1. Il-pajjiż,
tul din il-ġimgħa, telaq fuq triq, imma f’nofsha fehem li l-pożizzjoni għadha
ma nbidlitx. Għad fadlilna mixja li mhix
proprju qasira. Dak li sar
mill-bidunett, kien immirat li n-numri jkunu kemm jista’ jkun ikkontrolalti,
sabiex is-sistema medika tagħna tlaħħaq mal-każijiet. Tlaħħaq u tagħti għajnuna sħiħa lil kull
ċittadin. Biss, dan ma setax ifisser li
l-pandemija sparixxiet. Hemm għadha, u
ma tistax tiġi njorata. Ikun, u ma jkunx
tant għaqli li tagħti l-impressjoni li għadda kollox. Il-kawtela ma tistax titwarrab. Imma xorta, dejjem jekk int għaqli, trid
tibni strateġija ta’ kif tista’ taħdem u tmexxi soċjetà f’dawn il-kundizzjonijiet.
Responsabbiltà
2. F’dan, huwa
mill-iktar ċar li l-piż u r-responsabbiltà ta’ dawn id-deċiżjonijiet qegħdin
fuq il-Gvern. Fis-settur tas-saħħa,
inżamm kuntatt mas-Supretendent tas-Saħħa Pubblika, imma f’affarijiet oħra
le. Huwa hu li żamm il-mazz f’idejh,
biex jidher u jmexxi kif u sa fejn jaħseb li jaqbillu. Waħdu, ċertament, ma jarax dak li ħaddieħor
jara. F’dawn iċ-ċirkostanzi, dan ma
tantx huwa mill-iktar mimli għerf. F’dak
li għaddejjin minnu, l-Oppożizzjoni għandha, bħala linja ta’ prinċipju, tinżamm
aġġornata u infurmata. Biss, meta
s-sewwa u l-prattiċi politiċi tajba ma jinżammux, hemm l-effetti futuri. Għalhekk, min jieħu d-deċiżjonijiet, wara ma
jistax idur biex iwaħħal f’min ma kienx parti minnhom. Ikun jista’ jagħraf li naqas għax ma ħax
parir fejn seta’, fis-sewwa u fil-libertà.
Joħorġu iktar diffikultajiet
3. Is-sitwazzjoni
tul dawn il-ġimgħat ħarġet iktar fil-beraħ kemm dak li kien jidher tant sod,
fir-realtà mhuwiex. Ir-reputazzjoni ta’
pajjiżna mhix proprju qed tiġi miżmuma wisq ‘il fuq. Kellna kumplikazzjonijiet ġodda fl-Uffiċċju
tal-Avukat Ġenerali, u l-isfida tal-immigrazzjoni irregolari. Magħhom kellna persuna maħtura u magħżula
direttament mill-Prim Ministru bħala ambaxxatur li ġiebna fl-inkwiet b’diskors
żejjed u barra mill-kuntest. Wara
rapporti varji dwar kif għandhom jiġu miżmuma l-finanzi ta’ pajjiżna marbuta
ma’ rapporti varji. Mhux biss
internament fil-Partit Laburista, jidher li hemm ukoll nuqqasijiet ta’ qbil jew
direzzjoni ċentrali ċara. Hemm Deputat Mexxej
li m’għadux deputat. Hemm tibdil differenti.
Twieldu drawwiet, manjieri ta’ preżunzjoni li jidhru li qed jikbru bħal
xeblik madwar siġra antika.
Forom ta’ arroganzi?
4. Hawn ħafna
nies li faċli tirbaħhom l-arroganza f’sitwazzjonijiet normali, aħseb u ara
f’dawn. Ngħidu aħna, hawn min jitwieled
fil-ġid, jew jagħmel il-flus u jaħseb li ħadd u xejn ma jista’ għalih. Bil-flus tagħmel triq fil-baħar, jgħid
il-Malti, u min għandu minnhom jibda jilludi ruħu li hu kważi impotenti. Tirbaħ l-arroganza wkoll lil min ikollu
maġġoranza parlamentari warajh, kif rajna tant tajjeb f’dawn l-aħħar seba’
snin. Dik li l-Ingliżi, jekk smajt
tajjeb, jgħidulha “the insolence of an elected majority”. Hemm min jilludi ruħu bl-idea li,
bil-maġġoranza, tista’ tagħmel kollox, u ħadd ma jista’ għalik. Għada ma jasalx, u l-preżent ser jibqa’
permanenti. Imma l-affarijiet
jinbidlu. Dak li twettaq illum ikun
kawża tal-effetti ‘l quddiem. Bħalissa
ssib lil min iċapċaplek, imma għada jdur kontra, appena l-affarijiet imorru fi
triq żbaljata.
Il-ġid tad-demokrazija
5. Fid-demokrazija
hemm tajjeb li wieħed fil-Gvern suppost li jaf ukoll li xi darba jrid jagħti
kont lill-poplu. Ħafna jqarrqu lilhom
infushom billi jaħsbu li bil-propaganda, bil-ftaħir u t-tifħir, tul iż-żmien
tal-mandat elettorali jistgħu jixtru mandat elettorali ieħor u jaħarbu
l-ġudizzju tal-elettorat. Hemm ukoll
dawk li jippruvaw minn kollox biex jixtruh bil-pjaċiri. Imma dak li sejrin għalih huwa mill-iktar ċar
li l-pożizzjoni ser tkun differenti minn kif sa issa nafuha. Ma’ kull jum li l-pajjiż huwa mnaqqas
fil-ħidma solita tiegħu, l-affarijiet qed jinbidlu. Il-muntanja qegħda, jum wara jum, titlef
mis-silġ prezzjuż. Jekk sa sitt xhur ilu
kellna soċjetà għaddejja, illum għandna waħda kważi wieqfa kompletament. Qatt ma rajna bħalha.
Riflessjoni
6. Is-sitwazzjoni
fis-saħħa għadha ma nbidlitx, anki jekk diversi ħasbu, jew taw x’wieħed jifhem
li fi żmien qasir ser niġu lura għan-normal.
Il-konsegwenza hija li din għandha effett qawwi fuq il-ħajja soċjali u
ekonomika tagħna. Proprju għalhekk li
x-xenarju politiku qiegħed jikkumplika ruħu.
Dan iktar fid-dawl, u proprju għax il-Gvern qiegħed jieħu
konklużjonijiet politiċi waħdu.
Deċiżjonijiet li fosthom għandu numru sew li qegħdin iktar jispikkaw,
jew għax huma reattivi, inkella azzardati.
Proprju għalhekk li waqt li llum nagħrfu li l-pandemija għadha
m’għaddietx, min qiegħed imexxi jagħmel tajjeb jekk jagħraf il-valur
tal-umiltà. Jibda jikkonsulta u jinforma
lill-Oppożizzjoni għall-ġid veru u sħiħ ta’ din is-soċjetà.
No comments:
Post a Comment