1. Jinkiteb u jingħad ħafna, xi drabi
żżejjed, fuq punt politiku partikolari.
Mhux dejjem però ssib dak li verament huwa sewwa u jolqtok.
L-analiżi ssib li hija immedjata, esterna, fil-wiċċ u rari ssir
fil-fond. Ftit huma dawk li jridu jaraw
x’hemm wara pass u x’prinċipju etiku qiegħed jidħol b’ħaġa jew oħra fit-tessut
soċjali tagħna. U wieħed jifhem għax
l-esperjenza ta’ dawn l-aħħar snin turi aktar li hemm distanza bejn min
jiddeċiedi u min jiġi deċiż fuqu. Bejn
min jiġi elett u jsib il-poter f’ħoġru u min jeleġġi u jmiss l-effett tal-użu
ta’ dak il-poter.
“Recklessness and overconfidence”
2. Hekk kiteb Martin Scicluna din il-ġimgħa,
dwar min għandu l-poter f’idejh u kompla: “It is characterised by arrogance,
overwhelming self-assertiveness and a disregard for others”. Dan ingħad għax huwa ċar li l-politika li
bħalissa għaddejja qed titwelled minn nuqqas tar-rabta umana bejn il-politiku u
l-elettur. Kif sibt forsi espress aħjar
f’post ieħor: “distance and depersonalization of contemporary life”. F’kelma oħra, min jiddeċiedi mhuwiex:
l-ewwel, viċin in-nies; it-tieni, mhuwiex jara jekk huwiex jiġbor il-kunsens
popolari jew huwiex espressjoni tagħha; u t-tielet, mhux imiss l-effetti
tagħha.
“Unwise and risky decisions”
3. Il-mexxej li ma jibqax jew għax ma jkunx
mill-bidu, jew għax tinbidel il-vuċi tal-poplu, l-espressjoni popolari tagħha,
jidħol f’diffikultajiet. Kif ikompli
jgħid: “It often involves an overestimation of one’s own competence and
capabilities, which result in a leader’s misinterpretation of reality. This can lead to his making unwise and risky
decisions to the detriment of the people he is meant to serve”. Hekk diversi qed jaraw li qiegħed jiġri llum,
b’numru ta’ persuni li ngħataw pakketti qawwija u sproporzjonati f’konsulenzi,
kuntratti diretti, mentri hemm maġġoranza mifruxa ta’ dawk li mhumiex
ilaħħqu. Fejn qiegħed joħroġ evidenti
l-iżbilanc bejn il-ħidma u d-dħul, fejn għal uħud huwa faċli u għal oħrajn
iebes iżżejjed.
Il-kumdità materjali
4. Il-kunsens tal-partit fil-Gvern iċċaqlaq wara
l-elezzjoni. Minn wieħed popolari sar
issa wieħed bażat fuq dawk li huma komdi bis-sitwazzjoni ekonomika li jinsabu
fiha. Il-bażi tat-tmexxija mhix ispirata
minn ħsieb, prinċipju, ideoloġija popolari u cioѐ li tifrex għas-soċjetà
kollha. Dak li ġie fil-poter b’mewġa
tipika ta’ partit ta’ massa rriduċa lilu nnifsu lura għal wieħed ta’ opinjoni,
ta’ minoranza. Fejn l-interessi
partikolari, settorjali, mwielda mill-forza tat-teoriji ekonomiċi tas-suq qed
ikissru l-familja, il-komunitajiet u jiftħu l-bieb lejn iktar estremiżmu u
faqar.
Il-periklu demokratiku?
