1. F’ħidmieti nammetti li niltaqa’ ma’ ċertu
pessimiżmu dwar l-operat u l-kwalità tal-politiċi tallum. Hemm min iħares lejn il-passat b’ċertu
nostalġija. Hemm min iqabbel il-politiċi
ma’ oħrajn li ġew qabel. Iħarsu lejn dak
li għadda bħala l-aqwa u dak ta’ issa bħala l-agħar. Hawn verament min qiegħed jilmenta żżejjed
fuq dan, mingħajr ma neċessarjament jifhem l-ispazju u l-elementi li jrid
jaffronta politiku nisrani u wieħed demokristjan. Mingħajr ma jkun jista’ japprezza li għad
hemm politiċi b’dawn il-valuri li qed jikkumbattu fl-ispazju u fil-metodu li
jistgħu.
2. Verament dan huwa suġġett li fi ħdan
il-knejjes insara, u b’mod partikolari dik Kattolika, qiegħed jiġi diskuss u
dibattut. Hemm vojt li tħalla
fix-xenarju Ewropew minn politiċi bħal Alcide de Gasperi, Konrad Adenauer,
Robert Schumann, Aldo Moro u diversi oħrajn.
Biss, ir-realtà hija li dawn kienu ġejjin minn xenarji u trobbijiet
kompletament differenti minn dawk ta’ issa.
Diffiċli li treġġa’ lura l-arloġġ.
Tista’ tfakkarhom. Taqra
kitbiethom u tara kif tista’ tispira ruħek minn dak li qalu
għas-sitwazzjonijiet li tkun qiegħed tiffaċċja.
3. Hemm diffikultajiet, intoppi,
kumplikazzjonijiet li ġejjin ukoll mill-fatt li l-vuċi nisranija fis-soċjetà
naqqset mis-saħħa, frekwenza u attenzjoni.
Dawn il-fatturi kollha, għal dawk li huma nsara fil-politika, ma
jfissrux li għandhom iwaqqfuhom minn ħidmiethom. Iktar u iktar meta wieħed jagħraf l-istorja
ta’ diversi partiti demokristjani li għaddew minnha. Proprju għalhekk li f’dan il-kuntest żdiedu
l-isfidi għal dawk li jħarsu lejn il-politika bħala vokazzjoni qawwija fejn
parti sostanzjali minn ħinhom huwa dedikat għall-proxxmu. Minn nies li jagħrfu li mhux ser jiġu
mogħtija xi rdoss, anzi ser ikunu suġġetti ta’ kritika minn dawk stess li
qegħdin jiddefendu.
4. Wieħed isib ruħu proprju f’din
il-pożizzjoni minkejja li jkun għadu nisrani impenjat fil-politika. U f’dan xejn ma nbidel. Jekk wieħed jaqra jsib li Luigi Sturzo, De
Gasperi, Dossetti u ħafna oħrajn kienu ikkritikati, disprezzati u mormija
mill-istess bnedmin li kkumbattew għalihom.
Għalhekk id-demokristjan illum għadu jeżisti, huwa ġenwin u m’huwiex
il-persuna li jħares lejn butu. Kull min
qiegħed fil-politika, anzi jaf li diversi mill-elettorat tiegħu jaħsbu li jekk
jibqa’ hemm ser jiġi kontaminat u assoċjat ma’ oħrajn li, sfortunatament,
waqgħu f’linji li m’għandhomx. Dawk li
huma fil-professjonijiet tradizzjonali jagħrfu li jitilfu ekonomikament u anzi
jġorru magħhom stigma soċjali. Ħafna ma
jersqux lejk, u oħrajn jarawk bħala problema.
5. Proprju għalhekk li llum huwa ferm iktar
diffiċli milli wieħed jaħseb li tkun demokristjan konvint u prattikanti. Biss, bnedmin bħal dawn hemm u huma attivi
f’pajjiżna u barra. Għandhom
tentazzjonijiet quddiemhom u jagħrfu dejjem iktar il-metodu ta’ kif issir
il-politika, li qegħda tinbidel veloċement.
Wieħed jifhem u japprezza iktar f’dan il-kuntest il-kliem li
jikkjarifikaw il-pożizzjoni li fl-24 ta’ Ottubru il-Papa Franġisku, f’parti
mid-djalogu mal-ġiżwiti fil-kongregazzjoni ġenerali tagħhom qal.
6. Il-kliem tiegħu kienu: “In generale,
l’opinione che sento è che i politiċi sono caduti in basso. Mancano quei grandi politici che erano capaci
di mettersi sul serio in gioco per i loro ideali e non temevano né il dialogo,
né la lotta, ma andavano avanti, con intelligenza e con il charisma proprio
della politica. La politica è una delle
forme più alte della carità. La grande
politica. E su questo credo che le
polarizzazioni non aiutino; invece ciò che aiuta nella politica è il
dialogo”. Partikolarment nagħrfu iktar
kemm dan għandu valur, l-iktar li l-politika hija l-iktar forma għolja li biha
twettaq il-karità.
7. Politiċi kbar kif kien hemm qabel, illum
naqsu f’għajnejn in-nies. Biss dan ma
jfissirx li min qiegħed iwettaq dan id-dmir m’huwiex iservih bl-aħjar mod li
l-abbiltajiet tiegħu jippermettu. Għax
min jagħraf il-politika u x’sagrifiċċji jridu jsiru fiha, f’ħafna mumenti jsib
ruħu jipprova jżomm il-bgħid il-kalċi tal-imrar li jrid jixrob. Iktar u iktar meta l-esperjenza politika tkun
parti mill-ħajja tal-familja u tkun missejtha direttament b’idejk u ġarrabtha
wkoll. B’dan però, f’din l-esperjenza
diffiċli, ma ssirx la razzist u anqas xi difensur agħmi ta’ patrijottiżmu jew
nazzjonaliżmu tal-lemin estrem. Tibqa’
biss politiku skomdu u tikkumbatti għas-sewwa.
8. Politiku komunist, Giorgio Amendola kien
qal: “L’autocritica deve essere l’elemento permanente di un’azione politica
ragionevole”. Għax trid tibqa’ tfittex
li tagħti ruħ, qalb, skop u direzzjoni bażati fuq il-valuri nsara f’soċjetà li
fiha l-materjaliżmu qiegħed quddiem.
Tikteb, taħseb, taqra u tipprova tidħol fi djalogu ma’ min irid
jiddjaloga u jifhem. Mhux faċli. Anzi, ikkumplikat ħafna. It-tentazzjonijiet biex tieqaf jitressqulek
f’forom varji. Biss, li tkompli huwa
parti mis-sagrifiċċju u l-impenn li
nisrani f’kull settur irid iwettaq u jagħti xiehda għalih. Kif, jekk tippermettuli, kien qal Antonio
Gramsci: “Ogni uomo e ogni classe devono sapere che posto occupano nella
storia, quali sono stati i loro precedenti e dove vogliono arrivare”. Dawk li huma fil-politika jagħrfu dan.
No comments:
Post a Comment