ONOR. CARMELO MIFSUD BONNICI: Sur President, ir-rapport tal-korporazzjoni li dalwaqt tiġi ddikjarata bħala Jobs Plus naħseb fih ħafna x’wieħed jista’ jiddiskuti. Wieħed jista’ jiddiskuti l-aspett amministrattiv tagħha, jekk irnexxewx l-inizjattivi li ġew imħabbra s-sena li għaddiet u jekk kemm-il darba wieħed jistax ukoll jidħol f’diskussjoni – u naħseb li dan aħna għandna nagħmluh ukoll – aktar wiesgħa għar-rigward ix-xogħol f’pajjiżna, x’tip ta’ xogħol qed jinħoloq u x’tip ta’ viżjoni għandna fil-Parlament għall-futur rigward ix-xogħol. Biex inkunu nistgħu nagħmlu din il-ħaġa naħseb hemm bżonn żgur li jkollna statistika ferm iktar aġġornata milli għandna llum. Ir-rapport li għandna quddiemna naħseb jimmerita li wieħed ikollu l-istatistika updated almenu sal-aħħar tas-sena li għaddiet. Dan apparti li f’ċerti mumenti nieħu l-impressjoni li l-istatistika għadha mhijiex kompluta fuq kollox.
It-tieni, forsi tajjeb ukoll li r-rapport dwar
il-korporazzjoni jkollu dak li aċċenna għalih il-Ministru bħala xi ħaġa li
jixtieq jagħmel hu u ċjoè li jkun hemm analiżi ekonomiku tal-aspett tax-xogħol
ta’ dak li qiegħed jiġri fid-dinja tax-xogħol, liema huma s-setturi li qed
joħolqu xogħol ta’ kwalità u liema huma s-setturi li baqgħu ma jistgħux joħolqu
xogħol ta’ kwalità, xogħol li permezz tiegħu l-ħaddiem Malti jkun jista’ jaqla’
iktar flus milli qiegħed jaqla’ f’ambjent li d-dinjità umana tiegħu tiġi
rispettata.
It-tielet, wieħed irid jiddiskuti dan kollu fil-kuntest
storiku tal-lum, jiġifieri fil-kuntest li
llum il-pajjiż għadu għaddej jiddiskuti rapport tal-Caritas li jimmerita
ħafna attenzjoni. Tul din il-ġimgħa
l-Ministru wkoll kiteb artiklu partikolari fil-ġurnal l-Orizzont fuq ir-rapport tal-Caritas, rapport li jgħinna nifhmu
aħjar f’dan il-pajjiż x’għandna fid-dinja tax-xogħol, x’għandna bżonn inbiddlu
fid-dinja tax-xogħol u lejn fejn irridu nħarsu biex nieħdu ħsieb li noħolqu
setturi ġodda fid-dinja tax-xogħol. F’dan naħseb li lkoll għandna naċċettaw li
għandna numru ta’ problemi. Waħda
mill-problemi li għandna – u r-rapport tal-Caritas dan jindikah – hija li
għandna numru ta’ nies jaħdmu u anke
nies li ma jaħdmux li qegħdin f’sitwazzjoni diffiċli, qegħdin f’dak li aħna
nsejħulu r-riskju tal-faqar.
Naħseb li qam dibattitu san ħafna matul dawn
l-aħħar ġimagħtejn għar-rigward jekk kemm-il darba wieħed jistax isib
soluzzjoni għal din is-sitwazzjoni. Kien hemm min ħareġ bl-idea li għandu jkun
hemm żieda fil-minimum wage, però jidher li kien hemm diversi oħrajn li qalu li
ma jaqblux ma’ dan u wieħed irid iħares biex jibni xi strutturi jew mekkaniżmi
ġodda li permezz tagħhom ikun jista’ jindirizza dik il-faxxa fid-dinja
tax-xogħol, fid-dinja partikolari ta’ pajjiżna, li timmerita l-attenzjoni. Jiena ħadt pjaċir naqra l-artiklu
tal-Ministru ntitolat “Rapport tal-Caritas – il-pass li jmiss”. L-ewwel ħaġa naħseb huwa tajjeb li l-Ministru
pubblikament jiddiskuti rapport daqshekk importanti u naħseb ukoll li hija
tajba l-analiżi li għamel għalkemm ma naqbilx miegħu fuq x’miżuri jista’ jieħu
l-Gvern. Il-Ministru jitkellem fuq jekk kemm-il darba l-paga minima waħedha
hijiex biżżejjed, jiddiskuti wkoll jekk kemm-il darba l-familji Maltin humiex
qed ilaħħqu mal-ħajja - u ovvjament jidher li għandna faxxa li mhumiex qegħdin
ilaħħqu magħha u l-problema hija waħda - u x’passi nistgħu nieħdu dwar
dan. Il-Ministru fl-artikolu tiegħu
jindika li jixtieq li l-pass li jmiss ikun li l-istakeholders kollha jaqblu fuq definizzjoni ta’ xi tfisser ħajja
diċenti u x’għandu jkun it-total ta’ sostenn finanzjarju li familja għandu
jkollha biex tgħix b’mod xieraq. Huwa tajjeb li ssir l-analiżi, però l-analiżi
li ssir mill-istakeholders ma
tfissirx neċessarjament li għandha torbot idejn il-Gvern dwar fejn irid jimxi
‘l quddiem.
