1. Pajjjiżna
ma kellux ħajja faċli. Kull min jaqra
l-istorja jagħraf li batejna sew sabiex wasalna fejn aħna llum. Il-ġenerazzjonijiet ta’ qabilna kitbu u għaddew bil-fomm l-esperjenzi iebsa ta’ umiljazzjonijiet,
faqar u disprezz li ħassew u rċevew.
Diversi jinsabu jistrieħu meritatament fil-ħajja ta’ dejjem, waħda
fl-eternità. Bnedmin li jixirqilhom
ir-rispett tagħna. Ma jistennewx li ninsewhom,
wisq inqas li narmu dak li għaddew minnu biex wassluna fejn aħna. Proprju għalhekk li għandna nifhmu li għandna
dmir nipproteġu dak li għandna. Għandna
dmir morali u legali li nassiguraw li ma narmux dak li tawna, u għalhekk lilna
nfusna u dak kollu li jagħmilna.
Inżidu fit-tajjeb
2. Mhux biss, imma għandna wkoll id-dmir li
nżidu fit-tajjeb. Inżidu sabiex nibqgħu
nħarsu lejn il-ġenerazzjonijiet li ġejjin warajna. Il-preżent jibqa’ dak li huwa, però l-futur jitlob
ħsieb, investiment u viżjoni fit-tul.
Proprju fuq dan, jekk huwa permess taqbil u kuntrast bejn l-aħħar żewġ
amministrazzjonijiet taż-żewġ partiti l-kbar, nistgħu ngħidu li waħda, dik
Nazzjonalista, kienet wisq moħħha fil-futur, mentri din Laburista attwali
tħares biss lejn illum. Waħda tħares
il-bogħod; l-oħra, ħafna drabi, lejn iż-żokra.
Il-ħidma, anki jekk kritikata u oskurata ta’ dak l-aħħar gvern
tal-Partit tagħna, qegħdet pedament għal dak li qed jitgawda fil-mument.
Responsabilità politika
3. Jingħad x’jingħad, f’dan kull gvern irid
jieħu r-responsabbiltà politika ta’ dak li jkun qed iseħħ taħtu u fi
żmienu. Ħadd ma jista’ f’dan imeri li
f’dawn l-aħħar snin, ir-reputazzjoni tajba tagħna bdiet tieħu daqqiet lura. Triq tkun maqtugħ mir-realtà politika biex
taħseb jew timmaġina li mexjin verament ‘il quddiem. Hemm kullana ta’ eventi li seħħew u għadhom
għaddejjin li ma ġiebuniex fid-dawl tajjeb li missirijietna kienu jieħdu ħsieb
jarawna fih. Mhux biss, imma l-iktar
kumplikat u diffiċli huwa l-fatt li l-Gvern attwali m’huwiex jirnexxilu jibni
programm li jikkumbatti lura għas-sewwa.
Qiegħed, fil-verità, f’nixfa sterili ta’ ideat li jżommuh wieqaf jersaq
lura. Dan kien mill-iktar evidenti
fl-aħħar intervista twila li saret lill-Prim Ministru ta’ pajjiżna.
Il-liġijiet ma twieldux
fix-xejn
4. Ngħid dan, għax tul dawn l-aħħar snin
smajna ħafna diskors dwar kemm suppost hija ħażina l-Kostituzzjoni tagħna u
kemm hemm bżonn riformi fiha. Ftit kienu
l-proposti veru u sodi li fuqhom wieħed jista’ jibda jiddiskuti jekk hux
daqshekk bżonn li dak li huwa tajjeb legalment u li ħadem fil-passat għandux
jiġi mibdul. Il-liġijiet li writna minn
ta’ qabilna ma twildux mix-xejn, imma f’kuntest storiku li kien jirrifletti
l-esperjenzi li għaddejna minnhom. Dak
li hemm fid-dokument li ngħarfu bħala l-Kostituzzjoni u l-liġijiet l-oħra ta’
natura kostituzzjonali waslu għandna fil-proċess taż-żmien. F’dak li numru ta’ filosfi u kittieba
jirreferu għaliha bħala l-prodott finali ta’ prassi.
