ONOR.
CARMELO MIFSUD BONNICI: Sur President,
nitolbok tgħidli kemm għad fadalli ħin,
jekk jogħġbok, biex nitkellem, jekk mhux
se ndaħħlek f’xi somma matematika.
MR SPEAKER: Mela le!
Onor. Mifsud Bonnici, fadallek 23 minuta.
ONOR.
CARMELO MIFSUD BONNICI: M’hemmx extra time.
MR SPEAKER: Jiddispjaċini, dawk huma.
ONOR.
CARMELO MIFSUD BONNICI: Sur President,
dan huwa suġġett verament interessanti u qed nieħu pjaċir li qegħdin nitkellmu
dwar l-estimi, għax naħseb li l-estimi ta’ din l-awtorità għandhom iservuna
biex wieħed jipprova jirrifletti u jħares ‘il quddiem u jipproġetta dak li
għandha tagħmel din l-awtorità fis-snin li ġejjin. Jiġifieri jkun hemm min ikun hemm
responsabbli ta’ din l-awtorità naħseb li għandna opportunitajiet tad-deheb li
nħarsu ‘il quddiem biex permezz tagħhom inkunu nistgħu ntellgħu iktar ‘il
quddiem, inressqu aktar ‘il fuq is-saħħa tal-ħaddiema fuq il-post
tax-xogħol. Naħseb li l-ħajja
tal-ħaddiem fuq il-post tax-xogħol għalina taż-żewġ naħat tal-Kamra għandha
tkun priorità. Aħna ma naqblux li dan
huwa settur li fih is-suq jirregolah, is-suq hawn ma jirregolahx. Aħna rridu nirregolaw dan is-settur u nieħu
pjaċir li jsiru regolamenti li fihom setturi differenti tax-xogħol li żviluppaw
qabel u dawk li qegħdin jiżviluppaw, inkomplu nirregolamentawhom b’iktar avviżi
legali. Dan mhuwiex xi settur
partikolari li jitħalla jiċċaqlaq waħdu u hawnhekk hawn prinċipju fundamentali
ta’ politika, politika li trid tħares iktar lejn min qiegħed ‘l isfel
fis-soċjetà u ma tafdax fit-tħaddim
tal-ekonomija jew tal-istrutturi ekonomiċi li s-settur kapitalista
sfortunatament f’ċerti postijiet fid-dinja jiġi fdat bihom. Hawnhekk qegħdin nitkellmu fuq settur
importanti li jixraqlu u għandu bżonn direzzjoni politika, anzi hawnhekk għandna
l-vantaġġ li għandu direzzjoni politika doppja u allura billi hawn direzzjoni
politika doppja wieħed jippretendi u jistieden – ħalli ma ngħidx jippretendi –
li wieħed iħares ferm iktar ‘il quddiem biex jibni strutturi aħjar għas-saħħa u
s-sigurtà tal-ħaddiem fuq il-post tax-xogħol.
Jiena qrajt ir-rapport li ġie ppreżentat, huwa ovvjament rapport li,
bejn wieħed u ieħor, isegwi ħafna minn dak li kien qed isir fis-snin ta’ qabel
u ovvjament għandu l-limitazzjonijiet tiegħu ta’ riżorsi finanzjarji u riżorsi
umani u dan ilkoll nafuh. Però hawnhekk
hawn settur ta’ corporate social
responsibility li fih irridu naċċentwaw, nissodaw żewġ affarijiet, l-ewwel
nett nissodaw iktar l-obbligu legali u morali ta’ min iħaddem u t-tieni nett
nagħtu aktar saħħa lill-ħaddiem fil-parteċipazzjoni tiegħu biex jipproteġi u
jiġġieled għall-post tax-xogħol tiegħu.
