Grazzi ħafna Mr
Speaker.
Ovvjament smajt
lill-Onor. Ministru jitkellem u ħadt pjaċir nisma’ lill-Ministru jirrikonoxxi
illi Gvernijiet passati għamlu diversi passi biex tissoda d-demokrazija
f’pajjiża u li diversi gvernijiet, speċjalment dawk preċedenti li kienu kollha
tal-Partit Nazzjonalista għamlu ħafna xogħol biex l-istituzzjonijiet
demokratiċi f’pajjiżna issudaw, u daħħlu ħafna miżuri illi they stood the
test of time għax kienu tajbin mill-bidu.
Dan il-pass li qed jagħmel il-Gvern huwa pass fid-direzzjoni t-tajba,
bħala prinċipju l-Oppożizzjoni ma tistax tmaqdru. Però, l-Oppożizzjoni se tagħmel il-kritika
tagħha għax, fl-opinjoni tagħha mhux qed isir sewwa mill-bidu, u hemm bżonn
illi l-Gvern jifhem illi fl-istadju ta’ Kumitat għandu jagħmel numru ta’ emendi
għal din il-liġi biex jagħmilha fejn u kif tkun l-iktar effettiva.
Mertu tal-kritika kbira li saret mill-Partit Nazzjonalista
Ejja ngħidu
wkoll, Onor. Ministru, illi din il-liġi ma waqgħetx mis-sema. Waqgħet mis-sema fis-sens li ġiet mertu
tal-kritika kbira li saret mill-Partit Nazzjonalista fl-erba’ snin preċedenti
rigward dal-punt. Jiġifieri li din
in-naħa, l-Oppożizzjoni, insistiet diversi drabi mal-Gvern, u kkritikat diversi
drabi lill-Gvern, sabiex il-ħatriet ikunu kemm jista’ jkun maqbula miż-żewġ naħat
tal-Kamra. Mhux biss, imma li sar ukoll
l-argument sabiex ikun hemm skrutinju pubbliku tan-nies. Jien niftakar illi, appena nbidel il-Gvern,
wieħed mill-ewwel artikli li jiena kont ktibt kien illi l-Gvern għandu
jikkonsidra li l-ambaxxaturi jressaqhom għall-iskrutinju ta’ kumitat
parlamentari. Issa, finalment, f’din
il-leġislatura l-Gvern qiegħed jagħmel dal-pass. Huwa pass tajjeb, però mhuwiex qiegħed jasal
biżżejjed fejn aħna rridu biex verament ikun hemm skrutinju pubbliku
tan-nies. U dan huwa importanti ħafna,
il-għala? Għax l-ewwel liġi hawn ġew,
bl-abbiltajiet tagħna ta’ umani, għandna kemm jista’ jkun nagħmluha sewwa. Nagħmluha sewwa skont il-prinċipju. Ma nagħmluhiex sewwa skont x’jaqbel jew ma
jaqbilx, imma skont x’inhu sewwa, u s-sewwa huwa illi l-iskrutinju ta’ dawn
in-nies kollha li ġew elenkati jsir b’mod pubbliku mill-ewwel. U rrid ngħid illi dan huwa pass illi
demokraziji oħrajn waslu għalih, u ma fih xejn ħażin illi aħna, bħala
demokrazija, nimxu wkoll f’din id-direzzjoni.
Nimxu wkoll, f’dan is-seklu 21, biex ikollna l-iskrutinju pubbliku li
jkollhom, u għandu, f’demokraziji oħrajn.
Mill-aqwa demokraziji
Ejja ngħidu, waħda mill-iktar jew mill-aqwa demokraziji li hawn
fid-dinja, dik Amerikana, li lkoll kemm aħna għandna l-privileġġ u l-pjaċir,
mhux biss li aħna parti mill-familja demokratika, imma li wkoll nistgħu,
permezz tas-sistema elettronika llum tal-Internet, nassistu wkoll
għall-kumitati tagħhom u dak li jsir fil-kumitati tagħhom. U dak huwa eżempju, huwa mudell ta’ kif
wieħed jista’ jimxi u l-Amerikani għamlu proċess biex qegħdin illum fejn
qegħdin. Id-demokrazija tagħhom hija
iktar avvanzata b’dawn l-affarijiet propju għax bdew x’imkien, però ma bdewx
billi jagħmlu s-sistema li qed tiġi ntrodotta llum, f’din il-liġi, illi
d-domandi jridu jsiru bil-miktub, imorru għand il-Ministru konċernat, u mbagħad
tiġi r-risposta għal dawk id-domandi, u mbagħad tista’ terġa’ tagħmel domandi
supplimentari, imbagħad fl-aħħar tista’ tmur għall-iskrutinju pubbliku.
Meta jkun hemm l-iskrutinju pubbliku, il-Ministru joqgħod ferm iktar attent in-nies li jagħżel.
Issa ejja ngħidu
wkoll il-verità. Mhux faċli tagħmel
id-domandi f’kumitat parlamentari ta’ skrutinju pubbliku, speċjalment
f’dal-pajjiż, fejn kulħadd jaf lil kulħadd, u hemmhekk żgur li min ikun qiegħed
fil-kumitat għandu learning curve biex jimxi ‘l quddiem biex jifhem
x’domandi għandu jagħmel, kif jista’ jagħmel.
Però, żgur mhux forsi, li meta jkun hemm l-iskrutinju pubbliku, il-Ministru
joqgħod ferm iktar attent in-nies li jagħżel.
Jiena ħadt pjaċir li l-Ministru, f’mumenti partikolari qal li hu, bħala
ministru jippreferi li jkollu l-aħjar nies.
Anke aħna tal-Oppożizzjoni, però ma jistax jgħid il-Gvern preżenti illi
fl-erba’ snin li għaddew għażel proprju l-aħjar nies fil-pożizzjonijiet biex
jagħmel il-ġid lill-poplu. U dik hija
d-diffikultà li aħna għandna, u għalhekk aħna rridu li ngħollu l-livell tad-demokrazija
u aħna il-pożizzjoni tagħna hija din.
Aħna qisna qed ninsew, jiena semmejt l-Amerika. L-Amerika kienet dejjem il-mudell għad-demokrazija.
Però aħna fortunatament parti mill-Unjoni Ewropea.
Għall-prinċipju tal-istituzzjonijiet, kif Montesquieu
fissirhom ta’ Leġislattiv, Eżekuttiv u Ġudikatura li huma separati minn
xulxin. Mhux biss, illi hemm
l-importanza taċ-checks and balances bejniethom. Din il-liġi wkoll tieħu gambetta fuq iċ-checks
and balances, kif nispjega iktar tard.
