1. Hemm regoli tal-ħajja li ma
jinbidlux. Hemm min jinsihom, min jista’
jaħseb lima ġrawx fil-passat, però hemm jibqgħu. Jibqgħu għad-dawl għal min min irid jassigura
li ma jidħolx fid-dlam. Sfortunatament
diversi jidħlu għal passi u jieħdu deċiżjonijiet li, mingħajr ma jafu, jkunu
qed jerġgħu jieħdu l-iżbalji li ħadu oħrajn qabilhom. F’dan il-mument tal-istorja għandna diversi
persuni fil-politika li ma għandhomx magħhom kultura politika. Li ma għandhomx fihom id-diversi lezzjonijiet
li esperjenzi politiċi ta’ qabel sarrfu għad-dinja. Ma qrawx, ma flewx u wisq inqas irriflettew
fuq dak li għaddew minnu ta’ qabilna biex ma nerġgħux ngħaddu minnu llum jew
għada. Dan id-diskors jista’ jidher li
fih piż żejjed, li m’huwiex liberu mir-responsabbiltà u għalhekk ixekkel għax
inaqqas fis-suppost “għażliet” li wieħed jista’ jieħu.
2. Ngħid dan fid-dawl ta’ dak li ftakarna fih
tul din il-ġimgħa li għadha kif għaddiet.
It-Tlieta 27 ta’ Jannar waqafna niftakru f’dak li diversi Lhud kellhom jgħaddu
minnu fl-Ewropa tul l-aħħar gwerra dinjija.
Il-qtil bla sens u raġuni ta’ diversi, għas-sempliċi fatt li twieldu
minn ġenituri Lhud jibqa’ jsammarna naħsbu.
Sitt miljun Lhudi tilfu ħajjithom mhux minħabba l-gwerra. Mhux bil-ħidma tal-għadu jew għax fuq
il-kampijiet tal-battalja, iżda għal raġuni oħra. Il-gwerra kienet biss paraventu li
ppermettiet il-ġenn tal-ideoloġija nażista li tneħħi dak li hija kienet
issejjaħ “razez inferjuri” sabiex ir-razza superjuri tirbaħ. It-Tieni Gwerra Mondjali ma kienetx biss
konflitt ta’ strateġiji u ideat militari fejn parti tirbaħ lill-oħra u tieħu
l-premju tal-artijiet u wirt ieħor f’idejha.
Kienet waħda ta’ ideoloġija.
3. Kienet waħda li fiha l-għażliet kienu bejn
dawk demokratiċi, u fuq l-oħra, dawk dittatorjali; bejn tmexxija parlamentari
minn membri eletti demokratikament minn fost diversi partiti jew dik ta’
għażliet ta’ bnedmin minn partit wieħed; bejn jekk il-bniedem għandux
drittijiet fundamentali li l-Istat irid jirrispetta, inkella fejn huwa biss għodda
u strument li ma għandu ebda dinjità; bejn it-tgawdija tal-libertà
fir-responsabbiltà ta’ kulħadd, inkella fejn kull persuna huwa kkmandat minn
mexxej wieħed li għandu f’idejh il-poter kollu; bejn l-ugwaljanza bejn
il-bnedmin, huma min huma, ġejjin minn liema razza jew kulur ta’ ġilda, jew
uħud biss li għandhom id-drittijiet fuq l-oħrajn, inkluż li jneħħulhom id-dritt
għall-ħajja tagħhom. Il-lemin estrem
bena lilu nnifsu fuq dawn il-kuntrasti.
Ħares lejn dak li ngħad minn bniedem wieħed u pprova jġibu fis-seħħ.
