1. It-trapass taż-żmien ibiddel iċ-ċirkostanzi li fihom jgħixu l-bnedmin. Problemi nsibu quddiemna, oħrajn jinbtu daqqa minn dawn stess u daqqa separatment. Diversi mumenti niddependu fuq l-analiżi ta’ oħrajn li jindikaw ċar intopp minn ieħor. Niddependu wkoll mhux biss għall-identifikazzjoni, imma għall-possibbli soluzzjonijiet. Hemm f’dan min jaċċetta u min jirrifjuta l-problemi u s-soluzzjonijiet tagħhom. Min imexxi poplu però għandu jagħraf li ser isib, fl-aħħar tal-ġurnata, kollox lura f’ħoġru.
Dħul
minimu u essenzjali
2. L-Oppożizzjoni, li tirrappreżenta hija
wkoll lill-poplu, tul dawn l-aħħar snin tkellmet diversi drabi fuq il-fatt li
numru sew fis-soċjetà jinsabu f’kundizzjoni ta’ għixien diffiċli. Hemm fatti, numri, statistika li diffiċli
taħrabhom u faċli biex tinterpretahom.
Il-fatt li għandek numru konsiderevoli ta’ persuni f’dawn il-gżejjer li
għandhom xogħol part-time, uħud bħala
dħul prinċipali tagħhom, oħrajn flimkien ma’ wieħed full-time. Il-fatt li
għandek numru ieħor ta’ pensjonanti li għandhom pensjoni baxxa, taħt il-ħames
mitt ewro (€500) fix-xahar. Huma fihom
infushom riżultati li juru li hemm differenzi soċjali kbar fejn il-ġustizzja
soċjali qegħda taqa’ lura.
Inqassmu
aħjar il-ġid nazzjonali
3. Hemm diversi ndikazzjonijiet li hawn
persuni li qegħdin jgħixu fil-faqar jew fir-riskju tiegħu. L-Oppożizzjoni dan qalitu, u qegħda tkompli
tgħidu sabiex il-Gvern jieħu l-passi neċessarji sabiex min huwa minn taħt
jitla’ ‘l fuq. Min qiegħed ibati naraw
kif nutilizzaw il-ġid komuni biex innaqqsulu minn dan u nġibuh lura fit-triq li
jfendi għal rasu. Dan huwa fl-interess
ġenerali tas-soċjetà. Mhux biss. F’dan il-mument storiku huwa ferm iktar
possibbli minn oħrajn proprju għax l-Istat għandu ekonomija soda li jista’ u li
aħna ngħidu, għandu, iqassam iktar mill-ġid nazzjonali lil dawk li m’għandhomx.
Rapporti
interessanti
4. Proprju tul din il-ġimgħa li fakkarna
l-mija u ħamsa u għoxrin anniversarju mill-Enċiklika ta’ Papa Ljun XIII Rerum Novarum, rajna rapport interessanti
mill-Caritas. Proprju f’dik l-Enċiklika
nsibu b’mod ċar u dirett is-sejħa għall-paga li hija ġusta u li tassiġura
għixien deċenti lill-ħaddiem. Waħda li
mhix marbuta mal-prezz tas-suq, iżda mad-dinjità ta’ kull persuna umana. Terġa’ wkoll, dan ir-rapport qed joħroġ
f’sitwazzjoni ekonomika u soċjali differenti minn ta’ ftit żmien ieħor. Għax wieħed irid jirrimarka u jgħid li
minkejja l-fatt li l-ekonomija, kif nisimgħu, sejra tajjeb hemm fuq nett u li hemm
ħafna tipi ta’ mpjiegi li ġew maħluqa, xorta nsibu l-bżonn ta’ rapport li
jimmira li jċaqlaq l-ilmijiet.
Figuri
ġodda fir-rapport Caritas
5. Ir-rapport huwa mmirat direttament sabiex
janalizza kemm jista’ jkun xjentifikament familja li qegħda fil-parti ta’ isfel
fil-klassi ekonomika, tal-inqas, x’għandha bħalissa u x’attwalment għandha
bżonn. X’għandha bżonn sabiex tgħix
aħjar u f’dan ikollha ħajja deċenti.
Ir-rapport jaqbad diversi sitwazzjonijiet u janalizza jekk bid-dħul
preżenti l-poplu huwiex ilaħħaq maż-żieda fl-għoli tal-ħajja, mal-kirjiet,
mal-ikel u diversi punti li llum għandna lkoll naċċettaw li huma neċessarji
sabiex bnedmin f’din il-gżira jgħixu deċentement. Kemm però ser jingħata piż issa għad irridu
naraw.
Il-prijoritajiet
nazzjonali
6. Waqt li jidher li l-prijoritajiet nazzjonali
tal-Gvern preżenti qegħdin immirati lejn dawk li huma affluwenti,
is-sitwazzjoni li toħroġ minn dan ir-rapport titlob oħrajn. Għax irridu ngħidu li qegħdin naraw li huwa
iktar importanti għat-tmexxija preżenti: l-ewwel, li tmur tiġri mal-irkejjen
tad-dinja tbigħ iċ-ċittadinanza tagħna lil min irid jużana fost dawk li
m’humiex nieqsa mill-flus; u t-tieni, li tibgħat il-messaġġ li hemm ferm iktar
importanza mogħtija lill-korrettezza, lis-sewwa u r-rettitudni morali li
n-nuqqasijiet tal-kwistjoni Panama kixfu.
Dawn m’humiex prijoritajiet għal min qiegħed taħt għax m’għandux. Huma għal min qiegħed ‘il fuq.
Passi u
soluzzjonijiet
7. Ir-rapport Caritas jitkellem fuq żieda
fil-paga minima nazzjonali. Din tista’
tkun soluzzjoni. Biss ikun aħjar jekk
tkun parti minn pakkett sħiħ ta’ passi li jindirizzaw din il-problema. Għax anki jekk l-Oppożizzjoni u l-Caritas ma
jaqblux man-numru attwali mal-Gvern, xorta kull naħa taqbel u ma tiċħadx illi
hemm persuni f’din il-kategorija.
Għalhekk hemm varjetà ta’ sitwazzjonijiet u ċirkostanzi. Dik li tidher tajba għal naħa taf ma tkunx
għal kull parti. L-istat soċjali hemm
irid jibqa’; m’għandux jiġi mċaqlaq.
Għandu jiġi ssudat, mibdul u riformat sabiex il-miżuri, skemi, li
għandna jolqtu iktar direttament il-pożizzjonijiet varji tal-bnedmin tal-lum u
mhux ta’ dawk tal-passat.
Laqgħat
mal-Caritas
8. Kif għedna diġà, iż-żminijiet jinbidlu u
magħhom iċ-ċirkostanzi. Dak li kien
tajjeb u preċiż qabel illum, kif qed naraw, m’għadux. Ir-rapport tal-Caritas huwa ċar u tond. Vuċi b’saħħitha għal min irid jibdel u
jgħin. Laqgħat magħha mill-Kabinett u
minn oħrajn huma tajbin, ma hemmx dubju.
Biss il-fatti, il-figuri jitkellmu waħdehom. L-Oppożizzjoni ilha għal dawn l-aħħar tlett
snin tiġbed l-attenzjoni dwar dan l-istat tal-affarijiet. Hemm issa l-bżonn ta’ passi fid-direzzjoni
t-tajba li jimmiraw lejn bidliet li jwieġbu verament għall-bżonnijiet
tal-poplu. Dawk li f’isimhom u lkoll kemm
aħna nirrappreżentaw sabiex nassiguraw il-ġustizzja soċjali.
No comments:
Post a Comment