Però aħna fortunatament parti mill-Unjoni Ewropea. Mela qed ninsew li fl-Unjoni Ewropea hemm
mekkaniżmu ta’ skrutinju pubbliku, illi rajna Maltin bħalna jiġu akkonoxxenza
ta’ dal-kumitati u jgħaddu mill-esperjenza ta’ skrutinju fl-Unjoni Ewropea?
Mela jekk kemm-il darba aħna rridu nagħmlu l-pass, ejja nagħmluh tajjeb
mill-ewwel. Ejja nagħmluh mill-ewwel
il-pass illi fih aħna nassiguraw illi l-iskrutinju jsir quddiem kulħadd, u ma
hemmx kwistjonijiet. Il-għala? Għax meta inti tagħżel bniedem kompetenti,
meta l-Ministru jindika xi ħadd illi hu verament tajjeb, ma jkollux biża’, ma
jkollux biża’, għax jgħid: Dan he can stand his ground on his own. Mhux biss, mhux biss, taqta’ barra il-ħafna
ukoll nies illi jibdew jagħmlu pressjoni fuq ministru, fuq l-Uffiċċju tal-Prim
Ministru, illi jippretendu illi huma persuni kapaċi jmexxu ċerti postijiet meta
l-persuna taf illi sfortunatament għandu kapaċitajiet għal affarijiet oħra,
però m’għandux il-kapaċità biex imexxi dal-post. U dan huwa anke defence mechanism
għall-Ministru nnifsu li meta jagħżel, jgħidlu: Isma’ ħija, inti taf x’inti
titlobni? Taf li se tiġi quddiem dan
il-kumitat ta’ skrutinju pubbliku u se jsaqsuk id-domandi, u dan se jsir
quddiem kulħadd? U naħseb dik tagħmel
il-ġid mhux biss lid-demokrazija, lill-meritokrazija, lit-trasparenza li
l-Onor. Ministru smajtu tajjeb jitkellem.
L-kumitat ġie kumplikat wisq.
Tkellem tajjeb fuqha din il-ħaġa, bħala prinċipju bħala parir
il-Ministru tkellem tajjeb. Però, meta
tiġi għall-prattika għandna problema, u dik il-problema sabiex hemm barra
in-nies jifhmu, hija li l-kumitat ġie kumplikat wisq. X’inhi dil-biża’ għall-Gvern? Il-Gvern qisu daħal f’biża’ kbir. Biża’ fuq żewġ affarijiet: l-ewwel, inti
bħala Oppożizzjoni jew bħala membru, għax dan il-Gvern qed jagħżel tlett
membri, u sewwa qiegħed jagħmel, il-Gvern għandu jkollu l-maġġoranza
fil-kumitat, tlieta bi tnejn, m’għandniex diffikulta’ li jkunu tlieta bi tnejn,
però meta wieħed jagħmel id-domandi, għaliex hemm bżonn li d-domandi jsiru
bil-miktub, mela qisu fis-sigriet, lill-Ministru illi jirċevihom u mbagħad
isiru r-risposti, u dawk ir-risposti jista’ jkun li jsiru pubbliċi, jista’ jkun
li ma jsirux pubbliċi, imbagħad fuq dawk ir-risposti jista’ jkun li jerġgħu
jsiru domandi supplimentari. Dawn
mhumiex, il-Ministru jifhimni, periti addizzjonali tal-Qorti. Inti l-Qorti, meta jiġi appuntat espert
tekniku u inti tikkontestah, inti tista’ tagħmillu l-kontestazzjoni tiegħu
b’domandi bil-miktub. Dan mhuwiex il-każ.
Ma hemmx għalfejn isir dal-ħabi.
Hawn qegħdin f’demokrazija, fil-libertà, u
allura ma hemmx għalfejn isir dal-ħabi.
Anke aħna, aħna id-domandi għandhom isiru pubbliċi. Issa jew għandna l-guts illi aħna ħa
nagħmlu skrutinju vera ta’ dawn in-nies, jew inkella mhux qed isir skrutinju. U jiena nemmen li ż-żewġ naħat tal-Kamra
għandna nteress illi ma nkunux timbru ta’ min qiegħed iġibilna lil xi ħadd biex
napprovawh. U dan hu wieħed mit-tieni
difetti li fiha din il-liġi, li jekk inti toqgħod taqra between the lines
tirrealizza li l-kumitat kif ifformulah il-Gvern, ifformulah b’mod li huwa
timbru ta’ dak li jrid li jsir il-Ministru.
Din hija paraventu.
Issa din hija paraventu, u aħna l-Oppożizzjoni għalhekk qegħdin noqomsu,
għax qed ngħidu: Dal-kumitat qed jidher barra illi huwa avvanz, qed jidher barra
li huwa xi ħaġa tajba, però, fil-verità huwa paraventu biex kollox jibqa’
l-istess. Xtaqt li kien hawn il-Ministru
Evarist Bartolo, għax dak huwa famuż li jiċċita lil Tomasi di Lampedusa
fil-Gattopardo, li aktar ma tipprova tibdel l-affarijiet iktar jibqgħu
l-istess, però ċert minn dak li smajt lill-Ministru jitkellem, li ma jridx u
jrid iħalli t-timbru tiegħu li dil-ħaġa saret tajba. Jiena Ministru, meta ndur lura, li kelli
s-siġġu tiegħek dak li għamilt, ngħid b’sodisfazzjon, li kien tajjeb. Kien perfett? Le, imma kien tajjeb u baqa’
hemm imwaħħal. U inti tafu dan, għax
inti fortunatament tokkupa s-siġġu tiegħi u ħadt it-tajjeb u l-ħażin tiegħi,
però ħadt ħafna mit-tajjeb li jien għamilt.
U aħna għandna we rise to the occasion li ngħidu: ejja nagħmluha
tajjeb. Il-kumitat, bil-kumitat magħmul
tlieta bi tnejn, hi ħaġa tajba li jsiru d-domandi u li jsiru fil-pubbliku.
