal ideat
żbaljati u negattivi li wassluhom sabiex jiddubitaw minn dak li għandna. Dan ġej kollu minn użu żbaljat ta’
mezzi ta’ informazzjoni, edukazzjoni u verità. Hemm riskji li sejrin għalihom,
però hemm il-bżonn li bil-prudenza ngħarfu lura dak li għandna.
Danl-artikolu kien deher fl-Illum fil-25 ta April 2010.
No comments:
Post a Comment