L-ewwel waħda, il-corporate social
responsibility għandha l-effett tagħha, però il-parteċipazzjoni tal-ħaddiem
fid-dinja tax-xogħol hija xi ħaġa essenzjali u naħseb li f’dan id-dibattitu
għandu jitla’ ‘il quddiem. Jiena ħadt
pjaċir nara li f’paġna 61 tar-rapport hemm
diskussjoni fuq l-aspett legali u hemm attenzjoni għall-Freedom of Information Act, tajjeb li
ġie ndirizzat dak il-punt, fis-sens li aħna wkoll accountable li dak li qed isir fl-awtorità xi ħadd jista’ jitlobna
informazzjoni. Però hawn punt li xtaqt
li nissenjala lin-naħa l-oħra u nitlob li forsi wieħed jaħdem fuqha, naf li
għadha novella, imma l-Att dwar il-Protezzjoni tal-Informazzjoni l-Whistleblower
Act, l-kapitlu 527 huwa att li huwa prinċipalment indirizzat biex il-ħaddiem
jiddefendi l-post tax-xogħol tiegħu.
Issa f’dak l-istess Kap hemm x’inhuma l-prattiċi mhux xierqa li
l-ħaddiem fuq il-post tax-xogħol jista’ jirrapporta fuqhom. U fosthom hemm b’mod ċar is-saħħa u s-sigurtà
ta’ xi individwu kienet qegħda jew x’aktarx se tkun fil-periklu. Issa jien nifhem li dan l-enpowerment għadu ma sarx, li l-klassi
tal-ħaddiem, dawk li jaħdmu fuq il-post tax-xogħol għadhom m’għandhomx
biżżejjed awareness tagħha. U hemm bżonn li minn hawn anke nagħtu
bekkata lill-unions ta’ pajjiżna li jikkonċentraw huma wkoll biex iġibu
lill-ħaddiem fil-post tax-xogħol sija jekk huma unionized, sija jekk mhumiex
biex jipproteġu l-post tax-xogħol tagħhom.
Naħseb li dan huwa punt ta’ parteċipazzjoni tal-ħaddiem fuq il-post
tax-xogħol li f’dan ir-rapport mhux qiegħed nara enfasi għalih. Infakkar li l-Att dwar il-Protezzjoni
tal-Informatur inbniet apposta biex verament ikun hemm struttura li tirċievi
l-ilmenti, struttura li trid tagħti informazzjoni fuq dak li għamlet, trid
tieħu passi fuq dak li għamlet u min qiegħed jiżvela huwa protett. Infakkar li daħħalna ġo dik il-liġi
mekkaniżmi speċjali, apposta uniċi biex nassiguraw li min jmur jagħmel dmiru u
jgħid: isma’ fuq il-post tax-xogħol hemm it-tali materjal li m’għandux ikun
hemm, jew dawn qed jagħmlu t-tali prattika li m’għandix tkun, jew dak mhux qed
ikollu l-protections u s-safety shoes tiegħu, l-affarijiet l-oħrajn tiegħu ....
hemmhekk hemm bżonn li nagħtu iktar u iktar mportanza għal dan is-settur biex
nieħdu ħsieb.
Naħseb li jekk kemm-il
darba tittieħed on board
b’edukazzjoni, b’informazzjoni, pubbliċità li hawn fuq affarijiet oħrajn
tagħmel differenza. Aħna qisna f’din
l-awtorità ġejna ftit mingħajr ma nweġġà lil ħadd, ġiet qisha sitwazzjoni ta’ cat and mouse, mela jekk l-inspector qabdet mela saret xi
ħaġa, jekk ma qabdikx kompli agħmel li trid.
Jew inkella kollox jiddependi : ma bagħtux l-inspector. Mela ma bagħtux l-inspector allura wieħed hu
ġustifikat li jkompli jħawwad u jgerfex.