4. Il-forza militari, is-saħħa politika
konċentrata fl-id ta’ bniedem wieħed ġiebu kriżi fl-istorja tal-umanità, dak
kollu li kien ilu jinbena b’ħafna diffikultà mill-bnedmin fis-sekli. Diversi mexxejja missew ma’ dawn l-ideat
żbaljati u f’isem il-poter dittatorjali tagħhom ġiebu diżastri. Dak li sar min-nażiżmu kien ripetizzjoni fuq
skala kbira u organizzata ta’ dak li diversi kienu wettqu b’nuqqas ta’ suċċess
qabel fuq skala ferm iżgħar. Il-mod
metikoluż u mill-iktar iktar li bih inġabru diversi lhud mill-irkejjen kollha
tal-Ewropa u meħuda għall-eliminazzjoni tibqa’ timpressjonana. Min-naħa l-ħruxija tagħha fejn il-ħniena,
il-ġustizzja tilfu kull forma ta’ saħħa; fuq l-oħra il-banalità assolutament
kbira ta’ diversi li sabu ruħhom maqtula mingħajr ħtija jew piena. Il-lhud ma kienu ħatja ta’ xejn. Ħadd minnhom ma kien ħaqqu l-mewt. Bnedmin oħra daħħlu f’rashom żbaljatament li
għandhom xi dritt li jneħħu l-ħajja ta’ bnedmin oħra bħalhom għax kellhom jibnu
soċjetà perfetta fejn ma kienx hemm lok għad-demokrazija, għad-drittijiet
fundamentali, għall-ġustizzja u l-libertà.
5. Il-bnedmin m’humiex magni. Wisq inqas ma jistgħu jkunu perfetti u
rikonoxxuti mill-oħrajn bħala hekk. Kull
persuna jġorr miegħu dawk li għandhom stima fih u dawk le. Dan ma jagħmlux persuna inqas jew li tiġi
eliminata. Il-fatt li l-lhud ma kienx
perfetti għall-magna nażista ma jfissirx li kienu ħżiena; tfisser anzi li
l-ideoloġija leminija estrema kienet żbaljata.
Kif tipprova taħrab mill-ħajja, mir-regoli tagħha li l-fidi nisranija,
b’tant attenzjoni u studju tan-natura umana għallmet, tkun qed toħroġ barra
minn dak li huwa sewwa u dak li jista’ jirnexxi. In-nażiżmu ħaqqu kull kundanna u ma nistax naċċetta
li l-lemin estrem jista’ f’xi mument ikollu raġun fuq dak li wettaq jew dak li
ħalla warajh. Kundannabbli iktar min
jibqa’ jaħseb li dak huwa eżempju li jrid jiġi segwit.
6. Kull bniedem għandu d-dritt għad-dinjità
tiegħu, għad-drittijiet fundamentali lijagħmluh ‘il fuq mill-Istat. Ebda bniedem, għandu kemm għandu poter jew
qiegħed f’liema pożizzjoni qiegħed, ma jista’ jaħrab minn dan. Id-demokrazija li twaqqfet mill-partiti
demokristjani fl-Ewropa wara din l-esperjenza titlob anzi li kull deċiżjoni
tiġi diskussa u dibattuta fis-soċjetà libera, fil-partit demokratiku u
fil-Parlament fejn hemm iktar minn partit wieħed. Kull min jaħrab minn dawn il-lezzjonijiet
ikun qiegħed jieħu lilu nnifsu lura lejn dak li qatt ma kellu jkun. Kull jum, kull min qiegħed fil-politika
għandu jkun jaf li ser isib ruħu mkejjel fuq dan fuq naħa, u fuq l-oħra
eżaminat f’dan. Il-lezzjonijiet ta’
Auschwitz u ta’ Dachau m’humiex ‘il bgħid minna. Ma humiex f’passat ta’ sebgħin sena iżda huwa
attwali. Huwa llum ma’ kull ġurnata. Il-poter f’demokrazija jrid jiġi użat bil-mod
li l-liġijiet u r-regoli jitolbu. Ma jistax ikollok demokrazija li titmexxa bi
ħsieb dittatorjali. Meta dan jiġri,
il-bnedmin jintilfu u jtellfu lil xulxin id-dinjità. Għalhekk ma għandniex ninsew dak li d-dinja
rat u dak li taf sew bih. Hekk
niggarantixxu lil xulxin is-sewwa, il-ġustizzja u l-ħniena li kull soċjetà
għandha bżonn.
No comments:
Post a Comment