1. Kull soċjetà,
kull pajjiż, kull ċiviltà tikber u timxi jekk tħares lilha nnifisha
mid-diżordni. Tipproteġi lilha nnifisha
mit-taħwid, mit-tgerfix u minn dak kollu li, flok jagħmel il-ġid, ikun kaġun
ta’ deni. Ħadd ma jista’ jmeri dan. L-istorja hija mimlija b’eventi li minnhom
din il-lezzjoni fundamentali tista’ tinsilet.
Ċertament mhux ħafna jagħrfu dan.
Speċjalment dawk li jaħsbu li n-nuqqas ta’ ordni huwa parti minn
prinċipju etiku li tħalli lil kull persuna, fil-libertinaġġ tagħha, twettaq li
trid u li jidhrilha.
Hemm limiti
2. Ma hemmx ġid
fil-fatt li l-Istat jindaħal fejn ma jesgħux.
Imma, b’din l-iskuża ma jfissirx li m’għandux jeżerċita u jwettaq dmiru
fejn għandu. Fejn huwa mistenni
mill-bnedmin fil-ħajja tagħhom fir-rapporti interpersonali tagħhom. Jista’ jkun li hemm min irid li jiddikjara
lil pajjiżna ‘kosmopolita’, imma dan m’għandux ikun ċertifikat għat-taħwid u
nuqqas ta’ kontroll. Ir-realtà llum hija
li f’dawn il-gżejjer, taħt il-ħsieb li għandek tippermetti kull komportament,
ikun xi jkun, sejrin dejjem iktar lejn pożizzjoni li la għandha bidu u wisq
anqas tmiem.
Garanziji
3. Il-bnedmin
iridu ċerti forom ta’ garanziji mis-soċjetà.
Jitolbu dejjem li jkunu bażati fuq numru ta’ prinċipji bażiċi tas-sewwa,
li l-ħajja tagħhom u ta’ dawk li huma għal qalbhom huma protetti. Protetti mhux biss fiżikament, imma wkoll
fid-dinjità li ħaqqhom. Il-bniedem
illum, fis-soċjetà tagħna qiegħed isib lilu nnifsu iktar bħala strument
tal-ekonomija, milli jara din bħala għodda għalih. Il-linja li fuqha qed naraw dak li għaddej
ġejja mill-ħsieb li huwa biss x’inhuwa kapaċi jipproduċi l-bniedem li
jgħodd. Huwa qiegħed jidħol f’kuntest
ta’ soċjetà li tarah bħala għodda biex jitkabbar il-ġid ta’ ħaddieħor. Qiegħed għas-servizz ekonomiku ta’ min għandu
l-bżonn, fejn il-bżonnijiet tiegħu mhumiex ikkunsidrati.
Is-suq tax-xogħol
4. Il-Kap
tal-Oppożizzjoni, Dr Adrian Delia, sewwa qiegħed iressaq l-argument, li dan
il-Gvern preżenti għandu parti sew mill-politika ekonomika stramba tiegħu, li
jara li aktar ħaddiema barranin iżidu fil-ġid ekonomiku ta’ wħud. Fil-Kamra tad-Deputati kien hemm min ipprova
jirredikola dan. B’argumenti li ma
jistgħux jitqabblu. Imma dan seħħ għax hemm il-fatti li qed
jiżviluppaw li l-Gvern ma jridx jaffronta, u jrid biss jaħrab. Dan għax huwa magħruf li hawn iktar ħaddiema
milli għandna bżonn. It-tieni, hawn
numru sew ta’ dawn il-bnedmin li mhumiex reġistrati skont il-liġi u qegħdin
jiġu sfruttati. It-tielet, għandek
tkasbir tad-dinjità tagħhom, proprju għax ħadd ma ħaseb mill-bidu fejn u kif
ser jgġixu fis-soċjetà żgħira tagħna, u dan qiegħed iwassalhom jgħixu
f’kundizzjonijiet ekonomiċi li m’għandhomx.