Dik is-sitwazzjoni naħseb li kienet u jien għalija kienet dak iż-żmien
meta kont Ministru u ktibt din il-liġi xi ħaġa ta’ mportanza kbira biex permezz
tagħha l-klassi tal-ħaddiem verament tassiguralhom post tax-xogħol li jkun
tajjeb, ta’ saħħa u dawn l-affarijiet kollha u fl-istess ħin tassiguralhom li
jibqa’ tajjeb għall-futur tagħhom bħala ħaddiem fuq il-post tax-xogħol. Meta xi ħadd fuq post tax-xogħol ma jeħux
ħsieb ir-regolamenti tas-safety u hawn rajt li ttieħdu passi, l-Qorti u
l-kumpanija teħel multa. Dik il-multa x’qegħda
tagħmel? Qegħda tidħol fir-revenue
tal-Gvern. Imma x’sodisfazzjon
għandna? Qisna aħna għax żidna din
ir-revenue, m’għandniex dan is-sodisfazzjon pero tnaqqas mill-kapital attiv ta’
dik il-kumpanija, tnaqqas mill-possibilità li dik il-kumpanija setgħet timpjega
lil xi ħaddieħor, tnaqqas mill-profit jew mill-possibilita li l-kumpanija
tiżviluppa ‘l quddiem. U hemm ħaddiem
għandu interess li dik il-kumpanija li jaħdem fiha tibqa’ tippompja tajjeb
il-flus u tibqa’ jkollha qalb tajba fl-affarijiet. Naħseb li l-Whistleblower Act qisha ħadet
biss t-tinge li se taqbad lin-nies kollha korrotti li hawn ġo dan il-pajjiż u allura dan is-settur
determinanti, fundamentali għaliha tħalla lura. Allura nifhem d-diffikultajiet, nifhem li
għandek problemi li jistgħu jkunu però li wieħed jibda fuq din it-triq, jien
nappella lid-direzzjoni ta’ din l-Awtorità biex wieħed jimxi ‘l quddiem. Din l-interazzjoni li trid issir bejn
il-ħaddiem u bejn il-unions u bejn l-Awtorità huwa fl-opinjoni tiegħi
determinanti allura qed nieħu ħsieb li nressaqha hawn.
Rajt ukoll fil-paġna 45 dwar ir-riformi
leġislattivi u nieħu pjaċir nara li l-Awtorità tħares ‘l quddiem li kemm jista’
wieħed jimxi ‘l quddiem speċjalment bid-dħul tagħna fl-UE. Naħseb li l-fatt li dħalna fl-Unjoni Ewropa
ovvjament għamel ħafna ġid lill-klassi tal-ħaddiem però naħseb li hawn forsi
mill-aspett leġislattiv wieħed jista’ jgħolli ftit iktar il-livell u jdur ftit
iktar l-avviżi legali varji li għandna għax uħud minnhom ma ngħidx li huma
antikwati però qed iħarsu lejn dinja tax-xogħol li lum mhux qed tispiċċa però
m’għadhiex iċ-ċentru tad-dinja tax-xogħol.
Illum għandek is-settur finanzjarju, għandek is-settur tal-computers,
għandek is-settur tal-gaming, għandek setturi varji fejn hemm nies jaħdmu li għandhom
il-komplesitajiet ġodda li ċerti drabi ngħid li l-unions li għandna f’pajjiżna
mingħajr ma ħadd joqgħod jieħu għalih, qegħdin jifhmu din ir-realtà. Il-unions li għandna f’pajjiżna qegħdin
jirreaġixxu tajjeb? Aħna bħala klassi
politika qegħdin nwieġbu tajjeb għal din ir-realtà ta’ din id-dinja ġdida
tax-xogħol li l-ħaddiem Malti qiegħed isib lilu nnifsu fiha? U hawn naħseb li l-Awtorità tagħmel tajjeb li
tkompli ttellà ‘l fuq il-kwalita tal-leġislazzjoni għar-rigward l-UE però aħna
nafu wkoll bħala ex-Ministri li servejna lil dan il-pajjiż b’umiltà li aħna
għandna l-possibiltà li aħna wkoll nkunu xprun li fl-Unjoni Ewropea ssir tibdil
leġislattiv importanti biex jipproteġi lil dawn il-ħaddiema. In-nies li jaħdmu fis-settur teknoloġiku jew
s-setturi varji mhumiex nies li qegħdin hawn Malta biss, qegħdin mal-Ewropa
kollha. U hemm realtaijiet oħrajn.