Assoġġettat għas-servizz tal-Ministru
Hemm bżonn, però ma hemmx bżonn li kumitat
parlamentari jiġi qisu assoġġettat għas-servizz tal-Ministru. Tgħidli, f’liema sens? F’żewġ affarijiet: mela hemm miktub illi,
jgħid x’jgħid il-kumitat parlamentari, id-deċiżjoni finali hija tal-Ministru. Issa,
ifhimni, il-Ministru tgħidli miġnun ikun dak il-Ministru li, jekk kumitat
parlamentari jtih avviż kuntrarju, jibqa’ għaddej. Allura għalfejn hemm bżonn iddaħħalha? Ma hemmx bżonn iddaħħalha, għax jekk għandna
ministri mġienen li jekk ikun hemm dar-rapport, u niġi għalih ukoll ir-rapport,
ta’ dal-kumitat li jgħid li ma jaqbilx, u jgħid li jagħmlu xorta waħda, jiena
naħseb li jkun qed jikkommetti suwiċidju politiku ġo demokrazija vera, però
hemm demokraziji oħrajn li fihom kollox jibqa’ għaddej. U rrid ngħid, l-ewwel, dan huwa kwistjoni ta’
checks and balances. Meta,
il-Leġislattiv ħa jingħata mertu ta’ dil-liġi, l-opportunità li jkun check
and balance fuq l-Eżekuttiv. Dan hu
li qed isir, għax jien meta qed nagħmel skrutinju pubbliku qed nagħrbel lil
dawn in-nies, però qed ngħarbel ukoll l-għażla tal-Eżekuttiv ta’ dawn in-nies. Allura kif tista’ inti ġġib il-Leġislattiv
għas-servizz, għarkubbtejh, għad-deċiżjoni tal-Ministru. Imbagħad, bir-rispett kollu, naħseb li huwa
ġenn ikbar illi kif tlett membri tal-Gvern, tlett membri tal-Gvern, għandu
l-maġġoranza, mela tlett membri tal-Gvern ħa jivvutaw kontra l-Gvern, u dawn
il-Gvern jerġa’ tgħaddi tiegħu fuqhom?
X’qed jiġri?
Messaġġi ta’ nuqqas ta’ skrutinju
Naħseb li hawn
qegħdin nibgħatu messaġġi ta’ nuqqas ta’ skrutinju għax jekk kemm-il darba
jiena nemmen fil-kumitat ta’ skrutinju u nemmen fil-membri, u ħa ngħidu
l-verità , ma tantx naħseb li se jkun hawn xi kju twil hawn ta’ membri parlamentari
li jridu jidħlu fil-kumitat ta’ skrutinju u joqogħdu jistaqsu d-domandi
antipatiċi lil dawn in-nies kollha. Pero’ wieħed irid jgħid: mela jekk inti qed
iddaħħal dan, hawn ġew biex tagħmel dal-iskrutinju pubbliku, u sewwa li qed tagħmel
dan l-iskrutinju pubbliku, allura kif inti tippermetti illi il-Leġislattiv jiġi
assekondat għall-Eżekuttiv? Li m’għandux ikun.
Hawn diġà għandna d-diffikultà fis-sistema parlamentari tagħna, u
nafuha, u sar ħafna dibattitu fuqha illi l-Eżekuttiv imwieled
mil-Leġislattiv.
Il-membri tal-Eżekuttiv
huma membri parlamentari.
Jiena nara li
s-sistema ħadmet u m’għandix diffikultà, u min jiġi jgħid li għandna bżonn ikollna
ministri teknokratiċi u dan kollu ma naqbilx miegħu. Is-sistema kull fejn ġiet użata falliet u
kull ma ġiebet diżastri. Mela diġà
għandna dik il-problema. Mela ejja
nippruvaw, dejjem jekk irridu nimitaw l-aqwa demokraziji, għax jekk ma rridux
nimitaw l-aqwa demokraziji, aħna ftit tal-jiem ilu ltqajna ma’ nies li ġejjin
minn stati li jiddikjaraw ruħhom li huma demokratiċi, però l-istandards
tad-demokrazija tagħhom mhumiex l-istandards tad-demokrazija tagħna, lanqas
l-istandards tad-demokrazija li nixtiequ nilħqu. Aħna nixtiequ nimxu iktar ‘il quddiem. Għandna d-diffikultajiet fil-pajjiż, mela
m’għandniex, l-iktar il-kultura demokratika.
U hawn iktar, għax hawn nies hawn li qegħdin hawn biex jieħdu l-poter,
bil-permess tad-demokrazija, però mhumiex demokratiċi, u dak li rridu nagħmlu,
li ddaħħal iktar il-kultura demokratika, li inti tobdi r-regoli fundamentali
tad-demokrazija.
Ddaħħal iktar il-kultura demokratika, li inti tobdi r-regoli fundamentali tad-demokrazija.
Jiena ninkwieta
ruħi, il-bieraħ il-Prim Imħallef jitkellem u jagħmel diskors tiegħu fuq ir-rule
of law. Issa jekk irid jiġi injorat,
jien naħseb li huwa żball, u jekk xi ħadd jaħseb illi hija vox clamans in deserto
qed jiżbalja wkoll. Hawn issue,
hawn issue fuq ir-rule of law.
U dik l-issue fuq ir-rule of law hawn qegħdin biex
nipproteġuha, mhux biex ngħaddsu rasna u nibqgħu mexjin ‘il quddiem u ma
nagħtux kasha. Naħseb li jekk nagħmlu
hekk inkunu qegħdin nagħmlu a disservice to the Maltese State. U a disservisse not only to today’s citizens imma għal dawk li se jigu warajna, speċjalment il-ġenerazzjoni
l-ġdida. Il-ġenerazzjoni l-ġdida diġà
għandha ħafna xettiċiżmu fuq il-politiċi, għandha xettiċiżmu fuq
il-Parlament. Iltaqa’ magħhom u pprova involvihom
u ara x’jgħidulek fuqna. Ara kif
jippruvaw imaqdruna, u aħna minflok ikollna opportunità biex ngħollu ‘l fuq
il-livell tal-politika, biex ngħollu l-livell u nġibu lura, inġibu lura dak illi
aħna ilna nisimgħu numru ta’ diskorsi fuq kwalità aħjar ta’ kif dwar kif
nagħmlu aħjar il-politika, u nemmen li għandna opportunità li ssir. U ma hemmx xi
diffikultà. Il-Gvern qed jibża’, qed
jibża’ ħafna. Mela l-ewwel għandu
l-biża’ tad-domandi, flok issir fil-pubbliku.
Imbagħad għandu l-biża’ li jrid li l-Ministru jkollu l-aħħar kelma,
niddeċiedi jien.
Hemm it-tielet biża’.
Imbagħad hemm it-tielet biża’, dak kif narawhom aħna Onorevoli
Ministru, però serraħ moħħok illi hemm barra jarawhom ukoll hekk. Mela l-Ministru, jiena bqajt skantat, qal:
“Aħna mxejna wkoll illi l-kumitat ngħidulu kif jagħmel ir-rapport”. Imma din inkredibbli. Jiġifieri r-rapport ħareġ ukoll bħala parti
mill-avviż legali, qisu bħal student universitarju did he make the grade or
didn’t he make the grade? Pass or fail. U dan
ir-rapport jista’ jkun li l-Ministru kellu intenzjonijiet differenti, però kif
qed toħroġ hawn hija żbaljata.