Aristotli
5. Tul din
il-ġimgħa, ġie quddiemi dan il-filosfu Grieg.
Il-kunċett tal-iskjavitù u l-importanza tiegħu għas-soċjetà Griega, u
iktar tard Rumana wieħed jifhmu, u ma jistax jaqbel miegħu. Imma llum il-ġurnata, huwa evidenti li dħalna
fl-istess mentalità fil-fatti tal-ħajja.
Fil-fatt, mhux miktub fil-liġi.
Imma dak li qiegħed jiġri jgħarrafna li fuq il-pagi u kundizzjonijiet
tax-xogħol xejn tajba mogħtija lilhom, hawn sfruttament viċin x’kien jaħseb
Aristoti. Dan qiegħed jassigura li
l-pajjiż tagħna jibqa’ jiġbed ċerti nvestituri jew iżommhom hawn għax il-pagi
tal-ħaddiema ma jiċċaqilqux. Punt li,
fl-istrateġija ekonomika tal-Gvern ma jistax jiġi abbandunat, għax inkella
taqa’ l-istruttura kollha kemm hija.
L-argument il-kontra
6. Tant għandu
raġun il-Kap tal-Oppożizzjoni fuq dan, li ħadd min-naħa tal-Gvern m’huwa lest
li jibdel il-politika ekonomika tiegħu.
Proprju għax aħna verament dipendenti fuq dan il-kunċett li bih
‘il-bniedem ġibnieh kważi totalment għas-servizz tal-ekonomija, li ħadd ma jrid
iżomm u jġib lura l-ordni. Tant ġejna
niddependu fuq dawn il-ħaddiema, li issa l-Gvern għandu biża’ li jibdel. Għandu għarfien li l-ewwel tilef il-kontroll
tas-sitwazzjoni għax jaf li s-suq qiegħed isir iktar nieqes minn prinċipji
etiċi li jqegħdu ‘l-bniedem fiċ-ċentru; u t-tieni, għax jaf li bidla tfisser li
jkun hemm żieda fil-paga tal-ħaddiem. Xi
ftit ekonomija nafu, u nagħrfu fejn ninsabu.
Lura lejn is-sewwa
7. Proprju għax
mhux biss, kif irid jgħidilna, li huwa biss huwa l-Ministru tal-Finanzi li
tgħallem it-teoriji ekonomiċi. Nagħrfu
li minkejja d-diskorsi li jsiru fil-mument attwali fil-Parlament, huwa ovvju li
għandna bżonn inġibu lura l-ordni. Mhux
b’miżuri drastiċi, imma b’passi li jġibuna lura għall-ordni bl-użu
tar-raġuni. Għandna bżonn figuri ċari u
preċiżi f’idejna. Il-Gvern, illum, tant
tilef il-kontroll li ma jafx kemm hawn ħaddiema jew persuni barranin li qed
jgħixu f’dawn il-gżejjer. Tant mhuwiex
iktar fl-ordni, li issa abbanduna lilu nnifsu fid-diżordni. Dak li huwa nuqqas, qiegħed issa jressqha
bħala xi forma ta’ virtù ġdida. Il-Gvern
mhux jifhem, u qiegħed jirrifjuta li hemm bżonn ta’ iktar attenzjoni, u jiċħad
ir-realtà li hemm xenarju soċjali li qiegħed jitlob iktar żabra intelliġenti.
Mill-bank tal-Oppożizzjoni
8. Proprju
għalhekk li mill-Oppożizzjoni qegħdin nifhmu iktar dan kollu. Ninfetħu għal djalogu dwaru biex isiru
l-passi ekonomiċi t-tajba.
Id-deċiżjonijiet li jwettqu l-ġid komuni u t-tqassim ġust tiegħu. Proprju għalhekk li bdejna t-triq soda tagħna
lejn li jkollna l-ordni fil-pajjiż.
No comments:
Post a Comment