Issa ejja nmorru fuq in-naħa l-oħra tal-munita,
jiġifieri x’qiegħed isir ma’ min iħaddem l-ħaddiem biex jifhem l-importanza li
joqgħod attent għal dawn ir-regolamentazzjonijiet. Issa jien nifhem li hemm ċerti affarijiet ta’
policy li wieħed irid jieħu fl-Awtorità biex jibgħat messaġġ tajjeb hemm
barra. Pereżempju, ġie dibattut kemm-il
darba l-kapitlu 241, l-Att dwar l-Assikurazzjoni Obbligatorja għar-responsabiltà
ta’ min iħaddem. Kellna dibattitu ftit
tas-snin ilu fuq il-kwestjoni tal-emendi għall-liġi tad-dannu u kien hemm
l-Oppożizzjoni ta’ dak iż-żmien li għamlet enfasi biex dan l-Att jiġi fis-seħħ. Kien hemm min qalli: isma ma nbiddlux
is-sistema tad-dannu f’pajjiżna, ma ndaħħlux id-dannu morali, ma ndaħħlux
il-konċetti ġodda li konna pruvajna ndaħħlu qabel ma dan l-Att jidħol
fis-seħħ. Mhux se nidħol fil-kwestjoni
jekk għandux jidħol fis-seħħ dan l-Att jew le, dak irid jarah il-Gvern tal-ġurnata. Però naħseb li għandha tkun tir u prijorità
kbira tal-Awtorità li tgħid: isma’ inti qiegħed fuq il-post tax-xogħol inti
trid tieħu ħsieb, jekk inti qiegħed tħaddem trid tieħu ħsieb li tgħolli
l-livell tal-assikurazzjoni għall-ħaddiema ta’ taħtek. Irrid infakkar li aħna konna biddilna l-liġi
fuq l-assikurazzjoni fuq il-ħajja. Jien
waħda mill-affarijiet li nieħu pjaċir li għamilt bħala Ministru kienet li
daħħalna fis-sistema legali tagħna l-life insurance u hemmhekk hemm klawsoli
ġodda, hemm sistema kompletament ġdid li kienet intenzjonata daparti tiegħi
biex tiftaħ u tifrex iktar l-possibilità ta’ iktar assikurazzjonijiet
differenti, iktar varjati, iktar b’saħħithom għall-klassi tal-ħaddiem. Allura aħna bħala parlament, bħala Gvern se
jkun hemm bħala policy din l-importanza għar-rigward l-assikurazzjoni fuq
il-ħajja? Se jkun hemm enfasi fuqha din
jew mhux se jkun hemm enfasi fuqha?
Naħseb li għandu jkun hemm din l-enfasi għax illum il-ġurnata nifhem li
jibqa’ jkollok każijiet ta’ nies li jkunu mweġġà fuq il-post tax-xogħol, ...Se
tgħidli inti se jirnexxielek tiġi f’dik is-sitwazzjoni fejn ma jkunx hemm
infortuni fuq il-post tax-xogħol, ma jkunx hemm nies li jbatu fuq il-post
tax-xogħol. Naħseb li nkunu prużuntużi
però rridu f’dawk l-eventwalitajiet ndaħħlu ċertu mekkaniżmi, żewġ mekkaniżmi,
l-ewwel mekkaniżmu li ħaddiem kif weġġà fuq il-post tax-xogħol jitħallas
indipendentement mill-kwestjonijiet legali li jqumu. Għadni kif irċevejt ittra ħaddiem weġġà fuq
il-post tax-xogħol u hu qed jgħid li weġġà għax ma kienx hemm is-safety,
l-kumpanija qed tgħid li tort tiegħu għax hu ma qagħadx attent
fl-affarijiet. Hemm realtà li għahd aqed
tiżviluppa li tweġġa’ lill-ħaddiema u tweġġgħu f’żewġ dimensjonjiet. L-ewwel, id-dimensjoni tal-gvern. Taf li għandna sistema taħt il-liġi
tas-sigurtà soċjali li tieħu ċertu persentaġġ .
