1. Wasalna lejn l-aħħar tas-sena, u fost l-appuntamenti varji hemm
dak marbut mal-ħruġ tar-Renju Unit mill-Unjoni Ewropea. Diċembru 2020 ser jibqa’ wieħed immarkat
fl-istorja Ewropea. Immarkat f’kemm
ittieħdu tajjeb, jew le, numru ta’ deċiżjonijiet. Hemm diversi punti f’dan. Magħhom jingħaqdu dawk marbuta mal-fondi
fil-Budget tas-snin 2021-2027 u mal-isfidi marbuta mal-immigrazzjoni
irregolari. Sar f’dan ħafna xogħol, u
l-Kummissjoni mmexxija minn Ursula von der Leyen stabbiliet ċar
il-prijoritajiet u l-kompromessi possibbli.
Boris
Johnson
2. F’dan, ir-responsabbiltajiet politiċi qegħdin jikbru. Wasal ċar il-mument lejn l-aħħar tas-sena
meta r-Renju Unit ser joħroġ mingħajr ftehim.
Dan huwa żball politiku li għada pitgħada, meta l-mexxejja preżenti
jkunu spiċċaw, oħrajn ikunu jridu jaraw kif iġibu lura. Huwa żball għax din il-gżira ma tistax tibdel
il-pożizzjoni ġeografika tagħha. Ser
tibqa’ parti miż-żona Ewropea. Ser
tibqa’, tikteb x’tikteb fil-liġijiet tagħha, “marbuta”. Anzi, b’dak li għaddej qegħda taqta’ lilha
nfisha kompletament mill-kapitolu intern Ewropew. Qed tagħmel lilha nfisha barranija
fix-xejn. Anki jekk diversi Stati Membri
bħal tagħna qed jibgħatu l-messaġġi biex dan ikun, kemm jista’ jkun, imċekken.
Ħiereġ
barra
3. Is-soltu, il-bnedmin jimxu lejn iċ-ċiviltà. Lejn sistemi politiċi organizzati, fejn hemm
iktar ordni soċjali u ekonomiku. Ma
jaqbdux it-triq il-kontra, li jmorru fid-deżert. U Boris mhuwiex, f’dan, Mosè. Mit-Tieni Gwerra Dinjija sallum,
il-parteċipazzjoni attiva ma’ stati oħrajn qegħda ssir neċessità. Hija mhux proprju l-aqwa deċiżjoni li flok
tmur biex tissoda dak li għandek, tipprova tkisser kollox biex taħseb li tista’
tibni mill-ġdid. Illum, waqt li nikteb,
jidher li hemm min huwa iktar deċiż li joħroġ u jitlaq mingħajr ma jasal fi
ftehim. Għada nkunu iktar ċari. Biss, il-konsegwenzi ser jikbru.
Intransiġenza
4. U anki jekk Johnson qed jiddikjara li jrid ftehim bħal ma
l-Awstralja għandha mal-Unjoni, ma jistax jaħrab minn fatt uniku. Il-ftehim sar kif sar għax hemm id-distanza
qawwija bejn iż-żewġ kontinenti.
Il-fatti jibqgħu juru li aħjar li wieħed jasal, milli wieħed jibqa’
jwebbes rasu. F’dan, għalkemm
il-pożizzjoni tidher dejjem iktar għad-dawl, nibqa’ nittama li tul il-ġurnata
tallum, id-direzzjoni tinbidel. Pajjiżna
ċertament jaqbillu.
Il-kumplikazzjonijiet li ġejjin huma ikbar milli qed nipprevedu. Għax jekk hemm linja ta’ intransiġenza
fil-Gvern Ingliż preżenti, din ser tibqa’ tul il-leġislatura.
Ftehim
milħuq
5. Huwa iktar diffiċli taċċetta dak li għaddej meta tara li,
fil-kuntrast, tul il-ġimgħa ntlaħaq ftehim mal-Ungerija ta’ Viktor Orban u
l-Polonja ta’ Mateuż Morawieki. Dak li
kien jidher diffiċli, seħħ. Pajjiż
bħar-Renju Unit li mhuwiex nieqes minn eżempji passati ta’ suċċessi diplomatiċi
qiegħed imur f’dak li ġie identifikat tajjeb bħala “failure of the
statecraft”. Hemm prinċipju ta’
reċiproċità li qiegħed jitkisser. Wieħed
li sostna u bena l-għaqda bejn Membri Stati b’ideat u linji politiċi partikolari
tagħhom.