“Il-Kumitat Permanenti dwar il-Ħatriet Pubbliċi jorganizza s-smigħ ta’
qabel il-ħatra fir-rigward tal-ħatra proposta ta’ ... bħala ... ta’ ... u wara
li qies ir-riżultati tas-smigħ ta’ qabel il-ħatra iddeċieda li jagħti parir
favur/kontra il-ħatra proposta”.
Jiġifieri dan kull ma jrid jimlihielu u jaqtagħlu l-biċċa x’taqblu,
favur jew kontra? U dan hu żbaljat, u ħa
ngħidlek għala hu żbaljat. Le, le, le,
inti trid tħalli f’idejn il-kumitat għal żewġ affarijiet. Il-kumitat għandu jkollu l-libertà li jekk
jiddeċiedi li xi ħadd għandu problema ta’ konflitt fuq xi ħaġa partikolari u
jgħidu: Aħna identifikajna din il-problema, mela jagħtu rapport ... le
Ministru, dan kumitat. Ara, din hi
l-problema. Il-problema hemm mentalità
istituzzjonali. Il-kumitat mhux il-lunga
mano tal-Gvern. Il-kumitat huwa lunga
mano ta’ hawn ġew ... hawn ġew u jirrapporta lil dak ... lill-Ispeaker, u
l-Ispeaker allura, meta jagħmel ir-rapport, jgħidu isma’, dan il-persuna li
ressqilna l-Ministru, fl-opinjoni tagħna huwa tajjeb, però għandu konflitt ta’
interess f’dil-ħaġa. Jekk din ineħħiha,
aħna m’għandniex diffikulta’ biex napprovawh.
A reasoned opinion.
U dan għandu jkun, għandu jkun li aħna nagħmlu a reasoned opinion. U ħa ngħidlek ħaġa oħra ... mela inti xi ħad
li ressaqtu, għax din intom stess ma tirrealizzawx illi anke aħna, aħna minn mindu
intom għidtlu li se tagħmluha fid-diskors tal-President bdejna naħsbu kif ser
nagħmlu d-domandi, x’se ngħidu. Mela
inti, meta inti ser tressaq lil xi ħadd, aħna wkoll irridu noqogħdu attenti li
ma nkissrulux karriera, ma nkissrulux ir-reputazzjoni pubblika tiegħu għax inti
ressaqt, skużani qed ngħid lilek, imma xi ħadd, inti ressaqt lil xi ħadd
hawnhekk u dak ix-xi ħadd, dak ix-xi ħadd, il-kumitat parlamentari ma qabilx
miegħu, qal illi dan m’għandux abbiltà biex jokkupa dik il-kariga. Ma kellniex aħna sitwazzjonijiet bħal dawn,
Mr Speaker? Kellna sitwazzjonijiet ta’
nies li kienu ser jiġu magħżula għal xi kariga, imbagħad fl-aħħar mument jiġri
xi ħaġa u jaqa’ dell fuqu, tiġi sħaba fuqu, isma’ dan x’kellu, x’ma
kellux? U naħseb li hemmhekk, Ministru,
qegħdin tagħmlu straight jacket fix-xejn. Dal biża’ kollha mill-membri parlamentari
x’jirrappurtaw u x’ma jirrappurtawx.
Il-membri parlamentari jagħmlu skrutinju waqt li għaddej l-iskrutinju
jaraw l-affarijeit, u anke ħaġa li forsi intom mhux qed taraw illi dil-liġi
għandha tħajjar iktar sabiex iż-żewġ naħat tal-Kamra, qabel jiġu ċerti nomini,
jitkellemu dwarhom.
Issir diskussjoni dwarhom.
Issir diskussjoni
dwarhom u l-Ministru jistaqsi , jgħidlu: isma’ qed naħsbu fit-tali
aħna, qed naħsbu fit-tali persuna, x’taħsbu intom? U wieħed ikun jista’ wkoll
jara sew l-affarijiet. Aħna, bħala Oppożizzjoni
nieħdu pjaċir li hawn din il-lista ta’ nies li intom tridu tagħmlu l-iskrutinju
tagħhom. Huwa tajjeb dan l-iskrutinju
tan-nies. Li ċ-Chairman, lill-Gvernatur
tal-Bank Ċentrali tressqu quddiem dal-kumitat huwa tajjeb, huwa tajjeb. Żgur mhux forsi li l-għażliet tal-Gvernaturi
kienu kollha tajbin. Mario Vella, Josef
Bonnici, Michael Bonello, kollha kienu nies tal-affari tagħhom. Jigifieri intom f’daqqa waħda għollejtu l-livell
‘il fuq, u għamiltu sewwa. Pero’
bl-istess argumenti, jekk l-Oppożizzjoni ilha tgħid li għandu jkun hemm ukoll
il-Kummissarju tal-Pulizija, li għandu jkun hemm wkoll l-Avukat Ġenerali, huma
affarijiet spinużi, huma affarijiet diffiċli, imma jekk l-Oppożizzjoni qed
tgħid dan? Speċjalment il-Kummissarju
tal-Pulizija, speċjalment meta wara li spiċċa John Rizzo kellna numru ta’
Kummissarji jinżlu u jitilqgħu, dik għalikom mhux xi ħaġa importanti? Imbagħad bid-diskors tal-Prim Imħallef
il-bieraħ fuq ir-rule of law, u fuq l-importanza illi kulħadd jagħmel
dmiru, din għalikom mhux importanti? Naħseb
li hija importanti. Tista’ tiġi
bl-argument u tgħidli: Isma’, min hemm diġà m’għandix nerġa’ nagħmel skrutinju
... niddiskutiha. M’għandix diffikultà
niddiskutih dak il-punt, u fih l-odjożità tiegħu, però minn issa ‘l quddiem,
ladarba intom kellkom il-kuraġġ li ddaħħlu l-Gvernatur tal-Bank Ċentrali, u
tajjeb illi fi stadju ta’ kumitat ngħidu mhux il-Bank Ċentrali ta’ Malta, għax
aħna m’aħniex se nagħmlu skrutinju tal-Bank Ċentrali kollu kemm hu, imma
tal-Gvernatur, u jkun tajjeb jekk ngħidu li jkun ukoll id-Deputy Governor
General tal-Bank Ċentrali, imbagħad issemmi preċiżament in-nies li inti ser
tagħmel l-iskrutinju tagħhom.
