1. L-eventi fir-Renju Unit iddominaw il-mezzi
tal-aħbarijiet tul din il-ġimgħa. Kien
mill-iktar interessanti tara l-bidla fil-pożizzjonijiet ta’ politiċi li kienu
qed iservu f’dak il-pajjiż. Ta’ dawk li
telgħu ‘l fuq, kif ukoll ta’ dawk li telqu mis-siġġijiet ta’ importanza
għall-oħrajn. Ftit setgħu, xahar ilu,
jbassru li l-Prim Ministru David Cameron kien ser jirriżenja jew li Boris
Johnson, li kien mistenni jieħu postu, l-ewwel jinqala’ l-barra mit-tiġrija u
wara jispiċċa Ministru tal-Affarijiet Barranin.
Bħal ma anqas ħadd ma stenna anqas li George Osbourne, li għamel suċċess
bħala Ministru tal-Finanzi, kien ser jitlef postu mill-Kabinett. Biss, dik hija parti mill-effetti
tar-referendum f’dan l-istadju politiku.
Mara oħra
2. Ħadd ma kien, żgur mhux forsi, qiegħed
jipprevedi li Theresa May, Ministru għall-Intern, kienet ser tispiċċa hi l-Prim
Ministru ta’ dak il-poplu. Id soda u
determinata, attenta u ftit jaqbżulha mill-eventi li kienet responsabbli
għalihom. Waħda mill-iktar Home Secretaries li damet tokkupa siġġu
li tradizzjonalment huwa mill-iktar diffiċli u jaħraq f’dak il-pajjiż. Taħt amministrazzjoni Laburista, jekk m’jinix
sejjer żball, fl-istess perjodu ta’ żmien inbidlu erba’ ministri li kienu lkoll
tal-affari tagħhom. Għalkemm, ma hemmx
dubju li kull min b’xi mod sar jafha ferħilha, biss għandna ngħarfu li daħlet
għal biċċa piż iebsa. Il-vjaġġ minn issa
‘l quddiem ser ikun imħarbat waħda sew.
Bidla fid-direzzjoni
3. Kelli l-opportunità li niltaqa’ magħha
bħala Ministru tal-Intern u ma kinitx faċli biex tipperswadiha. Anzi, kont ninnota li kienet attenta iktar
mis-soltu b’dak li kont nipproponi jew ngħid.
Ma konniex naqblu fuq ħafna, imma kienet kapaċi tifhem pożizzjoni. Taf xi trid u mhix lesta tikkonċedi xejn
inqas minn dak li ddeċidiet b’kawtela kbira li ċċedi. Speċjalment fuq kwistjonijiet marbuta
mal-immigrazzjoni irregolari. Rispett,
però, qatt ma naqasha lejn l-oħrajn u mill-oħrajn lejha. Meqjusa għall-aħħar kienet u kont nista’
ninnota li kellha pediment sod ta’ valuri nsara jduru fiha. Dan ħareġ iktar biċ-ċar f’dawn il-jiem.
Attenzjoni ikbar
4. L-ewwel diskors tagħha bħala t-tieni Prim
Ministru mara tar-Renju Unit kien u għadu fonti ta’ tagħlim u direzzjoni. Ma tkellmitx bis-soltu ringrazzjamenti u
kliem ġenerali. Kienet minflok ċara
fil-linja differenti li trid tieħu mill-persuna li okkupa s-siġġu qabilha. L-enfasi tagħha kien ċar: li qegħda twassal
messaġġ ta’ solidarjetà u l-programm tagħha mal-pajjiż kollu. Il-Partit Konservattiv iċċaqlaq pass ‘il
bgħid mill-individwaliżmu liberali li ħonoq lilu u lil ħafna fl-Unjoni Ewropea
wara l-waqa’ tal-Ħajt ta’ Berlin.
Smajtha tgħid li trid tara tqassim iktar ġust tal-ġid nazzjonali. Smajtha taqbeż għal dawk li huma l-iktar ‘l
isfel fis-soċjetà bi strumenti u mekkaniżmi ekonomiċi kompletament differenti
minn ta’ qabel.
