1. Għalkemm
jista’ jkun li l-aħbarijiet qegħdin jikkonfermaw dak li għaddej, hemm analiżi
politika li mhux neċessarjament qed issir.
L-eventi li seħħew fir-Renju Unit fil-bidu ta’ din is-sena kkonfermaw
diversi punti. Ikkonfermaw li l-Gvern
ta’ Teresa May ma kellux maġġoranza biex jgħaddi l-ftehim propost mal-Unjoni
Ewropea. Ikkonfermaw ukoll li ma hemmx
alternattiva għall-Gvern Konservattiv, u anke jekk il-membri tiegħu ma jaqblux
mal-proposti, xorta jaqblu li m’għandux ikun hemm elezzjoni ġenerali. Ikkonfermaw li hemm kriżi kostituzzjonali u
politika li qatt ma rajna bħalha qabel.
Instabilità
2. Wara
li l-Gvern fir-Renju Unit tilef il-vot b’mitejn u tletin vot, editorjal f’’The
Economist’ iddeskriva dan bħala “The Mother of all Messes”. Messaġġ ċar u dirett għal dak li hemm
għaddej. Għax huwa ċar li l-pajjiż daħal
fi sqaq. Iddur fejn iddur, kollox huwa
wieqaf. Ir-Renju Unit ma jridx dak li
ġie lilu offrut f’negozjati. Min-naħa
l-oħra, l-Unjoni Ewropea mhix lesta tibdel dak li offriet. Bil-kumplikazzjoni li l-partit li qiegħed
iżomm il-Gvern ta’ minoranza f’postu ġej mill-Irlanda ta’ Fuq u mhuwiex jaqbel
li jidħlu mill-ġdid il-fruntieri.
Ma ħassejniex?
3. F’dan
ix-xenarju, l-impass huwa kbir. Il-futur
ta’ dawn ir-relazzjonijiet huwa iktar diffiċli.
Imma, bir-rispett, dan kien diġà qiegħed jidher. Mhux issa, imma xhur ilu. Kien diġà ċar li l-Gvern ta’ May kellu, u
għad għandu, problemi kbar. Rajna
diversi ministri jiċċaqilqu. Rajna
tibdil fil-pożizzjonijiet. Kien ċar,
għal ħafna, li l-effett kien ser ikun dak li qed naraw bħalissa. Kien ċar li sija l-pajjiż, kif ukoll
il-bqija, speċjalment dawk li jiddependu minnu b’xi mod, bħalna f’Malta, ilkoll
sejrin f’impatti negattivi u kriżi ekonomika.
Ebda pjan
4. Forsi straħ
fuq il-kliem ta’ Teresa May, jew ried joqgħod jistenna sal-aħħar, imma r-realtà
hija li l-Gvern ta’ pajjiżna ma kellux pjan veru għal dak li kien jidher li ser
iseħħ. Bħala Oppożizzjoni tlabna li dan
jiġi diskuss, għax konna qegħdin nibżgħu minn dak li ġej. Għidna wkoll li din hija pożizzjoni ta’
responsabbiltà u piż nazzjonali.
Offrejna l-assistenza, imma l-ħsieb tal-Gvern kien li dak li qegħdin fih
ma kienx ser iseħħ. Ma ħsibniex
biżżejjed meta stajna. Ċertament ma
stajniex naħsbu f’kollox. Imma r-realtà
hija li għan-nuqqas tal-Gvern ser ibati l-pajjiż, jingħad x’jingħad
fil-propaganda tal-aqwa żmien.
Għaġġla arroganti
5. Wieħed
proprju għalhekk jifhem għala l-Prim Ministru beża’ minn dan kollu, u malajr
għadda għal konferenza tal-aħbarijiet.
Fehem li s-sitwazzjoni qegħda toħroġ minn idejna, u għalhekk ipprova
jagħti “s-serħan il-moħħ”, bil-kliem apparenti.
Ipprova jibgħat il-messaġġ li l-Gvern qiegħed fil-kontroll, kif mhuwiex. Għax min qiegħed fid-dinja jaf li dan mhuwiex
minnu. Diġà, ftit jiem ilu, f’laqgħa
pubblika, diversi ċittadini tar-Renju Unit ma kienux proprju ferħanin b’dak li
għaddej miż-żewġ naħat. Ipprotestaw u
waqqgħu għaż-żufjett il-preparazzjonijiet kbar tagħna. Diġà wkoll, numru ta’ negozji qed iħossu l-impatt
negattiv.
Superlattivi
6. Ebda forma
ta’ umiltà ma akkumpanjat din il-konferenza.
Ebda forma ta’ aċċettazzjoni tal-verità u realtà. Anzi, smajna bis-soltu superlativi li
pajjiżna jrid ikun “l-aktar pajjiż UK-friendly
fl-Unjoni Ewropea”. Kif qaluli fit-triq:
indikazzjoni ċara ta’ amministrazzjoni li tilfet il-kontroll, u qed tgħix
fid-dinja tal-kliem sbieħ tagħha. Minn
dak li rajt, u minn dak li qrajt huwa sempliċement ċar li xi ħadd, fl-aħħar, u
verament fl-aħħar, fehem kemm hija gravi u serja l-pożizzjoni. Fl-iskumdità, xi ħadd iddeċieda li hemm bżonn
messaġġ medjatiku li jgħid il-kontra. U
hekk sar. Biss, din il-konferenza stampa
ma biddlitx ir-realtà. Qegħda biss
tikkumbatti biex tvarja l-perċezzjoni.
