1. F’kull pajjiż, f’kull poplu, wieħed isib
taħlit fih bejn dawk li jimmiraw li jwettqu s-sewwa, u dawk li jaqgħu
għat-tentazzjonijiet li jeħduhom ‘il-bgħid mit-tajjeb. Soċjetà demokratika, bħal tagħna, trid
tiggarantixxi liċ-ċittadini tagħha li jkun hemm sistemi, istituzzjonijiet li
jassiguraw li jħajru lejn is-sewwa u jċanfru lil dawk li jmorru ‘l kontra. F’dawn is-snin li ilna Stat Indipendenti u
repubblikan bnejna diversi mekkaniżmi li jipproteġu u jħarsu sabiex is-sewwa ma
jonqosx.
2. Illum nagħrfu li għandna l-Qrati,
l-Uffiċċju tal-Awditur Ġenerali u l-Uffiċċju tal-Ombudsman li huma preżenti u
attivi f’din il-linja ta’ ħidma. Nagħrfu
u nirrikonoxxu li mertu tagħhom, is-soċjetà tagħna hija aħjar. Proprju għax il-gvernijiet u
l-amministrazzjoni huma magħmula mill-bnedmin u mhux mill-anġli li hemm bżonn
dawn l-għassiesa. Ikun żball għal kull
soċjetà li ma tarax li jkollha din is-sistema difensiva, ħajja u attiva.
3. Fost dawn id-diversi organi demokratiċi
għandna għad-dispożizzjoni tagħna l-Kummissjoni Permanenti kontra
l-Korruzzjoni. Din il-Kummissjoni, li
llum ilha taħdem għal kważi tletin sena, rat u eżaminat diversi rapporti li
tressqulha quddiemha. Kull sena
tal-ħidma tagħha rnexxielha tkun sorveljant tas-sewwa. Irnexxielha tkun parti mit-tastieri varji li
għandna sabiex nikkumbattu atti ta’ korruzzjoni. Atti li f’kull soċjetà, f’kull żmien, wieħed
jarahom jerġgħu jfeġġu.
4. Daqqa jkunu ċari u flagranti, drabi oħra
le; imma hemm jibqgħu u jridu jiġu kkontrollati, eżaminati u, jekk eżistenti,
attakkati. Kull att ta’ korruzzjoni huwa
ħsara lit-tessut demokratiku tagħna.
Kull wieħed huwa tnaqqis mill-ekonomija t-tajba, u pass lejn dik moħbija
u sewda. Il-korruzzjoni materjali u
morali ċċekken poplu u pajjiż. Il-ġlieda
u l-kontroll tagħha jgħollu u jġibu l-istima barra minn xtutna.
5. Din l-attività legali kontra l-korruzzjoni
saret u għadha qegħda ssir tajjeb ħafna minn din il-Kummissjoni Permanenti
kontra l-Korruzzjoni. Biss, hija ħidma
li ma tantx hija magħrufa; anzi proprju għax kien hemm żbaljatament attakki
varji kontra tagħha, ingħatat immaġini negattiva. Mentri, kif nafu tajjeb aħna li nsegwu dak li
huwa għaddej, il-ħidma silenzjuża u kostanti tagħha għamlet il-ġid.
6. Proprju fuq dan, fis-7 ta’ Frar 2017 dehret
ittra spjegattiva u interessanti fit-Times
of Malta. Fiha, l-Imħallef Emeritu
Albert Manchè, li flimkien ma’ żewġ membri oħra mexxa din il-Kummissjoni
b’serjetà għal ħmistax-il sena, jispjega kemm każijiet ġew imressqa u
skrutinati. F’dan iż-żmien ġew quddiemha
227 każ, li minnhom f’171 instab li ma kienx hemm każ jew prova ta’
korruzzjoni, u f’56 saru rapporti li ntbagħtu lill-Ministru tal-Ġustizzja u li
tqegħdu fuq il-Mejda tal-Kamra għad-dispożizzjoni u kunsiderazzjoni tal-poplu.
7. Azzjoni ttieħdet u passi seħħew. Il-Kummissjoni demokratika ħadmet, u fuq
l-eżempju tajjeb tagħha llum, b’membri differenti, l-istess skrutinju qiegħed
ikompli jsir bl-istess reqqa u attenzjoni.
Fil-fatt fil-ġimgħa li għaddiet il-Parlament tagħna ddiskuta, proprju
fuq mozzjoni tal-Ministru tal-Ġustizzja,
wieħed minn dawn ir-rapporti. Eżerċizzju
demokratiku li huwa neċessarju, iktar u iktar f’dan il-perjodu partikolari
tal-istorja tagħna fejn qed nisimgħu u naraw b’ferm iktar atti ta’ korruzzjoni
milli kellna.
8. Fortunatament, il-pajjiż tagħna mexa u
għandu biex jiddefendi ruħu mill-korruzzjoni.
Proprju għalhekk li rridu nassiguraw li dawn l-istituzzjonijiet jibqgħu
jaħdmu, jservu u jħajru iktar nies jersqu lejhom biex is-sewwa ma tonqosx u
l-ħażin jiġu kuntrastat fl-għeruq u x-xniexel tiegħu.
No comments:
Post a Comment