1. Kont diġà qiegħed naħseb f’dan is-suġġett li
mmiss miegħu kull ġurnata. Kien diġà ġej
u sejjer ġewwa fija meta sibt ruħi f’Agrigento, fi ħdan id-diversi tempji li
hemm dedikati lil tant allat foloz mill-bidu tad-dinja Griega. F’temp xitwi.
Fi sfond griż, li ma’ kull ħin kien qiegħed ikompli jiskura u jhedded
xita qawwija, bdejt nara li r-ritratti li ġbidt kienu qed jidhru isbaħ
mis-soltu. Kif qbiżt dak li l-bnedmin,
wara, sejħu “Tempju tal-Konkordja”, ġew quddiemi mill-ġdid ix-xeni li
akkumpanjaw lill-filosofu Grieg Sokrate.
Il-bniedem tar-raġuni, tal-intelliġenza, li fittex il-verità u aċċetta
li jixrob il-velenu fl-aħħar tal-proċess legali mill-iktar inġust. Hu, li għamel il-ġid lid-dinja, għażel li
joħroġ minnha permezz ta’ sustanza li tagħmel il-ħsara lill-bniedem.
2. Il-velenu jagħmel il-ħsara. Imma l-bniedem jużah. Għandu użi varji għalih. Dawk li jippruvaw jibdluh f’mediċina. Dawk li jużawh biex iweġġgħu lill-oħrajn,
biex jeqirdu lill-oħrajn. Iżidu din is-sustanza
li tagħmel il-ħsara ma’ dak li huwa tajjeb biex jidħku b’oħrajn. Il-velenu jirket u jitħallat ma’ dak li
s-soltu huwa tajjeb biex iweġġa’ u jelimina.
San Benedittu ta’ Norcia, li ta bidu għal triq qaddisa, għaraf dan huwa
wkoll. Direttament meta bnedmin
f’Vicovara, li kienu qed jgħixu ħajja xejn tajba, ħalltu l-velenu
mal-inbid. Servewh biex huwa jixorbu u
jmut. Għamlu dan għax ma felħux il-kelma
t-tajba u s-sejħa li kien qed jgħaddilhom biex jibdlu ħajjithom. Billi kien ibierek u jrodd is-salib fuq dak
li kien jiekol u jixrob, it-tazza nkisret.
Is-sewwa neħħa l-effett li l-velenu kien mibgħut biex iwettaq.
3. Tema miġjuba iktar għad-dawl mill-ktieb ta’
Umberto Eco “Nel Nome della Rosa”. Kif
f’monasteru Benedittin, Franġiskan jilbes l-uniformi ta’ spettur kanoniku biex
isib kif, u għaliex, tant reliġjużi kienu qed jinqatlu. Fi sfond mill-isbaħ, u permezz ta’ pinna
mill-aqwa, il-velenu jagħmel tiegħu.
Il-protagonista jidlet it-truf ta’ ktieb ta’ Aristotile dwar id-daħk
bil-materjal li joqtol. L-għerf,
il-filosofija, il-letteratura, ir-reliġjon isiru ħaġa waħda. Jaqbdlu linja preċiża. Hemm ċara dik it-triq twila, li fiha hemm,
però, l-imrar, il-gambetta tal-ħajja li l-velenu jirrappreżenta tant tajjeb.
4. Il-Ħadd li għadda fakkarna l-mitt sena
mit-tmiem tal-Gwerra l-Kbira. Fil-11 ta’
Novembru 1918 waqfet dik il-mewġa umana, imma distruttriċi. Dik li permezz tagħha diversi stati daħlu
biex qerdu lil xulxin. Ħafna mietu. Sar tkissir u telf ekonomiku. Ġew użati mezzi mill-iktar ħżiena,
velenużi. Gass magħruf bħala
“tal-mustarda” u oħrajn kienu jintelqu fl-arja min-naħa għall-oħra
tat-trunċieri. Diversi mietu, f’xeni
mfakkra fil-letteratura, fil-poeżija.
Kif telimina lill-oħrajn bl-użu ta’ materjal velenuż, anke jekk ma tafx
min huma. Forza ta’ distruzzjoni bla
rażan.
