1. Id-dinja llum għandha wisq kuntrasti bejn dik li hija l-verità u
dik li l-mezzi tax-xandir jirrappurtaw li hija.
Għad hawn wisq bnedmin li jaħsbu li l-poplu tilef l-abbiltà sħiħa tiegħu
li jgħarbel il-fatti sewwa. Il-kunċett jitwieled
mill-ħsieb li hemm xi dritt li tgħid tant li trid li tista’ taħrab dak li huma
l-punti prinċipali. Ġudizzji żbaljati
l-ħin kollu jitwieldu b’min jikteb l-aħbar isib ruħu l-ħin kollu maħkum minn
dak li qal ħaddieħor. Ma għandux
l-opportunità u ħafna drabi anqas biss ħeġġa sabiex iħaddem il-fakultajiet u
t-talenti li għandu u jispiċċa jibbaża ruħu fuq dak li anqas biss ikkunsidra
sewwa huwa stess.
2. Min
ma jaqbilx li d-demokrazija hija bażata fuq il-libertà tal-espressjoni, fuq
id-dritt li tikteb u tagħti l-ħsibijiet tiegħek fil-miftuħ? Biss, wieħed jinnota li hemm min qiegħed
jaħseb li għandu xi poter jew li jabbuża fl-użu tiegħu jew li jikkontrolla
l-opinjoni ta’ ħaddieħor. Sfortunatament
hemm abbuż kontinwu minn persuni li jimmaġinaw li għandhom l-libertà li
jiddisprezzaw inutilment lil min ma jaqbilx magħhom. Flok jidħlu għal proċess ta’ djalogu serju
fejn in-naħat jesprimu l-ideat u kull parti tgħarbel dak li jkun qed jingħad,
issa għandna min irid jirbaħ l-argument billi jċekknek fix-xejn. Persuni li ħafna drabi naraw li jsibu lilhom
infushom immexxija minn dak li qal ħaddieħor u ma jaħsbux huma stess.
3. Dan
m’huwiex xi fenomenu limitat għall-gżejjer tagħna, iżda huwa mifrux
mad-dinja. Il-verità, numru ta’ drabi,
f’dan tigi reġistrata mal-fatt li numru ta’ pajjiżi għad għandhom persuni fi
ħdanhom li ma fehmux li d-demokrazija mhix xi sempliċi alternattiva għal
sistemi oħra. Id-demokrazija,
speċjalment wara l-aħħar Gwerra Dinjija, ħarġet bħala l-unika sistema li tista’
taħdem u tagħti l-aħjar lill-bnedmin.
Fiha d-dinjità umana tista’ tiġi verament protetta u fiha t-talenti ta’
kull persuna jistgħu jiġu żviluppati. Ma
hemmx mekkaniżmi oħrajn: id-demokrazija biss hija tajba. Biss biex taħdem kif għandha, trid mhux biss
tiġi mħarsa imma titlob li jkun hemm kultura demokratika kostanti. M’huwiex biżżejjed, kif kien jaħseb
Montesquieu, li tibda għax waħdeha tkompli – trid tiġi sostnuta l-ħin kollu.
4. F’dan
l-iżvilupp tal-umanità, l-istrutturi demokratiċi ma mxewx 'il quddiem għax
kienu mibnija fuq il-liġi biss, imma ddependew fuq il-prinċipji etiċi li kienu
qed isawruhom. Il-kultura nisranija ma
ħallietx id-demokrazija kif kienet ġiet konċepita u mfissra mill-filosofi Griegi Platun u Aristotile,
iżda tagħtiha valur ferm iktar qawwi milli kellha. Il-kunċett sħiħ tal-istrutturi demokratiċi
fl-Ewropa llum mexa proprju minħabba dan il-kontribut u dawn l-għeruq. Dak li llum huwa aċċettat bħala parti sħiħa
tad-demokrazija twieled u kiber proprju minħabba dak li l-prinċipji Nsara taw.
5. Biss
dan il-punt m’huwiex rikonoxxut mill-ħsieb sħiħ modern. Għalhekk illum qed nassistu għal
pożizzjonijiet fejn il-Knisja Kattolika stess, li kkontribwiet attivament għad-demokrazija li
għandna, qed issib li l-vuċi tagħha mhix tollerata. Wasalna fil-punt fejn irid jerġa’ jibda jsir
kollox mill-ġdid. Kull ma jingħad
mill-Papa Benedittu XVI jrid jiġi kkritikat b’tant ostilità li jrid jikkumbatti
ferm iktar minn ħaddieħor sabiex ikun jista’ jitkellem. Dawk li wirtuha lesta, mingħajr ma ssieltu
għaliha din id-demokrazija qed iġibu rwieħhom b’aġir anti-demokratiku u xejn
miftuħ għall-ħsieb. Ma hemmx suġġett
wieħed li jiġi għalihom li almenu jkolhom id-deċenza jippruvaw jifhmu.
6. Id-dibattitu wieħed jinnota li fil-konfront ta’ dak li
temmen Knisja Kattolika qiegħed jiddeġenera f’tgħajjir u disprezz inutili. Dan huwa żball għax ebda demokrazija ma
tista’ tkun li hija tali jekk ma tirrispettax il-proċess lejn il-kisba
tal-verità. Jekk ma hemmx min hu lest li
jara dak li qed jingħad mill-vuċi tal-Papa Benedittu XVI, jeżaminah u jidħol
fir-raġunijiet li jwassluh lejn l-opinjoni tiegħu jkun qiegħed jiżbalja. Huwa aġir kontra s-servizz li jitlob stat
demokratiku. Huwa fir-realtà aġir li
jmur dijametrikament il-kontra tas-sustanza tad-dritt tal-espressjoni. Hemm numru ta’ persuni li daħħlu lilhom
infushom fil-moda li ma għandekx għalfejn tara dak li qed tgħid il-Knisja għax
hija organu ta’ ħsieb tant anzjana li ma għandha tiġi kkunsidrata xejn.
7. Is-soċjetà moderna tagħna tiżbalja meta tiċħad lilha
nnifisha mill-abbiltà li tħares sew l-argumenti qabel tiddeċiedi taqbilx jew
le. Ħadd ma jippretendi li kull persuna
għandu jkollha l-istess opinjonijiet fuq kollox, imma li żżomm lill-poplu milli
jidħol fil-fond huwa żbaljat. Ir-realtà
li qegħda tiżviluppa titlob però li wieħed jidħol iktar fil-fond fuq in-naħa
l-oħra. Iż-żmien qiegħed jindika li dak
li qabel kien aċċettat, illum m’għadux.
Għalhekk ir-rilevanza tal-messaġġ Nisrani qiegħed jitlob iktar minn qatt
qabel li wieħed jidħol fi proċess li bih jintwera li hemm loġika, hemm użu
tar-raġuni f’dak li jingħad mill-Knisja Kattolika. Huma għalija partijiet vitali tad-demokrazija
tagħna li tibqa’ ħajja, tant li terġa’ tara mill-ġdid u tifhem. Il-pedamenti tas-sistema hemm qegħdin u jkun
żball jekk jintilfu.
* Dan l-artikolu deher fil-Mument fit-20 ta Marzu 2009
No comments:
Post a Comment