Sur President, huwa veru li hemm soluzzjoni ta’
żieda fil-paga minima nazzjonali, però jekk wieħed jaqra rapport tajjeb ħafna
li kien hemm fil-ġurnal il-Mument ta’
nhar il-Ħadd li għadda mill-ġurnalista Amy Borg li daret il-unions, fosthom il-UĦM, il-GWU, is-CMTU,
il-GRTU, il-Kamra tal-Kummerċ u l-Assoċjazzjoni ta’ min iħaddem, jara li
filwaqt li l-GWU qegħda titkellem li jekk tiżdied il-paga minima nazzjonali
allura jispiċċa l-prekarjat u tispiċċa l-pożizzjoni diffiċli ta’ ċerti nies
f’ċertu settur, imma l-bqija ma jaqblux magħha, inkluż il-UĦM li rajt li għamlu
pjuttost analiżi tajba ħafna ta’ x’verament hemm bżonn. Naħseb m’għandniex
noqogħdu fuq sempliċement żieda fil-paga minima nazzjonali, però hemm miżuri
oħrajn li wieħed jista’ jagħmel fosthom li jżid il-pakkett tal-għajnuna soċjali
lil numru jew lil faxex ta’ nies biex kull sena jkunu jistgħu jilħqu ċertu
ammont ta’ flus li jkunu jistgħu jgħixu bihom. Anke l-ġurnal The Sunday Times ta’ nhar il-Ħadd li
għadda qal hekk:
“Raising the minimum wage is one option but it is by no
means the only one. It has been suggested, for example, that assistance
could take the form of a monthly bonus shared equally between employers and the
government. Such a formula would eliminate the need for increased national
insurance contributions …..”
U
jagħlaq billi jgħid hekk:
“Social
justice must be considered on par with the country’s competitiveness when a
decision is finally taken by the Government on how best to tackle the economic
marginalisation of a section of Maltese society. Boasting of a well-performing
economy sounds hollow to those citizens who don’t benefit from it.”.
Naħseb
li quddiemu l-Gvern għandu xenarju li diġà ġie xprunat mill-Caritas li qiegħed
jimmarka preċiż din il-faxxa ta’ nies - kif ġustament irrimarka l-Ministru
s-sena li għaddiet fil-winding-up tiegħu
– li għalkemm huma impjegati, mhumiex
qed idaħħlu biżżejjed flus biex jgħixu ħajja diċenti. Naħseb li m’għandniex
nitilfu l-opportunità li din niddiskutuha. U l-ETC, għalkemm wieħed jista’
jgħid li mhijiex ir-remit preċiż
tagħha, tista’ tforni l-figuri u tista’ wkoll tgħinna biex nifhmu aħjar sewwa
sew x’għandna llum f’Mejju tal2016 u mhux f’Lulju tal-2015 u ta’ x’inhu
verament ix-xenarju tas-settur ekonomiku Malti.
L-iktar
vuċi qawwija u naħseb li timmerita żgur li wieħed isemmiha hi dik tal-President
tar-Repubblika, li nħoss li għandi d-dmir insemmiha hawnhekk, li titkellem u ssemmi d-dikjarazzjoni
tad-drittijiet fundamentali tal-Ġnus Magħquda li fiha nitkellmu fuq id-dritt li
kull persuna jkollha ħajja diċenti. Fit-30 ta’ Mejju l-President tar-Repubblika
ltaqgħet mal-Caritas u għamlet numru ta’
dikjarazzjonijiet, u biex ma nieħux fit-tul fuqha, fl-aħħar ġiet rapportata
hekk:
“Fl-aħħarnett il-President reġgħet talbet biex ikollna
dibattitu nazzjonali san, irraġunat u
bbażat fuq il-fatt li aħna rridu li d-drittijiet umani jitgawdew minn kulħadd u
mhux mill-ftit.”
Ngħid
dan fil-kuntest tal-figuri li huma sbieħ, tal-figuri li huma tajbin li joħorġu
mir-rapport tal-ETC, jiġifieri aktar nies jaħdmu u iktar nies li qegħdin
fid-dinja tax-xogħol, però tajjeb li wieħed jidħol ferm iktar fid-dettall biex
janalizza sewwa sew x’inhuma l-figuri li għandna quddiemna. Jiena s-sena li
għaddiet tlabt lill-Ministru janalizza x’kien l-effett li numru ta’ persuni
daħlu jaħdmu mas-settur pubbliku. Jiena s-sena li għaddiet semmejt il-figura
ta’ bejn wieħed u ieħor 4,000 ruħ u din is-sena fir-rapport tal-ETC nsibu
statistika interessanti fuq ir-ratio
bejn dawk li huma fis-settur privat u dawk li huma fis-settur pubbliku. Jiena
ma naqbilx mhux mal-figuri, għax il-figuri jitkellmu waħedhom, imma
mal-kummenti li saru dwar il-figuri. Dan
għaliex bejn l-2008 u l-2012 kien hemm 7,996 impjieg ġdid li ġie maħluq. Li hemm interesanti hu li fi-settur pubbliku
ż-żieda ta’ ħaddiema kienet ta’ 94 li jfisser li mill-2008 sal-2012 kien hemm
1% biss ta’ żieda fl-impjiegi fis-settur pubbliku u kien hemm 99% taż-żieda
fis-settur privat li għandna naqblu li huwa xprun għall-ekonomija tagħna u
għall-kompetittività tagħna. Taqra liema testi taqra, wieħed irid jaqbel li
aktar ma jkollha impjegati fis-settur privat aktar l-ekonomija tiġġenera u
taħdem. Il-figuri li hemm pubblikati issa
jindikaw li hemm żieda kbira fil-ħaddiema li ġew impjegati, hemm 17,702 persuni
li minnhom 3,320 huma żieda fis-settur pubbliku li jfisser 19%. Mela kważi 20%
tal-impjiegi ġodda marru fis-settur pubbliku u 80% ġew maħluqa fis-settur
privat. U naħseb dak hu li għandu jsir, ir-ratio
bejn il-figura tal-privat u l-figura tal-pubbliku. Meta taqbad l-analiżi
tal-figuri għandek żieda kostanti ta’ bejn wieħed u ieħor 4% fin-nies li ġew
fid-dinja tax-xogħol.
