1. Mid-deċiżjoni politika tal-poplu Ingliż li jitlaq mill-Unjoni
Ewropea, is-sitwazzjoni bdiet tiggrava ruħha biċċa biċċa. Hemm diversi osservaturi li qed jaraw
dan. Uħud jikkummentaw, oħrajn
jistennew. Kemm f’dawn il-gżejjer
qegħdin nifhmu biżżejjed l-effetti negattivi ta’ dan qiegħed, jum wara l-ieħor,
niddubita. Diġà konna tard. Il-Gvern waqqaf Kumitat, imsejjaħ b’titolu
ġenerali, “Malta-UK Business Promotion Taskforce” f’Settembru ta’ din is-sena,
meta l-vot kien ilu li ttieħed u anke d-deċiżjoni politika li effettivament
beda l-proċeduri legali għall-ħruġ.
Xorta huwa pass tajjeb, u wieħed jistenna pożizzjonijiet ċari. Però, sallum għadna ma rajna ebda dokument
jew linja ta’ ħidma futura.
Saħħa politika
2. Dan għax hemm effetti diretti li ser nintlaqtu bihom. Renju Unit li ma jkollux is-saħħa politika u
l-influwenza li kellu qabel imissna wkoll.
Diġà hemm il-gravità li ser ikun hemm il-ħruġ, però dan qiegħed jiġi
aggravat bil-proċess ta’ negozjar li jsid isir.
Proċess li ħa daqqa ta’ ħarta mal-elezzjoni ġenerali li nżammet din
is-sena. Il-ħsieb kien li l-Gvern
immexxi mill-Prim Ministru tal-Partit Konservattiv, Theresa May, kellu jissoda
iktar idejh f’maġġoranza parlamentari ikbar.
Iżid in-numru ta’ deputati u allura ma jkunx hemm kwistjonijiet dwar
l-awtorità, u fl-istess ħin ma jqumux inċertezzi dwar jekk il-liġijiet li jridu
jsiru humiex ser jiġu approvati jew le.
Gvern ta’ minoranza
3. Ir-riżultat kien proprju l-kontra ta’ dak li riedu
jwettqu. Flok żdiedet il-maġġoranza
parlamentari, din naqset. Illum il-Gvern
huwa wieħed ta’ minoranza. Wieħed li
jnaqqas mill-awtorità tal-Prim Ministru u fetaħ il-bieb għall-kumplikazzjonijiet
ulterjuri. L-ewwel, in-numru fil-voti
fil-kamra tad-deputati huma dubjużi ħafna.
It-tieni, jidher ukoll li l-kabinett qiegħed jibgħat messaġġi varji
barra li jirriflettu nuqqas ta’ qbil bejn ministri varji. It-tielet, il-proċess elettorali ssoda ħafna
fil-Partit Laburista mmexxi minn Jeremy Corbyn.
Ir-raba’, kiber iktar il-biża’ li mhux ser ikun hemm ftehim finali
sal-aħħar ta’ Marzu 2019.
Kritika
4. F’dan, għalhekk, il-pożizzjoni politika tal-Gvern immexxi minn
Teresa May qiegħed biċċa biċċa jiddgħajjef.
Qrajt f’numru ta’ ġurnali, tul dawn il-ġimgħat, kritika lejn il-formazzjoni
tal-kabinett attwali. Diversi membri qed
jiġu kritikati apertament. Diversi
jsostnu li hemm bżonn bidliet. Uħud
jaraw il-Ministru tal-Affarijiet Barranin Boris Johnson b’lenti
differenti. Hemm dawk li jridu jneħħuħ u
hemm dawk li qed jarawh bħala dak li ser jieħu post il-Prim Ministru. Is-sitwazzjoni hija issa iktar kumplikata
bir-riżenja tal-Ministru tad-Difiża Sir Michael Fallon. Daqqa ta’ ħarta iebsa għall-bniedem li għandu
esperjenza politika twila fil-partit u fit-tmexxija tal-pajjiż, li huma
lealissimu lejn il-Prim Ministru u magħruf li huwa fost il-ftit li żied
fil-voti fl-aħħar elezzjoni ġenerali.
