1. Il-ġenerazzjonijiet ta’ qabilna ħallewlna
minjiera ta’ għerf u informazzjoni għad-dispożizzjoni tagħna. Esperjenzi umani varji, marbuta ma’
riflessjonijiet miġbura f’kotba li fis-soċjetà tagħna hawn min jinjora l-eżistenza
tagħhom, jew jaħseb żbaljatament li m’għandhomx rilevanza għalih. Biss din il-kitba, fortunatament
għall-umanità, nagħmlu x’nagħmlu hemm qegħda – miktuba u miġbura. Nistgħu, għalhekk, naqrawha, nieħdu lezzjoni
minnha, inkella żbaljatament inħalluha fejn hija.
2. Is-soċjetà tagħna għandha, ma hemmx dubju,
il-problemi partikolari tagħha. Dawk li
jqumu direttament minħabba l-kurrenti l-ġodda, li minn żmien għal żmien
naraw. Biss, il-maġġoranza ta’ dak li
niltaqgħu miegħu huma kwistjonijiet, sitwazzjonijiet umani li ilhom ġejjin
is-sekli. Imissuhom bnedmin qabilna u
warajna. Jitfaċċaw taħt forma jew oħra,
imma hemm jibqgħu. Imissu mal-bniedem u
jqegħduh għall-eżami u l-prova. Provi li
minnhom joħroġ jew l-aħjar, inkella l-agħar tal-bniedem. Sitwazzjonijiet li huma, f’ħafna sens komuni,
li mhux ser issibhom diskussi, anzi aċċettati passivament jew injorati
fil-qiegħ tas-soċjetà.
3. Waħda minn dawn hija r-rabja, li diversi
fis-soċjetà jġorru magħhom. Dak l-istat
jew istantanju jew, kif qed naraw, li għalkemm jista’ jimmanifesta ruħu dak
il-mument, fil-verità jkun ilu jinġarr u jinġema’ fil-qalb u fil-moħħ ta’ dak
li jkun. F’din is-soċjetà fejn iktar
bnedmin qed jinqatgħu għal rashom. Fejn
inqas persuni qegħdin jinġabru f’attivitajiet komunitarji. Inqas imorru għall-quddies u inqas
joħorġu. Meta l-parteċipazzjoni tagħhom
fil-ħajja hija dejjem iktar individwalista, distakkata u s-solidarjetà hija
għalihom ‘il-bgħid u apparentement mingħajr bżonn għalihom, din il-problema
hija iktar magħna.
4. Ir-raġunijiet għar-rabja li hawn
fis-soċjetà preżenti huma varji.
Ir-realtà hija li teżisti, minkejja li ma nagħtux wisq kasha, jew
nagħtuha attenzjoni. Tmissna jew
direttament meta nsibu ruħna mkaxkra minn passjonijiet, furji instantanji li
jiġu fuqna, jew inkella fuq ħaddieħor lejna, u għalhekk indirettament. F’dan il-każ insibu ruħna suġġetti
għall-għajjat ta’ ħaddieħor, inkella naraw jew nisimugħa manifestata fuq
ħaddieħor.
5. Rari nitkellmu dwar din il-problema soċjali
qawwija, salv meta tiġi rappurtata. Meta
f’xi każ ta’ xi delitt li jitwieled minn nuqqas tal-kontroll u telf evidenti
tal-kalma. It-toroq tagħna, diversi
drabi huma xeni ta’ dak li llum jissejjaħ ‘road rage’. Il-post fejn in-nervożiżmu kiber. Ħadd ma huwa lest li jistenna. Id-daqq tal-ħornijiet kiber. Is-sinjali bl-idejn, xejn kumplimentużi,
żdiedu. Ftit jistgħu jitkellmu, u ftit
iktar jissugraw jieħdu r-raġun bil-kelma t-tajba. Ħafna jifhmu li din is-soċjetà qisha trid
tiżvoga, tinfexx f’dan l-aġir tesprimi ruħha mingħajr ma taf x’qed
tesprimi. Tant tiġma ġewwa fiha li mhix
tirreaġixxi għal sitwazzjoni temporanja, imma għal kumulu li ġej
mill-esperjenza preżenti tagħha.
6. Sekli ilu, bniedem bħalna mwieled fi
Spanja, Lucius Annaeus Seneca, kien osserva dan fil-bnedmin ta’ żmienu, u kiteb
trattat bl-isem ta’ De Ira. Fuq ir-rabja.
Ktieb maqsum fi tlett partijiet, dedikat għal ħuh Novatus. Wieħed li huwa kkunsidrat bħala fost l-iktar
elokwenti u brillanti. Hemm issir
diskussjoni fuq ir-raġunijiet għal wieħed jitlef rasu u, fuq kollox, jekk hemmx
xi forma ta’ benefiċċju għal dak li jkun jew għas-soċjetà.
7. Minn din il-kitba ċara, il-messaġġ huwa li
r-rabja ma għandha ebda forma ta’ valur jew virtù. Jgħid: “There is nothing useful in
anger”. Tant huwa ċar li anqas jekk wieħed
irid għall-akbar battalja: “Anger is useless, even in battle on in war. With its wish to bring others into danger, it
lowers its own guard. The surest courage
is to look around long and hard, to govern one self, to move slowly and
deliberately forward”.
8. Aktar ma taqrah, aktar jikkonvinċik:
l-ewwel, kemm ir-rabja hija fiha nfisha żbaljata, m’għandhiex ġustifikazzjoni
umana għax effetti ħżiena joħorġu minnha; it-tieni, kemm ikun iktar soċjalment
utli għas-soċjetà li tagħraf taffronta u tgħin biex tneħħiha. Lezzjonijiet mill-passat li però huma rimedji
għall-preżent. Nagħmlu tajjeb li
nfittxuhom u neħduhom.
No comments:
Post a Comment