Sur
President, irrid ngħid li hemm numru ta’ suġġetti li naħseb li ma ġewx
indirizzati biżżejjed jew bil-mod li xtaqthom jiena. Pereżempju għandna
l-kwestjoni taż-żgħażagħ li l-Ministru qal li l-figuri dwarhom huma aħjar minn
ta’ pajjiżi oħrajn, però mbagħad ma semmiex dawk li aħna ngħidulhom not in education, not in employment and
training. (Interruzzjonijiet) Ministru, jien qiegħed nitkellem biex
inressaq l-affarijiet għall-konsiderazzjoni. Jiena staqsejt numru ta’ domandi
parlamentari biex naslu għall-figura.
Jiena nemmen li jekk wieħed irid jagħmel
il-ġid lil pajjiżna għandu jibda billi jkun jaf x’inhuma l-fatti. Jiena
kulma qed nipprova nagħmel hu li ngħin biex bil-fatti wieħed ikun jista’
janalizza l-istatistika, jiddiskuti l-istatistika u jkun jista’ jolqot
fil-laħam il-ħaj ħalli jagħmel l-affarijiet sew. Mid-domandi parlamentari
jirriżulta li fl-2014 kien hemm 1,170 żagħżugħ li minnhom madwar 500 kienu
bniet u madwar 670 subien li la kienu qegħdin
fis-sistema edukattiva, la fid-dinja tax-xogħol u lanqas fit-taħriġ. Naħseb li l-ETC s-sena
li ġejja għandha timmira l-ewwel li almenu jkollna l-figura komplessiva li żgur
hija figura mobbli, hija figura li se toxxilla min-naħa
għall-oħra, però hija figura importanti għall-problema li semma l-Ministru wkoll,
u ċjoè d-diffikultà vera jew apparenti ta’ nies fis-settur
privat li qed jgħidu li mhux qed isibu ċerta mano d’opera. Ngħid “apparenti”
għax imbagħad meta tara l-figuri ta’ persuni li mhumiex ta’ nazzjonalità
Maltija li qed jaħdmu fis-settur tax-xogħol Malti ssib li hemm xenarju kompletament differenti. L-istess forsi mhemmx biżżejjed
analiżi ta’ dawk li waqfu jirreġistraw. Jiena kull darba nibqa’ affaxxinat
bil-kwantità kbira ta’ nies li jmorru jirreġistraw u f’daqqa waħda jieqfu
jirreġistraw. Is-sena ta’ qabel fl-2014, jekk niftakar
sew il-figura kienet viċin it-18,000. Mid-domandi parlamentari li għamilt
jidher li bejn Jannar u Diċembru tas-sena l-oħra kien hemm 7,864 persuna li
għalkemm irreġistraw, ma baqgħux jirreġistraw mal-Employment Training
Corporation, kien hemm 490 li nqatgħu u 20 li rtiraw u naħseb li din il-figura
wkoll titlob li wieħed ikollu analiżi ta’ x’qed jiġri. Dawn
il-persuni marru jirreġistraw għal xi xogħol partikolari jew inkella marru
sempliċement jirreġistraw imbagħad sabu x-xogħol? Naħseb
li huwa importanti li jkollna dan quddiemna
għad-diskussjoni fil-Parlament bħalma huwa wkoll importanti li wieħed iħares
lejn x’inhi s-sitwazzjoni fil-prekarjat.
Il-prekarjat kien wieħed miż-żwiemel
tal-battalja elettorali tal-Partit Laburista meta kien fl-Oppożizzjoni u tajjeb
li wieħed janalizza ftit aħjar x’effetti kellhom il-miżuri ekonomiċi li tħabbru
fl-aħħar żewġ budgets fuq dan
is-settur. Li hu żgur hu li s-settur
tal-part-timers baqa’ b’saħħtu,
jiġifieri l-part-timers ma naqsux u
ma naqsux la fil-figura ta’ dawk li għandhom il-part-time bħala l-mezz prinċipali tax-xogħol tagħhom u lanqas dawk
li l-part-time qed jgħaqqduh mal-full time tagħhom. Jiġifieri l-figuri
f’Mejju tal-2015 kienu li kien hemm 60,000 persuna li
qegħda taħdem part-time li minnhom
34,000 kellhom il-part-time bħala
xogħol primarju u 23,000 li kellhom il-part-time
aġġunt ma’ xogħol full time. Minn dawn 60% kienu nisa li għandhom xogħol primarju,
jiġifieri 60% tan-nisa li kienu qegħdin jaħdmu fil-part-time għandhom il-part-time
work bħala the only employment tagħhom u 33% biss
tagħhom kien aġġunt mal-full time. Naħseb li dawn il-figuri
jitolbu attenzjoni u jidher li l-figuri baqgħu l-istess. Ir-rapport tal-Korporazzjoni
jirreferi għall-istatistika li toħroġ l-NSO u l-aħħar statistika tal-NSO hija
ta’ Novembu tal-2015, fejn hemmhekk jingħad fost l-oħrajn,
li:
“Registered part-time employment in November, 2015 went
up by 5.5% when compared to a year earlier. The number of part-timers who also
held a full time job amounted to 24,374, up by 7.4% when
compared to the corresponding month in 2014. Employed persons whose part-time
job was their primary occupation totalled 34,850, up by 4.2%.
