1. Il-bniedem huwa verament kumplikat. Anzi, forsi aħjar, huwa stess kaġun dan. ‘Homo’, li suppost huwa ‘Sapiens’, insibuh
jaġixxi b’dan il-mod. Kif Fyodor
Dostoyevsky, f’parti mill-ktieb tiegħu “L-Aħwa Karamazov” jirrifletti li għalkemm
wieħed jara li l-bniedem jaf isir bestjali, fil-fatt għandu jammetti li
l-annimali mhumiex kapaċi jwettqu azzjonijiet ta’ ħdura bħalu. Illum dan huwa iktar u iktar minnu, bi
gravità aqwa għax fi żmien il-kittieb Russu r-rapporti tal-eventi umani ma
kienux iġibu l-att innifsu jseħħ quddiem min qiegħed jarah. Mentri llum fid-dinja, bil-mezzi ta’
komunikazzjoni, l-affarijiet inbidlu kompletament.
Skandaluż
2. F’din id-dinja tekonoloġikament avvanzata,
fejn kollox huwa suppost jimmira lejn iktar edukazzjoni, ċiviltà u tħaddim
tal-valuri tal-ħajja naraw xeni u aġir li la jirrispettaw, u anqas huma xierqa
għall-bniedem. Dan ħassejtu direttament
waqt li kont qiegħed nara, fuq il-mezzi tax-xandir rispettivi, żewġ rapporti
ta’ inċidenti mill-iktar koroh barra żewġ postijiet ta’ divertiment. L-ewwel, il-mewt taż-żagħżugħ Taljan Niccolò
Ciatti fi Spanja, u t-tieni ta’ żewġ barranin li ftit żmien ilu qalgħu xebgħa
tajba ġewwa Paceville. Ir-rappurtaġġi
ġiebu biċċa d-daqqiet lil bnedmin minn oħrajn li, għax ħassewhom iktar
b’saħħithom, komplew għaddejjin bla rażan ta’ xejn fuq l-oħrajn. Aġir skandaluż u li għandu jiftħilna
għajnejna fejn qegħdin f’din is-soċjetà.
Inġusta, żbaljata u illegali
3. Għal min, bħali, rahom, jagħraf minn naħa
l-gravità tal-aġir diżuman, u fuq l-oħra l-fatt li għalkemm setgħu twaqqfu,
ħadd ma intervjena. Fi Spanja, mijiet
ta’ spettaturi kien hemm, u ħadd ma ħass li qegħda ssir xi ħaġa inġusta,
żbaljata, illegali, tant li għandu jintervjeni b’difiża u solidarjetà għal min
kien qiegħed mal-art ilaqqatha. L-istess
hawn: persuni li suppost jipproteġu u jiddefendu, li suppost għandhom liċenzja,
ħallew kollox għaddej, anzi ħadu sehem attiv huma stess. Xeni mhux biss kundannabbli, għax din
il-kelma ma tesprimix biżżejjed dak li l-bnedmin ta’ rieda tajba ħassew f’dawn
iż-żewġ postijiet fejn hemm mhux il-liġi tal-ġungla tal-annimali, imma
tal-bnedmin li ma jibqgħux dak li suppost huma.
Materjaliżmu liberali
4. Is-soċjetà tagħna tidher li fil-progress
tagħha qed titlef mill-valuri fundamentali tagħha. Fil-materjaliżmu liberali tagħna, sejrin
iktar għall-forza ta’ liġijiet li Charles Darwin iddeskriva fil-kitbiet
tiegħu. Fejn m’għadniex iktar dak li
konna biex inkunu dak li m’aħniex. Qed
nitilfu mis-sustanza li hija tagħna, li tagħmilna bnedmin għax suppost li
għandna nikkompetu ma’ xulxin, nattakkaw lill-oħrajn u mmorru lejn duttrina li
n-nażiżmu ppriedka u pprattika. Dawn
l-inċidenti huma għalija indikazzjoni ta’ linja li għaddejja, fejn min qiegħed
imexxi, flok jibdel il-kurrent qiegħed minflok imur aktar fih. Qed nitilfu, u dan mingħajr ma nindunaw.