Puritaniżmu
6. Hemm, f’dan, linja li tidher li qed teħodna lejn forom varji ta’
puritaniżmu politiku. Forom oħra ta’
ntransiġenza li, fl-aħħar tal-ġurnata flok nimxu ‘l quddiem, inwaqqfu
l-proċess. Dawk il-pajjiżi identifikati
minn oħrajn bħala “frugal” (dawk li jridu iktar attenzjoni u perfezzjoni) fejn
insibu miġbura l-Olanda, l-Awstrija, l-Isvezja u d-Danimarka qabdu linja
partikolari. Waħda li jekk ma ssibx
temperanza u għarfien ta’ sitwazzjonijiet politiċi differenti, twassal għal
inkwiet żejjed. Il-kwistjoni tas-Saltna
tad-Dritt hija leġittima. Biss, wieħed
irid ikun għaqli kif, u sa fejn imexxiha.
Iż-żminijiet jinbidlu u l-bibien tad-djalogu m’għandhomx jingħalqu. Fortunatament, il-kompromess seħħ u
l-Kanċilliera Angela Merkel innegozjat u wasslet ‘il-partijiet.
Eżempji
7. L-Unjoni Ewropea mhix perfetta.
Hija għaqda li taħdem fid-demokrazija, u proprju għalhekk li trid tiġi
sostnuta l-ħin kollu. Il-proċess lejn
il-bidliet fi ħdan dawn il-membri huwa neċessarju li jibqa’ għaddej. Anki jekk hemm min irid veloċità qawwija u
jiddejjaq mill-kontra, l-importanti li wieħed ma jiqafx. Iktar u iktar illum, meta l-pożizzjoni
tal-Istati Uniti tal-Amerika ser tara bidliet li mhumiex kontra tagħha. L-amministrazzjoni Joe Biden ser
tbiddel. Il-vot Irlandiż għandu piż mhux
traskurabbli. U proprju għalhekk li
l-futur juri li ser ikun hemm iktar diffikultajiet għar-Renju Unit. Biss, l-Unjoni Ewropea reġgħet ħadet lura
n-nifs.
Immigrazzjoni
irregolari
8. F’dan kollu, l-Ewropa għandha l-isfidi partikolari tagħha. L-immigrazzjoni irregolari għandha
r-responsabbiltajiet tagħha, però jista’ jkun li f’xenarju ekonomiku ta’ wara
l-pandemija tiġi żviluppata f’vantaġġ.
Il-futur ħadd ma jafu, però, fis-sena li ġejja ser jinfetħu kapitoli
ġodda. Jekk l-affarijiet jinbidlu
verament, allura anki ‘l hekk imsejjaħ ‘New Pact for Migration and Asylum’ irid
jiġi rivedut u rfinat. Hemm punti li
rridu naħdmu fuqhom b’iktar attenzjoni biex naslu fejn konna wasalna bil-‘Pact
on Migration and Asylum’ tal-2008. Huwa
iktar importanti li l-Unjoni tirreġistra qbil fil-linji li għandna bżonn
fis-snin li ġejjin, milli teħel fuq dak li għandha llum quddiemha.
Is-sena
li ġejja
9. Tul is-sena li ġejja ser naraw iktar bidliet. Biss, l-għażliet tagħna fi ħdan l-Unjoni
Ewropea jibqgħu mmirati u mmarkati fuq it-triq it-tajba. Hemm, u ser jibqa’ jkun hemm opportunitajiet
ġodda għad-dispożizzjoni tagħna. Il-mument
jista’ jidher mudlam. Biss, ma nistgħux,
u m’għandniex nieħdu deċiżjonijiet li jorbtuna u jnaqqsulna
mill-flessibilità. Għalkemm m’għandniex
l-istess ritmi u frott, m’għandniex immorru fid-deżert. Jekk pajjiż ieħor għażel dan, m’għandux
jikkondizzjonana. Dak li kellna
fil-passat issa għadda sew. Irridu,
proprju għalhekk, nifhmu iktar il-vantaġġi.
Però, ċertament mhux lejn id-deżert.
No comments:
Post a Comment