Ta’ malajr
7. Kien ċar li
kollox sar ta’ malajr. Kien ċar li
messaġġ ta’ din is-serjetà kien jitlob aktar attenzjoni. Kien jitlob żgur il-preżenza tal-Ministru
tal-Affarijiet Barranin li, għax kollox sar malajr, nafu li kien imsiefer. Kien ċar li l-miżuri li nġabru, saru
bl-għaġġla. Dan speċjalment fil-punti
kumplikati u diffiċli. Il-faċli hekk
jibqgħu. Għax bħala pajjiż għadna ma
fhimniex x’inhuwa ġej għalina. Għadna
qegħdin naħirbu mir-realtà li l-kummerċ bejn iż-żewġ pajjiżi ser jinżel
drastikament fir-ritmu. Il-punt kruċjali
huwa f’diversi marbut mal-veloċità.
L-iktar ċara, dik tan-negozju.
Fl-abbiltà li wieħed jixtri u jbigħ, l-ewwel; it-tieni, dak li jwettaq
dan fl-iqsar żmien possibbli; u t-tielet, dak li jżommu għaddej mingħajr ma
jitgħabba b’merkanzija, u għalhekk iġorr kapital wieqaf. Vantaġġi li kellna u issa, mingħajr ebda pjan
tal-Gvern, ser jintilfu.
Tort tan-negozju
8. Skont
l-istess konferenza stampa, anzi żżerżqet ħelu ħelu, li t-tort issa nxeħet fuq
“xi negozji li ma ħasbux”. Anqas
titwemmen. Dak li sejrin għalih mhuwiex
tort tan-negozjanti li ma xtrawx ħafna, jew li suppost ma ppreparawx ruħhom,
imma fil-metodu tal-komunikazzjoni.
L-impressjoni kostanti li l-Gvern ried jibgħat kienet li mhux ser ikun
hemm pożizzjoni li fiha r-Renju Unit kien ser joħroġ mill-Unjoni Ewropea
mingħajr ftehim. Mhux biss, imma li
s-sitwazzjoni hija sempliċi u taħt ħafna kontroll, u xejn ma huwa ser iseħħ li
ma nafux bih. Mentri kien ċar li din
hija pożizzjoni kkumplikata, u li trid ħafna ħsieb għax ser twaqqaf ħafna ritmi
soċjali u ekonomiċi. Ir-riżultat ġej li,
fiċ-ċaħda tar-realtà, huwa issa, proprju fl-aħħar li ġie deċiż li minn nhar it-Tnejn
li ġej ser ikun hemm “helpline”. Wieħed
li fih isiru l-mistoqsijiet. Il-problema
evidenti hija dwar xi tweġibiet jistgħu jingħataw.
Suppervja
9. L-Oppożizzjoni
offriet l-id tal-assistenza. Ippruvajna,
diversi drabi naslu, imma r-risposta kienet dik li m’għandhomx bżonn. Niftakru li kien hemm min, mill-Gvern, li ta
x’wieħed jifhem li anzi ser nieħdu gwadan mill-Brexit. Ingħatajna l-impressjoni li ser ikollna
serbut twil ta’ negozji li jiġu hawn minflok.
Ir-realtà żviluppat il-kontra.
Dan ma seħħx. Mhux biss, imma
kiber iktar l-għarfien fost dawk fin-negozju li aħna ma jaqblilniex li r-Renju
Unit jiddgħajjef. Mhuwiex fl-interess
tar-rabtiet li żviluppajna li dawn jiġu fix-xejn, kif biċċa biċċa ser jirriduċu
ruħhom.
Inpreparazzjoni
10. Huwa ċar li
m’aħniex preparati għal dak li ġej u l-Gvern ma fehemx is-sitwazzjoni. Għamel żball ta’ ġudizzju qawwi li ser
inbatuh. Iktar u iktar fix-xenarju ta’
dak li ser iseħħ fis-sitt xhur li ġejjin.
Fuq naħa, ir-Renju Unit imwaħħal fl-impassi. Fuq l-oħra, l-elezzjonijiet tal-Parlament
Ewropew fil-mewġa ta’ populiżmu anti-Unjoni.
Quddiem dan il-fatt, huwa ċar li hemm bżonn proposti ġodda. Pajjiżna jrid jiċċaqlaq iktar, ferm iktar
politikament milli qiegħed. Għax huwa
mill-iktar ċar li ma nistgħux inħallu l-probabilità ta’ Brexit mingħajr ftehim
issir mingħajr ma nieħdu l-miżuri neċessarji.
Il-fatti, mhux paroli
11. Jekk verament
aħna rridu nkunu “most UK-friendly”,
għax hekk ċertament jaqblilna, soċjalment u ekonomikament irridu
niċċaqilqu. M’għadux, f’dak li seħħ,
iktar b’saħħtu l-argument li l-Unjoni Ewropea tieqaf tinnegozja mar-Renju
Unit. Nifhmu l-loġika, nifhmu
l-prinċipju, imma hemm bżonn ta’ iktar minn dan. Jekk ma jsirx ftehim fl-ewwel sitt xhur
tas-sena, fit-tieni jista’ jkun li jkun iktar kumplikat jew negattiv
għalina. Proprju għalhekk li, ġara
x’ġara, ir-realtà hija li wieħed irid jiffaċċja r-realtà u jidħol jinnegozja
direttament fuq il-punti li nafu li huma l-iktar kruċjali. Dan huwa li pajjiżna jrid jidħol għalih. Għax għandna dmir li f’din il-“konfużjoni”
politika preżenti, nagħmlu l-almu tagħna biex inġibu ċertezza akbar għall-jiem
li ġejjin.
No comments:
Post a Comment