1. Meta ġejna biex nibdew il-proċess
sabiex nintroduċu mekkaniżmi ġodda ta’ kif wieħed jipprovdi għal persuni li
nstabu ħatja mill-Qorti biex jirrijabilitaw ruħhom ħarisna lejn dak li kien
għaddej, kemm fl-Ewropa kif ukoll internazzjonalment. Ħarisna sabiex indaħħlu mhux numru limitat
ta’ miżuri, iżda pakkett sħiħ li permezz tiegħu stajna nibdlu mill-qiegħ
il-kunċett sħiħ tar-rijabilitazzjoni.
Oriġinarjament, il-linja li kien jindika l-manifest elettorali
tal-Partit Nazzjonalista kienet dik li l-Parole
tidħol fis-sistema ġuridika tagħna.
Biss, ma ridtx li nħallu barra punti oħra li fil-frattemp żviluppaw.
2. Kont ilni numru ta’ snin nittama li
nara wkoll, mal-Parole, tlett punti oħra u f’dan il-proġett ġietni
l-opportunità li nagħmilhom. Dawn kienu:
l-ewwel, l-introduzzjoni tal-medjazzjoni bejn min wettaq id-delitt u fuq
in-naħa l-oħra rappreżentant tas-soċjetà u l-vittma tar-reat; it-tieni,
it-twaqqif ta’ Unità li tieħu ħsieb lil dawk il-vittmi diretti tar-reat
fir-rigward ta’ persuni li jinsabu fil-Faċilità Korrettiva ta’ Kordin; u
t-tielet, aġġornament u fl-istess ħin riforma tal-mod kif persuni li għandhom
it-teħid tad-droga bħala problema isegwu programmi li jibdluhom.
3. It-triq ta’ dan il-proċess ta’ bidla ma
kenitx waħda qasira, imma twila. Twila
għax, l-ewwel, ridna nippreżentaw dokument ta’ konsultazzjoni għad-diskussjoni
pubblika; it-tieni, ngħarblu dak kollu li ngħad u t-tielet, nerġgħu
nippreżentaw il-konklużjonijiet u minn hemm nimxu ‘l quddiem biex nippreparaw
abbozz ta’ liġi. Wieħed li sar, ġie
preżentat fil-Parlament u ġie approvat.
Waqt li l-abbozz kien pendenti ġew meħuda żewġ miżuri importanti. L-ewwel, ġie mwaqqaf kumitat apposta biex
jara bil-preċiż u fid-dettall dak li liġi bħal din kellha bżonn biex tibda
taħdem. It-tieni, saru numru ta’ laqgħat
oħra bejn id-dipartimenti konċernati sabiex wieħed jassigura li l-aspett legali
u amministrattiv f’din il-linja jkun, kemm jista’ jkun, konformi.
4. Fortunatament, mertu tad-diversi
persuni involuti li daħlu għal dan, lejn l-aħħar ta’ Settembru tas-sena li
għaddiet, kollox kien kważi finalizzat.
Id-dokumentazzjoni neċessarja għall-ħruġ tas-sejħiet ta’ ingaġġ ta’
persuni ġodda kienet lesta f’dak li kien hemm bżonn. Matul din is-sena stajt nara li diversi
minnhom ġew, biċċa biċċa, approvati u ħarġu.
Dan jawgura tajjeb għax il-liġi, għalkemm toħloq pożizzjonijiet ġodda,
kien ikun żball li kieku dawn ħarġu kollha f’daqqa. Għalhekk, fil-Faċilità Korrettiva issa hemm
żerriegħa ġdida li bdiet tiġi kultivata.
5. Għażilna l-isem ta’ “Ġustizzja
Riparatriċi” għax ridna nibgħatu messaġġ ċar.
Kull soċjetà, minnha nfisha għandha l-bżonn li tassigura li min jikser
il-liġi jkollu jħallas ta’ għemilu billi jiġi mċaħħad mil-libertà tiegħu, kif
ukoll li tara li min jiġi maqful ikollu għad-dispożizzjoni tiegħu, dejjem jekk
ikun irid, programmi u għajnuna biex jibdel lilu nnifsu. Is-soċjetà trid tħares u jkollha fiduċja
f’dan. Għalhekk, daħħalna b’mod ċar li
min jiżbalja għandu jħallas lura lejn is-soċjetà jew lil dak l-individwu tan-nuqqasijiet
li wettaq. B’hekk “riparatriċi”, għax
min daħal hemm irid jirripara sakemm huwa possibbli. Dan irid iwettqu f’żewġ direzzjonijiet:
l-ewwel li jibdel lilu nnifsu; u t-tieni li jaħdem biex jew lill-vittma jew lis-soċjetà
jroddilha lura f’dak li naqasha.
6. Għalhekk, għall-ewwel darba għandna
liġi li qegħda fit-triq li tbiddel ta’ taħt fuq dak li huwa magħruf man-nies
bħala “l-ħabs” li ismu proprju huwa “Faċilità Korrettiva”. Kull bidla legali kbira, minnha nfisha, trid
iż-żmien. Rajtha fid-diversi abbozzi
oħra li rnexxieli nġib fis-seħħ. Għax
hemm mument li fih wieħed jiżra’, mument li fih jikkoltiva u ieħor li fih
jaħsad. Il-ħsad jiġi, però jrid iż-żmien
tiegħu. Żmien li huwa verament vitali li
jieħu għax inkella l-affarijiet, flok isiru tajjeb, isiru b’għaġġla fix-xejn u
ma jirnexxux. Il-liġi dwar il-Ġustizzja
Riparatriċi fortunatament qegħda taħdem u qegħda fi triqitha. Ċert li mertu tal-persuni li qed iħaddmuha,
din qegħda u ser tkompli tirnexxi, jingħad x’jingħad kontra tagħha.
No comments:
Post a Comment