1. Forsi hemm diġà ħafna li jafu
b’dan il-professur tat-Teoloġija dommatika.
Semgħu bih bħala wieħed fost l-iktar teoloġi Kattoliċi li nfluwenza
l-ħsieb fl-Ewropa u fil-Knisja. Forsi,
però, in-numru ta’ dawk li qraw kitbietu, anzi aħjar, ta’ dawk li ppruvaw u
fehmu dak li kiteb, huwa inqas. Għandi
numru ta’ kotba, u waqt l-aħħar kampanja elettorali, jien u nħabbat bieb bieb,
koppja għaddietli l-ktieb ‘Karl Rahner fil-ħsieb politiku tiegħu’ (Dimensioni Politiche del Cristianesimo Città Nuova).
Għadni, però, ftit irnexxieli nsib il-paċi, ħin u konċentrazzjoni biex
nifhem u nassorbi kitbietu.
2. Biss, kif nipprova, sibt fuq
l-ixkafef tal-Librerija tal-Università dan il-ktejjeb: ‘Encounters with Silence’,
li laqatni verament. Ma fihx ħafna
paġni, però nammetti li almenu rnexxieli nifhmu. Miktub b’sempliċità apparenti, f’numru ta’ kapitoli qosra u
diretti. Huma djalogu miftuħ lejn
il-Mulej Alla tagħna. Fejn it-temi huma
attwali, senjatament għal dawk li jridu jgħixu fit-triq, però huma meħuda
mill-inkwiet u l-prijoritajiet tal-ħajja.
3. L-ewwel sentenza ta’ l-ewwel
kapitolu, ‘God of My Life’ - Alla ta’ Ħajti, tiftaħ b’domanda, bl-iktar mod ċar
dak li ser insibu ruħna fih, meta jgħid: “I should like to speak with You, my
God, and yet what else can I speak of but You?”
Nixtieq nitkellem miegħek, Alla tiegħi, imma fuq x’hiex iktar nista’
nitkellem, jekk mhux dwareK?” Minn hawn
‘il quddiem il-bniedem, il-kittieb jiftaħ għall-argument suġġetti varji,
attwali, marbuta mal-isfidi li jsib il-bniedem quddiem il-ħajja.
4. Hemm argumenti varji li jitqajmu,
li fihom żewġ vantaġġi. L-ewwel: mhumiex
‘tqal’, fis-sens li ma hemmx argumenti li jriduk tifhem erba’ jew ħames’t itruf
f’daqqa, u anqas ma hemm kwantità ta’ awturi, qaddisin u filosfi ċitati li trid
terġa’ tibda biex tifhem lilhom l-ewwel, biex imbagħad tifhem lilu. Fil-fatt, tul il-ktejjeb kollu, anqas ħadd ma
huwa ċitat; il-vuċi interjuri tiegħu hija esternata. Fit-tieni, huwa faċli ħafna li tidħol
fiż-żraben tal-kittieb u tingħaqad miegħu f’dan il-proċess ta’ djalogu
mill-isbaħ, fejn l-awturi jistaqsi, u ħafna drabi jkun huwa stess li jwieġeb.
5. L-għaxar kapitoli ta’ dawn
is-seba’ u tmenin paġna jiħduk, fil-verità, fi vjaġġ biex tiskopri mill-ġdid u
tistaqsi iktar fil-fond milli tista’ taħseb dwar ħajtek: dak li rajt, missejt u
tħares li taffronta fil-futur. Wieħed
irid joqgħod attent f’dan, għax waqt li f’kotba oħra ta’ Karl Rahner taf li ser
teħel, hawn, mingħajr ma tinduna, tinħakem.
Jgħaddi malajr u mingħajr ma trid tkun tixtieq li terġa’ tibdih mill-ġdid
biex terġa’ tara jekk dak li huwa mqiegħed b’tant sempliċità ma jaħrablekx minn
taħt għajnejk.
6. Hemm f’dan krejattività kbira li
ġejja, ovvjament, mill-kultura, qari, formazzjoni u preparazzjoni tiegħu. Fis-sitt kapitolu, ‘God of my Daily Routine’
- Alla tar-Rutina tal-Ħajja Tiegħi, huwa jitlaq b’din is-sentenza: “I should
like to bring the routine of my daily life before You, O Lord, to discuss the
long days and tedious hours that are filled with everything else but You.”
(paġna 45). Nixtieq inressaq ir-rutina
tal-ħajja tiegħi ta’ kuljum quddiemeK, Mulej, biex niddiskuti l-ġranet twal u
s-sigħat twal tad-dwejjaq li huma mimlija b’kollox, barra Bik!” Xewqa li ċert li diversi għandhom!