5. Ilbisna f’dawn il-jiem il-pepprina fuq
il-pavru tagħna. Din il-fjura li
ntagħżlet biex tfakkarna f’dik il-gwerra.
Dik li kibret waqt il-gwerra stess, fejn il-velenu wkoll kien qiegħed
jixxerred. Fjura ħamranija mill-isbaħ. Waħda li kull sena niftakruha minn meta konna
tfal fl-iskejjel primarji, tinxtered u tinbiegħ. X’simbolu qawwi! Waħda li fiha nfisha hija rappreżentattiva
ta’ dak li ġara. Għax għalkemm
dinjituża, hija stess kapaċi tinbidel u tkun fjura velenuża.
6. Il-velenu ma telaqx minn magħna ma’ tmiem
dik il-gwerra. Għadu magħna llum. Illum, l-istrumenti prinċipali għat-tixrid
tiegħu jaqa’ f’idejn il-kelma, il-medja, il-gazzetti, id-diskorsi pubbliċi li
jxerrdu dellijiet li m’għandhomx.
Fid-duwaliżmu li kontinwament insibu l-velenu fih, il-linja ta’
ġustifikazzjoni titlaq minn jekk hux qed tingħad il-verità jew le. Anzi, fl-iskuża li qed issir parteċipazzjoni
għas-servizz tal-verità, tinħareġ anti-verità fil-velenu soċjali li jniġġes.
Velenu li jweġġa’ u jħammeġ lil dawk li jsibu ruħhom l-oġġetti, is-suġġetti
passivi ta’ min irid jagħmlilhom il-ħsara waqt li jidher li qed jgħid
il-verità.
7. Proċess li jweġġa’, iferi u jniġġes. Min huwa s-suġġett tal-attakk jinxeħet
f’kantuniera li fiha ma jistax jiċċaqlaq.
Anzi, li jagħraf li iktar ma jipprova jmur naħa jew oħra, iktar ser
jitniġġes. Irid jieqaf ilaqqat ġewwa
fih. Iħares lejn l-istorja u jiftakar
f’karattri bħal Ġob fit-Testment l-Antik.
Jissubixxi, kif mitlub mingħandu, mingħajr ma jirreaġixxi. Mingħajr ma jservi lura lil dawk li jrid
iwieġeb, imma fl-istess ħin ma jridx jinżel fl-istess livell li bih ġiebu
ruħhom miegħu.
8. Il-bniedem jista’, f’dan, jitqiegħed
għall-prova. Jista’ wkoll jgħaddi li
rebaħ lilu nnifsu. Imma l-verità hija li
l-velenu fis-soċjetà jweġġa’ u diffiċli biex teħles mill-effett tiegħu. L-injezzjoni li ieħed ilaqqat tidħol
fih. Tidħol fiċ-ċirkolazzjoni umana
tiegħu. Anke jekk ikun qawwi, anki jekk
ikun mimli għerf u preparazzjoni, jibqa’ bniedem. Irid jibqa’ jġorr, kull ġurnata fuq dahru,
ġewwa fih, il-velenu li ngħadlu. Irid
jgħaddi ż-żmien. Iridu jinbidlu sew,
b’atti tajba, iċ-ċirkostanzi biex wieħed inaqqas minn dik id-doża.
9. Il-velenu fis-soċjetà llum huwa qawwi
ħafna. Għandna ħafna feruti. Għandna ħafna jippruvaw ifejqu lilhom
infushom, waħedhom. Għandna diversi li
għandhom bżonn l-għajnuna, kura. Għandna
iktar bnedmin li jagħrfu li, fl-aħħar mill-aħħar, fl-isforzi tagħhom iridu
jħossu li qed jirfsu lura f’dak il-Tempju tal-Konkordja. Forsi ma nagħrfux din ir-realtà, imma hemm
qegħda. Dmirna bħala Nsara, bħala dawk
li jridu jkunu strumenti għas-sewwa huwa li nagħrfu dan, u naħdmu sabiex
innaqqsu l-velenu u nnaddfu ħidmietu.
No comments:
Post a Comment