Il-Ministru jista’ jagħżel, però tħallihiex fil-vojt. Tħallihiex fil-vojt, u l-Bank Ċentrali għandu
funzjoni ferm iktar ogħla minn sempliċi dipartiment ieħor li għandna hawn. Għandu standing iktar ogħla, u naħseb
li hemmhekk hemm bżonn illi nispeċifikaw liema huma l-pożizzjonijiet li
l-Ministru, mhux fl-għażla tiegħu, mela fl-għażla tiegħu, mela l-Ministru
jgħid: “U le, jidhirli li m’għandix inressaq lil ħadd”. Jew inkella jkun
inċentiv għall-Ministru biex kull min għandu jibqa’ hemmhekk ad eternu ... għax
hekk jiġri. U dan huwa xi ħaġa li intom, ladarba għamiltu dal-pass, u ngħid li
għamiltu sew li għamiltu dal-pass, però jekk se tagħmluh agħmluh sewwa
Ministru.
L-emendi mhux jiġu injorati.
U aħna fi stadju ta’ kumitat ħa nkunu qed inressqulkom numru ta’
emendi, imma nippretendu li dawn l-emendi mhux jiġu injorati, kif ġew injorati
emendi oħra f’liġijiet oħrajn, imma li intom teħduhom on board. Din opportunità. Agħmlu liġi li hi sewwa. Tagħmluhiex paraventu. Jiena għalija l-biża’
tiegħi hi li din hija liġi paraventu.
Mhux se nuża kliem iktar iebes, għalkemm ċertu mumenti nħoss li għandi
nuża kliem iktar iebes, però hija paraventu.
Tħallihiex tkun paraventu.
Agħmilha sew, agħmilha li għandek dan l-iskrutinju, li n-nies jistgħu
jistaqsu u anke meta inti tressaq lin-nies quddiem dal-kumitati, tajjeb li
jkunu pubbliċi u mhux fis-sigriet. Dan
mhux xi star chamber tad-domandi, u ħa ngħidlek il-għala iktar għax
in-nies, hemm barra mertu ta’ dat-television illum li għandna qed jisimgħuna u
jarawna, u jaraw anke l-kumitati. Meta
jaraw il-kumitati, meta jaraw lin-nies jitressqu għall-kumitati, jtuk
informazzjoni fuq in-nies li inti ma tkunx taf biha, u inti taf bħali. Inti li inti Ministru tal-Ġustizzja, u li
f’ħoġrok għandek responsabbiltà li jien kont negħreq l-għaraq tad-demm għal min
se tagħżel hemm u min se tagħżel hawn, u hija l-iktar waħda li ġġiblek inimicizzji fuq lil min għażilt u lil min m’għażiltx. Mela fuq lil min għażilt ġlied, u lil min
m’għażiltx ġlied, u inti taf. Mela dak
huwa skrutinju mhux biss pubbliku tal-ħames membri, imma skrutinju pubbliku
hemm barra wkoll, u jgħidulek: Isma’ Ministru, oqgħod attent għax dak se jġibek
fl-għawġ għax hekk, hekk u hekk. Oqgħod
attent.
Fundamentali mhux biss demokratika, imma wkoll tal-morali.
U din hija l-kwistjoni iktar
fundamentali mhux biss demokratika, imma wkoll tal-morali. F’liema sens?
Fis-sens illi aħna rridu jkollna nies illi għandhom il-pjaċir li jservu
lill-Istat. Huma nies li huma dedikati għall-Istat. Li huma nies li meta jieħdu ġurament qed
jieħduh biex jagħmlu ġid lill-poplu Malti.
L-Isqof għadu kif għamlilna diskors eċċellenti, il-priedka tiegħu fuq
il-ġid komuni, fuq il-bżonn tal-ġid komuni.
Għadna opportunità, anke hawn, li ngħollu l-kwalita’, li inti servitur
tal-Istat Malti u inti kburi li inti servitur tal-Istat Malti, bħal ma jiena
jien kburi li jien servitur tal-pajjiż tiegħi, u meta kelli l-pożizzjoni
tiegħek, tal-Gvern Malti. U allura hemm
ħa ġġib ukoll kwalità aħjar. Jien
ninkwieta ruħi meta nibda nisma’ ċertu diskors fil-pubbliku, jew naqra ċerti
artikli, ngħid: Imma dan x’kultura għandu? X’ideat, x’formazzjoni għandu? Jaf ftit politika, jaf ftit background, jaf
ftit l-istorja ta’ pajjiżna, jaf ftit fuq x’hiex sewwasew qed jitkellem dan? U
dik tgħin ukoll biex tgħolli dal-livell.
Inti jekk int se ġġib lil xi ħadd, anke jekk huwa ħabib tiegħek biex
jidher quddiem l-iskrutinju taf, l-ewwel, li trid toqgħod attent li ma
tgħaddihx minn eżami li taf li minnu ma jistax jgħaddi, u t-tieni, taf li qed
iġġib nies ta’ sustanza. U dik hija ċavetta għal żewġ affarijiet: l-ewwel,
iġġib iktar nies tajba biex iservu ‘l pajjiżna, u t-tieni sservi biex dawn
in-nies, għada pitgħada jitħajru jokkupaw il-karigi, il-bankijiet ta’ hawnhekk
billi jidħlu għas-sagrifiċċji personali, familjari u d-diffikultajiet kollha
biex iservu bħala membri parlamentari jew ministri. Inti taf x’jiġifieri, Onorevoli Ministru,
għax inti sirt ministru, tlaqt il-professjoni, tlaqt kollu dak kollu li inti għamilt
biex inti qed tokkupa dik il-kariga. Kif
għamilt jien. Jien kont ilni għoxrin sena avukat, inservi lin-nies. Illum mort lura fl-uffiċċju tiegħi, nerġa’
nibda mill-ġdid. M’għandix diffikultà li
erġajt bdejt mill-ġdid, u inti u jiena għamilna dak is-sagrifiċċju. Però għamilniex biex inservu lil dan
il-poplu. Issa aħna rridu nħajru nies li
jgħidu: it is worth it, mhux it is not worth it. Il-Papa, il-Ħadd li għadda għamel diskors
mill-isbaħ fuq, dan ikun semgħu Edwin Vassallo, fuq il-bżonn illi inti sservi
fil-politika, u kemm il-politika hija ħaġa nobbli, altruwista u tajba. Meta
hemm barra hawn nies li jiddisprezzawna, jien ngħid il-verità:
jiddisprezzawna. U hemm aġenda, jiena
ngħid li intom ma tarawhiex, però jien naraha.
Hemm aġenda, minn taħt, biex jgħidu li l-politiċi mhumiex tajbin. Il-politiċi korrotti. Il-politiċi jagħmlu l-ħmerijiet. Mentri aħna hawn irridu nwieġbu għaliha, u
din hija opportunità wkoll.