Proposti konkreti
5. Jekk hemm xi ħadd li huwa verament konvint
li l-Kostituzzjoni għandha bżonn tibdiliet, għandu jersaq bi proposti
konkreti. Jekk hemm min huwa konvint li
hemm partijiet li m’humiex jaħdmu, irid jersaq ‘il quddiem u jelenka. Biss, kif nafu, hemm min ma jarax ċar bejn
l-abbiltajiet tal-bnedmin li jmexxu poplu u l-kwalità tal-liġijiet tiegħu. Jista’ jkollok kostituzzjoni miktuba b’inqas
perfezzjoni imma li tiġi mmexxija minn persuni li għandhom kwalitajiet
demokratiċi u li jħarsu fit-tul.
Il-problemi, kif nafu tajjeb, iqumu meta l-liġijiet ikunu miktuba
tajjeb, imma min imexxi ma jkunx qiegħed jirrispetta l-ispirtu tagħhom, anzi
jinjorahom.
Nuqqas ta’ osservanza demokratika
6. Fil-verità, preżentement, din hija
l-problema prinċipali. In-nuqqas ta’
korrettezza, ta’ osservanza demokratika tal-istituzzjonjiiet wassluna fejn
qegħdin. Din ma tiġix, però, solvuta
billi tmur għal bidliet kostituzzjonali li ma jmexxuniex ‘il quddiem fuq
it-triq lura lejn it-trasparenza u l-meritokrazija. Li wieħed jgħid li l-pajjiż ser jagħmel
qabżiet ‘il quddiem għax ineħħi partijiet mill-ewwel artikolu, fejn niddikjaraw
ruħna poplu newtrali, jew mit-tieni wieħed fejn niddikjaraw li aħna Nsara,
ħafna m’humiex proprju jifhmu.
Għażilna aħna li jkollna
7. Dawn il-pożizzjonijiet m’humiex hemm għax
imposti, imma għax ġew aċċettati minn ta’ qabilna. Huma parti integrali mill-identità nazzjonali
u l-patrijottiżmu tagħna. Dan għax irridu
aħna. Żgur mhux forsi, bidla hawn mhix
ser tagħmel differenza lill-oħrajn.
Is-sitwazzjoni ġeo-politika internazzjonali mhix ser tmur ‘il quddiem
jew lura bil-fatt li ma nibqgħux iktar newtrali. Il-pajjiżi li jiggarantixxu stabilità jew
instabilità mhux ser nolqtuhom. Kif
anqas m’aħna ser inbiddlu l-pożizzjoni tal-Knisja Kattolika. Hija tibqa’ għaddejja bil-missjoni li
xxerred, tippriedka u tevanġelizza.
Ħajjitha ma tiddependix minn jekk tissemmiex fil-Kostituzzjoni jew le. Li tneħħi, għalhekk, dawn it-tastieri
mill-identità nazzjonali li tinħass mill-maġġoranza tal-bnedmin fuq din
il-gżira, ma tmexxiniex ‘il quddiem.
Mhux ser iżżid fil-piż tas-sewwa, imma ċċekkinna fl-inabilità li
niddikjaraw dak li aħna u dak li jagħmilna.
Sejf u tarka
8. Proprju
għalhekk, għax naraw li m’aħna ser nieħdu xejn b’dak li ġie propost, li kif
sewwa ddikjara l-Kap tal-Oppożizzjoni, Dr Adrian Delia, li ser inkunu sejf u
tarka tal-Kostituzzjoni. Il-pajjiż
miżuri li jmexxuh ‘il quddiem, li jġibulu lura r-reputazzjoni t-tajba li kellu
u mhux dawk li jkomplu jċekknuh. Diġà
għandna n-nomina li qed inbiegħu l-identità tagħna permezz tal-bejgħ
taċ-ċittadinanza, u li hawn saret art fejn il-korruzzjoni teżisti sew. Ma nkomplux aktar, imma nimxu lura
għas-sewwa. Pajjiżna jixraqlu l-aħjar, u
għalhekk ser inkunu iktar id-difensuri tal-valuri t-tajba għax dak huwa dmirna
lejn dawk li għexu u dak li qed jgħixu fuq dawn il-gżejjer.
No comments:
Post a Comment