Illum, wasal iż-żmien li bħala Awtorità jinbena qafas ġdid ta’ kif
wieħed jitħallas ftit iktar milli kien qed jitħallas fl-1947 jew fis-snin 50? It-tieni, wasal iż-żmien li wieħed jibni
mekkaniżmu li l-ħaddiem jitħallas somma bażika t’a dak li jkun sofra bħala
dannu fuq il-post tax-xogħol u jkollu protezzjoni aħjar, indipendentment jekk
kellux tort jew le? Jekk weġġajt fuq
il-post tax-xogħol, għandek ikollok almenu xi ħaġa tal-flus li f’dak il-perjodu
fejn qiegħed bis-sick leave, vejn
għandek diffikultajiet biex terġa’ tidħol lura fuq il-post tax-xogħol,
il-familja tiegħek mhijiex qed tbati?
Dawn huma r-realtajiet li l-klassi tal-ħaddiem tbati u għadha qed tbati
kuljum. Naħseb li l-Awtorità għandha din
il-kapċità li tibgħat hemm barra messaġġ li huwa importanti. Mhux qed nippretendi l-mirakli, jiġifieri ara
ma jmurx xi ħadd jaħseb li qed nippretendi imma jekk wieħed jista’ jippjna għal
futur. Nifhem li hemm
ir-restrizzjonijiet, ħafna drabi l-parti l-kbira tla-baġit tkun fuq
ir-rikorrent, jiġifieri fuq salarjji eċċ. imma dawn huma niċeċ ta’ affarijiet
li fir-realtà ma jiswewx ħafna, jiswew biss li wieħed jitkellem fuqhom. Hemmhekk hemm ċertu exposure li l-Awtorità għandha tieħu u għandha exposure doppja, hemm il-Ministru u hemm iċ-chairman tal-Awtorità li huma t-tnejn politiċi. Ejja nipprovaw nieħdu l-vantaġġ ta’ din
il-ħaġa billi nagħmlu exposure
aħjar.
Għandek sitwazzjonijiet ioħrajn li għadhom mhumiex
kristalizzati. Il-kwestjoni tas-self employed, il-kwestjoni tal-part-timers, il-kwestjoni ta’ dawk li
aħna qegħdin insejħulhom bħala l-prekarjat, dawk li għandhom sitwazzjonijeit
ta’ kuntratti li, għalkemm huwa tajjeb dak li ntqal fil-baġit ta’ kif se
naffrontawhom, imma hemm realtà ta’ ħaddiema li għadhom fil-prekarjat u għadhom
f’din is-sitwazzjoni u rridu nkunu saqajna mal-art li ma tistax issolvi
l-problemi kollha b’bakketta maġika jew b’soluzzjoni waħda imma b’xi ħaġa li
titlbo attenzjoni għas-setturi varji li jitolbu atenzjoni ferm ikbar milli aħna
nistgħu nifhmu, ir-realtà tas-suq, ir-realtà soċjali, ir-realtà ta’ dawn
il-ħaddiema, idd-wejjaq ta’ dawn il-ħaddiema, id-diffikultajiet ta’ dawn
il-ħaddiema.
