1. Kull soċjetà żviluppata għandha tħares li
tibni lilha nfisha fuq il-pilastri tal-ġustizzja u l-ugwaljanza. Ilkoll nafu li din hija sfida f’kull żmien u
mument. Nafu li trid issir ħidma
motivata, determinata u kostanti sabiex wieħed jipprova jassigurahom. Tmexxija demokratika li tifhem dan u
s-soċjetà li għandha f’idejha trid tkun attenta biex tagħraf il-polz tal-pajjiż
u tqis sew jekk kemm-il darba hix qegħda tittraskura, toqgħod lura jew tkun
kaġun hija stess u f’dan tħalli diversi ċittadini tagħha nieqsa, b’oħrajn
jieħdu dak li ma għandhomx.
2. Fi żminijiet oħra, it-tqassim tal-ġid
fid-dinja ekonomika seta’ jitqiegħed lura f’postu forsi b’numru mhux esaġerat
ta’ miżuri determinanti. Niftakru dak li
l-magħruf Henry Ford kien jgħid, li jekk wieħed jassigura paga ġusta
lill-ħaddiem, allura l-konsegwenza hija li tikber magħha wkoll
l-ekonomija. Fi kliemu: “If you don’t
pay workers decent wages, the economy will lack the demand to sustain economic
growth”. Illum id-dinja hija iktar
komplikata minn dak li kienet u għalhekk irridu noqogħdu attenti għal dak li
għaddej biex il-ġustizzja tikber u mhux tiċkien. Għax il-gambetti għaliha kibru sew.
3. Għax jista’ jkollna pajjiż li r-riżultati
ekonomiċi tiegħu huma meqjusa bħala tajbin ħafna, kif il-ħin kollu nisimgħu
b’tifħir kontinwu li però fuq in-naħa l-oħra għandu r-realtà li huma l-ftit li
qed igawdu minn dan il-ġid. Hemm
disugwaljanza li trid toħroġ frott diversi fatturi, uħud passati u oħrajn iktar
evidenti u qawwija bħall-klijenteliżmu u preferenzi attwali llum.
4. Għandna tlett fatti li minn analiżi
ġenerali kostantement joħorġu. L-ewwel,
id-differenzi kbar fis-salarji bejn dawk li qegħdin ‘il fuq, li qegħdin
jitilgħu iktar u dawk li qegħdin taħt u li qed jinżlu iktar ‘l isfel. It-tieni, li għandna wkoll it-tnaqqis
fil-valur ekonomiku li s-salarji tal-ħaddiema jirrappreżentaw fil-pakkett sħiħ
tal-ġid nazzjonali. It-tielet, li qed
naraw bidla fid-direzzjoni, fil-proċess ta’ distribuzzjoni fejn ta’ taħt qed
jikkontribwixxu iktar għal dawk li qegħdin fuq u mhux il-kontra. Dan kollu għax il-pagi f’pajjiżna mhumiex
jimxu bl-istess pass ta’ bidla bħal dik tal-ekonomija nazzjonali, anzi kif qed
naraw, niżlin lura.
5. Naqblu li għandna nħarsu lejn soċjetà li
trid timbotta u tassigura li dak li huma minn taħt jitilgħu ‘l fuq mingħajr
estremiżmi. Fejn is-sistema
tat-tassazzjoni tibqa’ waħda ġusta u li kemm jista’ jkun tħajjar li jsir iktar
xogħol. Biss, meta naraw li l-ġid
tal-pajjiż qiegħed biċċa biċċa jikkonċentra ruħu f’inqas dejn, meta naraw li
l-istatistika turi li iktar ħaddiema qed ifittxu li jkollhom xogħol part-time
mal-full time u li l-pakkett tas-salarju tagħhom qiegħed jiġi mhedded b’iktar
ħaddiema barranin li lesti jagħmlu l-istess xogħol b’salarji ferm inqas, allura
wieħed irid jieqaf jirrifletti.
6. Irridu nżommu lura minn dik il-linja deċiża
li tħalli din is-sistema tkompli għaddejja fejn l-iżbilanċi finanzjarji huma
aċċettati u fis-silenzju promossi. Nafu
l-effetti fuq diversi familji li jgħaddu minn tbatijiet kbar, uħud jibdew
jitilfu mill-umanità u d-dinjità tagħhom, oħrajn jitkissru kompletament. Diġà uliedna għandhom trobbija f’familji fejn
il-ġenituri jaħdmu t-tnejn sa’ ħinijiet fit-tard, fejn iridu jfendu għal rashom
u jaħsbu huma għall-bżonnijiet fid-dar.
Hawn għajta għall-ugwaljanza u għall-ġustizzja li qegħda tikber u
tinfirex.
7. L-agħar f’dan hu li hemm min fix-xenarju
politiku li mhuwiex jara l-bżonn li jbiddel u jikkumbatti din l-inġustizzja
soċjali. Fejn hemm min jimmaġina li dik
hija s-sistema li tħadem u allura ma għandekx tmissha. Għalhekk qed narawha tissoda iktar għax uħud
magħżula qed jingħataw dak li ma ħaqqhomx flok jitqassam fuq kulħadd. Irridu nwasslu l-messaġġ li dan huwa żbaljat,
li anzi l-verità hija li iktar ma jkun hawn ugwaljanza fil-ġid, l-ekonomija
iktar tikber u tissaħħaħ.
8. Għalhekk hemm bżonn nifhmu li mhux minnu li
min qed idaħħal ħafna ser jaqsam ma’ min għandu inqas, li l-ġid ta’ fuq ser
żgur jinżel ‘l isfel. Anzi, is-sistema
qegħda ġġid li kollox jibqa’ fejn hu, kull persuna għal rasha. Għandna iktar persuni li qed jiġġieldu
fiż-żona tar-riskju tal-faqar, li jitolbu minna azzjoni malajr u fit-tul. Għalhekk il-bżonn tal-ġustizzja soċjali hija
ferm iktar u din hija l-vera sfida politika tallum.
9. Proprju fuq dan wieħed irid jgħid li
l-Partit Nazzjonalista fil-prinċipji tiegħu ħares kontinwament lejn
il-ġustizzja soċjali li għandha valur miżjud u aqwa. Għax kif ingħad minnu: “Biex issalta
il-ġustizzja fil-pajjiż, mhux biżżejjed li jkun hemm liġijiet li jassiguraw li
ċittadin ma jgħallatx b’ieħor (ġustizzja kommutattiva). Lanqas mhu biżżejjed li jitqassam b’mod
xieraq il-qligħ li jipproduċu bejniethom (ġustizzja distributtiva). Neħtieġu wkoll liġijiet li jassiguraw
it-twettiq tad-dmirijiet ta’ l-individwu lejn il-komunità u tal-komunità lejn
l-individwu (ġustizzja soċjali).”
L-impenn u r-responsabbiltà fuqna bħala difensuri ta’ dawk li huma ‘l
isfel fis-soċjetà hija ferm ikbar.
No comments:
Post a Comment