1. Għalkemm fil-pubbliku, bis-soltu mekkaniżmu
li bih il-Gvern Laburista preżenti jipprova jimmanipula l-imħuħ, il-messaġġ
kien li billi suppost li kull min jiġi elett fl-ewwel sena jdaħħal taxxi ġodda,
billi huwa ma daħħalx, allura b’daqshekk il-budget, skont hu, għandu jiġi
definit bħala “tajjeb”. Biss,
fortunatament, fis-soċjetà mhux kull persuna temmen dak li ried ibella’
l-Gvern. Il-maġġoranza fir-realtà,
minflok dak li ngħad, stenniet li jkun hemm dokument li fih tiġi mmarkata l-linja
politika, il-viżjoni, il-mira li għaliha ser jaħdem tul il-leġislatura li
ġejja. Il-kitba kienet, f’ħafna mumenti,
tixbaħ x’kellu jkun l-aħħar budget tal-aħħar leġislatura. Ġustament ingħad minn diversi li huwa wieħed
mingħajr ebda forma ta’ pjan.
L-istess diskors tas-snin ta’ qabel
2. Ħafna ppretendew li d-diskors ikun fih ferm
iktar sens u sustanza milli fil-fatt kellu.
Wieħed kien jistenna, speċjalment meta wieħed jikkonsidra l-għerf ta’
min qraħ, ferm u ferm iktar kwalità.
Għarbiel aqwa ta’ dak li għaddej fl-ekonomija mis-sempliċi l-istess
linji ta’ propaganda, li nafu li ma jgħidux il-verità sħiħa. Mhux biss, imma f’aktar minn tmenin fil-mija
tiegħu, il-linja kienet ripetittiva, bħal tas-snin preċedenti. Smajna l-istess suġġetti li, sena wara sena
ta’ din l-amministrazzjoni, ilna nisimgħu f’dan id-diskors annwali bi ftit li
xejn ġdid jew progressiv. Mhux biss,
imma biex wieħed jinsulta iktar l-intelliġenza, issemmew ukoll punti li diġà
ġew finalizzati tul is-snin li għaddew, bħallikieku għad iridu jsiru. Smajna bl-istess proġetti li sena wara sena
nisimgħu bihom, imma ma jsirux. Rajna
fuq kollox l-istess tal-istess tal-istess.
Ippretendejna ferm aħjar.
Is-suq tal-kera injorat
3. Hemm diversi setturi li ma smajna xejn
dwarhom. Il-Ministeru tal-Affarijiet
Barranin, fost l-oħrajn, kien għal darb’oħra assenti. Miegħu rajna, minflok, preżenzi ta’ ministeri
oħra li l-kontenut dwarhom ma jgħid assolutament xejn ġdid. Spikkat, fuq kollox, il-biża’ tal-Gvern milli
jaffronta ħafna problemi fis-soċjetà li ilna nħossu li qed jakkumulaw tul
l-aħħar snin. Prinċiparjament dik li
s-suq tal-kera tad-djar qiegħed joħloq fis-soċjetà tagħna. Għandna fuq naħa tant permessi ta’ iktar bini
ta’ djar, u fuq l-oħra l-kirjiet, flok jonqsu, qed jiżdiedu. Meta wieħed jaqra dak li ngħad fl-istess
diskors isib li l-Gvern ser issa jibda jistudja x’qiegħed jiġri u wara
“beħsiebu” joħroġ white paper għal diskussjoni ġenerali. Sinjal, jekk qabel ma kien hemm bżonn,
mill-iktar ċar li ħadd ma jidher li qiegħed iħoss il-karba li hemm hemm barra
ta’ diversi persuni li qed jaraw il-kirjiet ta’ fejn jgħixu jiżdiedu b’rati
kbar u inkontrollabbli, b’diffikultajiet biex isibu saqaf fuq rashom. Pożizzjoni mill-iktar kiefra għal dawk li
jgħixu, għal xi raġuni jew oħra, waħedhom.