5. F’pajjiżna għandna demokrazija li sabet
għodda utili bil-fatt li ż-żewġ partiti prinċipali kienu għal żmien twil ta’
massa. Anzi, l-prinċipji demokratiċi nsara
mexxewna bħala Partit Nazzjonalista biex napprezzaw iktar
l-inter-klassiżmu. Dak li qed niddeċiedu
ma jistax ikun għal parti żgħira a skapitu ta’ oħrajn. Hemm ġid komuni li jrid jiġi mħares li
bħalissa mhuwiex. Hemm il-bżonn li
wieħed joqgħod attent minn dak li qiegħed jitwettaq li llum mhuwiex. Għax hemm bilanċ delikat intern fejn kull
parti fis-soċjetà trid tgħix, tgawdi d-drittijiet u l-libertajiet tagħha.
Il-kunsens popolari
6. Kull min fil-politika għadu viċin
tal-pajjiż qiegħed illum jinduna li qed jintilef ħafna mill-kunsens
popolari. Kull liġi, kull pass li jsir
mil-leġislatura jridu, biex jimirħu, l-aċċettazzjoni tagħhom mill-poplu. Biex liġi, sistema, li trid, taħdem l-elettur
irid ikun konvint minnha, jħaddimha u jirrispettaha. Bħalissa hemm qasma qawwija. Dak li qiegħed jiġi mressaq mhuwiex jinżel
tajjeb. Diversi liġijiet il-poplu
qiegħed jistaqsi l-bżonn, l-utilità jew l-opportunità tagħhom. Diversi oħra ssibhom jargumentaw il-kontra
fuq bażi ta’ prinċipju, speċjalment b’mod dirett u partikolari dawk li qed
imorru kontra l-prinċipji etiċi nsara li, ngħidu x’ngħidu, huma parti integrali
mis-soċjetà u mill-eletturi taż-żewġ partiti l-kbar.
Avversità u rifjut
7. Jekk wieħed isegwi jifhem iktar li hawn
parti sostanzjali tal-poplu li qegħda tiddikjara lilha nfisha insodisfatta
proprju b’dan. Hawn avversità ġdida li
qed tara li l-politika preżenti mhix tipproteġi s-sentimenti reliġjużi tagħha. Hawn rifjut tal-ħsieb li l-politika trid tkun
bla prinċipju, amorali u f’ħafna immorali.
Iktar kattoliċi qed jitkellmu fil-beraħ u jiktbu li mhumiex kuntenti
b’din is-sitwazzjoni. Hemm sejħa sabiex
il-pedamenti li sarrfu fi żvilupp soċjali, kulturali, ekonomiku u demokratiku
qawwi ma jitneħħewx u anzi, li jiġu difiżi u protetti. Il-votanti taż-żewġ partiti prinċipali qed
juru din l-iskumdità.
Il-valuri nsara essenzjali
8. Il-ħsieb li l-kattoliku huwa dak li
jirreprimi lill-oħrajn fl-ideat u fil-miżuri hija parti mill-mitoloġija
tal-oħrajn. Is-soċjetà libera u
demokratika li għandna kellha qabżiet fil-kwalità proprju għax kienet ispirata
mill-valuri nsara. Il-libertà
tal-bniedem, il-protezzjoni tad-drittijiet fundamentali tiegħu twieldu bil-mod
tagħhom proprju għax kien hemm dan it-tessut nisrani. Ma hemmx dubju għalhekk u hu proprju fuq dan
it-tagħlim li ħadd ma huwa jippretendi li l-maġġoranza tirreprimi
l-minoranza. Biss, daqshekk ieħor illum hemm
il-perikolożità fil-kontra – ta’ dawk li qegħdin jaraw u jħossu li dak li
jemmnu fih, li anzi dejjem sostna l-paċi u l-istabilità f’pajjiżna, issa qed jarawh
jiġi skartat. Dawn huma l-isfidi li
nfetħu llum li tajjeb li jiġu indirizzati u mhux injorati. Dan sabiex il-ftit u l-ħafna jkomplu jgħixu
flimkien f’soċjetà ġusta, inter-klassista u li ma tagħmilx preferenzi, kif
sfortunatament qed naraw isiru.
No comments:
Post a Comment