1. Nhar l-Erbgħa li għaddew tlaqna warajna
l-karnival u bdejna żmien ir-Randan Imqaddes.
Stajt ninnota numru sew ta’ Maltin u Għawdxin li ma ħallewx il-jum
jgħaddi. Diversi attendew
għall-funzjonijiet reliġjużi. Il-knejjes
ta’ pajjiżna kienu, fil-maġġor parti tagħhom, mimlija tajjeb. Imfittxija minn persuni ta’ rieda tajba li
jippruvaw jagħrfu iktar l-iskop tal-ħajja tagħhom, u fl-istess ħin iqegħdu
lilhom infushom għas-servizz tas-sewwa.
Li, fuq kollox, jirrealizzaw li trab konna, aħna, u għad nerġgħu nsiru
f’dan il-passaġġ tal-eżistenza umana tagħna.
Nies tal-affari tagħhom
2. It-temporanjetà tal-ħajja tibgħat, għal
ħafna, messaġġi varji. Iktar għarfien
f’dak li qiegħed isir u kemm wieħed għandu jkun attent u bilanċjat biex ma
jorbotx lilu nnifsu ma’ ħwejjeġ din id-dinja fix-xejn. Fuq in-naħa l-oħra hemm dawk li għadhom, b’xi
mod, ulied il-materjaliżmu marxista li jaġixxu differenti. Fir-realtà però, f’dawn il-gżejjer, uliedha
huma nies tal-affari tagħhom. Bnedmin li
jħaddnu l-onestà u jimmiraw lejn is-sempliċità u l-essenzjal f’din
il-ħajja. Fejn il-kumplikazzjonijiet,
it-taħwid, it-tgħawwiġ m’huwiex bażikament parti minn dak kollu li aħna.
Demokrazija, ekonomija
3. F’dan, wieħed jifhem iktar kemm irridu
nkunu attenti u diretti f’dak li jirrappreżentaw l-istituzzjonijiet demokratiċi
u s-sistemi ekonomiċi li nħaddnu. Dawn,
għalkemm addattaw għal ċirkostanzi varji, m’humiex limitati għas-servizz
tal-magħżula. Dawn m’humiex hemm għal
dawk li “kapaċi”, minħabba l-konnessjonijiet politiċi varji tagħhom,
japprofittaw ruħhom. Huma għas-servizz
ta’ kull ċittadin f’dawn il-gżejjer. Ma
hemmx dubju li d-demokrazija hija l-aqwa sistema li tagħti dinjità, libertà u
ġustizzja lill-bnedmin. Biss, trid
titħaddem mhux bil-pezzi bukkuni, imma fis-sħiħ tagħha. Min qiegħed fil-poter għandu d-dmir li
jagħmel dak li jaqbel lill-poplu, u mhux dak li jaqbel lilu nnifsu. M’għandux jaħbilu, jew jidħak bih. Anqas ma għandu jkun inġust u jimxi
bil-preferenzi klijentelari.
Tqassim inġust
4. Anki s-sistema ekonomika tagħna, li hija
mudell kapitalista, ma tista’ tiġi mħaddma għall-ftit. Ma hemmx dubju li din hija l-aħjar sistema li
trendi l-iktar ġid. Għandha, però, dawn
l-elementi essenzjali. L-ewwel, li hija
“newtrali” u tiddependi mill-qafas tal-liġijiet li topera fihom. It-tieni, wieħed irid jassigura li,
fit-tħaddim tagħha, min huwa parti mill-produzzjoni ma jiġix sfruttat, imma
rispettat fil-ħidma tiegħu. It-tielet, u
l-iktar importanti, li jkun hemm it-tqassim ġust tal-ġid li jirnexxilha
toħloq. Min qiegħed fil-poter ma jistax
jinjora dan u jabdika mir-responsabbiltà tiegħu li jikkontrolla. Illum għandna diversi persuni fil-klassi
tal-ħaddiem li qegħdin jiġu sfruttati u għandna l-konsegwenza li dan qed iġib
tqassim inġust tal-ġid ekonomiku.