Aħna niltaqgħu ma’ diversi ħadiema li spiċċaw
barra mill-post tax-xogħol. Daħlu ħafna
ħaddiema jaħdmu mal-gvern, ċert li l-istat ma jistax jagħti bħala rimedju lil
kull persuna li se jimpjega mal-istat u hemm nies li qed ibatu, nies li tilfu
l-post tax-xogħol, nies li mardu, nies li sabu lilhom infushom
f’sitwazzjonijiet fejn ma jistgħu jagħmlu xejn u ma jistgħux jitkellmu. Għalhekk, ngħid li dak li jrid isir fuq long term, huwa dan it-twin approach, isfel issoda n-nies,
agħtihom iktar, nafu r-realtà tas-suq hija li min iħaddem bejn din il-ħaġa li
jeiħu ħsieb in-nies fu qil-post tax-xogħol fis-security tiegħu u l-aspett tal-kapital hija deċiżjoni diffiċli
għalih u dawn in-nies li hemm taħt li hemm bżon li nagħtuhom l-empowerment li jipparteċipaw verament
fl-ekonomija fil-post tagħhom. It-tieni
ħaġa, din li tieħu ħsieb lil min qiegħed fuq, tibnielu iktar sistema iktar
tajba biex jimxi ‘l quddiem.
Ħadt pjaċir, pereżempju, li f’paġna 39 ta’ dan
ir-rapport hawn diskussjoni fuq l-impatt tal-Awtorità għar-rigward
il-kwestjonijiet ta’ kawżi ċivili l-qorti.
Hawnhekk hawn miktub hekk:
“The outcome of these civil cases which
relies heavily on the findings of the OHSA’s investigation of the cases has seen a substantial increase in the amounts awarded by the court in
compensation. Apart from these court
judgments there are numerous out of court settlements whereby insured
companies agree to compensate the victims of an accident on the place of work”.
Din ħaġa tajba pero, bir-rispett kollu, l-awtorità
tal-Awtorità trid tafferma ruħha iktar u tista’ tafferma ruħha iktar, trid
iktar riżorsi, trid iktar speċjalizzazzjoni, trid iktar finanzjament, pero
għandna jkollna sistema … Il-punt tiegħi
huwa li dan huwa tajjeb imma l-Awtoritàspeċjlmetn speċjalemnt meta jsir
ir-rapport taħt in-National Insurance Act, naħseb li rridu ndaħlu interaction aqwa, jiġifieri ħaddiem sar
ir-rapport taħt in-National Insurance formula, hemmhekk ngħid li għandna nżidu
l-pieni għal min ma jagħmilx ir-rapporti.
Dik għandha tkun il-prijorità tagħhom li żżidu l-pieni. It-tieni, bħala rigur, mill-ewwel, mar-radda
tas-salib, kif jidħlu dawn, id-dipartiment jinforma l-Awtorità u l-Awtorità
tmur tara x’ġara u tmur tinvestiga bix hemmhekk l-Awtorità qed taħgmel rapporti
mill-ewwel, li tiffranka ħafna dewmien il-qorti, li tiffranka ħafna komplikazzjonijiet
oħrajn fuq sitwazzjonijiet oħrajn li, fuq kollox, tagħti iktar saħħa u
protezzjoni lill-ħaddiem.
Nagħlaq billi ngħid li, hemm opportunitajiet
tad-dehebb f’dan is-settur u dawn l-opportunitajiet tad-deheb m’għandniex
nitilfuhom. Aħna, bħala oppożizzjoni, se
nkunu xprun, aħna fuq x’għamel il-gvern fuq din il-ħaġa però
l-intenzjonijiet tagħna huma tajbin, l-intenzjonijiet tagħna huma li nassiguraw
li jkun hemm iktar saħħa lil min qiegħed fuq il-post tax-xogħol sabiex il-post
tiegħu jiġi protett imma, fuq kollox, sabiex is-saħħa tiegħu tkun protetta u
s-saħħa tiegħu tkun protetta fiżikament, moralment kif ukoll
ekonomikament. Grazzi. Sur President.
No comments:
Post a Comment