1. Tul din is-sena, id-dinja mmarkat
il-mitt sena mir-rivoluzzjoni komunista ġewwa
r-Russja. Saru diskorsi u nkitbu
opinjonijiet dwar dan. Diversi marru
lura fl-istorja. Ottubru 1917 biddel
l-istorja ta’ dak il-pajjiż u ta’ diversi oħra fid-dinja. Sakemm waqa’ l-Ħajt ta’ Berlin, u miegħu
t-tmiem ta’ reġimi komunisti varji, it-tagħlim ta’ Karl Marx u Vladimir Lenin
kienu għadhom kunsidrati alternattivi għad-demokrazija. Illum nafu b’dak li seħħ u kemm is-sistema
falliet. Nafu kemm kien hemm tbatija
għal popli varji. Diversi ġew
ippersegwitati, maqtula u miżmuma f’kampijiet tal-konċentrament li Aleksandr
Solzhenitsyn, b’mod partikolari fil-ktieb “One day in the life of Ivan
Denisovich” jispjega tant tajjeb.
2. Ktieb
li, jinqara’ minn min jinqara’, jimmarkah.
Ngħid li jibqa’ rilevanti u għandu jkun parti mill-forma edukattiva tagħna. Ir-Russi kitbu u ddeskrivew x’ġarrbu
direttament, imma l-Knisja Kattolika kkumbattiet il-ħsieb li
l-marxiżmu-leniniżmu ġieb miegħu. Għax
irid jingħad li waqt li llum id-dinja fakkret dan l-anniversarju, fil-Knisja
kien hemm min reġa’ mar lura għal numru ta’ enċikliċi li papiet differenti
kienu ħarġu. B’mod partikolari dik ta’
Papa Piju XI “Divini Redemptoris”.
Dokument li jibqa’ wieħed uniku u li ħareġ għad-dawl tad-dinja f’Marzu
1937, jum il-festa ta’ San Ġużepp.
3. Uniku
wkoll għax għalkemm il-ħsara tal-komuniżmu kienet diġà ssemmiet, id-dinja
kienet, f’dak il-mument qed tara t-tifrix qawwi u allarmanti tiegħu. Fil-mument li nkitbet ir-Russja, l-Messiku
kien immexxi minn gvernijiet komunisti u l-gwerra ċivili Spanjola kienet
fl-aqwa tagħha. Fejn kien qed jiġi
reġistrat, l-ewwel, li l-isqfijiet u saċerdoti ġew imkeċċija u kundannati
jaħdmu fil-minjieri, kif ukoll li diversi qatluhom. It-tieni, Kattoliċi li kienu qed jiddefendu
r-reliġjon ġew ippersegwitati, proċessati fil-qrati u mibgħuta fil-ħabsijiet. Fuq kollox ġie reġistrat li kien hemm gwerra
diretta kontra r-reliġjon, dik li ġiet mill-komuniżmu msejħa “l-oppju
tal-poplu”. Kif jingħad fil-bidunett ta’
din l-enċiklika: “Huwa l-komuniżmu Bolxevist, il-komuniżmu ateju li għandhom
l-għan preċiż u dirett li jaqta’ l-ordni soċjali mill-għeruq u jkisser
il-pedamenti taċ-ċiviltà Nisranija”.
Kien proprju dan il-Bolxeviżmu li ħakem ix-xenarju li, kif nafu, kellu
l-għamla ta’ komuniżmu b’politika rivoluzzjonarja u intransiġenti li ħakem wara
l-qawma tal-komuniżmu Sovjetiku.
4. Kitbet
il-Papa Piju XI f’din l-enċiklika Divini
Redemptoris, fit-tieni kapitolu nsibu spjegazzjoni qasira tad-duttrina u
l-frott tal-komuniżmu. Għal dawk bħali
li kellhom il-ħin jaqraw kitbet uħud minn dawk li kienu jikkunsidraw ruħhom
dixxendenti, ħbieb jew kollaboraturi ta’ Karl Marx, bħal Friedrich Engels, Lev
Trotskij, Rosa Luxemburg jew Mao Tse Tung, il-linja meħuda hija inkredibbilment
interessanti. Hemm tifsira ċara,
diretta, qasira u fl-istess ħin ma tabbandunax li l-vuċi tagħha tkun nieqsa
mill-imħabba, l-ħniena u l-ġustizzja.