Politika soċjali
5. Meta smajt mill-ġdid id-diskors
tal-Gvernijiet ta’ Cameron stajt ninnota li fl-aħħar budget nazzjonali ta’
pajjiżna kien hemm ħafna partijiet li ġew ikkupjati. Il-Ministru tal-Finanzi tagħna ispira ruħu
fuq ħafna minn dak li kien hemm qabel fir-Renju Unit. Hemm taqbil interessanti bejn dak li qal
wieħed u dak li rrepeta ieħor. Din
il-politika, fir-realtà serviet sabiex tassigura li jkun hemm maġġoranza li
jridu joħorġu mill-Unjoni Ewropea. Serviet
għax diversi ħasbu li l-miżuri xejn popolari u anti soċjali li kienu qed isiru
kienu ġejjin jew sforz, jew b’konsegwenza ta’ Unjoni Ewropea li tilfet il-valur
tas-solidarjetà, tal-bniedem u marret
il-kontra.
Min huwa tajjeb
6. L-esperjenza umana turi li ħafna drabi,
min qiegħed f’pożizzjoni soċjali u ekonomika tajba ma tantx jiċċaqlaq. It-taljani jgħidu “Chi sta bene non si
muove”. Il-mewġa tal-maġġoranza biex
toħroġ mill-Unjoni fir-Renju hija indikazzjoni evidenti li kien hemm fosthom
ħafna li ma ħassewx li qegħdin f’post li jirrispettahom u li għandu futur
għalihom. Il-Prim Ministru May naħseb li
fehmet dan u qegħda tinterpreta tajjeb, f’dan l-istadju, il-polz
tal-poplu. Il-fatt li l-politika
liberali li tħaddnet f’dan il-pajjiż u f’ħafna, anki tagħna, u li ġiebet
differenzi kbar bejn min huwa fuq umin niżel iktar taħt titlob reazzjoni. Titlob li mmoru f’pożizzjonijiet taċ-ċentru
bażat fuq il-bżonn li min huwa fil-poter jassigura li kull min huwa fis-soċjetà
jimxi ‘l quddiem u ma jitħalliex lura waħdu.
L-esperjenza politika
7. Ta’ disgħa u ħamsin sena, Theresa May,
skond ċerti persuni kienet fl-impossibilità li tilħaq f’din il-kariga. Biss, hawn seħħ proprju l-kontra għax
l-esperjenzi politiċi li ġabret tul dawn is-snin qed iservu sabiex jagħtu
stabilità u direzzjoni. Ma hemmx dubju
li llum hija differenti u ferm iktar matura politikament minn dak li kienet
fl-2010. Politiku, kull wieħed li jkollu
sens u sustanza fih, jibni fuqu nnifsu.
Jibni fuq l-iżbalji u s-suċċessi li jkun wettaq. Jifhem aħjar iż-żmien,
isir ferm iktar sensittiv u attent għas-setturi kollha tas-soċjetà. Il-Ministru tal-bieraħ mhix il-Prim Ministru
tallum għax l-esperjenza politika, jingħad x’jingħad, hija vitali u ebda pajjiż
demokratiku u f’sensih ma jista’ jarmi.
Il-valuri nsara
8. Ma hemmx dubju li l-eventi li ġejjin ser
ikunu diffiċli għas-soċjetà ingliża.
Biex taqleb minn sistema ġewwa l-Unjoni għal waħda barra fiha ħafna
kumplikazzjonijiet. Ser ikun hemm
tbatijiet li l-iktar li ser jiġu effettwati minnhom huma dawk li qegħdin minn
taħt. Dan Theresa May tafu sewwa
minħabba l-esperjenza politika tagħha.
Biss, ir-rimedju, is-soluzzjoni għaliha rajtu li qiegħed jiġbed iktar
lejn il-lezzjonijiet li l-valuri nsara taw minn żmien għal żmien f’kull
soċjetà. Diskorsha, ħidmietha diġà
jidhru li qegħdin fuq dik il-linja proprju biex is-solidarjetà ma tonqosx. Għax din il-kriżi soċjo-ekonomika ġiebet
magħha wkoll waħda ta’ identità. Waħda
li trid iddur lejn l-ankri l-antiki tagħha u tassigura li s-solidarjetà tikber
u tiġi prattikata aħjar. Dak li ser
jiġri f’dak il-pajjiż fix-xhur u s-snin li ġejjin ser ikun għalhekk
interessanti u influwenti. Għalkemm ma
naqblux mad-deċiżjoni tal-ħruġ mill-Unjoni Ewropea, nawgura minn qalbi l-ħidma
t-tajba lill-ex kollega.
No comments:
Post a Comment