1. Hemm, sfortunatament, diversi persuni fil-politika li jaħsbu
li elezzjonijiet jintrebħu u jintilfu skont kemm partit jirnexxilu jwettaq
pjaċiri individwali, skont kemm ikun qeda nies.
Ma naqbilx ma’ dan. Il-poplu
jħares, fil-maġġoranza tiegħu, lejn dak li huwa għaddej fil-pajjiż u jekk taħt
tmexxija jew oħra huwiex sejjer jimxi ‘l quddiem. Ifittex il-boxxla politika ta’ partit minn
ieħor u jara jekk huwiex sejjer jara l-pajjiż jimxi u javvanza fit-toroq
it-tajba li jsawru aktar ġid u progress soċjo-ekonomiku. Ifittex jara jekk il-kelma tal-irġulija
jżommhiex jew le. Meta din il-verità
tintilef, il-linja politika li toħroġ tkun waħda li ma trebbaħx, anzi tnaqqas
mill-valur u s-sustanza tagħha.
2. Il-poplu jħares lejn il-valuri li partit iħaddan. Iħares ukoll u jara minn min huwa magħmul
il-partit. Min huma l-bnedmin li
jiffurmawh u dak li jgħaqqadhom flimkien.
Il-kredibilità politika tagħna tiddependi proprju minn dan. Tiddependi kemm aħna kapaċi naħdmu lejn
ideali, lejn prinċipji li huma ċari.
Valuri li kapaċi nfissru u nuru li l-politika tagħna hija msawra
fuqhom. Meta partit jitlef din il-linja
ta’ ħidma, bħalma naħseb li tlifna fl-aħħar elezzjoni ġenerali, allura ma
jirbaħx il-fiduċja u minflok jitlef il-kredibilità elettorali tiegħu.
3. Meta partit jarmi l-importanza tal-prinċipji, jarmi wkoll
id-direzzjoni politika tiegħu. Jiġi li
ma hemmx differenzi bejnu u bejn oħrajn.
Isib lilu nnifsu fil-pożizzjoni li la hu u lanqas oħrajn ma jafu
x’inhuwa u x’jirrappreżenta.
Fil-politika hemm dawk li jidħlu għaliha u jkunu lesti jduru ma’ kull
riħ, l-aqwa li jkunu fil-poter, u oħrajn li jħarsu lejn direzzjoni soda. Hemm min jaħseb li tal-ewwel jirbħu, mentri
tat-tieni jitilfu, imma dan mhuwiex il-każ.
Il-poplu f’demokrazija jippreferi dawk li għandhom idejal, prinċipju,
valur u direzzjoni. Jippreferi jkun jaf
fejn huwa ma’ min ivvota milli ma’ dawk li jafx. Jippreferi jkollu bnedmin li jiddikjaraw minn
qabel x’sejrin iwettqu u jifhem għala jridu jwettquh qabel jivvutalhom. Irid bnedmin retti u onesti f’għemilhom, sija
fil-pubbliku kif ukoll fil-privat, biex verament jafdahom.
4. Dawn il-lezzjonijiet, dawn il-veritajiet, il-partit meta ma
tahomx l-importanza li ħaqqhom, ma kellux suċċessi elettorali. Inqajjem dan issa għax wara snin fil-gvern,
hemm bżonn li nirriflettu fuq l-esperjenzi passati li għadda minnhom il-partit
u nħarsu lejn kif ser nibnu l-futur.
Il-partit għandu issa l-opportunità u l-ħin li jibni tajjeb. Għandu l-mument meta jrid jirrifletti u jara
li jerġa’ jirbaħ lura ħafna mill-kredibilità li tilef. Irid jassigura li jkollu iktar għaqda ġewwa
fih milli kellu fl-aħħar leġislatura, ma hemmx dubju. Però hemm iktar li jrid jifhem. Irid japprezza li l-poplu naqqas sew
il-fiduċja fih proprju għax hemm barra kien qiegħed jibgħat il-messaġġ li tilef
melħtu.
5. M’għadniex fil-gvern u dan hemm bżonn li diversi jifhmuh
sewwa. Bħalma hemm bżonn li japprezzaw
li fl-Oppożizzjoni, fl-ewwel sena tagħna, l-affarijiet ser ikunu iktar
diffiċli. Il-ħidma tagħna fil-Parlament
u fis-soċjetà bħala Oppożizzjoni titlob preparazzjoni differenti. Hija ħidma kostituzzjonali, demokratika li
hija vitali għal din is-soċjetà. Iktar
ma ssir tajjeb, iktar aħjar. Biss ma
tridx tkun sempliċement reazzjonarja, imma trid tkun waħda pro-attiva, anke
jekk fiha s-sogru li dak li tkun qed tipproponi jittieħed u jiġi mwettaq
mill-Gvern. L-intelliġenza tagħna,
il-formazzjoni politika li għandna, jridu jiġu utilizzati tajjeb għas-servizz
tal-poplu. Issa jiddependi minna kemm
ser inkunu effettivi fiha.
6. Jekk hemm min qiegħed jaħseb li dan mhuwiex ser jiġi
apprezzat, ngħid li għandu tort.
Fl-aħħar elezzjoni, parti sostanzjali tal-elettorat bagħat messaġġ ċar
liż-żewġ partiti. Wera biċ-ċar li huwa jħossu
liberu li jeżerċita d-dritt tal-vot mingħajr rabtiet passati jew futuri. Diversi ħarġu mill-iskemi passati proprju
għax għandhom dritt li jagħtu l-preferenza politika tagħhom kif iridu. Din, nammettu, kienet mira tal-partit tagħna
u ntlaħqet verament kontra tagħna. Imma
hekk ridna: li jkollna poplu li jivvota fil-libertà assoluta tiegħu. Żidna b’aktar edukazzjoni għax id-demokrazija
tikber magħha u biha. Din il-parti, din
il-mewġa elettorali mhux tonqos sejra, imma tiżdied f’elezzjonijiet ġenerali
oħra.
7. Il-partit għandu quddiemu sfidi ġodda, ċirkostanzi
differenti u ferm iktar favorevoli milli kellu fi snin ilu meta kien
fl-Oppożizzjoni. Biss, irid jagħraf
jeħodhom billi jifhimhom. Jekk ma
nersqux b’umiltà u ma nifhmux li l-pajjiż irid iktar sustanza politika vera,
allura nassiguraw għalina nfusna iktar snin fl-Oppożizzjoni. Proprju għalhekk li rridu, f’dan il-perjodu,
nirriformaw lilna nfusna: l-ewwel, fl-ideat u fid-direzzjoni tagħna; u t-tieni,
fl-organizzazzjoni tal-partit sabiex iwassal il-messaġġ u l-programm tiegħu
fl-irkejjen kollha fejn hemm il-poplu.
Biex inkunu Oppożizzjoni soda, serja u nżidu fl-appoġġ elettorali tagħna
rridu nimxu f’din il-linja. Iktar u
iktar meta l-partit fil-Gvern qiegħed juri dejjem iktar li valuri u prinċipji
m’għandux, u anzi, qiegħed jagħmel il-kontra ta’ dak li kien qiegħed
jiddikjara.
CARMELO MIFSUD BONNICI
No comments:
Post a Comment