7. F’dan il-kapitolu jkompli b’dawn
iż-żewġ domandi mill-isbaħ: “When it stands before You and Your infallible Truthfulness,
doesn’t my soul look just like a market place where the second-hand dealers
from all corners of the globe have assembled
to see the shabby riches of this world?
Isn’t it just like a noisy bazaar, where I and the rest of mankind
display our cheap trinkets to the restless, milling crowd?” “Meta r-ruħ tiegħi tidher
quddiemeK u l-Verità infallibbli tiegħeK, ma tidhirx bħal suq fejn ikun hemm
dawk li jbiegħu oġġetti użati, ġejjin mill-irkejjen kollha tal-globu, li
jinġabru biex ibiegħu r-rikkezzi tad-dinja li m’għandhomx valur? Ruħi mhix bħal dak il-bazaar storbjuż, fejn
jien u l-bqija tad-dinja nuru l-oġġetti rħas lill-folla li trid tgħaddi minn
fuqna, nieqsa mis-sabar?” Kliem magħduda fis-silenzju li jmissu l-qalb
tal-bniedem li jrid imur lejn il-verità u mhux jidħak bih innifsu fil-gidba.
8. Il-ktejjeb huwa mimli
b’riflessjonijiet mill-isbaħ, li fil-fatt jixhdu li warajhom hawn bniedem li
qiegħed jiġbor snin ta’ qari u esperjenza Nisranija. Fis-seba’ kapitolu, ‘God of My Living’ - Alla
tal-Ħajjin, għandu kelmtejn dwar il-bnedmin li jgħaddu għal ħajja aħjar, li
fihom proprju din is-sustanza. F’paġna
58, huwa jgħid: “O silent God, God of the silent dead, living God of the
living, who call to me through silence, O God of those who are silently
summoning me to enter into your life, never let me forget my dead, my
living. May my love and faithfulness to
them be a pledge of my belief in You, the God of eternal life.” “Alla silenzjuż, Alla tal-mejtin
silenzjużi, Alla ħaj tal-ħajjin, li tgħajjatli fis-silenzju, O Alla ta’ dawk li
fis-silenzju qed iħajruni u jsejħuli nidħol fil-ħajja tiegħek, qatt tħallini
ninsa ‘l-mejtin u ‘l-ħajjin tiegħi.
Nittama li l-imħabba u l-lealtà tiegħi lejhom tkun rahan tal-fatt li nemmen
fiK, Alla tal-ħajja eterna.”
9. Rahner ikompli b’aktar f’din
ir-riflessjoni: “Let me not be deaf to the call of their silence, which is the
surest and sincerest word of their love.
May this word of theirs continue to accompany me, even after they have
taken leave of me to enter into You, for thus their love comes all the closer
to me. O my soul, never forget your
dead, for they live. And the life they
live, now unveiled in eternal light, is your own life, which will one day be
revealed also in You.” “Tħallinix inkun trux
għas-sejħa tas-silenzju tagħhom, li hija l-iktar kelma ċerta u sinċiera ta’
mħabbithom. Nittama li dil-kelma tagħhom
tkompli tkun miegħi, anke wara li jkunu ħallewni, biex jidħlu miegħek, għax b’hekk
imħabbithom tersaq iktar viċin tiegħi. O
ruħ tiegħi, tinsa qatt lill-mejtin tiegħek, għax jgħixu. U l-ħajja li jgħixu, issa fid-dawl ta’
dejjem, hija ħajtek stess, li jum minnhom tiġi rivelata lilek ukoll”.
10. Il-ktieb jagħlaq, fl-aħħar
kapitolu tiegħu, b’tema marbuta mal-Avvent, it-twelid ta’ Sidna Ġesù Kristu:
‘God Who Is to Come’ – Alla Li Jrid Jiġi.
Fih hemm meditazzjonijiet li huma sbieħ ħafna dwar il-bniedem u
l-kundizzjoni umana, fejn wieħed jifhem ftit iktar dak li hu, u l-misteru
tas-salvazzjoni. Fejn il-messaġġ kontinwu
jibqa’ marbut mal-importanza tas-silenzju.
Kemm hemm x’wieħed jifhem u jitgħallem, li proprju fis-silenzju jgħaddu,
u hemm tant messaġġi għalina lkoll. Għal
dawk bħali li jfittxu kontinwament li jifhmu fejn, għala, għalfejn, li jfittxu
spjegazzjonijiet ta’ dak li għaddew, qed jgħaddu jew li ser jgħaddu minnu,
nirrakkomandah. Huwa bieb li joffri dħul
lejn “the last depths where a man’s eternal destiny is decided”. Proprju fis-silenzju u għall-valur li għandu
li rridu nintilfu fih.
No comments:
Post a Comment