1. Għandna
f’pajjiżna wirt storiku, kulturali, li mhux dejjem napprezzawh
fid-dimensjonijiet sħaħ tiegħu. Ngħid
dan quddiem żewġ punti ta’ riflessjoni.
L-ewwel: il-knejjes tagħna, dedikati għal qaddisin varji, li huma
mimlija b’pitturi li għalkemm f’ħafna mumenti jieħdu fuqhom l-aspett ta’
tisbiħ, fil-kuluri, fil-forom, fil-kreattività ta’ id u moħħ l-artist, irridu
naċċettaq li hemm ferm iktar warajhom.
L-għażliet ta’ missirijietna, fejn tqegħdu dawn l-opri, liema xeni ġew
kummissjonati u rappreżentati minn ħajjet dawn il-qaddisin, ħafna drabi ġejjin
minn ħsieb preċiż. Wieħed
intenzjonat. Kemm napprezzaw dan u, jekk
iva, fuq liema livell ma nafx.
2. It-tieni,
fil-wirt letterarju li għandna. Hawn
kwantità ta’ kitba tajba nieżla fil-ġenerazzjonijiet. Hemm ukoll l-għażliet li wettqu ta’ qabilna
meta xtraw ċerti kotba partikolari, meta mlew il-libreriji pubbliċi u privati
tagħna u tagħhom. Hemm ukoll, ċertament,
ma napprezzawx dak li għandna għad-dispożizzjoni tagħna.
3. Ngħid dan
quddiem, u wara li qrajt ktieb tal-magħruf Ġiżwita Jean Danielou (1905-1974)
bit-titolu “The Work of John the Baptist”.
Fortunatament teżisti kopja fl-ikaxef tal-Università ta’ pajjiżna, u
daqshekk ieħor li ġie f’idejja. Ngħid
hekk għax jekk wieħed jipprova jfittex biex jixtrih ser ibati sew.
4. Il-ktieb huwa
mill-isbaħ. Miktub b’mod ċar, fejn kull
sentenza ssegwi l-oħra bil-preċiż. Id
f’id, u qisa saffi ta’ ġebel ta’ dar li jidħlu ma’ xulxin f’daqqa, mingħajr
xquq ta’ xejn.
5. Ngħid li huwa
mill-isbaħ għax jispjega ferm u ferm iktar dak li jidentifika u jispeċifika
bħala “il-vokazzjoni” ta’ dan il-qaddis kbir.
Jeħodna fil-kuntesti storiċi tal-Esseni, u jiftaħ għajnejna għal diversi
punti li qabel ma kellniex. Ħafna drabi,
San Ġwann għadu f’moħħna mmarkat fi tlett mumenti importanti. L-ewwel, it-twelid tiegħu mħabbar lil
Żakkarija u Eliżabetta. It-tieni,
il-magħmudija ta’ Sidna Ġesù Kristu.
It-tielet, il-mewt tiegħu.
6. Dawn huma
determinanti, imma hemm ferm iktar li wieħed jista’ jsib mertu ta’ dan l-awtur
tant tajjeb. Ibda mill-kuntest
storiku. Dan il-profeta għex verament, u
dan kif attestat minn kitbiet ta’ awturi mhux evanġeliċi, bħal Josephus. Imma, iktar minn hekk, jiġi spjegat dan kollu
fil-kuntest tal-kurrenti reliġjużi Lhud ta’ dawk iż-żminijiet.
7. Il-kitba tibda
b’kapitolu dwar il-missjoni ta’ dan il-qaddis kbir. Il-vokazzjoni ta’ San Ġwann, dan l-aħħar
profeta tat-Testment l-Antik, ġie msejjaħ għalih minn qabel ma ġie konċepit. Danielou jgħid, b’mod tant sabiħ, hekk: “Thus John’s vocation was
announced in the setting of the temple liturgy - in that temple which
served as the dwelling place of God among his people, but which was merely a
figure of another temple. With the coming of Jesus, the
new temple would be inaugurated and the former temple would be deprived of the
divine presence.”[1]
8. Iktar ċar: “He was chosen by God for
the mission entrusted to him, not in virtue of any previous merits of his own,
but even before his birth. ‘He will be
filled with the Holy Spirit even from his mother’s womb’ as the angel said to
Zechariah (Lk. 1:15).[2] Akkumpanjata iktar ‘il quddiem b’din
ir-riflessjoni qawwija: “Not only is
election not dependent on previous merits; it is not hampered by human
limitations. In fact, it is always above
human powers. And He who gives the grace
of vocation also gives the power to accomplish the task to which one is called.”[3]
9. L-awtur imiss
ukoll taqbiliet bejn ħajjet San Ġwann u l-Esseni ta’ Qumran, b’diskussjoni li
ċertament tqiegħed il-pożizzjoni f’perspettivi differenti ħafna
għall-‘perċezzjoni’ tagħna tiegħu. Iktar
interessanti huma dawk marbuta mal-magħmudija ta’ Sidna Ġesù Kristu. Diskussjoni mill-iktar sabiħa u interessanti,
li tiftaħ bibien ġodda. F’att
ikkunsidrat bħala wieħed mill-umiljazzjoni ta’ Sidna Ġesù Kristu, mument ta’
bidla “turning point in the history of Salvation.”[4] Fejn,
b’abbiltà jispjega iktar fil-fond dak li, sena wara sena, fortunatament
nisimgħu jgħid hekk: “Before John bore witness to Jesus, Jesus first bore
witness to John. He confirmed him in
that role which belonged to him alone.
He gave him a position in relation to his own mission. And here we see the true greatness of the
Baptist; his respect for the times fixed by the Father, in which every event
must happen at the required moment.”[5]
10. Il-ktieb huwa
mimli b’ideat u riflessjonijiet mill-isbaħ.
Tajbin għal min qiegħed jipprepara għall-festi li ġejjin. Tajbin bis-sempliċità dritta tagħhom, bħal
meta jgħid hekk: “The encounter with Christ must certainly be prepared
for. Every hill must be brought low and
every valley filled; the deficiencies of hope must be filled up and the heights
of pride brought low. Despair and pride
are certainly the two fundamental obstacles of faith. There are people who are overburdened with
themselves, and that closes them off from Christ; there are people who do not
have enough hope and that keeps them from reaching Christ. Thus, it is necessary to bring down the
mountains and raise up the valleys, to plug up the holes and break down the
walls. This is what John the Baptist did.”[6]
11. Wara li qrajt
dan il-ktieb, li xtaqt li ma jispiċċax, apprezzajt ferm iktar dak li writna
bħala poplu. Apprezzajt, l-ewwel, li
hemm ferm iktar milli kont qed nara qabel fil-Kon-Katidral ta’ San Ġwann, u
t-tieni, iddikjarajt li ma naħsibx li hemm post isbaħ minn dan biex ifakkar
ħidmet San Ġwann il-Battista.
No comments:
Post a Comment