Suspetti u inċertezzi
5. Għalhekk, f’dan ix-xenarju n-negozjati mal-Unjoni Ewropea qed
jiġu kkumplikati ferm. Diġà rajna laqgħa
barra mis-soltu bejn l-istess Mary u Jean Claude Juncker, li dehret miżura
straordinarja, però loġika, f’din il-pożizzjoni preżenti. B’dikjarazzjonijiet kontradittorji fuq livell
Ewropew. Minn naħa qisu qed jiġi
reġistrat progress, u mill-oħra li qishom għadhom anqas bdew. Il-mument huwa iebes u jista’ jkun li hemm
vulkan li qiegħed jiġma’ sew. Hemm diġà
suspetti u inċertezzi kbar f’x’qiegħed effettivament jiġi negozjat, f’kemm hemm
parteċipazzjoni u dokumentazzjoni tajba tal-proċess.
Mozzjoni iebsa
6. Dan wassal lejn żvilupp iktar interessanti tul din
il-ġimgħa. Maġġoranza parlamentari
jidher li qed tara dak li m’aħniex, għaddiet mozzjoni iebsa li biha l-Gvern ġie
ordnat jippreżenta f’kumitat speċjali 58 rapport li jingħad li ġew preparati
fuq l-impatt negattiv ta’ Brexit. Din,
sal-Ġimgħa qajmet konflitt fl-istituzzjonijiet għax ir-reazzjoni inizjali ta’
numru ta’ ministri kienet li m’humiex ser jobdu dan. Xenarju demokratiku xejn sabiħ. Imma huwa wieħed li fih is-saħħa tal-Gvern
ser titqiegħed għall-eżami. Jekk hemm
in-numri, allura ser naraw mozzjoni li tmur kontra preżentata l-ġimgħa li
ġejja. Jekk le, allura ser jinfetaħ bieb
politiku ġdid li ser jagħmel il-ħajja tan-negozjar ferm u ferm iktar diffiċli.
Komunikatur dirett
7. Dan huwa iktar kumplikat meta wieħed jikkunsidra li
fid-dgħjufija ta’ dan il-Gvern qiegħed effettivament jiġi ssudat iktar
il-Partit Laburista mmexxi minn Corbyn. Partit
li għandu l-problemi tiegħu biex aċċettah, però li r-riżultati elettorali
sarrfuh bħala komunikatur dirett li żied fil-vot popolari. Bniedem li sentejn ilu, f’The Economist kien
ingħad dwaru: “There is nothing to celebrate abour Mr Corbyn’s elevation. For Britain, it is a grave misfortune”. Mhux biss, imma li kien ser ikun figura
politika temporanja għax-xenarju Ingliż.
Biss, b’dak li huwa għaddej, diversi qed jarawh bħala l-bniedem li ser
ikun fil-Gvern u jġib lura stabbiltà.
Iktar u iktar jekk ikun hemm mozzjonijiet ta’ sfiduċja li jġibu
elezzjoni ġenerali oħra malajr.
Golden bubble
8. Hu x’inhuwa l-progress imwiegħed għadu ma ġiex irreġistrat, u
kif qalet id-deputat Konservattiva Anna Soubry: “It might prick this golden
bubble, this balloon, of the promised land of Brexit”. Xenarju li jindika li għad hemm opinjonijiet
varji u li l-pożizzjoni politika mhix daqshekk soda. Kemm dan, però qed nifhmuh aħna f’dawn il-gżejjer,
ma nafx. Kemm aħna ppreparati għal dak
li għaddej għadu m’huwiex, anqas, ċar, meta wieħed jikkunsidra r-rabtiet tagħna
ma’ dak il-poplu. Il-fatt li għandna
diversi ċittadini jgħixu fil-pajjiżi rispettivi, kif ukoll li l-kummerċ tagħna
jiddependi, fost l-oħrajn ukoll, f’kemm hemm saħħa eknomika. Quddiem il-fatt li x-xenarju politiku Ingliż
qiegħed jinbidel, wieħed kien jistenna pożizzjoni iktar ċara u preżentar ta’
dokumentazzjoni li sallum, sfortunatament, għad m’għandniex. Dan ma jfissirx li ma jistax isir fil-futur
qrib. Però, hemm bżonn li jsir.
No comments:
Post a Comment