Minn dan jirriżulta li għandna ċerti problemi
fis-settur tax-xogħol li wieħed irid jindirizza u l-Oppożizzjoni lesta li tgħin
fid-diskussjoni u fl-ideat mal-Korporazzjoni u mal-Gvern
biex jinstabu s-soluzzjonijiet. Pereżempju jiena ninsab inkwetat li minn dawn l-34,000
persuna li qegħdin jaħdmu part-time
bħala l-impjieg prinċipali tagħhom, għandna 10,500 ruħ reġistrati, li ilhom jaħdmu hekk għal ħames snin jew iktar. Mela 30% ta’ dawk li għandhom part-time work bħala dak
priniċipali ilhom ħames snin jagħmlu dan it-tip ta’ xogħol. Naħseb li jekk
irridu verament irridu nindirizzaw iktar fil-fond miżuri aktar
qawwija, irridu nagħmlu analiżi ta’ sewwa sew kemm għandna persuni u għaliex
għandna dawn il-persuni fis-settur tal-part-time
li minflok qiegħed jonqos qiegħed jiżdied. Jiena naħseb li xi ħadd li
jkollu salarju tajjeb ma jħossx il-bżonn li minbarra l-impjieg prinċipali
tiegħu jidħol ukoll għal impjieg part-time,
però din hija xi ħaġa li għandna niddiskutuha u narawha. Żgur mhux forsi naħseb li għandna nanalizzaw tajjeb u
għandna nitħassbu wkoll dwar jekk kemm-il darba hijiex xi ħaġa pożittiva jew
hijiex xi ħaġa negattiva fid-dinja tax-xogħol.
L-istess rigward
in-nisa. Jiena rajt l-istatistika li ġiet preparata u għamilt ukoll numru ta’
domandi parlamentari li l-Ministru ġentilment wieġeb għar-rigward in-nisa u
fejn qiegħed jiġi maħluq ix-xogħol ġdid għan-nisa. Il-maġġoranza tagħhom huma
f’dak li jissejjaħ services and sales
workers jew elementary occupations. Jekk
nieħdu l-2015, fil-part-time għandek
2,003 persuni li daħlu jaħdmu u li qabel ma kenux jaħdmu u minnhom daħlu 1,486
ruħ fis-setturi li rreferejt għalihom, li huwa 74% tax-xogħol ġdid li qed jiġi
maħluq lin-nisa fil-part-time.
L-istess argument
jgħodd għall-full time. F’dik is-sena
ġew maħluqa 2,180 xogħol ġdid li minnhom services
and sales workers kien hemm 553 u fl-elementary
occupations kien hemm madwar 360. Jidher li filwaqt li fil-part-time matul is-sena li għaddiet
għan-nisa ħloqna 74% tax-xogħol fis-services
and sales workers u fl-elementary
occupations, fil-full time ħloqna
40% fl-istess setturi. Dan iwassalni biex ngħid li minbarra li wieħed jitkellem
fuq kemm qed inġibu nisa lura fid-dinja tax-xogħol, huwa importanti li naraw
ukoll x’tip ta’ xogħol qegħdin noffru lin-nisa.
Mid-domandi
parlamentari jirriżulta wkoll li l-perċentaġġ bejn part time u full time
tax-xogħol maħluq huwa kważi ndaqs. Minn 4,371 persuna li bdew jaħdmu fl-2015 u
ma kellhomx impjieg ieħor qabel, 48% tagħhom daħlu fil-full time u 52% tagħhom daħlu jaħdmu fil-part-time.
Jiġifieri
l-maġġoranza tan-nisa li ma kenux qegħdin jaħdmu u daħlu lura fid-dinja
tax-xogħol fl-2015, marru f’xogħol part-time.
L-istess għal dawk li reġgħu daħlu lura fid-dinja tax-xogħol wara sena, sentejn
jew tlieta. Hemmhekk insibu kważi ugwaljanza, jiġifieri 680 mara daħlu full time u 670 daħlu part-time. L-istess għal dak li għandu
x’jaqsam dawk li reġgħu daħlu fid-dinja tax-xogħol fl-2015 wara erba’ snin jew
iktar. Hawnhekk għandna li fil-full time inħolqu
486 impjieg, jiġifieri 43% u fil-part-time
inħolqu 642 impjieg, jiġifieri 56%.
Qed insemmi dawn il-figuri mhux biex nipprova nifqa’ xi bużżieqa, imma
sempliċement biex wieħed jagħmel analiżi dettaljata tas-sitwazzjoni. Wieħed
irid jiżen bejn id-diskors li aħna qegħdin ngħidu fuq kemm qed jidħlu nisa lura fid-dinja tax-xogħol u
r-realtà attwali ta’ dak li qegħdin noffru lill-mara tad-dar biex tiġi lura
fid-dinja tax-xogħol. Jiena tlabt analiżi dettaljata, il-Ministru tahieli
fid-domandi parlamentari, però forsi ma kienx hemm spazju biżżejjed fir-rapport
tal-ETC u nifhem, imma wieħed irid ukoll janalizza x’tip ta’ xogħol qed inġibu
u x’tip ta’ xogħol qegħdin noffru lin-nisa. Din naħseb hija xi ħaġa essenzjali
għax hija verament importanti l-kwalità tax-xogħol u anke t-taħriġ tagħhom.
Jiena nieħu
pjaċir nara l-istatistika li ġiet preparata għar-rigward kemm il-korporazzjoni
għamlet korsijiet ta’ taħriġ. Dik hija ħaġa mill-iktar lodevoli u tajba, però
rridu nistaqsu lilna nfusna jekk kemm-il darba nistgħux nagħmlu improvement ta’ dan it-taħriġ u jekk
kemm-il darba dawn is-setturi nevralġiċi ta’ nisa, ta’ żgħażagħ u issa kif
nitkellem ftit iktar tard tal-pensjonanti, aħniex qegħdin nolqtuhom direttament
billi nagħtu xi forma ta’ taħriġ aħjar.
Bħala ministru
tax-xogħol, il-Ministru Bartolo għandu wkoll responsabbiltà ta’ nies li qegħdin
jiġu minn barra minn xtutna u jaħdmu f’pajjiżna. Hemmhekk ukoll trid issir
analiżi tajba ta’ dak li qiegħed jiġi offrut lilhom, tax-xogħol li qed
jittieħed u x’kondizzjonijiet qegħdin jidħlu għalihom. Fir-rapport tal-ETC
hawn, jekk m’inix sejjer żball, li minn Lulju tas-sena li għaddiet, biex xi
ħadd jimpjega persuna li mhijiex ċittadin Malti, li huwa third country national, irid l-ewwel jagħmel avviż
fil-gazzetta. Jekk jagħmel avviż
fil-gazzetta u jagħti prova lill-korporazzjoni li ma sabx xi ħadd li jrid
jaħdem, allura jkun jista’ jimpjega miegħu persuni third country nationals.
