1. F’dawn
l-aħħar jiem qisna erġajna deħlin biċċa biċċa lura lejn ir-rutina
tax-xogħol. Qed inħallu warajna s-sajf
bir-ritmu tiegħu u nduru biex ngħarfu li ż-żmien tal-mistrieħ daqt ikun għalaq
definittivament. Dan ix-xahar ta’
Settembru għandu wkoll dan id-dmir – li jdawwarna u jfakkarna li hemm bżonn
indawru r-ritmu u r-rotta tal-ħajja. U
rrid ngħid li dan jirnexxilu jwettqu tajjeb ħafna. Mingħajr ma tagħraf kif, tidħol għall-ħarifa
ħelu ħelu mal-kliem tal-poeta Ingliż John Keats.
2. Id-dinja
ta’ l-arti ma toqgħodx lura minn din il-ġibda naturali tas-sensi. Għal ħafna f’dan il-pajjiż, jerġgħu jqumu
l-artisti, dawk li jħallu lilhom infushom isegwu dak li hemm fihom mingħajr ma
jistaqsu kif u sa fejn ser jaslu biex fl-aħħar iwelldu barra dak li jkollhom
ġewwa. Il-bniedem għandu fih din
il-ġibda, għal uħud li jkunu krejaturi, għal oħrajn sabiex jammiraw dak li jiġi
fid-dawl tax-xemx mill-artist, kbir jew żgħir.
L-ispirtu liberu tal-bniedem iċaqlaqna lejn fruntieri li ftit qatt
setgħu jipprevedu. Anzi, s-sabiħ tagħna
huwa proprju li m’aħniex inqas minn popli oħra, huma fejn huma mxerrda
fid-dinja. Aħna konna minn żmien
il-qedem u bqajna marbutin fuq naħa u xhieda, eżempju fuq l-oħra.
3. Fl-aħħar
tal-ġimgħa li għaddiet kellna eżempji ċari ta’ dan f’erba’ okkażjonijiet
interessanti. Il-ftuħ ta’ Villa Francia,
bidu ta’ wirja ta’ pittura ta’ Esprit Barthet u Antoine Camilleri, il-ftuħ ta’
“The Malta Cyprus Ceramic Exhibition 2009” u l-ftuħ uffiċjali tar-Rotta ta’ l-Arti. Huma erba’ mumenti importanti għall-kultura u
l-arti Maltija. Wirjiet li huma miftuħa
beraħ għalina sabiex narawhom u nammirawhom.
Għax is-snin li għaddew minn fuqna sarrfu sabiex kibru l-artisti u kibru
sew l-ammiraturi tagħhom. Dawn huma
esposti għalina u, fl-istess ħin, mogħtija sabiex jagħtu xhieda ta’ dak li
aħna. Juru l-abbiltà li dejjem kien hemm
u fortunatament baqa’ jkollna mument li bih nistgħu iktar niftakru meta
niċċelebraw għada l-indipendenza unika tagħna.
4. Meta
taqra fuq l-arti, fuq il-materjal li l-bniedem fis-sekli uża sabiex jesprimi
ruħu, mingħajr ma rridu waqt li nkunu qed nammirawhom inkunu wkoll qed
nirriflettu li huma sinjali ta’ ċiviltà.
Terġa’ meta nieħdu l-fuħħar, napprezzaw dan ferm u ferm iktar. Id-dinja hija miżgħuda b’oġġetti minn kull
seklu u minn kull rokna fiha. F’dawn
hemm il-kreattività umana preżenti, prinċipalment f’oġġetti marbuta mal-użu
utilitarju ta’ kuljum imma f’ċerti istanzi jiġik ukoll id-dubju kemm kienu
limitati hemm. Fl-Amerika t’Isfel, ta’
Fuq u tan-Nofs, fil-Mediterran, fl-Oċeanja, fl-Afrika, fiċ-Ċina hemm oġġetti li
nħadmu u baqgħu bil-forom varji u “strambi” tagħhom, xhieda ta’ persuni li
kienu kapaċi jittrasformaw b’idejhom u bl-għajnuna ta’ diversi proċessi,
rikordji tagħhom. Anzi nafu wkoll li
għandna oġġetti li nħadmu b’teknika li llum m’għadhiex aktar possibbli li
terġa’ tirrepeti ruħha.
5. L-impatt
tagħhom huwa qawwi f’dan is-seklu mimli bi bnedmin li jridu jimirħu barra
mill-fruntieri tagħhom. Kif stajt
nikkonstata f’wirja ta’ ċeramika interessanti ħafna mtellgħa bejn ġabra ta’
ħbieb Maltin u Ċiprijotti, fejn ma’ kull sena qed isir avvanz ‘il quddiem. Fil-kumpannija ta’ Maltin ta’ qalb kbira u
ġeneruża bħal ta’ Charles Sammut, Mario Sammut, Valerio Schembri, Raymond
Abela, Joseph Agius, Julie Apap, Antoine Paul Camilleri, Sina Farrugia Micallef,
Neville Ferry, Kenneth Grima, Paul Haber, Sue Mifsud u George Muscat tħoss
iktar id-demm ħaj u jbaqbaq tagħhom.
Quddiem il-ħidma ta’ jdejhom tifhem li ċ-ċeramika m’għandhiex limiti ta’
żmien jew fruntiera ġeografika, anzi hija ċelebrazzjoni ta’ proċess li ma jridx
jieqaf.
6. Mingħajr
ma trid tħossok imkaxkar b’dak li Maltin bħalna kapaċi jagħtu. Il-poplu, għalkemm kibirlu l-għarfien, tajjeb
li jitqegħdulu iktar u iktar appuntamenti bħal dawn quddiemu. Veru li jista’ jkun hemm min ma japprezza
xejn, biss nemmen li ftit spjegazzjoni, qtar żgħar ta’ informazzjoni jagħmlu
d-differenza. Nemmen li dan il-poplu
tagħna għandu ġewwa fih dik ir-rabta qawwija bejn l-arti, il-kultura u
ħajtu. Il-kultura hija tastiera
importanti għad-dinjità ta’ kull persuna u aħna ma għandna xejn inqas. Tajjeb li nħajru aktar bnedmin imorru jaraw
dawn il-wirjiet, inħeġġuhom jiskopruhom, isiru jafu għala u kif isiru. Nuża hawn il-kliem ta’ Albrecht Durer li kien
qal quddiem iċ-ċeramika ta’ l-Azteki: “In all my life I
have never seen anything that rejoiced my heart so much, I have found an
admirable art in them and I have been astonished by the subtle spirit of the
men of these strange countries.”
7. L-artist,
ħafna drabi jsib ruħu fis-solitudni, m’għandux biżżejjed min irid jidħol fi
djalogu miegħu sabiex japprezzah. Hemm
proċess importanti li għandu jsir.
L-ispirtu liberu ta’ l-artist ma jistax dejjem jiġi apprezzat, però min
jidħol fil-linja tat-trasformazzjoni tal-fuħħar fiċ-ċeramika jgħin lilu nnifsu
stess meta jiddiskutih. Għax l-arti hija
sinjal ta’ ċiviltà. Sinjal ċar li hawn min
jifhem li d-dinjità umana mhix materjaliżmu utilitarju, iżda ferm iktar. Dak huwa parti mill-patrimonju sħiħ tagħna u
nagħmlu tajjeb jekk flok noqogħdu lura nkomplu nkabbruh. L-arti u l-kultura huma għodod importanti li
nagħmlu tajjeb li nkomplu nsostnu.
Artikolu li kien deher fl-20 ta Settembru 2009 fl-Illum.
No comments:
Post a Comment