Ebda sens ta’ urġenza
4. Ma hemmx sens ta’ urġenza għal dak li
t-tessut soċjali qiegħed iħoss. Bħal
lanqas ma hemm f’dak li qiegħed jiġri fid-dinja tax-xogħol. Meta fl-istess diskors isir ftaħir ta’ kemm
żdiedu l-bnedmin fid-dinja tax-xogħol, ħadd ma huwa jgħid li l-maġġoranza ta’
dan ġejja mhux minn iktar Maltin u
Għawdxin, imma minn persuni li ġejjin minn barra, ħafna drabi b’salarji baxxi. Il-pagi baqgħu fejn kienu; ma żdidux. Anqas f’dan ma huwa jingħad li n-nisa li
daħlu lura fid-dinja tax-xogħol deħlin f’impjiegi part-time u f’dawk li huma
l-iktar ‘l isfel fl-iskala tal-kwalità.
Ħadd ma huwa jara l-impatt ta’ dan, kif anqas ma smajna x’miżuri ġodda
qed jinbnew biex dawk li huma fil-kategorija msejħa “NEET”, jiġifieri li la
huma jaħdmu, la jistudjaw u lanqas f’xi forma ta’ taħriġ, ser jinġiebu lura.
Paga minima nazzjonali
5. Tal-mistħija iktar kif, fil-budget, l-ewwel
insibu qisu ser isir xi ħaġa issa dwar l-aġġustament, mhux iż-żieda, tal-paga
minima nazzjonali. Id-dokument qisu
jagħti x’jifhem lil min semgħu li ser ikun hemm żieda f’daqshekk. Minflok huwa rappurataġġ ta’ dak li kien ġie
qabel maqbul. Xejn ġdid, u xejn dħul
iktar għal din il-klassi tal-proletarjat.
Mhux talli, imma anqas jitwemmen kif Gvern li suppost għandu għal qalbu
l-ħaddiema, ħalla lil dawk li qegħdin fl-hekk imsejħa “Community Worker
Scheme”, li tant ikkritikajna fl-aħħar leġislatura għall-inġustizzja
tal-kundizzjonijiet prekarji tagħhom, sentejn sħaħ wieqfa. Issa qed jitħabbar li fl-aħħar ser jibdew
jieħdu mitejn ewro (€200) oħra fix-xahar.
Jekk il-Gvern irid jindirizza inġustizzja passata verament, għandu
jagħti lil dawn in-nies l-arretrati ta’ sentejn.
Ebda miżura fuq il-prekarjat
6. Anqas fuq il-prekarjat ma smajna xi miżura
konkreta. Jidher ċar li l-Gvern
iddeċieda li din jinjoraha. Il-famuż
bord li għamel b’tant pompa sabiex isir il-blacklisting spiċċa falliment kbir. Ħadd ma jrid jirreaġixxi għalih, u
s-sitwazzjoni baqgħet għaddejja. Għax
jekk hemm dan is-surplus kollu li qed jingħad, allura fejn huwa jekk dawn
il-punti ma rajnihx b’edba mod.
Il-Gvern, jidher għalhekk ċar ħafna, li nixef mill-ideat. Tilef anke mill-ħeġġa li jipprova jbiddel
sitwazzjonijiet li żviluppaw taħtu. Dan
b’mod mill-iktar ċar fl-edukazzjoni.
Il-bżonn ta’ iktar għalliema, ta’ iktar persuni juri ċar li ma kienx
hemm pjanar tajjeb. Il-fatt li din
il-ġimgħa saret, terġa’, sejħa lill-istudenti li għaddejjin fl-istudju tagħhom
biex jidħlu huma part-time hija iktar u iktar prova ta’ dan in-nuqqas. L-MUT qalet kelma jew tnejn dwar dan, però
jidher ċar li hija wkoll qed tiġi injorata.
Gvern bla pjan
7. Dawn
huma ftit punti minn dan il-budget li huru kemm dan ma sarx biżżejjed tajjeb
biex jaffronta r-realtajiet soċjali u ekonomiċi li żviluppaw b’mod iktar qawwi
taħtu. Sewwa qal il-Kap
tal-Oppożizzjoni, Dr Adrian Delia, li dan huwa wieħed bla pjan. Ser nikkritikawh, però dan ma jfissirx li
m’aħniex lesti li noffru l-għajnuna tagħna.
Għax għalkemm id-dawl kien fuqna f’dawn ix-xhur, minn dak li smajna u
qrajna jidher li ġewwa l-Gvern hemm inkwiet ieħor ibaqbaq. Inkwiet minn dak li ma jħallix ideat ġodda
jiżviluppaw. Konna qegħdin nippretendu
ferm u ferm aħjar minn dan il-budget, però kuljum nifhmu għala dan ma kienx.
No comments:
Post a Comment