1. Ma kellix
ix-xorti li nsir naf lin-nannu u lin-nanna tiegħi min-naħa ta’ missieri. Kienu diġà msejħa għall-glorja tal-ħajja ta’
dejjem qabel twelidt. Trabbejt però
fil-memorja ħajja tagħhom it-tnejn fid-dar ta’ Bormla, fejn kienu jgħixu u
rabbew lil uliedhom it-tnejn. Missieri
Ugo u zijuwi Giuseppe kibru u kienu mrobbija fl-ambjent li dik id-dar kienet
tagħti. Bid-diffikultajiet ta’ omm li
riedet tmexxi familja, teduka ’l-ulied, b’raġel li kien sofra minn mard li ma
ħallieħx jaħdem jew jiċċaqlaq fil-kumplikazzjonijiet materjali u soċjali ta’ pajjiż
ħiereġ mit-Tieni Gwerra dinjija. Kull
kamra, kull ġebla ta’ dik id-dar kienu jitkellmu u jwasslu l-messaġġ ċar li
kienu raw ħafna b’għajnejhom. Ambjent li
influwenza direttament lili u lil ħuti.
2. Għadni
niftakar tajjeb però lill-bużnanna Carm min-naħa ta’ omm missieri u lit-tlett
zijiet Ginnie, Connie u Nellie, li kienu ħut in-nanna Maria, mart ”Il-Gross”. Kienu lkoll karattri ħelwin. Ċajtiera, mimlijin ħbieb u rakkonti
varji. Meta konna niltaqgħu magħhom
kienu jibdew jirrakkuntaw fuq x’jagħmel in-nannu. Dak li kien u dak li sarraf
għal ħajjithom kont inħossu jiġi trasmess dirett lili. L-istejjer varji kienu jgħaddulek ’il-bniedem
bħallikieku għadu ħaj. Ir-rakkonti ma
kienux jonqsu. Dawk ta’ qabel il-gwerra,
fil-politika u fil-professjoni u dawk matul il-jiem li qattgħu Għawdex,
ir-Rabat. Għandi lista twila tagħhom li
ngħożż. Nannuwi kien bniedem ġeneruż,
intelliġentissimu, kapaċi, b’viżjoni fit-tul u ma kienx ibati minn ebda forma
ta’ preġudizzju u wisq u wisq inqas kien iżomm għal min kien ikun naqsu.
3. Kelli
wkoll xorti li nsir naf liz-ziju Wenzu, ħu l-Gross, u martu z-zija Kitty. Hemm kelli aktar dożi qawwija ta’ xhieda ta’
dak kollu li l-aħwa kienu għaddew flimkien.
Tad-diffikultajiet tat-trobbija u ta’ kif kienet Bormla qabel il-gwerra,
u wara. Kienu jittrasmettu l-ħin kollu
mħabba għall-bniedem, għall-ħajja u fuq kollox, dejjem bi tbissima sabiħa
għall-avversitajiet. Niftakar dejjem
b’għożża tlett appuntamenti importanti magħhom.
L-ewwel, f’Awissu, meta konna niltaqgħu lkoll sabiex niċċelebraw quddies
għal ruħ in-nanniet. It-tieni, il-Festa
tal-Kunċizzjoni, fejn konna ninġabru għal tas-sebgħa jew tat-tmienja. It-tielet, f’lejlet l-Għid il-Kbir, meta
konna mmorru għand iz-ziju Wenzu, il-Ħamrun.
Kull darba ma kont niddejjaq xejn, anzi kont nisma’ u nitgħallem.
4. Fid-dar,
għalhekk, kont inħossni qiegħed ngħix parti minn din il-memorja. L-ewwel, fl-aspett soċjali tal-Gross. Ir-ritratti varji tiegħu. Fuq kollox, nofs il-librerija li kien bena
hu. Kull ktieb li kont naqbad, kont
inħossni qiegħed nerġa’ ningħaqad miegħu.
Il-firma tiegħu fuq quddiem, xi sinjal ta’ enfasi f’paġna partikolari u,
fuq kollox però, l-għażla ta’ dak il-ktieb biex ikun sab ruħu magħżul minnu fuq
l-iskafef twal tiegħu. Kien jaf xi jrid,
u mingħajr ma kont irrid, kont nista’ nara l-proċess intern tiegħu. L-iżvilupp ta’ ideat u l-ftuħ mill-iktar
liberu għal dak kollu li kien qiegħed imexxi ’l bniedem fuq quddiem. Ma kienx b’xi mod moħħu magħluq, anzi, spirtu
mill-iktar liberu.
5. Ħajtu ma
kenitx twila. Anzi, kien ċar li fil-ftit
żmien li għex kien ħadem ħafna, stinka u qara ferm iktar milli wieħed jista’
jaħseb. In-nannu għalhekk, ta’
ħmistax-il sena sirt nafu aħjar mill-kotba u mill-kitba tiegħu. Il-poeżiji kienu influwenzawni sew. Wara, id-diversi diskorsi li għamel u
l-kitbiet letterarji li kiteb. Abbiltà
kbira għar-riċerka u preċiżjoni diretta fl-identifikazzjoni ta’ dak li huma
t-tibdiliet u l-kuntrasti fil-ħsieb.
George Bernard Shaw kien iktar u iktar jolqotni, bl-ideat u l-kotba li
kien jirrappreżenta. Għamilt analiżi
iktar qawwija meta bdejt naqra d-diskorsi politiċi tiegħu. Iktar u iktar meta qrajt il-kapitolu li Eric
Shepherd kien iddedikalu f’”Malta and Me”.
M’hemmx dubju li kien ċar li l-bniedem kien mimli b’tant valur u
kontenut li, però, ma tanx kien magħruf jew konsidrat.
6. Meta kont
qajjimt dan is-suġġett ma’ missieri kien qalli li kellu l-ħolma li jiġbor
l-aspett letterarju u jippubblikah f’daqqa.
Kien ipprova diversi drabi jasal għal dan u ħija Anton kien ġabarlu
ħafna poeżiji u ppreparalu ħafna materjal.
Biss, kien dejjem jonqos biċċiet oħra u fil-frattemp tinqala’ xi ħaġa
ġdida. Iktar ma għadda ż-żmien, iktar
f’dawn l-aħħar snin, kibret id-determinazzjoni tiegħu u ta’ zijuwi li dan
jirnexxi u jseħħ. Fl-aħħar sar
eżerċizzju verament tajjeb li, permezz tiegħu, inġabar kollox. Diversi persuni ħadu sehem u taw minn qalbhom
biex dan il-ktieb jara d-dawl. Issa,
għall-ewwel darba, hemm dan il-ktieb li permezz tiegħu l-pajjiż għandu
għad-dispożizzjoni tiegħu l-wirt letterarju ta’ Carmelo Mifsud Bonnici,
“Il-Gross”. Bdiet issir ġustizzja ma’
min ta ħafna u ma ġiex ikkunsidrat biżżejjed għal dak li wettaq.
1 comment:
Ghalkemm lanqas jien ma lhaqtu haj imma nista nghid milli qrajt s'issa li mhux ta' b'xejn il-Familja Mifsud Bonnici hi dik li hi llum. Nies ta' valuri, rispett, u integrita` li ma jzommuhomx biss ESKLUSSIVI ghalihom imma jghadduhom lil bnedmin ta' rieda tajba. Grazzi tal-valuri li minn mindu kont zghir ghaddejtuli.
Post a Comment