Jiena f’Novembru
tas-sena li għaddiet għamilt żewġ domandi parlamentari għar-rigward ta’ kemm
għandna ħaddiema jaħdmu f’pajjiżna li huma EU
nationals u nies li huma non-EU
nationals, dawk li aħna nsejħu third
country nationals. Meta tgħaqqadhom flimkien issib li fis-settur tax-xogħol
tagħna għandna 26,000 persuna li daħlet taħdem. Din hija interessanti, għax din
żgur mhux forsi hija waħda mill-figuri determinanti li għolliet il-figuri ‘l
fuq ta’ kemm għandna nies jaħdmu fis-settur tax-xogħol tagħna. Dan diġà
ddibattejnih diversi drabi u l-Ministru jaf x’inhi l-pożizzjoni tiegħi però
xtaqt ukoll skont id-diskors li inti għamilt meta ddibattejna l-emenda tal-Jobs
Plus, li l-Ministru jimxi aktar fuq l-analiżi ta’ x’tip ta’ xogħol għandu jiġi
permess biex ikollok nies li jiġu impjegati fis-setturi partikolari tagħna.
Jien għamilt analiżi tal-figuri tas-settur tax-xogħol li minnu joħroġ li
pereżempju 15% tan-non EU nationals isibu
x-xogħol fl-akkomodazzjoni u l-food and
services activities, imbagħad għandek 18% li daħlu jaħdmu f’administrative and support services
activities. Dawn in-nomenklaturi tant huma ġenerali li jistgħu jinkludu
prattikament kollox, minn skrivan għal affarijiet oħrajn differenti. Imbagħad
għandek l-EU Nationals fejn jiena
ħsibt li se nsib ħafna nies impjegati fis-setturi finanzjarji u ta’ insurance. Il-figura ta’ nies barranin
impjegati fil-financial and insurance
activity hija biss ta’ 750 ruħ minn 18,190 ruħ, mentri 19% huma impjegati
fl-accomodation and food services -
nimmaġina r-ristoranti u t-turiżmu - 14% f’administrative
and support services activities fejn għandek 2,600 persuna jaħdmu, imbagħad
arts, entertainment and recreation f’pajjiżna
għandna 2,900 ruħ, li jiġu 16% ta’ persuni minn barra minn Malta li huma
impjegati fl-arts, entertainment and
recreation. Hawn ma nafx jekk dawn humiex imġpjegati fil-film industry jew fuq affarijiet oħrajn
partikolari, però naħseb irridu nagħmlu analiżi ta’ dan iż-żiemel tal-galopp u
ngħid għaliex. Jiena lill-Ministru kkritikajtu bil-ħlewwa dwar artiklu tiegħu
fuq punt ta’ prinċipju. Għaliex? Għax
hawnhekk għandna settur li l-Gvern irid jirregola. Hawnhekk hawn punt ta’
prinċipju ta’ jekk kemm-il darba għandniex inħallu s-suq jipprova jirregola
l-affarijiet jew inkella għandux ikun hemm, bl-attenzjoni, l-id tal-istat li
tirregola ċerti sitwazzjonijiet, speċjalment fejn għandek setturi li jistgħu
jinħolqu inġustizzji jew sfruttamenti f’ċerti sitwazzjonijiet partikolari.
Naħseb hemmhekk ma nistgħux niddependu biss mill-opinjonijiet tal-istakeholders li huma importanti, li huma
vitali, li jgħinuna biex naslu għad-deċiżjoni, imma d-deċiżjoni finali ta’
responsabbiltà biex inbiddlu l-affarijiet trid tkun tal-Gvern.
Jiena lbieraħ
iltqajt ma’ xi ħadd li qalli f’dan il-pajjiż, jiġri x’jiġri qisu kollox jibqa’
l-istess. Mhux se nsemmilek lil Gattopardo, imma ċert li dik qegħda f’ras
il-Ministru bħalma qegħda f’ras diversi nies li qegħdin fil-politika. Aħna
qegħdin nagħmlu differenza f’dan il-pajjiż? Qegħdin nagħtu s-sehem tagħna biex
dan pajjiż jimxi ‘l quddiem? Dawn huma kollha sitwazzjonijiet li jidhru
pożittivi, qed iżidu fl-istatistika, qed jidhru wkoll li qed iżidu
fl-ekonomija, qed juru lil pajjiżna bħala
a thriving economy, però imbagħad x’inhu l-long term effect tagħhom, negattiv jew pożittiv, wieħed irid
janalizza. (Interruzzjonijiet) Jiena naf
li ma tistax iżżommhom, però tajjeb li nagħmlu l-analiżi ta’ fejn qed isibu
xogħol, x’tip ta’ xogħol qed isibu u x’inhu l-effett ta’ dan fis-suq Malti.
Jiena mhux qed nipprova ntella’ barrieri, mhux qed nipprova niffiltra xi idea
li għandna nagħmlu xi ħitan, jien kulma qed nitlob hu li ssir analiżi biex
nieħdu ħsieb li sija għalihom kif ukoll għal ħaddieħor ma jkollokx din
is-sitwazzjoni.
Il-Ministru
għandu wkoll sitwazzjoni ta’ dawk li aħna nsejħu l-pensjonanti. B’miżura li
kienet saret mill-Gvern preċedenti għandek numru ta’ nies li llum qegħdin
jieħdu l-pensjoni u fl-istess ħin baqgħu fid-dinja tax-xogħol. Naħseb li dik
hija ħaġa tajba, però titjieb jekk kemm-il darba naraw dawk li huma pensjonanti
li għalqu l-età tal-pensjoni jew inkella dawk li rtiraw, speċjalment dawk li
huma fil-korpi dixxiplinati li wara 25 sena jirtiraw bil-pensjoni, fosthom
Pulizija, membri tal-Armata u s-settur kollu kemm hu.