Jum nazzjonali
5. Dan iktar u iktar żiedli ma’ dak li rajt
f’dan il-pajjiż tagħna fil-jum nazzjonali tal-15 ta’ Awissu. Sas-sena li għaddiet kien hemm reverenza lejn
din il-ġurnata li tfisser tant għall-ħajja demokratika tagħna. F’dan il-jum, ħamsa u sebgħin sena ilu, daħal
il-Konvoj li ddetermina li pajjiżna jibqa’ wieħed liberu u ma jaqax taħt
in-nażi-faxxiżmu. Huwa jum sagru,
qaddis. L-ewwel lejn dawk li
fl-altruwiżmu u s-solidarjetà magħna tilfu ħajjithom; it-tieni,
għall-patrijotti veru ta’ din il-gżira għax bqajna ħajjin, inxejru l-bandiera
tas-sewwa f’isem il-ġustizzja u bqajna neżerċitaw id-dritt li nibqgħu Nsara u
ma nsirux bilfors atei.
Nieqfu minn kollox
6. Kien jum li fih konna nieqfu minn kollox,
salv l-emerġenza. Issa, b’emendi legali,
diversi ħwienet jistgħu jiftħu u jibqgħu għaddejjin fil-ġurnata qisu ma
jeżistix dan il-jum sagru. Biss, kif
nafu, dak li huwa legali mhuwiex dejjem moralment u nazzjonalment korrett. Ulied missirijietna li jinsabu midfuna u li
għandna d-dmir li nirrispettaw, qegħdin b’dan nonqsuhom. Kif il-patrijota Pollakk Karol Woytila kien
qal: “La patria e l’eredità e nello stesso tempo, è la situazione patrimoniale
derivante da tale eredità; ciò riguarda anche la terra, il territorio. Ma più ancora il concetto di patria convolge
i valori e i contenuti spirituali che compongono la cultura di una data
nazione”.
Għeruq storiċi
7. Għandna dawn l-għeruq storiċi u kulturali
tagħna li armejna għax is-suq qiegħed jiddetta, għax qed insiru iktar bnedmin
għas-servizz tal-ekonomija, għax qed insiru iktar parti minn dawk li jaħsbu,
żbaljatament, li l-liberaliżmu huwa l-liġi naturali tal-bniedem. L-interess privat għandu limitu, u s-suq irid
jiġi regolat sew u mhux jiġi permess li jmur kontra l-istorja u
t-tradizzjonijiet tagħna. F’dan però
ammirajt iktar lill-bdiewa li ma waqgħux għal din it-tentazzjoni. Għax dawn huma bnedmin li, fil-maġġoranza
tagħhom jagħrfu minn missirijiethom il-qdusija tal-jum. Li jifhmu, mill-ħidma diretta tagħhom
man-natura li hemm Min huwa fuqhom u li għandhom jirrispettaw iktar mill-flus.
Deżert
8. Il-ġimgħa kompliet f’din id-direzzjoni,
meta fil-bżonn narċiż li wieħed iqiegħed fuq il-mezzi soċjali dak kollu li
wieħed jara. Mingħajr ħsieb, rajna mara
li dehret mingħajr ħwejjeġ taġixxi b’mod mill-iktar stramb. Diversi rawha, mingħajr ma ġihom f’moħħhom li
kienet persuna hija wkoll, u mhux oġġett.
F’dan wieħed għandu jagħti kredtu lill-mezzi ta’ dan il-partit li ma daħlux
għaliha. Kif ukoll, u iktar, il-kliem
meqjus tal-Kummissarju għas-Saħħa Mentali Dr John Cachia, li appella
għad-dinjità umana tagħha. Kien vuċi
tar-raġuni f’deżert ta’ materjaliżmu.
Valur patrijottika
9. Dawn huma kollha atti umani li juru li qed nitilfu
mid-dinjità nazzjonali tagħna. Dan huwa
patri mill-valur patrijottika tagħna, dan il-ġid komuni għalina li għandna
obbligu li niddefendu. Għandna dmir li
nħarsu dan il-patrimonju uman. Għax
m’għandniex nippermettu li nitilfu mid-dinjità tagħna, li mmorru lejn dak li ma
jagħmilx minna bnedmin aħjar. Li flok
nagħmlu passi lejn iċ-ċiviltà, immorru lura minn fejn tlaqna. Biss, kollox jiddependi minna. Kemm lesti nikkumbattu għal dan, u t-tieni li
nifhmu li f’dak kollu li jiġri fis-soċjetà rridu nkabbru aktar l-għarfien li
aħna bnedmin li għandna dinjità.
No comments:
Post a Comment