Kif l-ambaxxaturi li jiġu magħżula.
Issa ejja niġu
wkoll għall-ambaxxaturi. L-ambaxxaturi
hi ħaġa tajba li l-ambaxxaturi li jiġu magħżula jidhru hawn. Bħalissa jiena d-dell tal-Ministru
tal-Affarijiet Barranin, għalhekk qiegħed dell tajjeb għal hu itwal minni għax
id-dell dejjem ikun naqra iqsar. Li qed ngħid hawn huwa li għalkemm huwa tajjeb
li fil-prinċipju se tagħmel ambaxxaturi, high commissioners biex jersqu,
m’għandekx biss tagħmilhom dawk li ġejjin minn barra, imma għandek tagħmel
ukoll dawk tal-karriera. U ħa ngħid il-għala. Għax inti anke within the service, li
tipprepara n-nies huwa tajjeb, però ma jfissirx illi ambaxxatur, illi għandu
sehem importanti barra, illi jrid jagħti rendikont ukoll ta’ għemilu barra,
ikun preparat mhux neċessarjament biss biex iservi bħala ambaxxatur, però biex
iservi ta’ ambaxxatur fil-post fejn il-Ministru jrid jibgħatu. Inti għamilt kelma u għidt: Jiena naħseb li
ladarba inti tikkwalifika bħala ambaxxatur, allura l-ministru mbagħad jista’
jibgħatek kullimkien. I beg to differ. I beg to differ għax jiena jista’
jkolli lil xi ħadd li huwa kapaċi li jservi bħala ambaxxatur f’post
partikolari, per eżempju jaf il-lingwa, jaf in-nies, ġej minn hemmhekk, għandu
kuntatti ma hemmhekk. Tajjeb, he is good, il-Ministru għażlu biex ikun
l-ambaxxatur tagħna f’post partikolari, biex ma nsemmix postijiet ħalli ħadd ma
jieħu għalih hemm barra. Imma dak ma
jfissirx li huwa neċessarjament tajjeb biex bgħattu hemm, imbagħad bgħattu
l-Amerika. Jiġifieri dan, hemmhekk,
il-Ministru m’għandux ikollu d-diffikultà li jgħid: isma’ Joe has performed
here. Issa rrid inċaqilqu f’post
ieħor, u m’għandux ikollu diffikultà l-kumitat.
Tant qed tibżgħu intom, tant qed tgħaġġbuha, tant qed iġġibuha diffiċli
din il-ħaġa fix-xejn. Il-għala? Għax huwa rikonoxxut. Mela, inti għandek ambaxxatur li aħna nafu li
jservu tajjeb, li huma kapaċi, li jippruvaw iġibu investiment għal Malta, li
qed jippruvaw jagħmlu cultural links f’diversi postijiet. Nafu bihom aħna. Malta magħrufa, in-nies jgħidulek u ma hemmx
bżonn grokk whisky għax in-nies ikellmuk, u jgħidulek, u aħna nafu x’inhu jiġri
barra fid-diversi ambaxxati. Allura dak
huwa, anzi, garanzija ikbar li meta inti għandek xi ħadd illi qiegħed
tal-karriera, jew mhux tal-karriera, who has performed. Aħna nafu b’ambaxxaturi li ma kienux
tal-karriera, and who performed excellently. U kellna wkoll ambaxxaturi tal-karriera who
performed excellently. Imma dawk,
ejja nagħmlu mekkaniżmu biex inkomplu nħajruhom jimxu ‘l quddiem, mela
jiddependu dejjem minna l-politiċi jekk kemm-il darba ħa nċaqilquhom post jew
ieħor? Issa hemm diffikultajiet,
diffikultajiet li nifhimhom. Jista’
jkollok sitwazzjonijiet fejn jien ma naqbilx, per eżempju, meta niġi biex
inġedded, jew nagħti extension, għandna sitwazzjonijiet fejn ikollok
ambaxxatur għal tlett snin, imbagħad il-Ministru jiddeċiedi li jtih estensjoni
ta’ sena jew ta’ sentejn. Hemm naqbel
miegħek li ma hemmx bżonn li jiġi hawnhekk, però jekk se tbiddilli l-ambaxxata,
ma fiha xejn. Ġibu hawn, x’fiha t-trasparenza? Hawn ħafna nies li huma kapaċi
fil-pajjiż. Ħafna nies. Inthom il-ħin kollu titkellmu, il-Prim Ministru
tagħkom il-ħin kollu jgħidha din il-ħaġa, kemm hawn nies Alla jbierek
f’pajjiżna li huma kapaċi. Tuhom
l-opportunità, użaw dil-liġi biex permezz tagħha nkunu nistgħu nersqu iktar ‘il
quddiem biex ikollna nies tajbin illi jersqu.
U allura aħna,
Onor. Ministru, bħala Oppożizzjoni nħossu li f’dan l-istadju aħna nixtiequ li
jsiru: l-ewwel, emenda biex l-iskrutinju jsir pubbliku mill-ewwel. Mill-ewwel isir pubbliku u jsiru
d-domandi. Hemm id-diffikultajiet, imma
dil-ħaġa tal-ittri u tad-domandi hija bla sens.
Anke ċċekkinna. Iċekkinna. Għax jiena għidli, f’liema għax jiena ngħid
isma’, forsi kien hemm xi pajjiż li hu demokratiku fl-Unjoni Ewropea li għamel
din is-sistema? Ngħid, sa issa għadni ma
ltqajtx miegħu. Jekk qed nikkupjaw xi
mudell barrani għiduli. Però sa fejn naf
jien, ma hemm l-ebda wieħed. Dan huwa maħluq ad hoc għalina u aħna għamilniha
għalina. U aħna m’għandniex għalfejn.
Għalfejn għandna bżonn illi nagħmlu din is-sistema illi fih nikteb id-domandi,
bil-miktub fuq X u fuq Y. Naħseb li dak
huwa żball, jiġi quddiemi u niffacejah u ngħidlu d-domandi li rrid nagħmillu, u
hu għandu l-pjaċir, if he can stand his ground. Allaħares bħala gvern ma jkollniex nies who
can’t stand their ground, illi għax deputat isaqsih domandi mhux kapaċi
jwieġeb. Dan, ħa ngħidlek, jiena jumejn
ilu rajt il-kumitat fejn John Fitzgerald Kennedy għamel id-domandi fil-kumitat
fuq il-kwistjonijiet spinużi ħafna li kellu qabel sar President
tal-Amerika. Mhux kulħadd huwa John
Fitzgerald Kennedy ifhimni, imma hawnhekk id-domandi għandna nagħmluhom, u
l-Gvern aħna nappellawlu biex din ineħħiha kompletament. Ineħħi wkoll, il-Gvern, il-kwistjoni illi
l-Ministru għandu jkollu l-aħħar vuċi.
