27.5.19

San Ġwann il-Battista




1.    Għandna f’pajjiżna wirt storiku, kulturali, li mhux dejjem napprezzawh fid-dimensjonijiet sħaħ tiegħu.  Ngħid dan quddiem żewġ punti ta’ riflessjoni.  L-ewwel: il-knejjes tagħna, dedikati għal qaddisin varji, li huma mimlija b’pitturi li għalkemm f’ħafna mumenti jieħdu fuqhom l-aspett ta’ tisbiħ, fil-kuluri, fil-forom, fil-kreattività ta’ id u moħħ l-artist, irridu naċċettaq li hemm ferm iktar warajhom.  L-għażliet ta’ missirijietna, fejn tqegħdu dawn l-opri, liema xeni ġew kummissjonati u rappreżentati minn ħajjet dawn il-qaddisin, ħafna drabi ġejjin minn ħsieb preċiż.  Wieħed intenzjonat.  Kemm napprezzaw dan u, jekk iva, fuq liema livell ma nafx.

2.    It-tieni, fil-wirt letterarju li għandna.  Hawn kwantità ta’ kitba tajba nieżla fil-ġenerazzjonijiet.  Hemm ukoll l-għażliet li wettqu ta’ qabilna meta xtraw ċerti kotba partikolari, meta mlew il-libreriji pubbliċi u privati tagħna u tagħhom.  Hemm ukoll, ċertament, ma napprezzawx dak li għandna għad-dispożizzjoni tagħna.

3.    Ngħid dan quddiem, u wara li qrajt ktieb tal-magħruf Ġiżwita Jean Danielou (1905-1974) bit-titolu “The Work of John the Baptist”.  Fortunatament teżisti kopja fl-ikaxef tal-Università ta’ pajjiżna, u daqshekk ieħor li ġie f’idejja.  Ngħid hekk għax jekk wieħed jipprova jfittex biex jixtrih ser ibati sew.

4.    Il-ktieb huwa mill-isbaħ.  Miktub b’mod ċar, fejn kull sentenza ssegwi l-oħra bil-preċiż.  Id f’id, u qisa saffi ta’ ġebel ta’ dar li jidħlu ma’ xulxin f’daqqa, mingħajr xquq ta’ xejn.

5.    Ngħid li huwa mill-isbaħ għax jispjega ferm u ferm iktar dak li jidentifika u jispeċifika bħala “il-vokazzjoni” ta’ dan il-qaddis kbir.  Jeħodna fil-kuntesti storiċi tal-Esseni, u jiftaħ għajnejna għal diversi punti li qabel ma kellniex.  Ħafna drabi, San Ġwann għadu f’moħħna mmarkat fi tlett mumenti importanti.  L-ewwel, it-twelid tiegħu mħabbar lil Żakkarija u Eliżabetta.  It-tieni, il-magħmudija ta’ Sidna Ġesù Kristu.  It-tielet, il-mewt tiegħu.

6.    Dawn huma determinanti, imma hemm ferm iktar li wieħed jista’ jsib mertu ta’ dan l-awtur tant tajjeb.  Ibda mill-kuntest storiku.  Dan il-profeta għex verament, u dan kif attestat minn kitbiet ta’ awturi mhux evanġeliċi, bħal Josephus.  Imma, iktar minn hekk, jiġi spjegat dan kollu fil-kuntest tal-kurrenti reliġjużi Lhud ta’ dawk iż-żminijiet.

7.    Il-kitba tibda b’kapitolu dwar il-missjoni ta’ dan il-qaddis kbir.  Il-vokazzjoni ta’ San Ġwann, dan l-aħħar profeta tat-Testment l-Antik, ġie msejjaħ għalih minn qabel ma ġie konċepit.  Danielou jgħid, b’mod tant sabiħ, hekk: “Thus John’s vocation was announced in the setting of the temple liturgy - in that temple which served as the dwelling place of God among his people, but which was merely a figure of another temple. With the coming of Jesus, the new temple would be inaugurated and the former temple would be deprived of the divine presence.”[1]

8.    Iktar ċar: “He was chosen by God for the mission entrusted to him, not in virtue of any previous merits of his own, but even before his birth.  ‘He will be filled with the Holy Spirit even from his mother’s womb’ as the angel said to Zechariah (Lk. 1:15).[2]  Akkumpanjata iktar ‘il quddiem b’din ir-riflessjoni qawwija: “Not only is election not dependent on previous merits; it is not hampered by human limitations.  In fact, it is always above human powers.  And He who gives the grace of vocation also gives the power to accomplish the task to which one is called.”[3]

9.    L-awtur imiss ukoll taqbiliet bejn ħajjet San Ġwann u l-Esseni ta’ Qumran, b’diskussjoni li ċertament tqiegħed il-pożizzjoni f’perspettivi differenti ħafna għall-‘perċezzjoni’ tagħna tiegħu.  Iktar interessanti huma dawk marbuta mal-magħmudija ta’ Sidna Ġesù Kristu.  Diskussjoni mill-iktar sabiħa u interessanti, li tiftaħ bibien ġodda.  F’att ikkunsidrat bħala wieħed mill-umiljazzjoni ta’ Sidna Ġesù Kristu, mument ta’ bidla “turning point in the history of Salvation.”[4]  Fejn, b’abbiltà jispjega iktar fil-fond dak li, sena wara sena, fortunatament nisimgħu jgħid hekk: “Before John bore witness to Jesus, Jesus first bore witness to John.  He confirmed him in that role which belonged to him alone.  He gave him a position in relation to his own mission.  And here we see the true greatness of the Baptist; his respect for the times fixed by the Father, in which every event must happen at the required moment.”[5]

10.  Il-ktieb huwa mimli b’ideat u riflessjonijiet mill-isbaħ.  Tajbin għal min qiegħed jipprepara għall-festi li ġejjin.  Tajbin bis-sempliċità dritta tagħhom, bħal meta jgħid hekk: “The encounter with Christ must certainly be prepared for.  Every hill must be brought low and every valley filled; the deficiencies of hope must be filled up and the heights of pride brought low.  Despair and pride are certainly the two fundamental obstacles of faith.  There are people who are overburdened with themselves, and that closes them off from Christ; there are people who do not have enough hope and that keeps them from reaching Christ.  Thus, it is necessary to bring down the mountains and raise up the valleys, to plug up the holes and break down the walls.  This is what John the Baptist did.”[6]

11.  Wara li qrajt dan il-ktieb, li xtaqt li ma jispiċċax, apprezzajt ferm iktar dak li writna bħala poplu.  Apprezzajt, l-ewwel, li hemm ferm iktar milli kont qed nara qabel fil-Kon-Katidral ta’ San Ġwann, u t-tieni, iddikjarajt li ma naħsibx li hemm post isbaħ minn dan biex ifakkar ħidmet San Ġwann il-Battista.




[1] The Work of John the Baptist, Jean Danielou S.J., pġ. 10
[2] Pġ 13
[3] Pġ 13
[4] Pġ 74
[5] Pġ 76
[6] Pġ 148

No comments:

ŻERA' T-TAMA

1. Trid tħares lejn l-istorja u tifhem. Tifhem li anki fl-iktar mumenti diffiċli u ikkumplikati, meta kollox jidher iswed faħam, hemm ...