Fil-fatt, hemm ukoll distinzjoni ċara bejn kitbet Marx u ħidmet
il-Bolxevisti. B’mod partikolari l-fatt
li huma kienu jikkunsidraw ruħhom bħala li huma l-uniċi interpreti validi
tal-kunċetti mħaddma minn Marx f’dak li huwa magħruf bħala l-proċess materjalista
storiku u djalettiku.
5. Hemm
ċar, fi ftit sentenzi qosra, numru ta’ punti li jibqgħu validi mhux biss
fil-konfront tal-komuniżmu, imma wkoll tat-teoriji u ideoloġiji materjalisti
kollha. Għax kif ġie spjegat,
il-komuniżmu jneħħi lill-bniedem il-libertà li fuqha jiddependi l-livell
tal-kondotta morali u hekk ineħħi d-dinjità umana. Għax il-komunisti jaraw il-persuna umana
bħala parti żgħira mill-mekkaniżmu universali fejn id-drittijiet naturali ta’
kull persuna jiġu miċħuda u meħuda mill-Istat.
Hemm spjegat ċar ukoll fl-attakk lejn iż-żwieġ, il-familja u
l-edukazzjoni tal-ulied. Ma’ dan hemm
ukoll li l-komuniżmu neħħa u biddel ta’ taħt fuq ir-raġuni vera, l-oriġini u
n-natura u l-iskop tal-Istat.
6. Anke
jekk illum, wara dawn is-snin u wara li l-komuniżmu naqqas ferm mill-importanza
tiegħu, meta jaqraha mill-ġdid isib li ddur fejn iddur fiha, din l-enċiklika
wieħed isib li baqgħet rilevanti. Hemm
żewġ partijiet li laqtuni ferm iktar fir-rilevanza tagħhom fil-mument storiku
li qed ngħixu fih. L-ewwel: l-analiżi
ta’ x’kien wassal għat-tixrid tal-komuniżmu; u t-tieni, f’dan x’ħidma għandha
ssir mill-istampa Kattolika. Dwar
l-ewwel punt hemm dawn l-erba’ raġunijiet: l-ewwel, il-wegħdi fiergħa li jsiru
dwar kemm il-ħajja ser tinbidel għall-aħjar taħt din is-sistema politika; it-tieni,
li l-ekonomija liberali mħaddma mingħajr bilanċi soċjali ndirizzata biss lejn
il-profitt u l-gwadann ta’ uħud; it-tielet, l-użu makakk u mifrux minn magna
propagandista mill-iktar effiċjenti; ir-raba’, is-silenzju tal-gazzetti mhux
Kattoliċi dwar dak li kien qiegħed verament iseħħ.
7. Punti
li jibqgħu ċwievet biex wieħed jifhem kif ġewwa soċjetà li għandha ħafna
vantaġġi, xorta hemm defiċit fil-valuri tal-verità, l-onestà, il-ġustizzja u
l-ħniena. Dan tant Piju XI kien konxju
tiegħu, li fil-paragrafi 57 u 58 tal-istess enċiklika jara li l-metodu t-tajjeb
biex wieħed jikkumbatti huwa li l-istampa Kattolika għandha tagħmel ferm
aktar. Jibda bis-segwenti: l-ewwel li
xxerred aktar id-duttrina soċjali tal-Knisja b’mezzi u strumenti aqwa;
it-tieni, li għandha tagħti informazzjoni sħiħa u preċiża tal-attivitajiet ta’
dawk li huma kontra l-Knisja biex ikun hemm għarfien korrett ta’ dak li jkunu
qed iwettqu; u t-tielet, li għandha tagħti pariri siewja dwar kif wieħed jista’
jikkumbatti l-ingann li l-komuniżmu kien qiegħed ixerred. Messaġġ li, fil-verità, huwa wieħed
fil-ġenerazzjonijiet sabiex iktar bnedmin ta’ rieda tajba jieħdu sehem sabiex
il-valuri Nsara tagħna, id-duttrina soċjali tal-Knisja, jiġu kontinwament imxerrda. Messaġġ li ċert li din il-gazzetta wettqet u
għadha sallum qed tkompi twettaq.
No comments:
Post a Comment