1. Tul il-ġimgħa,
ma stajniex ma nħarsux b’dieqa.
Il-Katidral ta’ Notre Dame (iddedikat lil Sidtna Marija) f’Pariġi,
żammna naraw dak li qatt ma xtaqna.
Wieħed mill-effetti tal-mezzi tal-komunikazzjoni huwa proprju dan. Dak li qed iseħħ f’parti mid-dinja, bnedmin
oħra, anke jekk mhumiex preżentio fiżikament, jaraw x’kien qed iseħħ. Ċertament traġedja għall-wirt kulturali
Ewropew. Parti mill-istorja taċ-ċiviltà
tagħna li l-famuż Kenneth Clarke jibda, fl-ewwel kapitolu tiegħu “The Skin of
our Teeth”, bil-kliem: “Just visible
upstream is the Cathedral of Notre Dame – not perhaps the most lovable of
cathedrals, but the most rigorously intellectual façade in the whole Gothic
art.”
Ġenerazzjonijiet
2. Katidral uniku,
rappreżentant ta’ ġenerazzjonijiet ta’ bnedmin li mhux biss ħassew, imma wkoll
bnew tempji uniċi. Katidral li jiġi
trasmess fil-kotba tal-istorja, tal-arti u tal-istorja tal-arkitettura bħala
parti minn wirt kulturali uniku, rajna fih wiċċ differenti. Nammetti li kont nistenna diskors ta’ dieqa
mill-mezzi. Biss, inġbidt iktar meta,
speċjalment f’dawn il-jiem, nara ritratti ta’ kwantità kbira ta’ żgħażagħ. Żgħażagħ għarkubbtejhom jgħidu r-rużarju. Wiċċ kompletament differenti għal dak li
nsibuhom jippontifikaw fuq il-mezzi tax-xandir Ewropej.
Mhux tkissir
3. Bħal diversi
wkoll, waqaft inħares fit-tul lejn ir-ritratt meħud tal-parti interna
tal-Katidral. Il-Kurċifiss dehbien, u
taħtu l-istatwa tad-Duluri, baqgħu intatti.
Baqgħu hemm, iħarsu lejn it-tifrik u l-injam maħruq li waqa’ quddiemhom,
mingħajr ma messhom. Baqgħu tama
għall-futur. Baqgħu simbolu tas-sewwa u
l-fidi Nisranija. Franza, li għaddiet
minn tant mumenti ta’ reazzjoni kontra l-Kristjaneżmu, f’dan il-mument
tal-istorja ma ferħitx. Ħadd ma qal li
għandna nneħħu l-katidrali, bħal ma smajna u qrajna li wettqu oħrajn fl-istorja
ta’ dak il-poplu. Ħadd ma sostna li issa
għandha tinbena xi struttura differenti li mhix lura knisja Kattolika. Il-ġenerazzjoni preżenti, anzi, qegħda
ssostni b’saħħa li hemm bżonn li dak li nħaraq jiġi mibni mill-ġdid.
Insostnu l-istess valuri
Nsara
4. Nifhmu ‘l-poplu
Franċiż u aħna viċin tiegħu f’dan il-mument iebes. Nifhmuh aktar għax għandna rabtiet u valuri
Nsara komuni. Il-Franza kulturali li
mexxiet il-quddiem kellha diversi wlied li mhux talli ma ċaħdux, anzi li
sostnew b’konvinzjoni dan il-pedament.
Insemmi partikolarment tlieta: Antoine de Saint-Exupery, Jean Danielou u
Fernand Baudel. Dan l-istoriku jgħid: “Christianity is an essential reality in
Western life: it even marks atheists, whether they know it or not. Ethical rules, attitudes to life and death,
the concept of work, the value of effort, the role of women and children –
these may seem to have nothing to do with Christian feeling; yet all derive
from it nevertheless.”
Jailissant du Rocher
5. Il-Kristjaneżmu
jibqa’ f’din it-triq id-dritta tiegħu.
L-istorja mhix ċirkolari, wisq inqas ripetittiva, imma għandha l-perkors
tagħha. Il-linja lejn is-sewwa li
nikkumbattu għaliha. Imma f’dan tibqa’
kostantement dik li minnha joħroġ ilma ċar u frisk. Joħroġ minn ġewwa l-ġebel b’saħħa, b’ferħ u
determinazzjoni. Biex jagħti sens u
sustanza. Biex iwettaq il-ġid
lill-bniedem. Il-Katidral ta’ Notre Dame
huwa f’dan simbolu attwali. Huwa dak li,
mingħajr ma rridu, inġibu quddiemna f’dan il-mument tas-solennità tal-Għid
il-Kbir.
Qawmien mill-Mewt
6. Lil Sidna Ġesù
Kristu b’ferħ niċċelebraw illum filgħodu tul it-toroq tagħna. Il-purċissjonijiet bl-istatwi mill-isbaħ ta’
Kristu Rxoxt iferrħu u jkomplu jżidu fil-valur tagħna bħala soċjetà. Fortunatament m’aħniex nabbandunaw dan
il-wirt, dawn it-tradizzjonijiet.
Għadhom ħajjin. Għadhom mimlija
b’saħħa interna li jiġu ċelebrati mhux f’ritwal mejjet, imma f’wieħed li kull
sena titwieled mill-ġdid. Mhux il-ġisem
ta’ qabel, imma dak ġdid. Dak li ġie
trasformat. Dak li wara t-tridu jqum
trasfigurat, kif jgħid Danielou: “Mais la
résurrection est la trasfiguration même du corps.”
Is-Sewwa jirbaħ
7. Fid-dinja nafu
li għandna l-ħażen. Dak li huwa l-għadu
dikjarat tas-sewwa, tat-tajjeb. Mhuwiex
f’kantuniera. Jipprova jiddomina. Jipprova jikkonvinċi lil diversi li huwa
sejjer ikollu l-aħħar kelma, u jkun huwa li jirbaħ fuq it-tajjeb. Imma dan mhuwiex minnu. Il-messaġġ Nisrani, il-messaġġ ta’ Sidna Ġesù
Kristu llum filgħodu huwa direttament il-kontra ta’ dan. Il-ħażen ma jirbaħx, imma jitlef. Kull min juża mezzi żbaljati, dawk li mhumiex
parti mill-verità, mill-onestà, jintilef fix-xejn. It-tajjeb mhux biss jirbaħ, imma jittrijonfa
fuq il-ħażen. Il-vittorja finali kienet,
għadha u tibqa’ tiegħu – dik tat-tajjeb.
Nawguraw
8. Minn qalbi
nsostni lill-poplu Franċiż. Ċert li minn
dak li seħħ ser ikun hemm proċess sabiex jinbena mill-ġdid, u isbaħ,
il-Katidral ta’ Notre Dame. It-tieni,
nawgura lilkom qarrejja ta’ din il-gazzetta, u lil kulħadd, l-Għid il-Kbir
it-tajjeb, mimli b’sens u sustanza.
No comments:
Post a Comment