Naħseb hemmhekk
irridu wkoll neżaminaw x’xogħol dawn qed isibu u anke aħna x’retraining irridu nagħtuhom biex jibqgħu
jaħdmu iktar ‘il quddiem.
Jiena kont
staqsejt domanda parlamentari rigward kemm hemm pensjonanti li qed jaħdmu part-time u skont ir-risposta jirriżulta
li kien hemm 6,200 ruħ li qegħdin jaħdmu bħala part-time workers, li minnhom 5,700 kienu part-time bħala dak prinċipali u 512 minn dawn il-pensjonanti
minbarra x-xogħol full time kellhom
ukoll part-time. Naħseb dan huwa
determinanti għall-futur ta’ pajjiżna biex inkomplu nissodaw il-cohort ta’ nies li jibqgħu jaħdmu. Meta konna ġejna biex nagħmlu r-riforma dwar
il-pensjoni ħafna drabi kien isir ċertu diskors li ċerti kategoriji ta’
ħaddiema li jaħdmu f’ċertu tip ta’ xogħol, meta jilħqu l-età tal-pensjoni ma
jkunux jistgħu jibqgħu jaħdmu iktar għax ix-xogħol ikun pereżempju fil-ġebel
jew fl-industrija li huma setturi manwalment diffiċli. Jiena naħseb li dik hija
challenge ġdida li qegħda tmiss
lill-ETC u nippretendi li l-ETC ‘il quddiem taħdem tajjeb għal dawn in-nies
ukoll.
Ovvjament
l-Oppożizzjoni m’għandhiex ħlief kliem ta’ tifħir għar-rigward il-persuni li
għandhom diżabilità li sabu x-xogħol. Naħseb hemmhekk hemm numru kbir ta’
riżultati pożittivi, però hemm ukoll ċerti sitwazzjonijiet li wieħed irid
janalizza tajjeb fosthom jekk kemm-il darba hux qed ikun hemm integrazzjoni
tajba fid-dinja tax-xogħol jew le, jew inkella jekk hux qed ikun hemm
preparazzjoni biżżejjed tajba biex ikun hemm flow preċiża u malajr ta’ dak li jkun qiegħed isir.
Fid-dinja
tax-xogħol l-iktar ħaġa importanti tibqa’ l-kwalità ta’ xogħol, jiġifieri xi
kwalità ta’ xogħol qegħdin noffru lill-ħaddiem Malti. Fir-rapport li għamlet
il-UHM u li deher fil-ġurnal il-Mument ta’
nhar il-Ħadd li għadda hemm diskussjoni dwar jekk il-figuri humiex korretti,
jekk humiex preċiżi jew jekk jolqtux biżżejjed l-affarijiet, però hemm xprunar
tal-bżonn li d-dinja tax-xogħol nieħdu ħsieb li tkun dinja li tirrifletti dħul
aħjar għall-ħaddiem. Jekk minħabba fil-famuża kompetittività din ma tistax
issir u mill-banda l-oħra għandek ġid nazzjonali li hu qawwi daqs kemm tgħid
l-istatistika li jippubblika l-Gvern, naħseb wieħed għandu jsib metodi aħjar
ta’ kif jagħmel id-distribuzzjoni tal-ġid nazzjonali ma’ dawn il-faxex tan-nies
li sfortunatament jidħlu f’kategorija u ma jiċċaqilqux minnha. Kif rajna, hemm
dawk li jidħlu fil-kategorija tal-part-time,
jidħlu u jibqgħu mwaħħlin hemmhekk. Għandek figura ta’ nies ilhom ħames snin
fil-part-time jew nies li jidħlu
fil-kategorija tal-minimum wage u jibqgħu f’dik il-kategorija u ma jistgħux
jiċċaqilqu ‘l quddiem. Ma naħsibx li ż-żewġ naħat tal-Kamra għandhom
l-intenzjoni li jinjoraw dawn il-figuri. Iż-żewġ naħat tal-Kamra għandhom
l-intenzjoni li janalizzaw tajjeb dawn il-figuri u proprju għalhekk li jiena
dħalt biex immiss il-feriti veri li għandna fis-settur tax-xogħol, għax permezz
tagħhom wieħed jista’ jħares ‘il quddiem.
Sar ħafna diskors
fuq il-green jobs u fuq il-green economy. X’xogħol qiegħed isir f’din id-direzzjoni? Qiegħed
isir xi xogħol, però qiegħed isir biżżejjed? Il-Gvern u l-Oppożizzjoni qegħdin
jingħaqdu biex jgħaqqdu numru ta’ proġetti li huma verament green economy u li tagħhom fl-Ewropa
llum għandna kwantità kbira ta’ eżempji tajbin?
Għandek ukoll kważi manwali, instruction
book ta’ dak li tista’ toħloq fid-dinja tal-green economy bħala xogħol li mhuwiex sempliċement xogħol bil-minimum wage, imma xogħol li jdaħħal
iktar flus għan-nies f’pajjiżna.
Sur President,
jiena rajt u analizzajt ir-rapport. Wara dan id-dibattitu, jiena se nagħmel
numru ta’ mistoqsijiet parlamentari fuq numru ta’ affarijiet li jitolbu
attenzjoni. Żgur mhux forsi dwar
l-ispejjeż tal-Korporazzjoni fejn hawn żieda ta’ €710,000 fis-salarji. Naħseb
li wieħed irid jagħti spjegazzjoni ta’ dan.