Din kif inhi qegħda miktuba: “Il-Ministru għandu jieħu d-deċiżjoni
finali dwar jekk ħatra li hija suġġetta għall-proċedura stabilita f’dan
l-artiklu għandhiex issir”. Naħseb li
dan huwa żbaljat. Ladarba l-Ministru qed
jiġi għal-Leġislattiv irid joqgħod għad-deċiżjoni tal-Leġislattiv. U għandu konfort, għandu tlett membri
tiegħu. Aħna ma nippretendux li l-Oppożizzjoni saret il-Gvern, imma nippretendu
li t-tlett membri tal-Gvern, almenu jivvutaw mal-Gvern. Issa jekk lanqas dawn it-tlett membri tal-Gvern
ma huma ser jivvutaw mal-Gvern, naħseb inkunu qegħdin nibgħatu messaġġ verament
żbaljat.
It-tielet, li
dil-formola illi hawn fit-Tielet Taqsima dwar kif isir rapport fuq il-persuni
titħalla f’idejn il-kumitat. Finalment
dan x’se jkun, Ministru? Dan se jkun
il-kumitat li ltaqa’, ikollna l-għajnuna tal-Iskrivani tal-Kamra li jagħmlu
tant xogħol tajjeb fuq diversi affarijiet.
Għada se nkunu fil-Kumitat tal-Affarijiet Barranin, jiena u l-Onor.
David Stellini u forsi magħna jkollna deputati oħrajn, u hemmhekk se jitressqu
numru ta’ proposti fuq x’inhu għaddej fl-Unjoni Ewropea u aħna bejnietna ngħidu
qbilna fuqhom. Iddeċidejna favur
tagħhom. Ma naqblux magħhom għal hekk u
hekk. Irridu kjarifika fuq hekk u
hekk. Hija prassi parlamentari. Għaliex għandna nbiddlu l-prassi parlamentari
biex il-kumitat irid jagħmel rapport lill-Ministru? Ma hemmx għalfejn.
Jiena m’inix advisory committee of the
Ministry. Jiena u inti għandna
taħtna numru ta’ kumitati li għandhom poter to advise the Minister. X’inhuma d-doveri tal-Permanent Secretary,
tad-Diretturi? They advise the
Minister. U l-Ministru f’ċerti
affarijiet għandu kumitati apposta to advise the Minister. Dawk qegħdin taħt il-Ministru. Il-Ministru jisma’, jara r-rapporti u jgħid:
Din ma naqbilx magħha. U jien ħa nieħu
d-deċiżjoni politika li naffronta jien il-kontra ta’ dak li qed jgħid dan. Però għax jiena naf li m’għandux raġun fuq
din, fuq din u fuq din. Imma jiena hawn
m’inix għas-servizz tal-Ministru. Kif
trid iġġibni għas-servizz tal-Ministru?
Jiena hawn qiegħed għas-servizz tal-Leġislattiv. Għalhekk ġejt. Jiena m’inix impjegat fil-minister ta’ xi
wieħed mill-ministri li hawn hawn.
Allaħares qatt, sewwa? U aħna
għidna li mhix ħaġa tajba li jkun hemm dil-ħaġa. Imma allura l-Ministru, ladarba lil xi ħadd
..., jaqbad lil David Stellini u tgġidlu: David, jimporta? Se nagħmlek ambaxxatur għal xi ħaġa. Trid inti tidħol għaliha dil-ħaġa? Hemm kumitat
parlamentari, jiltaqa’ u jiddeċiedi. Imbagħad ikun hemm deċiżjoni parlamentari. This is the checks and balances f’demokrazija. Għaliex qed nibżgħu minnha?
Imbagħad hemm
il-kwistjoni tad-deċiżjoni ta’ kif tagħżel Kummissarju tal-Pulizija u l-Avukat
Ġenerali li fuqha din l-Oppożizzjoni kellha ħafna xi tgħid. U l-Gvern injoraha. U ngħid b’mod partikolari
għall-Korp tal-Pulizija, jiġifieri l-Korp tal-Pulizija għandu bżonn li jkun
hemm dil-fiduċja. Aħna bħala
Oppożizzjoni għamilna dokumenti b’numru ta’ proposti on good governance
u għidna li għandu jkun hemm bżonn ta’ żewġ terzi ta’ qbil bejn iż-żewġ naħat,
b’intenzjoni li ttella’ l-istanding tal-pożizzjoni u ġġibha fl-istess livell li
għandna fin-National Audit Office u l-Ombudsman, li huma żewġ funzjonijiet
pubbliċi li għandhom it-trust, il-fiduċja taż-żewġ naħat tal-Kamra u
fortunatament naslu. Naslu. X’inhi dil-biża’ kbir li m’aħniex se
naslu. Il-biża’ kbir tal-Istat fejn hu
qiegħed? Għandu nies tajbin hemm barra,
imma rridu nieħdu paċenzja li nagħżluhom, u rridu niftħu l-bieb ħalli dawn
in-nies jiġu għaliha. Aħna għalhekk, Mr
Speaker, f’dan l-istadju aħna bħala Oppożizzjoni in second reading aħna,
għalkemm naqblu mal-prinċipju, u rrid nerġa’ nafferma, naqblu mal-prinċipju
tal-iskrutinju, però in vista ta’ dawn id-difetti, aħna ħa nivvutaw
kontra. Jekk il-Gvern, fi stadju ta’
kumitat jemendahom dawn, aħna ħa nkunu mal-Gvern biex nivvutaw. Però aħna nħossu, Ministru, li din hija forma
qawwija ta’ paraventu, illi qed tipprova turi illi inti ħa tagħmel l-iskrutinju
pubbliku, mentri fil-fatt m’intix se tagħmel skrutinju pubbliku, u aħna għandna
ninxeħtu fiha. Mela ma nafux
id-diffikultajiet li fiha.
Id-diffikultajiet biex issaqsi d-domandi, id-diffikultajiet biex tagħżel
lin-nies. Jiena kont Ministru bħalek,
naf x’inhuma d-diffikultajiet, il-kumplikazzjonijiet li hawn fis-soċjetà
Maltija, naf il-kumplikazzjonijiet tan-nies.
