1. M’ilnix li kont rajtu. Il-Bormliż, il-Kanonku Dun Ġużepp Bonello
kien ħaġa waħda mal-ħajja tal-Parroċċa.
Bniedem li kien u baqa’ sa l-aħħar jirrappreżenta ġenerazzjoni ffurmata
f’għaġna soda. Rari kellimtu u ma kienx
pożittiv fi kliemu. Iħares ’il quddiem,
janalizza, jagħraf il-polz taż-żmien mingħajr pretensjoni iżda b’umiltà
kbira. Kemm-il darba, meta kont nilmħu
fuq il-venda ħdejn is-Sluta, tellgħajtu miegħi sal-Belt u hemm nintilfu
niddiskutu.
2. Il-Kanonku Bonell kien maħbub minn
kulħadd. Qatt ma sibt lil xi persuna
tmaqdru b’xi mod. Għax kien jaf kif iġib
ruħu sewwa. Tad-dixxiplina però mhux
iċ-ċensur jew l-inkwiżitur tal-poplu.
Meta kien jara lil xi ħadd jiżbalja, pront pront kien jintervjeni
mingħajr esaġerazzjoni, imma dirett.
Kellu sens ta’ bilanċ. Jaf
il-ħajja u jagħraf it-tbatija li l-bniedem irid iġorr ta’ kuljum. Smajtu diversi drabi jikkonsla, jagħti
l-parir it-tajjeb u jirrakkomanda t-talb lill-Immakulata Kunċizzjoni.
3. F’dawn is-snin, il-festa tat-8 ta’
Diċembru qatt ma għaddiet mingħajr il-preżenza kostanti tiegħu. F’dawk il-jiem, ħadd u xejn ma kienu jifirdu
mill-Parroċċa, mill-attività u miċ-ċelebrazzjonijiet. Kemm-il darba kien jgħaddili r-rakkonti,
punti interessanti li f’xi mument jew ieħor kont insibhom fid-diversi artikoli
li kien jikteb fil-ġurnali, ibda mil-“Leħen is-Sewwa” u kompli f’dawk
ippubblikati fil-jiem tal-festa. Kemm-il
darba kien jikkummentali u jħeġġiġni nżomm il-pinna għaddejja fil-linja li
jien.
4. Huwa kellu ħafna mħabbiet. Jaqra u jżomm ruħu aġġornat fuq kemm
jista’. Niftakar li fiċ-ċelebrazzjoni
liturġika tal-50 sena mill-ordinazzjoni tiegħu kont għaddejtlu ktejjeb dwar
il-pittur Caravaggio. Apprezzah u
niftakru jiddiskutih b’ċerta mħabba.
Ovvjament minn dak il-pittur il-konverżazzjoni kienet iddur fuq dak li
għandna fil-Kolleġġjata. Għax irid
jingħad li kellu ħafna li kien iħobb, però kellu żewġ imħabbiet kbar li kienu
jissuperaw lill-oħrajn. Għal min kien
jafu, qalbu kienet marbuta ma’ żewġ pilastri importanti f’ħajtu: fuq naħa San
Ġużepp u fuq l-oħra l-Każin tal-Banda.
5. Kien konvint li s-Soċjetà Mużikali
Bormliża kellha sservi ta’ ċentru fil-ħajja tas-soċjetajiet. Min jaf kemm-il attività saret li għaliha
huwa kien ikun dejjem preżenti mill-bidu sat-tmiem. Ma kienx jinqala’ b’xejn. Kellu sens qawwi tad-dmirijiet pubbliċi li hu
kellu bħala saċerdot. Jimxi
bil-prinċipju li l-eżempju jkaxkar u għalhekk kellu għal qalbu dak li kien
intrabat li jagħmel f’jum l-ordinazzjoni.
Għalih dak ma kienx tnaqqis tal-libertà, iżda mod aqwa ta’ kif
igawdiha. Għalhekk kien ikun hemm,
attent għal kull ma jkun għaddej, dejjem lest li jqis mhux biss l-istampa
ġenerali imma anke d-dettalji. Ma kienux
jaqbżulu punti żgħar ta’ tjubija u kien ikun minn ta’ quddiemnett li jara kif
jgħid “grazzi”.
6. Hemm ħafna x’jingħad fuq dan il-bniedem
ta’ l-azzar, mimli bil-valuri nsara.
Però ma rridx ninsa kemm kien marbut mal-protettur tiegħu San
Ġużepp. Dawk il-valuri tat-tagħlim
soċjali li l-Knisja tgħallem u għallmet, kont inħosshom hawn. Għax mhux biss kien iħobb lill-Missier
Putattiv ta’ Sidna Ġesù Kristu, iżda b’mod partikolari l-istatwa li Abram Gatt
ħallielna. Kien, bħali, konvint li hija
waħda mill-isbaħ, jekk mhux l-isbaħ, f’pajjiżna. Hemm kien minflok il-protettur
tal-protett. Niftakar f’xi snin ilu meta
bħala avukat kont irnexxili nġib il-kunsensi neċessarji sabiex l-għodda tal-fidda
li missirijietna kienu żejnu lill-istatwa biha ġew rilaxxati mill-Qorti wara
serqa. Kien ferħan se jtir u, mort fejn
mort f’dawk il-jiem, huwa kien diġa’ xerred l-aħbar.
7. Kien marbut b’sens kbir. Niftakar li l-quddiesa kien kemm-il darba
jagħlaqha b’talba twila imma verament sabiħa ta’ Papa Ljun XIII dedikata lil
San Ġużepp. Proprju l-Papa tar-riforma
tal-ġlieda soċjali tal-Knisja fil-konfront tal-komuniżmu u l-kapitaliżmu kien
ibbaża ħidmietu fuq il-Protettur San Ġużepp.
Niftakar għajnejh ileqqu meta, wara l-quddies dħalt u tlabtu, u dlonk
ħarġet is-santa li kien stampa hu bl-istatwa Bormliża u fuq wara t-talba
qaddisa mimlija sens u sustanza.
8. Nhar is-Sibt li għadda, waqt li kont
qed nattendi għall-funeral tiegħu, ħassejt li ħalla ħafna warajh. Għex l-Evanġelju, għex ħajja qaddisa – waħda
mimlija u mogħtija lill-proxxmu. Ma
hemmx dubbju li qiegħed f’idejn il-Protettur.
Il-protett li pproteġa, qiegħed issa jiġi protett.
*Dan l-artikolu kien deher fil-mument – 3 ta’ Awissu 2008
No comments:
Post a Comment