1. L-Imperatur Ruman Marku Awrelju kien
magħruf fost l-oħrajn
għall-Meditazzjonijiet. Ġabra ta’
ħsibijiet verament sbieħ miġbura fi ktejjeb, u li nkitbu bejn is-snin 161
sal-181 wara Kristu. Ideat li għadhom rilevanti sallum. Min jaqrahom żgur li jibqa’ jirrifletti
fuqhom. Ktieb riċenti ta’ ċertu Frank
McLynn jifliħ ferm iktar fid-dettall u huwa studju verament eżawrjenti għal min
iħobb is-suġġett. F’dan il-ktieb laqatni
dak li qal fuq dan l-Imperatur li ġie
mgħallem il-Latin, però kiteb dawn l-meditazzjonijiet bil-Grieg.
2. Jislet
proprju fuq dawn numru ta’ d-differenzi li ħarġu mit-tradizzjonijiet varji
tal-oriġinal. Hemm dik partikolari, li
f’verżjoni tinqaleb: “Not becoming like
your enemy is the best revenge”; inkella “The noblest form of retribution is not to become an imitation”. Laqtitni għax fiha doża sabiħa ta’ valuri
Nsara li jaħirbu mid-dottrina li tesiġi għajn għal għajn dik mibnija fuq
il-kunċett tat-tpattija. Il-messaġġ ta’
Marku Awrelju huwa dan: timitax l-azzjonijiet il-ħżiena li jservulek. La fuq min għamilhomlok u wisq inqas fuq
terzi li ma għandhom x’jaqsmu xejn.
3. Dan
il-messaġġ miktub minn bniedem li għalkemm ma kienx nisrani, però żgur li
nfluwenza ruħu minn dak il-messaġġ, naħseb li huwa tajjeb li jitqiegħed għad-dawl. Tajjeb li napprezzaw u nikkunsidraw li mill-esperjenza
umana ta’ diversi bnedmin li ġew u marru qabilna raw u fehmu li li taħfer u li
tipprova taġixxi billi tagħti s-sewwa u tiċħad il-velenu, fil-verità tħalli
riżultati aqwa. Dik li tifhem li meta
tinżel għal-livell baxx ta’ ħaddieħor ma tkun qed tirrettifika xejn imma tkun
qed tixħet iktar ħtija fuqek innifsek.
Li huwa għalhekk tassew interessanti hu li din il-persuna, minkejja
l-fatt li ma kienx segwaċi nisrani, xorta kellu l-għerf li jirrikonoxxi l-valur
li dan fih.
4. F’dan
il-Ħadd għadna qegħdin ingawdu s-sabiħ taċ-ċelebrazzjoni ta’ Jum
il-Milied. Il-festa nnifisha,
it-tradizzjonijiet kollha, jwassluna sabiex ngħarfu li mat-twelid ta’ Sidna
Ġesù Kristu nbidlet id-dinja. Inbidlet
fil-viżjoni tal-ħajja, fl-aġir u komportament rett ta’ kull persuna umana
fil-konfront ta’ l-oħrajn. Daħlet għal
kull min irid isegwi l-aqwa mod ta’ kif tista’ tgħix u tqiegħed lilek innifsek
għas-servizz ta’ l-oħrajn. Messaġġ
kontaġjuż li sfortunetament uħud minna mhux dejjem inkunu konvinti mija
fil-mija minnu.
5. Ħafna
jaħsbu li biex tiġi apprezzat, biex tafferma ruħek fis-soċjetà u fil-familja trid
twettaq jew tpatti bil-ħażin. Jimmaġinaw
li s-sewwa, l-maħfra, l-umiltà, il-paċenzja huma sinjali ta’ dgħjufija. Biss quddiemhom għandhom l-eżempji ta’ sekli
ta’ bnedmin diversi li b’ħidmiethom jippruvaw
proprju l-kontra. Għax fiha kif dan
l-Imperatur Ruman li kien imdorri jidħol fil-kamp tal-battalja, li kkmanda pieni
ta’ mewt u ħruxija, flok jippriedka l-mibgħeda, l-ħdura u l-velenu, jmur
il-kontra. Naħseb li l-meditazzjonijiet
għandhom bżonn ta’ iktar riflessjoni minn dawk li, kif saret il-moda,
jiddikjaraw ruħhom bħala liberali jew atei.
6. Hemm
patrimonju ta’ valuri li qegħdin għad-disposizzjoni tal-bnedmin ta’ rieda
tajba. Dik il-persuna umana li qed
tfittex il-verità. Dik li m’għandhiex
biża’ li tiskopri li kellha tort, li għandha l-umiltà li diversi filosofi, ibda
minn Sokrate, jimbuttaw għaliha sabiex tasal għal ħajja aħjar. L-ispirtu tal-Milied, il-messaġġ ta’ Sidna
Ġesù Kristu huwa proprju dan: segwi s-sewwa, fittex li tagħmel il-ġid u timitax
l-eżempji l-ħżiena. Mur il-kontra ta’
dak li uħud fid-dinja jimbuttaw għalih. Segwi
s-sewwa għax ħadd ma jagħti pariri aqwa minn Dak li ħalaqna.
7. Minn
qalbi nawguralkom is-Sena t-Tajba.
Dan l-artikolu deher fil-Mument fis-27 ta Dicembru 2009.
No comments:
Post a Comment