Qed inżidu fil-ħaddiema jew qed inżidu f’ċerti branki ta’ nies? (Interruzzjonijiet) Le, le, nieħu pjeċir li żdied il-pakkett
tal-ħaddiema Mhux biss nieħu pjaċir li
jiżdied il-pakkett għall-ħaddiema fl-ETC, imma l-impjieg tal-ħaddiema li hawn
f’pajjiżna. Ċert li anke l-Ministru jrid din il-ħaġa, però biex inkun onest
miegħu, l-unika ħaġa li ħassejtni f’diffikultà hi li meta qrajt id-dibattitu
tas-sena li għaddiet u smajt id-dibattitu tallum, kelli dawn in-numru ta’ punti
li ma ħassejtx li ġew indirizzati biżżejjed fir-rapport. Setgħu ġew indirizzati
fl-intern u fl-amministrazzjoni tal-ETC però fir-rapport ma ġewx indirizzati.
Forsi r-rapport
mhux qed jagħmel ġustizzja wkoll għax-xogħol li sar għar-rigward tas-setturi
tal-NEET, jiġifieri Not in Education,
Employment or Training, ta’ dawn li qegħdin fil-prekarjat, u tal-persuni li
qed jiġu minn barra pajjiżna.
L-istess, jista’
l-Ministru jgħidilna għaliex il-marketing
and advertising f’daqqa waħda din is-sena naqas drastikament? Dan niżel
għal €25,000 minn €130,000 tas-sena li għaddiet. Kellna mbagħad il-pustaġġ u
t-telekomunikazzjoni li sploda minn €190,000 għal €280,000, kważi
b’€100,000! Imbagħad daħlu call centre expenses ta’ €93,000
ġodda. Naħseb li wieħed jimmerita
spjegazzjoni dwar dawn.
Xtaqt ningħaqad
ma’ dak li ntqal rigward il-persuni li qegħdin fil-Faċilità Korrettiva ta’
Kordin u dawk il-persuni li jkollhom dipendenza jew mumenti f’ħajjithom meta
jkollhom dipendenza fuq droga. Naħseb li hemmhekk m’aħniex nutilizzaw biżżejjed
l-għodda li għandna diġà għad-dispożizzjoni tagħna. Fl-Att dwar il-Ġustizzja Reparatriċi hemm
l-għodda biex lil dawn il-persuni nagħmlulhom care-plan waqt li qegħdin fil-Faċilità Korrettiva ta’ Kordin, li
permezz tagħha jkunu jistgħu jintegraw ruħhom fid-dinja tax-xogħol meta
joħorġu. Jien nagħmel distinzjoni bejn
persuni li huma dipendenti fuq id-droga u persuni li għamlu perijodu dipendenti
fuq id-droga, u dawk li ma kenux però spiċċaw fil-Faċilità Korrettiva ta’
Kordin. Ovvjament għandna komplikazzjonijiet oħrajn rigward dawk li kienu fuq
id-droga, li huma marbutin prinċiparjament ma’ x’saħħa se jkollhom minħabba li
d-droga tfarrak ħafna mill-organi vitali tal-bniedem. Allura nagħmel dik
id-distinzjoni. Jiena ma narax li qiegħed isir l-isforz li jien nixtieq li jsir
ġewwa l-Faċilità Korrettiva ta’ Kordin biex persuni li daħlu hemm ġew jingħataw
re-training, jingħataw skills ġodda biex ikunu jistgħu, meta
joħorġu minn hemmhekk, ikunu riformati u jistgħu jaqbdu fid-dinja
tax-xogħol. Kif qal tajjeb il-Ministru,
jien ukoll kelli esperjenzi varji ta’ employers
li jaċċettaw lil dawn in-nies speċjalment meta ssir spjegazzjoni u speċjalment
meta kif inhuwa permess fl-Att dwar Ġustizzja Reparatriċi, dawn in-nies jibdew
joħorġu mill-Faċilità Korrettiva ta’ Kordin b’forma ta’ apprentistat jew
b’forma ta’ internship jekk trid, u
jekk waqt li jkunu hemm ġew imorru fil-postijiet tax-xogħol, jaħdmu ma’ din
il-persuna u jiġu mħarrġa minn dik il-persuna. Huwa b’hekk li tqum il-fiduċja u
r-rapport bejn min jimpjega u min jiġi impjegat. Min jiġi ovvjament jaf li qed
jerġa’ jitqiegħed għal prova waqt dak il-perijodu partikolari, allura
l-kunfidenza tkun ferm ikbar.
Riċentement miet ħabib
tiegħi, bniedem li kien spiċċa fil-Faċilità Korrettiva u jien kont iddefendejtu
bħala avukat u wara kont għentu jsib impjieg ma’ xi ħadd li kont spjegajtlu
d-diffikultajiet li kellu dan ir-raġel għandu. Dan aċċettah, ħarrġu u minn dik
il-ġurnata ‘l quddiem dan la reġa’ mar lura għad-dinja tal-kriminalità, la
reġa’ mar lura għad-dinja tat-tentazzjonijiet l-oħrajn u integra ruħu. Illum sfortunatament m’għadux magħna għal
raġunijiet kompletament differenti, però dan qed ngħidu għax hemm ħafna stejjer
li juru li kull bniedem trid tiġġieled għalih.
Sur President, fid-dibattiti li rajt dwar
il-Caritas rajt ekwiparazzjoni bejn il-kompetittività u l-ġustizzja soċjali.
Il-ġustizzja soċjali hija valur li jaqbeż kwalunkwe raġunament ieħor.
