1. Qbadna s-sentejn diġà minn meta pajjiżna
għażel fil-libertà li jibdel lil min imexxi lil dan il-poplu. F’din il-leġislatura, li qisha ma’ kull
ġurnata għadha trid tibda verament timxi, jfisser konsegwentament li jonqosha
issa tlett snin u f’termini matematiċi għaddew 40% tagħha. Kif għaddew ta’ qabel jgħaddu dawn
ukoll. Il-problema ma hix fil-ħin
innifsu, iżda f’dak li qiegħed isir fih.
Hawn opinjonijiet varji fuq dak li seħħ, dak li għadu qiegħed jiġri u
dak li ġej għalina. Hemm dawn l-ideat li
jħarsu naħa u oħra, li xorta waħda nistgħu nisiltu numru ta’ punti
minnhom. Hawn żgur differenti, metodi
oħra ta’ kif issir il-politika f’dawn il-gżejjer. Hawn ukoll iktar fiċ-ċert aġir li huwa marbut
ma’ reazzjonijiet kostanti għal dak li għada fil-leġislatura preċedenti. Hawn ukoll ħidma li hija marbutama’ dak li
amministrazzjoni trid tagħmel ma’ dak li kien hemm qabel, dak li kien tajjeb u
jekk għandhiex l-għaqal li tħallih mhux minsus.
2. L-eventi ta’ dawn l-aħħar ġimgħatejn minn
meta l-Uffiċċju tal-Awditur Ġenerali ppubblika rapport dwar dak li seħħ
mal-kwistjoni tal-Cafѐ Premier ħallew numru ta’ domandi u qajmu numru ta’
diskussjonijiet. Il-kwistjoni prinċipali
f’dan kollu timmira lejn x’tip ta’ tmexxija politika għandna bħalissa
fil-pajjiż. Ħadd bla ebda mod ma huwa
jikkontesta li l-Prim Ministru attwali għandu appoġġ popolari qawwi
warajh. Ħadd anqas ma huwa ser joqgħod
javvanza attakki f’livelli żbaljati.
Biss inkunu qed ngħixu f’dinja oħra jekk ma naċċettawx li ħafna, sija
dawk li vvutawlu u sija jekk le, qed jistaqsu x’forma differenti ta’ politika
għandna llum. F’demokrazija moderna u
Ewropea bħal tagħna hemm min qiegħed jistaqsi jekk ħidmet, l-involviment
tal-Prim Ministru fil-każ kienx f’postu jew le?
3. Diġà għandna quddiemna problema ta’
demokrazija li għalija hija waħda fundamentali.
Tmexxija demokratika ma hix waħda monarkika, iżda hija kolleġġjali. F’dawn l-erbgħa u għoxrin xahar, ma’ kull
ġurnata ħareġ ċar li d-deċiżjonijiet jiġu meħuda f’Kastilja u eżegwiti
mill-ministri. Il-punt huwa:
b’maġġoranza bħal din, il-Prim Ministru għandu kull saħħa parlamentari u
elettorali biex ineħħi lil dawk li jippruvaw jew verament jgħidu le. Il-kalkolu ġenerali minn barra huwa li min ma
jbaxxix rasu, jitlifha. Ilkoll nafu li
mhux kull ma joħroġ minn uffiċċju wieħed ġewwa Kastilja huwa tajjeb. Biss, ma hemmx min qiegħed jipprova jżomm
lura din il-linja. Din is-sakra li qed
twassal għal konċentrazzjoni anti-demokratika tal-poter li tieħu għal iktar
deċiżjonijiet li ma humiex tajba u li ma humiex ma’ idejn il-poplu. L-istorja turi li kull partit li jħalli
‘l-mexxej tiegħu jieħu dawn il-passi politiċi jkun qed jiżra l-bidu tat-tmiem
tiegħu. Il-poter politiku fis-sistema
demokratika bażata fuq ir-rappreżentanza parlamentari trid li d-deċiżjonijiet
jiġu, l-ewwel diskussi, ikun hemm kunsens fuqhom u wara jiġu implimentati.
4. Il-kontra kif qegħdin naraw, iwassal għal
żbalji kbar. Jaqsmu l-partit u mhux dejjem
jikkonċentraw, isaħħu jew jissudaw il-poter.
