1. Il-poplu dara jisma’ diskorsi
dwar kemm aħna demokratiċi jew kemm għandna nkunu aktar hekk. Biss, il-pajjiż ma jitwassallux biżżejjed li
d-demokrazija tiddependi fuq il-parteċipazzjoni ħajja u diretta ta’ dawk li
jgħixu fiha. Speċjalment fil-mod ta’ kif
inhija mmexxija. Hemm fir-realtà diversi
istituzzjonijiet u karigi kostituzzjonali li qegħdin għas-servizz tiegħu. Imma mhuwiex magħruf x’sehem determinanti
għandhom u x’għajnuna jistgħu jagħtuna.
2. L-Uffiċċju tal-Ombudsman huwa
proprju wieħed minnhom. L-Ombudsman huwa
d-difensur ta’ dawk li jsibu li l-amministrazzjoni tal-Istat ittrattathom
inġustament, naqsithom minn drittijiethom.
Din il-ħidma tista’ titwettaq: l-ewwel, jekk iċ-ċittadin ta’ dawn
il-gżejjer jiktiblu bl-ilment tiegħu, inkella dan l-Uffiċċju għandu l-poter li
jista’ jwettaq waħdu, fuq l-inizjattiva tiegħu stess. Tul dawn l-għoxrin sena diversi marru u ħadu
risposti. Sabu difensur u protettur
essenzjali f’soċjetà moderna u demokratika bħal tagħna.
3. Dan kollu jseħħ proprju
minħabba żewġ elementi vitali. L-ewwel,
l-użu frekwenti tal-liġi mill-poplu; it-tieni u l-iktar importanti, l-għażla
tal-persuna li jokkupa l-kariga ta’ Ombudsman.
Il-passat hawn serviena ta’ suċċess.
Nistgħu llum inħarsu lura u nirreġistraw eżempji varji. Dan fih innifsu huwa żgur tajjeb, biss ilkoll
nafu li biex nibqgħu nimxu ‘l quddiem irridu nassiguraw li l-futur ikun
bħall-preżent.
4. Huwa għalhekk illum
determinanti għas-sistema demokratika tagħna li jkun hemm ferm iktar programmi
fuq ix-xandir li jispjegaw ċar ħidmet dan l-Uffiċċju. Għax huwa, l-ewwel, fih innifsu tajjeb li
wieħed ikun jaf u jiġi infurmat; u t-tieni, għax l-Istat għandu dover li
jinforma lill-poplu. Nafu, għalkemm hemm
min qed jaħrab minnu, li l-Gvern għandu d-dmir li jinfurmah, mhux biss fuq dan
l-Uffiċċju imma fuq dak kollu li huwa għaddej.
5. Proprju fuq dan il-punt,
l-istess Ombudsman reċentement ippubblika ktieb mill-iktar interessanti
bit-titolu “The State’s duty to Inform”.
Wieħed li jista’ jinkiseb b’xejn.
Wieħed li huwa miktub b’messaġġ dirett u ċar għal kull min, f’xi żmien,
jokkupa karigi kostituzzjonali. Dak li
f’isem il-verità, it-trasparenza u l-akkontabilità jrid jittieħed bis-serjetà u
jiġi mwettaq id-dmir tal-Gvern li jinforma.
Għax salv ftit kwistjonijiet il-Gvern, kull wieħed, għandu d-dmir
fundamentali li jinforma lill-poplu b’dak li għandu f’idejh, dak li huwa
għaddej u dak li seħħ. Ħadd ma huwa
ogħla mill-Kostituzzjoni, mid-demokrazija u mill-poplu li jista’ jimmaġina f’xi
rokna ta’ rasu li għandu d-dritt li ma jinfurmaw jew li jiddeċiedi hu fuq
x’hiex għandu jinforma.
6. Nafu lkoll li preżentement
pajjiżna għandu magna demokratika tajba li però tiddependi ħafna fuq kif tiġi
użata. Nafu wkoll li l-preżent u l-futur
tagħna jiddependu fuq kemm jirnexxielna ma mmorrux lura u li anzi nimxu ‘l
quddiem billi nsaħħu u nipperfezzjonaw
dak li għandna.
7. Parti essenzjali minn dan huwa
marbut ma’ min jiġi magħżul biex jokkupa l-kariga ta’ Ombudsman. L-Uffiċċju f’dawn l-aħħar għaxar snin kompla
jitmexxa b’indipendenza assoluta, b’integrità, b’dinjità u fid-direzzjoni
l-ġusta mill-Prim Imħallef Emeritu Dr Joseph Said Pullicino. Kien hu li assigura li l-istima u l-fiduċja
tal-poplu ma jonqsux, anzi jiżdiedu.
8. Biss, issa li huwa wasal fi
tmiem il-kariga, dan għalhekk ifisser li l-pajjiż irid imur għall-għażla
tal-Ombudsman il-ġdid. Quddiem il-fatt
li hawn min huwa maħtur f’pożizzjonijiet kostituzzjonali li ma huwiex jimxi
bir-reqqa, il-poplu qiegħed jippretendi li dan isir bir-reqqa. Jintgħażel persuna oħra li jkun kapaċi jimxi
fl-istess direzzjoni bħal ta’ qablu. Dan
sabiex id-demokrazija tagħna ma tmurx lura u l-poplu ma jitlifx minn difensur li
tant għandu bżonnu f’kull żmien, iktar u iktar illum b’dak li huwa għaddej.
No comments:
Post a Comment