Taħseb inti li l-istess nies li kienu jiffittaw lilek, ma kienux
jiffittaw lili? Taħseb li dawk li
jitkellmu jew jiktbu fil-gazzetti ma kienux jiktbu favur jew kontra tiegħi,
bħalma jagħmlu fil-konfront tiegħek?
Jiġifieri dawn, aħna, l-esperjenza politika tagħna, let us use our
political experience. Aħna għandna
l-esperjenza li hi għad-disposizzjoni ta’ dan l-Istat, li lesti ntuha, li lesti
naqsmuha u hekk nagħżlu nies tajbin. U
kapaċi nagħżlu nies tajbin u m’għandniex nibżgħu minn din il-ħaġa. Għaliex għandna nibżgħu? Hemm ħanfa
nies. Hemm min jippretendi, imma hemm
ukoll minn inqas jippretendi. Jiena,
fl-esperjenza tiegħi, u naħseb illi hawn ħafna nies jikkondividuha, li dawk li
l-inqas jippretenduha huma dawk li jkunu l-iktar tajbin, dawk li joqogħdu iktar
lura, dawk li jibżgħu, dawk li ma jkunux ċerti dejjem minnhom infushom, u trid
tgħidilhom: Għandek l-abbiltajiet, għandek il-kwalitajiet. U dawk in-nies imbagħad meta jokkupaw
il-kariga jkunu tajbin ħafna, u jagħmlu l-ġid lil-Laburisti u lin-Nazzjonalisti
u jgħinu lil kulħadd, u dak li għandu jkun.
U tal-Partit Demokratiku, ma rridx nonqoskom jew ninsikom fuq din
il-ħaġa. Jiġifieri aħna, ġo dal-Parlament,
għandna l-opportunità illi aħna ndaħħlu l-iskrutinju, l-iskrutinju parlamentari
tajjeb. Li għandna l-opportunità li
ngħollu l-livell tad-demokrazija f’pajjiżna, li nġibuh bħal pajjiżi kbar
oħra. Ejja nimxu bħal pajjiżi oħra.
Mela, Onor.
Ministru, jien ħadt pjaċir nisimgħek tgħid li inti mort barra u tkellimt ma’
Ministri tal-Ġustizzja dwar il-liġi tal-Protezzjoni tal-Informaturi,
il-Whistleblower Act li kont ktibt jien oriġinarjament. Din il-liġi tal-Informatur ma teżistix
f’pajjiżi oħrajn, però pajjiżi oħrajn għandhom sistemi ta’ skrutinju u meta se
jsaqsu lilek, jew isaqsu lili, għax aħna meta mmorru barra minn Malta
niddefendu lil pajjiżna, anke hawn Malta niddefendu ‘l pajjiżna, anke fit-triq
niddefendu ‘l pajjiżna. Onor. Ministru,
meta tmur barra u jgħidulek: Intom veru li għamiltu din is-sistema? Le, le ... Jekk jiena, Onor. Ministru, jekk
jiena f’xi mument f’ħajti inqast milli nagħmilha din il-ħaġa, nistiednek tqum
issa u akkużani. U ġġilidt fuq li
ġġilidt, avolja kelli stalletti ġo dahri, imma ġġilidt xorta waħda. Bqajt inħares ‘il quddiem u nibqa’ nħares ‘il
quddiem, għax aħna pożittivi rridu nibqgħu.
Imma aħna, f’dal-pajjiż, għandna art fertili. Issa, iktar u iktar li qed insiru aktar
ċentru ta’ ħafna affarijiet. Jiena nieħu
pjaċir nisma’ li hemm min irid jinvesti, hemm min irid jiftaħ uffiċċji
hawnhekk, min irid jiftaħ ambaxxati hawnhekk, nieħu pjaċir. Ejja ħaġa tajba għall-ġid ta’ pajjiżna, u
anke jekk hemm min qed hemm barra jgħid: imma aħna nifilhu għal dan kollu? Imma aħna se nisplodu xi mkien? Aħna, il-pajjiż tagħna mexa. U jimxi, u javvanza u javvanza iktar ‘il
quddiem. Allura nappellalek illi
dil-liġi tkun liġi li hija vera liġi ta’ trasparenza, ta’ kontabilità, ta’
demokrazija, u tkun waħda li tgħollina ‘l fuq.
Intom titkellmu tant li għolejna ‘l fuq fuq affarijiet oħrajn, imbagħad
fuq din qed toqogħdu lura milli togħlew ukoll?
Għolew ukoll fuqha wkoll. Qed
tibżgħu fix-xejn. Ħafna defences
... le, għax issa fl-aħħar jiena rrid ...
Hemm barra x’qed jidher? Ħa
ngħidlek x’jidher hemm barra, u dan huwa l-vox populi: Il-Ministru jrid jagħmel
din il-liġi, però jrid li fl-aħħar tal-ġurnata tgħaddi tiegħu. U dik irridu inneħħuha. M’għandniex aħna nibgħatu l-messaġġ illi
l-poter tal-Gvern irid li bilfors tgħaddi tiegħu. Irid ikollna l-umiltà. Il-Papa taf x’qal? Qal: Ma jimpurtax, wieħed jgħid illi żbalja
fil-politika. Ma ġara xejn. Anke fl-għażliet tan-nies. Mela dejjem tkun perfett fl-għażliet
tan-nies? Imma kumitat ta’ skrutinju
pubbliku fil-lista tan-nies li inti għażilt, Onor. Ministru, hemm iktar. Hemm iktar, imma huwa pass. Aħna għidtlek x’inhuma l-concerns
tagħna. Hemmhekk għandek opportunità
illi inti tibda dit-triq ‘il quddiem.
Għandna l-possibilità, u ħadd ma jħossu eskluż fis-soċjetà. Għandek diġà ħafna issues, ħafna
problemi ta’ nies illi għandhom problemi fuq ħaġa jew oħra, illi inti ġġibhom
biex jifhmu li hemm possibilità li jokkupaw dan. Għandek kwantità żgur Ministru. Inti meta tkun qed tħabbat il-bibien tan-nies
fl-elezzjoni, kif nagħmel jien, tibda tiltaqa’ man-nies li jaħdmu fiċ-Ċivil u
jgħidulek: Għax jien kien ħaqqni li nsir hekk, però għax dak tkellem mal-ieħor
u tkellem ma’ dak ... jien ma sirtx.
Hawn għandek opportunità li f’ċertu pożizzjonijiet din inti taqtagħha
barra u, jekk jogħġbok, ejja nimxu ‘l quddiem biex flimkien nagħmlu kumitat
sew, tajjeb, li jgħin lil dan il-pajjiż jimxi iktar ‘il quddiem kif verament
jixraqlu.
Grazzi Mr
Speaker.
No comments:
Post a Comment