1. Hemm minjiera
ta’ għerf u informazzjoni għad-dispożizzjoni tal-bniedem. Il-ktieb, id-diversi dokumenti f’arkivji
varji, films, issa iktar minn qatt qabel, qegħdin hemm jistennewna. Jistennew li jinfetħu u jinqraw, jiġu
mixtarra u meħuda lura fil-kuntest sħiħ storiku tagħhom. Fil-kuntest ta’ dawk li jridu l-verità. Ta’ dawk li jfittxu li jkunu jafu dak li ġara
verament. Dawk li huma l-fatti mhux
l-impressjonijiet, jew dak li qalu, jew dak li uħud li kitbu l-istorja jriduna
nemmnu. Jekk tmur bis-sewwa tfittex,
issib ferm iktar milli taħseb.
Memorji
2. Tul dan
is-sajf, fir-riċerka kontinwa li moħħi jeħodni fiha, sibt punti ġodda
fit-tastieri tal-istorja. Wara li erġajt
qrajt partijiet mill-ktieb tal-ekonomista magħruf John Kenneth Galbraith, “The
Affluent Society”, mort infittex. Fuq
l-ixkafef tal-Università, fl-eqqel tas-sħana sibt żewġ volumi tiegħu. Ħadd, ma rajt, li kien ħadhom qabel. F’wieħed minnhom, “A Life in Our Times”, sibt
dak li għadda minnu wara t-Tieni Gwerra Mondjali. Appena spiċċat, tqabbad sabiex jagħmel
analiżi ekonomika ta’ dak li r-reġim Nażista kien applika. Rapporti ekonomiċi li daħħluh sabiex isir jaf
dawk li kienu responsabbli għat-traġedji li n-Nażiżmu ġieb miegħu.
Fatti
3. F’żewġ
kapitoli xejn twal imma diretti. Wieħed
‘Germany, 1945’ u l-ieħor ‘Albert Speer and after’ jiftħu l-għajnejn dwar dak
li jidher, u fuq l-oħra dak li verament kien.
Il-leġġenda ta’ organizzazzjoni perfetta taqa’. L-istorja ta’ bnedmin kapaċi, aqwa minn
oħrajn, taqa’ ferm u ferm iktar. Hemm
osservazzjonijiet ta’ fatt f’dak li dan il-bniedem sab fid-domandi li għamel,
fid-dokumenti li ġew għad-dispożizzjoni tiegħu.
Fosthom, li d-dinja demokratika kienet iktar produttiva fil-“war effort”
minn dik Nażista. Kif ukoll li kien hemm
parteċipazzjoni akbar tan-nisa fid-dinja anti-Nażista milli l-kontra.
Il-kontra ta’ dak li naħsbu
4. Mhux biss,
imma l-ewwel kapitlu jitlaq mill-fatt li din il-ġerarkija inkompetenti Nażista
kienet għamlet l-aħħar xhur tagħha tixrob u taħrab mir-realtà. “Others
also were undergoing rehabilitation.
Ribbentrop, Funk and Ley had been continuously drunk for months, a
natural enough recourse for shallow, even primitive men who still, when sober,
were able to see the inevitable. Drink
was the escape. Albert Speer, in earlier
interrogations had said: “In the last months one had always to deal with
drunken men.” He went on to guess that
when the history of the Third Reich was written, it would be said that it
drowned in a sea of alcohol.”
Tifhem iktar
5. Meta taqra wkoll
dak li numru ta’ Nsara fil-politika għaddew minnu fl-istess kunflitt. Tifhem ukoll iktar meta tqis kif Don Luigi
Sturzo, Segretarju tal-Partit Popolari Taljan, ġie trattat. Kif il-ġerarkija tal-Kurja Rumana ddeċidiet
li għandu jirreżenja, jitwarrab u jiġi eżiljat biex ma jkunx ta’ xkiel
fir-relazzjonijiet mal-Faxxiżmu. Wieħed
jifhem kemm hemm min idum biex jifhem kemm il-Lemin, b’dożi qawwija ta’ Lemin
ieħor, huma żbaljati. Li mhumiex
is-soluzzjoni għall-isfidi li l-kultura Kattolika tiltaqa’ magħhom. Li mhumiex il-protetturi jew id-difensuri
tal-Knisja Kattolika. Li huma, anzi,
l-anti-messaġġ Nisrani. Li, anzi, jirkbu
fuq l-ispazju li wħud fil-Knisja jagħtuhom biex jissudaw kontra dak li huwa
l-Evanġelju u kontra d-duttrina soċjali tagħna.
Tgħallem l-istorja
6. Hemm
lezzjonijiet varji għad-dispożizzjonijiet tagħna. Imma, sfortunatament, nibqgħu niltaqgħu ma’
dawk li jaħsbu li l-Lemin u l-forom żbaljati tiegħu huma soluzzjoni għal dak li
hu għaddej fid-dinja. L-isfidi
‘materjalisti’ tallum m’għandhom xejn differenti mill-isfidi ta’ qabel. L-istrumenti, l-għodda għad-dispożizzjoni
jistgħu jkunu differenti. Imma
s-soluzzjonijiet għalihom jibqgħu daqshekk ieħor kostanti. Il-messaġġ Nisrani jitlob, minnu nnifsu,
attenzjoni għall-metodu. Jitlob attenzjoni
għall-bżonn ta’ għarfien li ma hemmx ġustifikazzjoni f’użu ta’ mezzi żbaljati
għall-għanijiet tajba. Jitlob li ma
jkunx hemm żbalji li, għada pitgħada, wieħed jiddispjaċih li jkun daħal fihom.
Ideat imħawda
7. Il-Qaddis
Papa Pawlu VI, dawn l-iżbalji m’għamilhomx.
Anzi, bata huwa stess minnhom.
Kien il-bniedem li ġie mbaskat sew.
Kien ra b’għajnejh kif il-politika hija importanti fil-ħajja, u li huwa
possibbli li jkollok waħda li tispira ruħha mill-valuri Nsara. Kien jemmen fiha huwa wkoll, mingħajr ma
nħakem minnha. Biss illum,
sfortunatament, hawn min irid inessi dik il-memorja. Qisu jistħi mill-iżbalji, difetti u
nuqqasijiet varji tal-Insara tiegħu fil-politika biex jarmi kollox. Proċess li jiftaħ il-bieb għall-ispazju ta’
dawk li mhumiex Insara. Jiftaħ u jżid
għalih innifsu iktar il-problemi li jiġu bil-proposti li rajna u qegħdin naraw.
Ma hemmx min jgħallem
8. Forsu wħud
jistgħu jaħsbu li din il-problema mhix l-isfida prinċipali. Jista’ jkun, però li hemm bżonn li jsir mill-ġdid
huwa l-għarfien li l-Lemin Estrem ħsara biss iġib. Li mhuwiex is-soluzzjoni, jew il-protezzjoni
kontra dawk li huma fuq linji anti-Kattoliċi.
Hemm lezzjonijiet varji u kostanti fl-istorja, fl-esperjenza umana li
trid tingħad mill-ġdid. Nappella sabiex
dan isir, għax serjament nittama li dawn l-iżbalji ħoxnin ma jerġgħux jirrepetu
ruħhom.
No comments:
Post a Comment