Limiti ta’ deċenza
5. Sfortunatament, kif qed naraw u nisimgħu,
hemm ċaħda min-naħa tal-amministrazzjoni dwar dan in-nuuqas kollu. Il-pagi f’pajjiżna jixhdu preċiż dan
l-abbuż. Għandna, fil-fatt, parti
mis-settur privat li qegħda tħaddem lill-ħaddiem fil-prekarjat u bl-inqas
salarju u kundizzjonijiet li għalihom xejn ma huwa jsir mill-Gvern biex jiġu
kkontrollati u l-ħaddiem protett. U
terġa’, fis-settur pubbliku għandna żewġ skandli abbużivi u distruttivi. L-ewwel, ġabra ta’ ħaddiemu jitħallsu taħt
skema fl-agħar forma ta’ sfruttament immexxija bil-kunsens tal-Gvern minn union
tal-ħaddiem. It-tieni, b’kuntrast, xmara
twila ta’ kuntratti tax-xogħol lil dawk li huma magħżula, li jaqbżu kull limitu
ta’ deċenza.
Tkissir skandaluż
6. Dan huwa poplu li fi l-maġġor parti tiegħu
jrid u qiegħed jaħdem għas-sewwa.
Jipprova jaqla’ l-ħobża ta’ kuljum bis-sewwa u jħossu insulentat u
mkasbar meta jara li ħaddieħor qiegħed jingħata pagi qawwija u huwa, minflok,
iduq il-pett taż-żarbun. Hawn inġustizzja
skandaluża li għaliha ma hemmx reazzjoni, anzi tolleranza assoluta. Dan qiegħed iġib tkissir fit-tessut
soċjo-ekonomiku tagħna. Kif għallem
il-Papa Franġisku reċentement: “In the papers there are so many scandals and
there is also the great publicity of scandals.
And with the scandals there is destruction”.
Widnejn torox
7. Dan huwa li qiegħed idejjaq lill-poplu
llum. Dawn l-iskandli kbar li huma
kollha frott tat-tħaddim żbaljat tad-demokrazija u tas-sistema ekonomika
tagħna. Dan huwa l-messaġġ dirett, ċar u
sempliċi li qiegħed jiġi ndirizzat lejn il-poteri temporanji tal-lum. Messaġġi li għalkemm jingħadu sew, qed jaqgħu
fuq widnejn torox. Anzi, biex jiżdied
l-oltraġġ, qed naraw minflok min jipprova jibbumbarda b’kontromessaġġi
komplikati, inutili u li jippruvaw biss jieħdu l-attenzjoni minn dan l-istat
tal-affarijiet. Nifhmu li l-Gvern għandu
vantaġġi qawwija fuq il-mezzi ta’ komunikazzjoni għax jikkmanda u għandu
l-mezzi finanzjarji. Biss, dan m’għandux
il-poter li jaqleb il-ħażin f’sewwa, l-inġust f’ġust, il-gideb f’verità u
l-iskandli f’normalità.
Sempliċità mhux kumplikazzjoni
8. Hemm varjetà ta’ kif taljena
‘l-poplu. Hemm, anzi, mezzi sofistikati
ħafna llum. Imma wara li jkunu nstemgħu
l-messaġġi. Wara li jkun hemm l-impatt
medjatiku li Marshall McLuhan jiddeskrivi fil-kliem: “The medium is the
message”, xorta l-bnedmin ta’ din l-art ifittxu s-sempliċità u mhux dak li huwa
kumplikat. Ifittxu, kif qegħdin, biex
jagħrblu sewwasew x’qiegħed isir mill-Gvern tal-ġurnata u jifhmu l-impatt
negattiv tiegħu. Għad għandna soċjetà
li, fil-maġġoranza tagħha, tfittex dak li huwa veru u mhux dak li jippresta
ruħu ta’ hekk. Għandna bnedmin iffurmati
tajjeb, li jafu li dak li dawk li huma l-iskandli attwali huma
distruttivi. Proprju għalhekk li l-fiduċja
tagħna tibqa’ fil-bnedmin ta’ rieda tajba li jikkomponu din is-soċjetà għax
kapaċi jfittxu u jsibu l-verità
No comments:
Post a Comment