1. Il-gżejjer tagħna għandhom numru ta’ ġirien madwarhom. Ma konniex aħna li għażilnihom, imma ngħarfu li magħhom irridu ngħixu. Uħud ikunu fil-paċi u fl-istabilità, oħrajn le. Meta dawn jgħaddu mill-inkwiet, aħna wkoll b’xi mod niġu effettwati, ngħidu kemm ngħidu. Dan, terġa’, jikkomplika ruħu ferm iktar meta jkun hemm ġlied, fi gwerra speċjalment meta tkun interna. Hekk ilna għal dawn l-aħħar ħames snin naraw għaddej fil-poplu li jgħix proprju taħtna, dak Libjan. Hemm inbeda proċess ta’ bidla li qiegħed isir daqqa bl-użu tal-armi, daqqa b’dak tad-diskussjonijiet.
2. Tul dawn is-snin, ir-rabtiet
kulturali, soċjali u ekonomiċi li kellna u li bnejna rajnihom jgħaddu minn
kumplikazzjonijiet. Biss, żammejna sija
mill-aspett diplomatiku tal-Istat Malti, kif ukoll mill-aspett reliġjuż rapport
kemm jippermettu ċ-ċirkostanzi mill-viċin.
Ilkoll nafu li l-Isqof Sylvestro Magro għamel snin twal iservi u jgħin
‘l-insara u lil kull min kien jirrivolġi ruħu lejh b’imħabba, dedikazzjoni u
riskju kbir għal ħajtu. Xiehda ħajja ta’
nsara li jgħixu dak li jiddikjaraw li jemmnu fih. Impenn verament qawwi li ulied il-Knisja
Kattolika jafu jagħtu lid-dinja. Servizz
li dejjem ġie mfaħħar u apprezzat f’dak il-poplu bi prevalenza musulmana. Preżenza rilevanti u determinanti.
3. Il-poplu Malti, kif tixhed
l-istorja però, għaraf mil-limitazzjonijiet tiegħu jagħti assistenza lil dan
il-pajjiż fil-problemi li sab ruħu fihom.
Iktar u iktar f’dawn l-aħħan snin.
Id-dittatura ħarxa, kiefra u disumana ta’ Muammar Ghaddafi ħalliet
il-marka tagħha. Dawk li sofrew, li sabu
ruħhom imsakkra f’ħabsijiet taħt l-art, li nqatlu, li ġew imsawta ta’ xejn
b’xejn kienu ħafna. Kull min kien kontra
tiegħu sab ruħu vittma ta’ dan. Smajna u
rajna b’dawn l-atti, speċjalment wara l-waqa’ tiegħu meta diversi setgħu
jgħaddu x-xiehda tas-sofferenzi tagħhom.
4. Jingħad x’jingħad, kien
għalhekk determinanti għal dak il-pajjiż u l-Mediterran li l-gwerra ċivili
Libjana li nbdiet ħames snin ilu minn numru ta’ eroj, tirnexxi. Li d-dittatur Ghaddafi jitneħħa u l-pajjiż
ikun jista’ jibda jimxi ‘l quddiem. Min
illum jgħid li kien żball li tneħħa mhuwiex proprju korrett. Il-bidla kienet neċessarja sabiex setgħet
tinbeda triq differenti. Għalkemm kien
hemm min iddubita, kienet f’dan deċiżjoni determinanti dik li ttieħdet
mill-Gvern preċedenti li pajjiżna jgħin sabiex jiġi assigurat li l-vuċi
tal-poplu tirbaħ u s-sejħa għal-libertà u l-ġustizzja tikber u tittrijonfa
f’dak il-pajjiż.
5. Sfortunatament ħafna ħasbu li
kull ma kien hemm bżonn biex il-pajjiż jikber kien li jitneħħa dan
il-bniedem. Biss, fir-realtà, ħadd ma
jista’ jippretendi li min ikun taħt dittatura ħarxa għal xnin twal iqum
filgħodu mibdul demokratiku. Hemm
proċess twil li jieħu l-ħin tiegħu.
Rajnih dan kollu jseħħ diġà fil-pajjiżi li kienu taħt il-ħakma
tal-komuniżmu sovjetiku fid-diffikultajiet li għaddew minnhom. Biss, hawn huwa ferm iktar diffiċli u
kumplikat. Anke jekk biss biss tqis li
dan il-pajjiż ingħaqad mhux naturalment imma b’riżoluzzjoni tal-Ġnus Magħquda
fl-1951 taħt monarkija.
6. Proprju għalhekk li f’dawn
l-aħħar sentejn rajna s-sitwazzjoni tikkomplika ruħha bi ġlied ulterjuri. B’żewġ parlamenti u pajjiż maqsum f’iktar
minn tlett biċċiet. Tul il-ġimgħa li
għaddiet smajna li dak li ilu jiġi negozjat mill-istess partijiet wasal fi
ftehim li jidher li beda jieħu r-ruħ.
Dan għax Fayez al-Sarraj, li huwa l-persuna li ġie ndikat bħala l-Prim
Ministru futur tagħhom wasal u daħal ġewwa l-belt kapitali ta’ Tripli. Al-Sarraj, li ġej mid-dinja tal-kummerċ, mar
ma’ numru ta’ membri tal-kabinett tiegħu bil-baħar u b’dan il-pass importanti
beda jgħaqqad dak li huwa mifrud. Wieħed
li Martin Kobler, li huwa l-mibgħut u negozjatur dirett ta’ Ban Ki Moon indikah
bħala “marks an important step in Libya’s democratic transition and path to
peace, security and prosperity”.
7. Bil-preżenza ta’ gruppi
estremisti u dawk li jappartjenu lil dak tal-ISIS huwa determinanti li dan
il-proċess jirnexxi u jingħata l-appoġġ sħiħ li ħaqqu. Iġib paċi u stabilità għalihom u għalina li
ngħixu magħhom. Mhuwiex ser ikun faċli
għalihom imma naħseb li dawn l-aħħar snin ta’ ġlied u nkwiet kabbar iktar
l-għarfien li hemm bżonn li jsir dan l-isforz għax inkella ma jkunx hemm futur
fis-sewwa għalihom. Mhuwiex il-bogħod u
anqas ma huwa impossibbli li jseħħ. Diġà
għandna quddiemna l-eżempju mill-iktar feliċi tat-Tuneżija li fl-istess żmien
kien inbeda l-proċess tal-bidla lillum qed jagħmel passi kbar ‘il quddiem
fid-demokrazija. Nemmen b’konvinzjoni
kbira li dak li ġara hemm jista’ jseħħ anke fil-Libja.
8. Pajjiżna għandu missjoni akbar
hawn. Għandna dmir li ma noqogħdux lura
u nkunu minn ta’ quddiem biex ngħinu fil-bini ta’ soċjetà demokratika, libera u
ġusta. Mhux biss għall-Istat Malti
fir-relazzjonijiet diplomatiċi tiegħu, imma wkoll għall-Knisja Kattolika
Maltija li, kif rajna fil-passat u preżentement, diversi membri minn ħdanha
ntagħżlu. Il-vuċi tas-sewwa, tkun fejn
tkun, tagħmel il-ġid. Ix-xiehda ta’
Charles de Foucould u uliedu fil-fidi hija f’dan iktar u iktar relevanti. Stabilità f’dak il-pajjiż hija essenzjali u
importanti għalina. Ċert li għandna
l-kapaċità partikolari u speċjali tagħna sabiex inwettqu dan.
No comments:
Post a Comment