1. Hemm partiti li jitwieldu malajr u ma tantx
idumu biex jispiċċaw. Hemm oħrajn li
jibqgħu attivi u ħajja fiż-żmien. Daqqa
jkunu fl-aħjar tagħhom, daqqa le. Daqqa
jkunu fil-poter, u oħra fl-Oppożizzjoni.
Daqqa jkollhom viżjoni, u oħra jitilfuha. Daqqa jżommu mas-sejħa oriġinali tagħhom, u
drabi oħra jippruvaw imorru għal dak li mhumiex. Proċess li wieħed irid jifhem u janalizza
sabiex jifhem ir-rilevanza, jew le, ta’ ħidmet partit jew ieħor. F’dan, iktar u iktar ċar, hemm responsabbiltà
u piż ikbar għal dawk li jiġu deskritti bħala ‘l-partiti l-kbar’.
Partiti popolari
2. Il-partiti jibdew kważi bl-istess mod, però
mhux bl-istess bażi politika jew ideat.
Jibqgħu, imma, fiż-żmien jeżistu u jiġbru l-voti għax il-bnedmin li
jmorru jivvutaw jerġgħu jagħtuhom il-vot tagħhom. F’dawn il-gżejjer hemm żewġ partiti li ġabru
dan il-kunsens. Il-Partit Nazzjonalista
u l-Partit Laburista, f’dan l-aħħar seklu baqgħu rilevanti fir-rappreżentanza
parlamentari minħabba dan il-proċess.
Baqgħu jaraw kandidati tagħhom jiġu eletti fil-Kamra tad-Deputati. Mhux dejjem fl-istess numru, ċertament, u
anqas f’dak li huma ideat politiċi. Imma
huma partiti popolari.
Strument ta’ bidla tajba
3. Mhux dejjem wieħed jinduna li min ikun qed
jivvota jkun qed jagħmel dan għax jaqbel mal-ideat u l-viżjoni li sawru
partit. Dak li jiġu msejħa ‘għeruq’,
huma fil-fatt dawk li jħarsu lejn u
jippretendu minn dawk eletti li jmexxu u jiggwidaw ruħhom fuq numru ta’
prinċipji. Fil-konsiderazzjoni
tal-proċess politiku, għandi l-impressjoni li l-votant taż-żewġ naħat iħares
lejn il-partit bħala strument ta’ ġustizzja soċjali. Huwa dan il-kunċett li jiġi nterpretat u
għandu linji ta’ differenza bejn dik demokratika kristjana u dik soċjalista jew
soċjal-demokratika. Imma l-fatt jibqa’
li l-maġġoranza tal-poplu tivvota għall-paċi u stabilità, li huma bażati fuq
ġustizzja fost il-bnedmin fis-soċjetà.
Kapaċità tar-riforma
4. Hemm dejjem għajta għall-ugwaljanza u
s-sewwa li sostniet l-importanza u l-eżistenza tal-partiti l-kbar. Imma, u dan jitlob iktar attenzjoni, partiti
li jkunu iktar rilevanti skont kemm kapaċi jirriformaw lilhom infushom. B’dan li r-riforma ma tfissirx bdil fl-ideal
politiku, imma fl-abbiltà li wieħed jibni programm differenti, ġdid, ta’ ħidma
bażat fuq il-prinċipji politiċi ta’ dak il-partit. Il-bidla riformatriċi mhix dik ideoloġika,
imma fil-kapaċità li tagħmilha iktar u iktar rilevanti. Il-poplu, minkejja li kien hemm attentati u
dixxipli varji wera, fl-eżami elettorali, li ma jħossx li l-kunċetti etiċi li
jsostnu l-liberaliżmu huma alternattiva jew in sostituzzjoni ta’ dak li
jirrappreżentaw il-partiti l-kbar.