Dawn il-jiem urew li l-kap tal-pajjiż sabu ruħu f’pożizzjonijiet
skomdi. Il-konsegwenza tal-fatt li deher
li qed jieħu “interess partikolari” f’xenarji li jfakkru f’dawk li jidħu
għalihom is-sensara tinkwetana. Konna
nippreferu li ma jkunx hemm dan il-partit fil-Gvern, però jekk qiegħed hemm
nippretendu li jimxi b’serjetà u b’aġir li huwa kompatibbli mal-pożizzjoni
uffiċjali li wieħed jokkupa. Meta
persuna tieħu l-ġurament li ser isservi lill-pajjiż tkun qed tieħdu
fil-konfront ta’ kull persuna u mhux ta’ naħa biss. L-operazzjoni mhix ċara u l-istess rapport
fetaħ bibien ġodda li jitolbu aktar stħarriġ.
L-agħar żgur li l-persuna li għandha tkun id-difensur li dawn
l-inkorrettezzi ma jsirux, li għandu jkun dak li jissorvelja, sab ruħu fiha
sorveljat minflok minn oħrajn. Huwa
jgħid għax għaġġel. Dan huwa ċar, imma
xorta jibqa’ aġir li l-ingliżi jiddefinixxu bħala “conduct unbecoming”.
5. Il-Prim Ministru daħħal lilu nnifsu fi
sqaq politiku li fih effetti negattivi.
Diversi qed jistaqsu jekk din il-linja tfissirx ukoll li ġiet
kompromessa l-linja għas-sewwa li kull min imexxi jrid ikollu. Il-pajjiż jimxi ‘l quddiem fuq iż-żerriegħa
t-tajba. Għalhekk irid żgur jikkumbatti
dak li huwa żbaljat, dak li jmiss ma’ min iqiegħed lilu nnifsu għas-servizz
tal-forzi ta’ dawk li huma kontra dak kollu li huwa sew u ġust. Hemm aġir anti-legali, anti-demokratiku varju
li jitolbu li wieħed jikkumbattihom, inkella jmorru l-baħar ħwejjeġ oħra. L-eżami fuq ħidmet it-tmexxija ta’ Kastilja,
u l-aktar fuq il-linja ta’ prinċipju li din tieħu kiber sew. Dak li qabel kien aċċettat issa ser jibda’
jiġi mistoqsi. Dak li ftit kienu
jiddubitaw issa hemm ferm iktar minnu.
Dan huwa żbaljat u ser ikompli jagħmel il-ħsara.
6. Il-kwistjoni hija serja ħafna. Ikun żball jekk xi ħadd jipprova b’xi mod
iċekkinha. Trid tiġi affrontata. Garanziji għall-futur iridu jidhru. Il-poplu ma huwiex konvint li dak li sar seħħ
verament għall-ġid tiegħu. Hawn jeżisti
bank ta’ prova oħra li mhux qiegħed jinqabeż.
Il-pajjiż jixraqlu li tingħadlu l-verità, li jiġi infurmat
b’kollox. Kif kawża li kienet pendenti
ġiet ċeduta, u kif sar dan il-pagament kollu wieħed irid iktar
informazzjoni. Il-bnedmin, f’sistema
legali u demokratika huma vitali, però ma humiex ‘il fuq mil-liġi. F’dan għalhekk hemm żgur pożittiv li l-pajjiż
għandu wirt ta’ gvernijiet passati b’uffiċċju bħal dan li għamel dmiru. Li kieku ma kellniex dan bis-snien li tajnih,
kieku kollox baqa’ fejn kien. Kieku ma
kienux joħorġu anke emails minn id l-istess Prim Ministru. Biss, jekk irridu nħarsu ‘l quddiem, jekk
irridu nimxu u nġibu lura l-fiduċja fl-istituzzjonijiet għandna dritt li
ningħataw spjegazzjonijiet sħaħ u l-Gvern għandu dmir li jersaq quddiem bihom
biex il-ħsara li saret tonqos. Dan huwa
punt determinanti fil-ħajja ta’ dan il-Gvern, skont kif ser jaġixxi llum ser
jiġi ġudikat għada. F’idejh biex juri.
No comments:
Post a Comment