L-ekonomija qegħda dejjem għas-servizz tal-bniedem u l-Gvern m’għandux iħalli
argumenti li permezz tagħhom tingħata l-impressjoni li l-ekonomija ġġib
lill-bniedem għas-servizz tagħha. Meta
niddiskutu fuq il-kwalità tax-xogħol, fuq id-diffikultajiet li qed isibu ħafna
familji Maltin, forsi ħadd ma jirrealizza li hemm ċertu postijiet f’Malta li
tmur fihom u ssib it-toroq kważi deżerti għax il-familji huma kollha żgħar u
f’dawn il-familji jaħdem ir-raġel u taħdem il-mara. Tmur tħabbat il-bibien
tagħhom u ma ssib lil ħadd, issib forsi lit-tfal li jkunu ġew mill-iskola li
mill-gallarija jgħidulek li l-mama u l-papa mhumiex hawn, aħna qegħdin nagħmlu
l-homework tal-iskola. Għandek din ir-realtà ta’ familji li jitilqulek mas-7.30
a.m u speċjalment jekk tippermettili minħabba fit-traffiku, ma jaslux lura
qabel it-8.00 p.m. minħabba x-xogħol full-time
u dak part-time. Biex jgħixu dawn qed
isibu diffikultà kbira, u naħseb li għalkemm huwa minnu li l-ekonomija hija
tajba, li l-figuri huma tajbin, li hemm iktar nies li qed jaħdmu, li hemm nies
li daħlu part-time, dawn huma kollha
tajbin bħala figuri però l-kwalità, is-sustanza tal-affarijiet mhumiex daqshekk
tajbin. Naħseb li wieħed irid iqiegħed il-mod kif qegħdin illum f’perspettiva
storika. Illum ix-xenarju ekonomiku huwa ferm aqwa milli kien fil-ħames snin
ta’ qabel. L-opportunitajiet illum għal ċerti modifikazzjonijiet huma ferm aqwa
milli kienu fi żmenijiet oħrajn. Sewwa jgħid
il-Ministru tal-Edukazzjoni li t-taħriġ huwa għodda importanti. Dan kien
għodda importanti anke fil-25 sena ta’ amministrazzjoni Nazzjonalista.
L-Istat Malti bid-dħul li għandu mill-income tax, mill-VAT u minn kwalunkwe
ħaġa oħra għandu ferm iktar likwidità, u dan apparti mill-fattur mill-iktar
importanti li naqas il-prezz taż-żejt.
Illum il-Gvern għandu għad-dispożizzjoni tiegħu ħafna iktar flus u akllura
jista’ jħares lejn diversi pockets li
aħna għandna fil-pajjiż biex ikun jista’ jgħinhom. Din l-idea li l-welfare state huwa ħażin, din l-idea li jekk tgħin lil ħaddieħor
tkun qed iġibu indipendenti fuq l-istat jien ma naqbilx magħha. Issa hawnhekk
jiena miniex qed ngħid għall-Ministru.(Interruzzjonijiet) Jekk irrid ngħid
għalik kont ngħidlek li inti għedt hekk, Onor. Ministru, u li jien miniex qed
naqbel miegħek. (Interruzzjonijiet) Jiena nieħu pjaċir nitkellem f’dan
id-dibattitu.
Sur President, jiena nifhem il-preokuppazzjoni
tal-Ministru fuq nies li qegħdin jiddistakkaw ruħhom mid-dinja politika. Jien
nara l-istess affarijiet li hu jara, fosthom dak li ġabu Syriza fil-Greċja,
il-Podemos u Cinque Stelle. Dawn huma kollha parti minn ċertu xenarju li aħna
f’dan il-pajjiż, fil-mument partikolari għandna l-kapaċità li nibdlu.
M’għandniex bżonn nibqgħu bl-istess tipi ta’ sistemi u għandna nidentifikawhom.
Hawn naħseb li inti għandek cohort
ta’ nies fl-ETC, jekk m’għandekx biżżejjed żid - ħalli forsi s-sena li ġejja
nikkritikak fuq is-salarji – ħalli
wieħed ikun jista’ jista’ jieħu ħsieb dawn is-setturi nevralġiċi li
qegħdin hemm u nafu bihom. Il-Caritas ġabithom għad-dawl tax-xemx però aħna
lkoll nafu bihom. Jiena mhux qed nippretendi xi bakketta maġika, mhux qed
nippretendi li tiġi s-soluzzjoni kompleta però nippretendi li ssir ċerta
analiżi bi statistika korretta. Ippermettili li nikkritika, imma dan ir-rapport
forsi kellu jkollu l-istatistika sal-aħħar tas-sena. Din m’għadhiex iktar aċċettabbli. Mhuwiex
aktar aċċettabbli li nagħmel domanda parlamentari u l-Ministru jgħidli li
l-istatistika se tkun f’idejh f’Mejju tal-2016. Jekk kemm-il darba għaddejja
analiżi interna, tant aħjar, però aħna nixtiequ nimxu ‘l quddiem.
Finalment l-Oppożizzjoni tirringrazzja
lill-management li qiegħed jagħmel il-parti tiegħu u lill-ħaddiema kollha
tal-ETC però nippretendu li hawn fid-diskussjoni u fid-dibattitu tagħna nkunu
nistgħu nutilizzaw dawn l-estimi biex inġibu d-diskussjoni fuq id-dinja
tax-xogħol u kif nistgħu ntejbu verament il-kwalità tax-xogħol għal diversi
nies.
Sur President, finalment niskuża ruħi li ma
obdejtikx wara d-diskors tiegħek tas-Sette Giugno però naħseb li d-dibattitu
kien jimmerita li wieħed jagħmel ċertu ħin fuqu. Huwa tajjeb li fuq ċerti suġġetti membru
parlamentari jkollu l-opportunità li jispjega ċerti affarijiet u janalizza
s-sitwazzjoni ovvjament mingħajr ma joqgħod jirrepeti ruħu. Fuq ċerti affarijiet ma jkunx hemm dan
il-bżonn però wieħed irid mhux kif nagħmlu aħna qisu garzella u kulħadd irid
jidħol fuqha. Jien nirribella li nidħol
fil-garzelli li ħaddieħor jipprova jagħmilli.
Nirringrazzjak.
No comments:
Post a Comment