Lezzjonijiet Sovjetiċi
5. Vittorio Strada, fil-ktieb tiegħu ‘Impero e
rivoluzione (Russia 1917-2017), jiddiskuti fit-tul u ċar il-proċess sħiħ ta’ bidliet,
u janalizza wkoll ir-raġunijiet għat-tmiem tal-ħakma Komunista fir-Russja. Fost dawn jindika, b’mod ċar, l-inabilità li
l-partit-Stat sab biex jirriforma lilu nnifsu, u jerġa’ jwieġeb għas-sejħa li
seta’ kellu fil-bidu. Mikhail Gorbachev
fehem dan, imma kien tard wisq biex jiftaħ lura dak li maż-żmien kien intilef
kompletament. Tul is-snin, il-poplu kien
qata’ qalbu milli jara l-affarijiet jinbidlu u kkonvinċa ruħu li l-Unjoni
Sovjetika kien spiċċa żmienha. Ktieb li
tajjeb li jinqara u jiġi analizzat fl-ideat u l-analiżi tal-kultura politika
prevalenti llum f’dak il-pajjiż.
“Aktar riformi”
6. Kitbet dan l-awtur Taljan għandha forsi tkun
lezzjoni għalina wkoll fuq din il-gżira.
Ngħid dan għax fost id-diskors tal-Ministru tal-Finanzi, l-Onor. Edward
Scicluna, f’parti partikolari, stranament taħt it-titolu “Aktar Riformi”, kien
hemm din is-sentenza. Waħda li tista’
tidher maqtugħa, imma għalija rilevanti ħafna.
Hemm jingħad hekk: “L-għajta li dan il-Gvern jibqa’ l-aktar wieħed
riformista fl-istorja politika Maltija, għadha tgħodd. Kienet sena fejn komplejna naħdmu biex
pajjiżna jagħmel qabża liberali oħra ‘l quddiem bil-fatti.” Indikazzjoni evidenti li, għall-Gvern, ir-riforma
tiġi mhux mill-ġustizzja soċjali, imma minn sistema ta’ politika li l-poplu ma
jagħrafx fil-Partit Laburista.
Komdu ma’ dawk li għandhom
7. F’dan huwa iktar ċar li l-Partit Laburista
għamel riformi f’direzzjoni oħra. Dak li
permezz tagħhom qiegħed ibiddel il-bażi ideoloġika tal-Partit. Tentazzjoni politika kbira, speċjalment
fid-dinja dominata minn mezzi mmexxija minn min għandu l-flus. Waħda li hawn irrendiet ruħha mhux
sempliċement fil-ħajra, imma fil-bżonn li wieħed jagħmel dikjarazzjoni u
stqarrija ċara. Ċertament, ma kienx hemm
xi bżonn partikolari tagħha, imma ntqalet xorta waħda. Impostazzjoni ideoloġika li qegħda twassal,
biċċa biċċa, biex il-Gvern ikun komdu aktar ma’ dawk li għandhom ħafna, milli
ma’ dawk li ma għandhomx.
Maġġoranza siekta
8. Dawn huma indikazzjonijiet u lezzjonijiet li
għandna nagħrfu. L-elettorat Malti u
Għawdxi, fil-maġġoranza tiegħu jħares lejn l-abbiltà tat-tmexxija li taqbeż
għal min huwa, jew sab ruħu isfel. Hija
dik il-maġġoranza siekta li tbiddel l-idejn tal-poter. Huma dawk il-bnedmin li jagħrfu kemm huwa
importanti li fil-libertà jkun hemm il-ġustizzja soċjali. Riformi jistgħu jsiru. Uħud jistgħu jkunu ekonomiċi, li jmissu ma’
ċertu setturi u jinżlu tajjeb ma’ min għandu f’idejh il-finanzi, imma r-riformi
veri li jridu n-nies jitwieldu mit-tqassim ġust tal-ġid komuni. Dawn huma l-aktar riformi li l-poplu kollu
jrid li jsiru. Dawn huma dawk li l-Gvern
mhuwiex jara u dawk li l-Partit Nazzjonalista qiegħed jifhem dejjem iktar li
hemm bżonn li jipprepara ruħu biex iwettaq.
No comments:
Post a Comment